Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
"Uudet" perävaunumääräykset. http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=23816 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | svc [ 21.07.2016 00:55 ] |
Viestin otsikko: | "Uudet" perävaunumääräykset. |
http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... -kortilla/ http://www.ammattiautot.fi/uutiset/o2-l ... iautoihin/ Tästäpä ei kauheasti ole huudeltu vaikka asetus on tullut voimaan jo 1.10.2013 ja loput pykälät 1.11.2014. Vai enkö vaan ole huomannut keskustelua aiheesta? Eli henkilö- ja pakettiautoon saa Euroopassakin nykyään liittää myös max. 3500 kg puoli- ja täysperävaunun. ![]() Asetus ajoneuvojen käytöstä tiellä 4.12.1992/1257 Lainaa: 24 § (6.6.2013/407) Auton, perävaunun ja niiden yhdistelmän pituus 3. Ajoneuvoyhdistelmän pituus ei saa ylittää seuraavia arvoja: --- b) henkilöauton (M1-luokka) taikka paketti- tai kuorma-auton (N1-, N2- tai N3-luokka) ja puoliperävaunun yhdistelmä sekä muu kuin a, c tai d kohdassa tarkoitettu ajoneuvoyhdistelmä 16,50 m Sekä tämä: Lainaa: 32 § (6.6.2013/407)
Autoon kytkettävät hinattavat ajoneuvot 1. Henkilö- ja pakettiautoon (M1- ja N1-luokka) sekä erikoisautoon saa kytkeä O1- tai O2-luokan keskiakseliperävaunun, O2-luokan puoliperävaunun taikka O2-luokan varsinaisen perävaunun. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun jarrujärjestelmän on oltava kyseiseen kytkentään soveltuva sekä täytettävä perävaunun ensimmäisen käyttöönoton ajankohtana tai myöhemmin voimassa olleet tekniset vaatimukset. Henkilö- ja pakettiautoon kytkettävän puoliperävaunun ja varsinaisen perävaunun, joka on otettu käyttöön ennen 1 päivää tammikuuta 2011, on täytettävä 1 päivänä tammikuuta 2011 tai tätä myöhemmin voimassa olleet jarrujärjestelmää koskevat tekniset vaatimukset. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 21.07.2016 08:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Kyllä nuo ovat olleet tuttuja jo caravan-piireissä jonkin aikaa, mutta tarjontaa kun ei juuri markkinoille ole as.vaunuina (vielä) tullut, niin... Kyllähän tuollainen varsinainen perävaunu olisi autonkin kannalta melko ihanteellinen, aisapainon ollessa lähes nollissa ja muutenkin kun se vaunu tulisi perässä pahemmin keikkumati ![]() Ja nyt kun noita pykälien purkajaisia on harrastettu, tuo 1/2 perävaunu mahdollistaa myös liikenneluvattoman tavarakuljetuksen yrittäjille. Tuollaisella kun liikkuu jo vähän raskaampaakin tavaraa, mutta esim. aloittavalla pienyrittäjällä kun ei välttämättä vielä ole varaa investoida noihin raskaisiin ja kalliisiin lupamenettelyihin, niin... ![]() Yksi asia myös josta kovin moni ei vaikuta olevan tietoinen on vetopainot. Entisaikaan vaunun kok.massa oli se mihin auton piti riittää, nykyisin ratkaisevaa on vain vaunun senhetkinen, todellinen paino. Esim. itselläkin on 1200kg omamassainen, 1700kg kok.massainen vaunu ja kunhan en tuonne vaunuun nyt 300kg enempää tavaraa mätä, niin ihan lain mukaisesti se tulee tuon C5 perässä 1500kg vetopainolla ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 21.07.2016 11:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
HiTec kirjoitti: Yksi asia myös josta kovin moni ei vaikuta olevan tietoinen on vetopainot. Entisaikaan vaunun kok.massa oli se mihin auton piti riittää, nykyisin ratkaisevaa on vain vaunun senhetkinen, todellinen paino. Esim. itselläkin on 1200kg omamassainen, 1700kg kok.massainen vaunu ja kunhan en tuonne vaunuun nyt 300kg enempää tavaraa mätä, niin ihan lain mukaisesti se tulee tuon C5 perässä 1500kg vetopainolla ![]() Voiko tuon nyt tulkita siten, että voisin huoletta siirrellä traileria tyhjänä myös Rättärillä? Trailerin omapaino jää alle 400kg ja Rättärillä saa kuskata niinkin huimia kärryjä kuin jarruttomana 270kg ja jarrullisena 400kg, niin nykysäännöillä yhdistelmä olisikin laillinen..? Itse kyllä veikkaan että vähintään jokaisen polliisin kohdalla tulisi tienvarsitarkastus sekä vihjesoittoja "järkyttävästä ylikuormakuljetuksesta" tulisi niin että hätäkeskuksen tukkoon suorituksellaan saisi... |
