Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Jousipallon rakenne
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=23893
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Aapeli [ 04.08.2016 16:44 ]
Viestin otsikko:  Jousipallon rakenne

Kaipaisin tietoa minkälainen on lhm:n reitti putkesta jousipallolle. Onko jollain niin tuoreena mielessä rakenteen mitat, että voisi vaikka paperille raapustaa? Varsinkin kiinnostaa se kuristuskohta, jota jotkut viistoaa.

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 04.08.2016 19:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousipallon rakenne

Tässä ketjussa on halkaisukuva jousipallosta:

viewtopic.php?f=9&t=14708&hilit=pallo+halkais%2A

Kuristuskohta on pallon suulla olevassa vaimenninosassa oleva keskireikä. Eri palloissa keskireikä on eri kokoinen, yleensä 0,6 - 1,6 mm. Tyypillisesti Comfort.palloissa isompi reikä. Mutta öljy virtaa vaimennuselementin läpi myös muista reijistä.

Kirjoittaja:  Wesa [ 05.08.2016 06:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousipallon rakenne

Jep, öljy menee pääosin niiden jousilevyjen peittämistä aukoista joiden pinta-ala muistaakseni useampi kymmenkertainen keskireikään nähden. Tietyn paine-eron jälkeen jousilautasten peittämät aukot alkavat päästää enemmän ja enemmän öljyä, esim hidastetöyssyissä valtaosa öljystä menee niiden kautta. Normisitikoissa jouset päästää 50/50 sisään ja ulos mutta hydractivessa suhde voi olla 30/70 ja vastaavat vaimennin venttiilit löytyy keskipallolta. Keskireijän tarkoitus on tasata paine-erot vaimenninventtiilin yli ja hoitaa pienten virtausnopeuksien vaimennus. Pyöristyksellä saadaan sama vaikutus kuin reiän suurentamisella, mutta virtaa eri lailla eri suuntaan. French car Forumilla hyvä ketju aiheesta, mutta en nyt tähän hätään löytänyt linkkiä.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 05.08.2016 17:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousipallon rakenne

Ok, kiitos tiedosta. Olisin nörtteillyt ja pyöräyttänyt tuosta virtaussimulaation viisteellä ja ilman, mutta menee iltatöinä liian hankalaksi, jos noita läppiä pitäisi alkaa mallintamaan.

Kirjoittaja:  Wesa [ 05.08.2016 18:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousipallon rakenne

Tuossa keskustelu jossa paljon asiaa venttiileistä:
frenchcarforum.co.uk/forum/viewtopic.php?t=55077&start=15
Tuo simulaatio olisi hyvä joka tapauksessa, jos saat edes suuntaa selville sen vaikutuksesta?
Itse olen ajatellut että pieni upotus normi terällä, esim D1,5 hydractiven palloon, jossa reikä noin 0.5-0.7 ja suunnilleen yhtä syvä, toimisi paremmin kuin pyöristykset? Ajatus että pallosta ulosvirtaus ei kärsisi niin paljoa aukenevan pyöristetyn reijän pinnalta irrotessa ja pyörteillessä. Eli upotuksessa aukenemiskulma, jonka virtaus näkee, olisi loivempi nurkasta nurkkaan ja tulisi siististi ulos. Noilla itsellä XM:ssä olevilla loivilla viisteillä pyöristyksineen, pintapehmeys on hyvä mutta tuntuu että loivissa pudotuksissa pyörä ei tule oiken hyvin ulos, menee kyllä sisään vastaavissa. Lisäksi mututuntuma liukkaalla kertoo että mekaaninen pito olisi heikentynyt..

Kirjoittaja:  Aapeli [ 05.08.2016 21:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Jousipallon rakenne

Tuossahan se sanotaan, mutta varmistuksena kuitenkin, että reiän mitta on tosiaan vain 0,5...0,7 mm? Alkujaan reiän reunat ovat terävät ja nyt haluttaisiin verrata pyöristyksen ja viisteen eroa? Eli pyöristys olisi trumpetin suuaukon tapaan ja viiste olisi, no, viiste. Molemmat ulottuisi noin puoliväliin reikää? Kovin on pieniä mittoja...

Jotta ei menisi turhan monimutkaiseksi ja saataisiin joitain tuloksia, niin varmaan riittää, että laittaa tietyn virtauksen menemään ko. kohdan läpi ja vertailee painehäviöitä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/