Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=23724
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  rundvik [ 02.07.2016 13:55 ]
Viestin otsikko:  Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Tuo kieltohan koskisi silloin yli puolta Suomalaisista autoilijoista.

http://www.iltalehti.fi/autot/2016070121827218_au.shtml

Kirjoittaja:  citax [ 03.07.2016 05:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Ja eiköhän kohta Suomessakin ole sama sääntö kiristetynpänä versiona?
Ei syynä ole saastepäästöt vaan kaupallisuus jotta saadaan autokauppa kukoistamaan ja sitä kautta verotuloja valtiolle jotta virkamiehillä on lisä-rahaa levitettävänä.
Suurinmat saastuttajat ovat laiva/lentoliikenne ja kun tehdään uusia autoja!

Kirjoittaja:  r_a_n_u [ 03.07.2016 06:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

citax kirjoitti:
...Ei syynä ole saastepäästöt vaan kaupallisuus...

Saattaa olla ainakin suurelta osin juuri noin.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 03.07.2016 06:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Ennen kuin taas menee tarinat aivan levottomiksi, niin pikkuisen faktaa. :)
Tieliikenne aiheuttaa noin 90% päästöistä, laivat n. 4% ja lentoliikenne 2%.
Pakokaasujen päästöt liikenteestä alkanut vasta 2005 jälkeen valmistetuissa ajoneuvoissa pienenemään tekniikan kehittyessä.

Kirjoittaja:  HiTec [ 03.07.2016 08:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Autoja ja laivoja, vaikka ne varmaan saastuttavatkin per yksilö aikalailla, niin niitä on vain pisara meressä siitä lkm mitä autoja on => jos autoista saadaan vaikka -5% saasteista pois, on sen vaikutus kokonaisuuteen huomattavasti suurempi kuin mitä jos saataisiin lentokoneista ja laivoista jopa -50% pois 8-)

Kirjoittaja:  mister [ 03.07.2016 08:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Joskus olin lukevinani kun haukuttiin formuloita, että saastuttavat liikaa, niin verrattiin siihen että 1 lento jumbojetillä Atlantin yli saastuttaa enemmän kuin f1 kausi yhteensä.

Kirjoittaja:  betaromeo [ 03.07.2016 08:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

mister kirjoitti:
Joskus olin lukevinani kun haukuttiin formuloita, että saastuttavat liikaa, niin verrattiin siihen että 1 lento jumbojetillä Atlantin yli saastuttaa enemmän kuin f1 kausi yhteensä.


En nyt jaksa nyrjäyttää mitättömiä aivojani heti aamusta, mutta joku viisaampi laskekoon! :D

Formula 1 kuluttaa keskimäärin 75 litraa sadalla. Airbus A 380 noin 300 000 litraa 16000km, kuljettaa 850 henk. ja koko suuren lastin rahtia lisäksi.

Jotenkin ymmärrän tuon pariisilaisten huolen saasteista, Pariisin pienellä läntillä yli 2 miljoonaa asukasta ja Suur-Pariisin alueella yli 11 miljoonaa.

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.07.2016 09:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

rundvik kirjoitti:
Tuo kieltohan koskisi silloin yli puolta Suomalaisista autoilijoista.
http://www.iltalehti.fi/autot/2016070121827218_au.shtml
Pieni tarkistus: kielto on tulossa ennen vuotta 1997 rekisteröidyille autoille. Liikennekäytössä olevien henkilöautojen keski-ikä Suomessa on hieman alle 12 vuotta (lähde: autoalan tiedotuskeskus). Tuossa ovat mukana myös museo- ja harrasteajoneuvot. Keskimäärin rekisteröinti siis osuu vuoteen 2004. Jos uskalletaan vetää oletus, ettei suomalaisen autoilijan omistamien liikennekäytössä olevien autojen määrä ole kovasti verrannollinen niiden ikään, niin: ei, tuo ei koskisi puolta suomalaisista autoilijoista.