Kirjoittaja: | Plagu [ 21.07.2016 12:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
HiTec kirjoitti: Yksi asia myös josta kovin moni ei vaikuta olevan tietoinen on vetopainot. Entisaikaan vaunun kok.massa oli se mihin auton piti riittää, nykyisin ratkaisevaa on vain vaunun senhetkinen, todellinen paino. Esim. itselläkin on 1200kg omamassainen, 1700kg kok.massainen vaunu ja kunhan en tuonne vaunuun nyt 300kg enempää tavaraa mätä, niin ihan lain mukaisesti se tulee tuon C5 perässä 1500kg vetopainolla ![]() Kyllä näin MUTTA jos katsotaan ajokorttia sen riittävyys lasketaan edelleen kokonaismassojen mukaan, eli 2300kg vetoautolla et saa vetää 2000kg kantavuuden traileria edes tyhjänä ilman pikku e:tä. Mutta esim tämä mun 11,95m yhdistelmä on laillinen ilman pikku e:tä: ![]() (2175kg+1210kg) |
Kirjoittaja: | Teuski [ 21.07.2016 13:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Tiesittekö, että B:n ja BE:n välistä löytyy vielä B/96 ? http://www.cap.fi/autokoulu/ajokortit/kevyet-yhdistelmat-b96-ja-be |
Kirjoittaja: | Aakku [ 21.07.2016 14:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
HiTec kirjoitti: Ja nyt kun noita pykälien purkajaisia on harrastettu, tuo 1/2 perävaunu mahdollistaa myös liikenneluvattoman tavarakuljetuksen yrittäjille. Tuollaisella kun liikkuu jo vähän raskaampaakin tavaraa, mutta esim. aloittavalla pienyrittäjällä kun ei välttämättä vielä ole varaa investoida noihin raskaisiin ja kalliisiin lupamenettelyihin, niin... Vielä kun kabotaasi puretaan EU:n määräyksestä....![]() Tämä tarkoittanee sitä, että täällä liikkuu paljon yksityisyrittäjiä kuljetusalalla kevyellä kalustolla. Autot ja kärryt ovat Itä-Euroopan kilvissä. Kuskit ovat sieltä ja koko kuljetusala siirtyy ulkomaille. Raskas liikenne on jo menetetty, vaikka on kabotaasikin. Sitä kun ei kukaan meillä valvo. Kaikki tuotto menee maailmalle, työpaikat ja alan kotimaiset yrittäjät lopettavat. Onneksi meillä on ilmaiset tiet kulkea, niin ei tule siitäkään ulkomaalaisille rahtikuskeille kuluja. ![]() Helpotti.... |
Kirjoittaja: | HiTec [ 22.07.2016 08:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Plagu kirjoitti: Kyllä näin MUTTA jos katsotaan ajokorttia sen riittävyys lasketaan edelleen kokonaismassojen mukaan, eli 2300kg vetoautolla et saa vetää 2000kg kantavuuden traileria edes tyhjänä ilman pikku e:tä. Juurikin näin, kortin riittävyys katsotaan edelleen vain papruista, kok.massoista. Itselläkin tosin on se aikanaan saatu lahja-e, niin nou hätä. Siksi tuon kok.massan korotuksenkin tuohon vaunuuni uskalsin ottaa ![]() Otteesta tuli mieleen että aika monessa autossa on myös yhdistelmän maksimimassa pienempi kuin auton kok.massa + vetopaino => jos tuonne perään liität max. painoisen vaunun, et saakaan veturiasi enää lastata tappiinsa ![]() |
Kirjoittaja: | C4_robotti [ 22.07.2016 12:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Vähän off topic mutta eilen ajelin 70-luvun Minin perässä ja siinä oli vetokoukku ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 22.07.2016 14:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Moottori-lehti kirjoittaa: "Merkittävä etu on myös suurempi kantavuus. BE-kortilla ajettavan yhdistelmän suurin sallittu kokonaismassa on 7 000 kiloa, ja perinteistä jarrullista aisakärryä vedettäessä tämä jakaantuu tasan vetoauton ja vaunun kesken (vetoauto 3 500 kg + vaunu 3 500 kg)." Nyt on jo kaksi autokoulua sanonut, että BE ei natsaa esimerkkikysymyksessäni. 