Kirjoittaja:  rundvik [ 03.07.2016 09:41 ]
Viestin otsikko: 

Ilmaistaan asia sitten näin.Jokaiselle suomalaiselle autolle tulee sellainen aikajänne vastaan jolloin ei ole yhtään mitään asiaa ajaa parisiin asti.

http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... nomobile=4

Kirjoittaja:  laakeri [ 03.07.2016 09:50 ]
Viestin otsikko:  Re:

rundvik kirjoitti:
Ilmaistaan asia sitten näin.Jokaiselle suomalaiselle autolle tulee sellainen aikajänne vastaan jolloin ei ole yhtään mitään asiaa ajaa parisiin asti.
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-200 ... nomobile=4
Kyllä varmasti, jos tällä hetkellä Suomessa rekisterissä olevia autoja meinaat. Tuo autokannan vanheneminen sitten taas on ainakin omalta osaltani autonvalmistajien vika :roll: Autokaupoissa on tullut kierreltyä ja ilmoituksia katseltua, mutta kun ei vain mitään uudempia kiinnostavia ole tullut vastaan. :cry:

Kirjoittaja:  Lauri [ 03.07.2016 17:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Re:

laakeri kirjoitti:
Autokaupoissa on tullut kierreltyä ja ilmoituksia katseltua, mutta kun ei vain mitään uudempia kiinnostavia ole tullut vastaan. :cry:


Tämä on totta. Itse havaitsin saman kun parin vuoden sisällä vaihdoin kaksi autoa uudempiin. Ns. "keskiluokan autot" (C4, C5) kauttaaltaan kuolettavan tylsiä. Heti vaivuin syvään uneen kun myyjä esitteli suu vaahdossa Toyota Octaviaa ja Opel Golfia. Tuntui ettei haluaisi ostaa mitään, mutta kun entiset tulivat tiensä päähän niin oli vähän pakko.

Sitten lopulta ostin kaksi pientä "perusautoa" kun isommissa ja kalliimmissa ei oikein tuntunut saavan rahoilleen vastinetta. Suosittelen muuten kaikkia tutustumaan noihin pikkuautoihin. Ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa huimasti.

Kirjoittaja:  citax [ 03.07.2016 18:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Taannoin katselin yle areenan esittämää ohjelmaa jäänmurtaja Sisu, ei tullut laitettua ylös Sisun polttoainekulutusta mutta näin hatusta vedettynä se oli muistaakseni 50 tonnia vuorokausi. Hieno ohjelmakuvaus kumminkin Suomalaisesta jäänmurtajasta työssään.
Taannoin oli myös vertaus yhdestä lennosta Helsinki-Brysseli, niin valtava määrä autoja saisi pöristellä ennenkuin sama saatemäärä leviäisi ilmakehään.

Kun edustaja on nimetty oikein ministerismieheksi niin ministerismies ryhtyy ensitöikseen touhuamaan oma etu näkökentässä jotta hulppea palkkatulo etuisuuksineen jatkuisi ministerikauden jälkeenkin ja kun siihen jatkuvuuteen sitten kuluu vero-euroja huolehtii tämä syitä jotta ikäänkuin rehellisesti saataisiin yleinen hyväksyntä nostaa esimerkiksi autoilun verotusta.
Kaikkien nähtävissä on takinkääntäjä-ministerinkin puheet kun ennen yllytti pois eu:sta, niin nytten tyytyväisenä on mukana kun musta auto kuljettaa sinne mihin haluaa ja henkilökohtaisesti ilmaiseksi.

Kirjoittaja:  Xari [ 03.07.2016 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

betaromeo kirjoitti:
Ennen kuin taas menee tarinat aivan levottomiksi, niin pikkuisen faktaa. :)
Tieliikenne aiheuttaa noin 90% päästöistä, laivat n. 4% ja lentoliikenne 2%.
Pakokaasujen päästöt liikenteestä alkanut vasta 2005 jälkeen valmistetuissa ajoneuvoissa pienenemään tekniikan kehittyessä.


Eli kannattaa siirtyä paikasta toiseen lentämällä :mrgreen:

Kuvassa ympäristöystävällistä joukkoliikennettä.

Liitteet:
P1010508k.jpg
P1010508k.jpg [ 90.91 KiB | Katsottu 14954 kertaa ]

Kirjoittaja:  betaromeo [ 03.07.2016 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Xari kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
Ennen kuin taas menee tarinat aivan levottomiksi, niin pikkuisen faktaa. :)
Tieliikenne aiheuttaa noin 90% päästöistä, laivat n. 4% ja lentoliikenne 2%.
Pakokaasujen päästöt liikenteestä alkanut vasta 2005 jälkeen valmistetuissa ajoneuvoissa pienenemään tekniikan kehittyessä.


Eli kannattaa siirtyä paikasta toiseen lentämällä :mrgreen:

Kuvassa ympäristöystävällistä joukkoliikennettä.


Niin se taitaa olla? Helsinki-Kalifornia väli esim. Airbus A 380 850 henkeä, tai Alaskan kautta kiertäen runsaalla 200 henkilöautolla sama väki määrä. ;)

Maailma on 100v sitten ollut valmis polttamaan tuon savun verran halkoja tai puuta, niin ei ole tarvinut kävellä!

Kirjoittaja:  Teuski [ 03.07.2016 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

mister kirjoitti:
Joskus olin lukevinani kun haukuttiin formuloita, että saastuttavat liikaa, niin verrattiin siihen että 1 lento jumbojetillä Atlantin yli saastuttaa enemmän kuin f1 kausi yhteensä.

Tossa on varmaan se ajatus, että se yksi kpl F1-kausia sisältää aika hemmetin monta lentoa jumbojetillä sun muuta sellaista, ei kai ne itse formuloiden päästöt siinä missään tunnu...

Vähän siis sama ajatus kuin siinä, että jatkuva nopea autokannan uudistaminen saastuttaa enemmän kuin vanhojen loppuunajaminen.

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 03.07.2016 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Montako litraa palaa jet1 pariisin kahella kentällä /vrk ei kait saastuta ilmaa?

Kirjoittaja:  Xari [ 03.07.2016 20:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Teuski kirjoitti:
Tossa on varmaan se ajatus, että se yksi kpl F1-kausia sisältää aika hemmetin monta lentoa jumbojetillä sun muuta sellaista, ei kai ne itse formuloiden päästöt siinä missään tunnu...


Se toi urheilu yleensäkin saastuttaa, pitää rakentaa toinen toistaa komeampia suorituspaikkoja, formulaa sentään ajetaan samoilla radoilla aina uudestaan, johonkin olympialaisiin rakennetaan aina uudet ökypaikat joka kisaan, pöljintä on silti minusta lintubongaus, isot miehet kaahaa jonkun tirpan perässä ympäri suomea :lol:

Kirjoittaja:  betaromeo [ 03.07.2016 20:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Plösöilijä kirjoitti:
Montako litraa palaa jet1 pariisin kahella kentällä /vrk ei kait saastuta ilmaa?


Soita ja kysy! :D

Edelleenkin liikenteen päästöistä tulee tieliikenteestä 90%, laivoista 4% ja lentokoneista 2%!