2300 kg omamassainen maastoauto, jonka vetomassa on 3500 kg ja siihen kytketty 2700 kg kokonaismassainen telitraileri ei käy BE:llä, vaan C1E on vastaus. Kolmannen autokoulun sivustolla sanotaan: "Milloin siis tarvitset BE-ajokorttia? Tarvitset BE-kortin, kun perävaunu painaa 750-3500 kg, ja yhdistelmän kokonaismassa on yli 3500 kg. BE-kortilla saa kuljettaa korkeintaan 7000 kg henkilöauto-ajoneuvoyhdistelmiä, mutta vetoauton tai perävaunun kokonaismassa ei saa ylittää 3500 kg." On se kummaa. Moottori-lehden tiedot ovat kuulemma "vanhentuneita". |
Kirjoittaja: | oddjob58 [ 22.07.2016 15:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
C4_robotti kirjoitti: Vähän off topic mutta eilen ajelin 70-luvun Minin perässä ja siinä oli vetokoukku ![]() ![]() Höh, oli mimullakin Rättärissä vetokoukku ja oma rekisteröity peräkärry sitä varten. |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 22.07.2016 15:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
oddjob58 kirjoitti: Höh, oli mimullakin Rättärissä vetokoukku ja oma rekisteröity peräkärry sitä varten. Mulla on vieläkin... ![]() |
Kirjoittaja: | citax [ 22.07.2016 18:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Eikös Plagu tuo kuvasi yhdistelmä vaadi kuitenkin pikku e:n kun vetoauton kokonaismassa on ihan muuta kuin tuo 1210kg? |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.07.2016 00:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
citax kirjoitti: Eikös Plagu tuo kuvasi yhdistelmä vaadi kuitenkin pikku e:n kun vetoauton kokonaismassa on ihan muuta kuin tuo 1210kg? vai onkohan luvut toisin päin, eli 1210 kg onkin matkailuvaunun kokonaismassa, yleensä ne on aika köykäisiä, tosin luulisin että C5:nkin kokonaismassa voisi olla allekin 2000 kg? |
Kirjoittaja: | Aakku [ 23.07.2016 07:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Paljonko Rättärillä saa vetää jarrullista kärryä ja tarviko se BE kortin? |
Kirjoittaja: | HiTec [ 23.07.2016 08:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
olli__o kirjoitti: vai onkohan luvut toisin päin, eli 1210 kg onkin matkailuvaunun kokonaismassa, yleensä ne on aika köykäisiä, tosin luulisin että C5:nkin kokonaismassa voisi olla allekin 2000 kg? Matkailuvaunut eivät ole enää kovin köykäsiä kun on tuo varustelutaso kasvanut aikalailla noista 70-luvun vermeistä. Meilläkin omamassaa tällä vm 2016 vaunulla on jo tuo 1200kg ja tämä on ns. höyhensarjalainen, jota piti oikein etsiäkin. Ja kok.massoissa mennään sitten jo ihan toisiin svääreihin. Itsekin otin tähän kok.massan korotuksen 1300>1700kg, jotta ei tule ongelmia ulkomailla vaunun lastaamisen kanssa, esim. saksassa kun ovat kovinkin tarkkoja noiden kanssa ja vaunun punnitus tien päällä ei ole siellä mikään harvinaisuus ![]() Tuossa meitin C5 X7 Tourer kok.massa on 2326kg, kun tuo disuveron perhana maksetaan sen mukaan ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | HiTec [ 23.07.2016 08:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
2cvkimmo kirjoitti: On se kummaa. Moottori-lehden tiedot ovat kuulemma "vanhentuneita". Mikäköhän tuossa nyt on muka vanhentunutta? Toki kirjoitusasu on hieman hämmentävä ja siten väärinymmärrykset mahdollisia, mutta... ![]() Kuvailemassasi tapauksessa veturin omamassa on vedettävää pienempi, joka tilanne on mahdollinen vain 4wd kanssa. Kaikissa muissa tapauksissa vetomassa on korkeintaan omamassan suuruinen - tai ainakin poikkeukset tässä ovat todella harvinaisia, itse en ole vielä moista tavannut. Tästä syystä tuo autokoulun ohje voi ehkä ollakin paikkansa pitävä, noihin korttisääntöihin kun tehtiin tässä joku vuosi sitten pieniä muutoksia. Trafin sivuiltahan tuo selvinnee, mutta en nyt tähän hätään niitä lähtenyt kahlaamaan ![]() |