Kirjoittaja:  olli__o [ 03.07.2016 23:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Lentoliikenteessä kulutus on yllättävän pientä jos laskee suht täydelle koneelle ja henkilöä kohden, tyypillisesti luokkaa 3 l/100 km (henkilöä kohden laskettuna), toki paljon riippuu matkan pituudesta, esimerkiksi Finnairin linjoilla Helsinki-Tallinna taitaa olla suurikulutuksisin (varmaan kymmeniä litroja/henkilö /100km, mutta reitti on lyhyt, jos sellainen reitti vielä on). Finnairilla oli ainakin ennen tapana ilmoittaa myös vuoden toteutunut keskiarvokulutus henkilöä kohden/100 km, muistelisin kaikkien matkojen keskiarvonkin olevan kohtuullisen reilusti alle 5 l/100 km, eli samaa luokkaa kuin yksi henkilö henkilöautossa maantiellä tai useampi kaupungissa? Mutta tosiaan lentoliikenteen saasteet ja kulutus on melko pientä verrattuna tieliikenteeseen, koska kulutus liikkuu saimossa, mutta liikennesuoritteet on paljon pienempiä.

Tuota kulutusta voi myös arvioida sillä kun vertaa mitä maksaisi bensakulut (vaikka linnuntietäkin) autolla Helsinki-Pariisi ja vertailee lentolipun hintoja (melko summittaista vertailua toki, kun lippujenkin hinnanmuodostus on aika hämärä kaupallinen optimointi ja osa myydään myös alle omakustannushintojenkin (vrt. bussiliikenteen tarjousliput)) Suomen bensavero on myös hieman laskelmaa vääristävä.

Lisäksi tarvitsi laskea muutkin kulutukset, eli miten ihmiset pääsee kentälle, kenttäbussien ja työkoneiden kulutukset... mutta toisaalta esimerkiksi infra on silti kovin kevyttä, muutaman kilometrin kentältä pääsee ympäri maailmaa.

Kirjoittaja:  svc [ 04.07.2016 17:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Xari kirjoitti:
Kuvassa ympäristöystävällistä joukkoliikennettä.
Jos polttoaineena olisi kotimainen koivuhalko, niin tuohan vasta olisikin ympäristöystävällinen.
Tosin savun värin perusteella tällä kertaa pesässä palava tavara oli puumaisessa vuodossa viimeksi muutaman sata miljoonaa vuotta sitten.

Kirjoittaja:  laakeri [ 04.07.2016 20:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

svc kirjoitti:
Tosin savun värin perusteella tällä kertaa pesässä palava tavara oli puumaisessa vuodossa viimeksi muutaman sata miljoonaa vuotta sitten.
Ja senkin perusteella, että hiilipiippuhan tuossa näyttää olevan. Eipä kyseistä sarjaa ole kovin paljoa haloilla ajettukaan kait.

Kirjoittaja:  rundvik [ 04.07.2016 22:34 ]
Viestin otsikko: 

Tuota laivojen 4% päästöä en olisi vielä valmis millään lehterillä kuuluttamaan.Yksi ainoa VLCC tai ULCC onnettomuus voi kääntää nekin tilastot aivan toisinpäin.
Toiseksi asiaksi tuskin siinäkään tilastossa on otettu scrubbereita(inertkaasun pesureita) ollenkaan huomioon.

Kirjoittaja:  citax [ 04.07.2016 23:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Senlainen laki et makaisimme kaikki kotona jotta emme saastuttaisi ilmakehää on ilmeisesti hakusessa, vai tarvittaisiinko suodattaa pieru vai kerätä talteen kun taitaisi olla sitä biokaasua?

Kirjoittaja:  Xari [ 05.07.2016 00:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Menee jo vähän asian vierestä mut yks kerta jollain rakennusmessuilla yks täti esitelmöi erilaisia energiansäästökeinoja ja rupesi kyselemään miten teillä on aikomus suomen luontoa säästää, tuumasin siihen että jos eläkepäivinä muuttaisi aina talveksi espanjaan ja jättäisi talon ihan peruslämmöille, siinähän sitä säästyisi energiaa ja suomen luontoa :mrgreen:

Täti meinas vetää herneen nenään :lol:

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 05.07.2016 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Pariisissa ei saane ajaa vanhalla autolla päivällä

Aattelin hommata lentolupakirjan kun toi lennokki ei saastuta niin paljoon ja lentok........n

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/