Kirjoittaja: | amikutoseeni [ 23.07.2016 10:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Aakku kirjoitti: Paljonko Rättärillä saa vetää jarrullista kärryä 2CV6 -86 omistajan käsikirja:
jarrullinen 400 kg |
Kirjoittaja: | olli__o [ 23.07.2016 10:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
HiTec kirjoitti: ... Matkailuvaunut eivät ole enää kovin köykäsiä kun on tuo varustelutaso kasvanut aikalailla noista 70-luvun vermeistä... Kommentoin tuota Plagun tapausta, jossa kuvan alla oli kaksi lukua "(2175kg+1210kg)", eli hyvin voi olla kyse kokonaismassoista, mutta minusta siis siten päin että isompi luku on vetoautosta ja pienempi vaunusta ja ko. luvuilla riittäisi siis B-kortti. Jossain ihan muussa tapauksessa täytyy katsoa niitä kokonaismassoja erikseen. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 23.07.2016 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
HiTec kirjoitti: Matkailuvaunut eivät ole enää kovin köykäsiä kun on tuo varustelutaso kasvanut aikalailla noista 70-luvun vermeistä. Meilläkin omamassaa tällä vm 2016 vaunulla on jo tuo 1200kg ja tämä on ns. höyhensarjalainen, jota piti oikein etsiäkin. Ja kok.massoissa mennään sitten jo ihan toisiin svääreihin. Itsekin otin tähän kok.massan korotuksen 1300>1700kg, jotta ei tule ongelmia ulkomailla vaunun lastaamisen kanssa, esim. saksassa kun ovat kovinkin tarkkoja noiden kanssa ja vaunun punnitus tien päällä ei ole siellä mikään harvinaisuus ![]() Noh noh on tuo sentään vm85 Ja varusteina kaikki mitä siihen aikaan saanut, mm painevesi lämminvesivaraajineen, ainoat modernit varusteet jota puuttuu on kemssa ja lattialämmitys. Omamassahan tuossa on 1170 joten kantavuutta ei ole nimeksikään, alusta sallisi 1600kg kokonais massan kyllä. |
Kirjoittaja: | DSMarko [ 23.07.2016 18:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Mulla on pikkuautoon oikein sopiva perävaunu. Omapaino 80 kg, kokonaispaino 400 kg. Siihen saa enemmän hyötykuormaa kuin mun isoon kevyeen umpivaunuun. |
Kirjoittaja: | svc [ 24.07.2016 14:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
2cvkimmo kirjoitti: Moottori-lehti kirjoittaa: Mikä tuon erimerkkimaasturisi kokonaismassa on? Omamassa ei vaikuta korttivaatimuksessa.
Nyt on jo kaksi autokoulua sanonut, että BE ei natsaa esimerkkikysymyksessäni. 2300 kg omamassainen maastoauto, jonka vetomassa on 3500 kg ja siihen kytketty 2700 kg kokonaismassainen telitraileri ei käy BE:llä, vaan C1E on vastaus. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 24.07.2016 14:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Jos kerran esimerkin yhdistelmällä vaaditaan C1E ja kärryn kokpnaismassa on 3500kg tai alle on vetoauton oltava kevytkuorma-autoksi rekisteröity. Jos ei ole, eli vetoauton kokonaismassa on alle 3500kg, BE riittää. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 24.07.2016 15:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
svc kirjoitti: Omamassa ei vaikuta korttivaatimuksessa. Onko noin, sillä ainakin aikaisemmin jos omamassa oli pienempi kuin vedettävän massa, tarttettiin korttiin pelkkää B enempi potkua ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 24.07.2016 17:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Missä on säädös jonka mukaan vetotapa vaikuttaa ajokorttivaatimukseen? ![]() |
Kirjoittaja: | lukkis [ 24.07.2016 17:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Uudet" perävaunumääräykset. |
Ennen nelikko sai vetää tuplaten olikohan omapaino. Olkoon että valmistajalla olisi ollut pienempi sallittu massa. En nyt muista oliko kokonais- tai omapaino. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |