Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Energiansäästölamppu ja himmennin?
ViestiLähetetty: 05.03.2011 20:26 

Tämä nyt ei millään lailla liity sitikkaan, mutta ajattelin kysäistä kun täällä on kuitenkin sähkön ammattilaisiakin mukana. Eli voiko laittaa energiansäästölampun himmentimellä varustettuun virtapiiriin? Tuli hommattua keittiöön uusi valaisin, johon sitten Megamanin 11 watin spiraalilamppuja 2 kpl. Se kuitenkin tuntuu liian kirkkaalta k.o paikkaan, joten ajattelin laittaa noi liian tehokkaat olkkariin. Mutta kun siellä on se himmennin :roll:

Olen yrittänyt välttää noiden "energiansäästölamppujen" ostamista, mutta nyt lipsahti :oops:

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

Viestin otsikko: Re: Energiansäästölamppu ja himmennin?
ViestiLähetetty: 05.03.2011 20:34 

Muuta voine sanoa kuin, että jotkut lamput sopivat. Uusimmissa paketeissa taitaa olla teksti sopivuudesta. Sopimattomuus johtunee siitä, kun säästölampussa, kannassa sisällä, on hakkurivirtalähde ja jos sille sähköä tarjoillaan valaistussäätimeltä, josta lähtee sähköä pätkittynä.....

Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2011 20:40 
Käyttäjän avatar

olikohan niin, että pienloisteputken (oletan, että energian säästö lampulla tarkoitat semmoista, että halogeeni-hehkulamppua tai LED-tekniikalla toteutettua, etkä kylmäkatodiputkista) pakkauksiessa mainitaan sen soveltuvuus himmenninkäyttöön...

itse lakkasin hankkimasta hehkulangallisia lamppuja kotiini jokunenvuosi sitten, kun pienoisloisteputkien hinnat laski kohtuullisiksi.

nykyisin olen siirtymässä LED-tekniikkaan. lämmityksestähän huolehtii taloyhtiö ja vesikiertolämmitys, niin katson, ettei minun tarvitse lämmittää itse ostamallani sähköllä kämppää. 8-) :mrgreen:

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

ViestiLähetetty: 05.03.2011 21:02 

Näin Airamin sivuilla:

Miksi energiansäästölamppuja ei voi himmentää?

Tavallisia energiansäästölamppuja ei voi himmentää, koska niiden elektroniikka ei toimi perinteisillä hehkulamppujen himmenninratkaisuilla. Megamanilla on kuitenkin useita tavallisilla hehkulamppuhimmentimillä himmennettäviä Dimmerable-malleja sekä putki-, hehkulamppu-, kynttilä- ja kohdekuvuilla varustettuina. Lisäksi on olemassa DorS-malli, jota voidaan himmentää portaittain kokonaan ilman himmennintä käyttämällä tavallista vakiovalokatkaisijaa.

Pitää siis kaivaa paketti esille. En mielestäni kyllä löytänyt siitä tällaisia tekstejä.

"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 09:30 
Käyttäjän avatar

C4_robotti kirjoitti:
Pitää siis kaivaa paketti esille. En mielestäni kyllä löytänyt siitä tällaisia tekstejä.
Joskus aiemmin himmennettävyyden näki hinnasta, tilanne voi olla kyllä muuttunut siltä osin. Siinä Megamanin paketissa on kyllä mukana se esite niistä erilaisista malleista. DIMMERABLE-sarjan lisäksihän Megamanilta löytyy DorS DIMMING -sarja, jonka lamppuja himmennellään ilman himmennintä.

Edellisessä kämpässä kaikki valot olivat E-kantaisia liitinlaitteen sisältäviä putkia. Yksikään niistä ei kyllä toimiessaan energiaa säästänyt, käytti vaan. Silti myivät mokomat niitä energiansäästölampun nimellä. Kun syksyllä tuli siirryttyä opiskelija-asuntoon, jossa sähkö kuuluu vuokraan, niin ajattelinpa vaihteeksi hehkulamppuilla. Mutta eihän sitä jatkuvaa lampunvaihtoa jaksanut, joten tulikin ostettua pari pienoisloisteputkea lisää.

Nuo Megamanin lamput ovat kyllä tajuttoman hitaita kirkastumaan. Muuten kun on tullut käytettyä Energy+:aa ja Philipsiä, niin tuota tulee jokaisella sytytyskerralla ihmeteltyä. Onkos kellään kokemuksia Osramin pienoisloisteputkista? Maksavat vähän enemmän kuin muut, mutta vastapainoksi saa ainakin kohtalaisen takuun.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 11:41 
Käyttäjän avatar

cxtb2 kirjoitti:
nykyisin olen siirtymässä LED-tekniikkaan. lämmityksestähän huolehtii taloyhtiö ja vesikiertolämmitys, niin katson, ettei minun tarvitse lämmittää itse ostamallani sähköllä kämppää. 8-) :mrgreen:

Tämä onkin se mielenkiintoinen seikka näin rintamamiestalossa. Energiasäästölampuilla et säästä käytännössä mitään koska pattereita pitää vääntää kovemmalle :D No okei, hieman kärjistetty esimerkki. Mutta kun kyselin talotekniikan ammattilaiselta, joka päivätyökseen vastaa mm. energiakulutuksen hallinnasta isoissa yhtiöissä, niin hän sanoi aivan suoraan, että sähkölämmitteisessä omakotitalossa hehkulamppujen vaihtaminen energiasäästöön on ihan se ja sama. Jos haluaa itselleen vain enemmän ongelmajätettä niin senkun vaihtaa.

Eri asia toki on se, että jos ledilamput jne. kestävät huomattavasti pidempään kuin hehkulamput, niin laiskahan siinä säästää ajassa ja vaivassa, kun ei tarvitse niin usein lamppuja ostella ;)

Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 11:48 
Käyttäjän avatar

Tehokertoimet ovat joissain lampuissa aika surkeat. Esim. vanhemmissa Philipseissä luokkaa 0,3. Se tosin ei ole minun ongelmani vaan sähkölaitoksen.
Uudet elektroniikalla varustetut ovat sen suhteen parempia mutta niiden ongelma on puolestaan se mahdollisimman halvalla tehty elektroniikka, joka simahtaa ennen putkea.

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 11:56 
Käyttäjän avatar

Ramsi kirjoitti:
Energiasäästölampuilla et säästä käytännössä mitään koska pattereita pitää vääntää kovemmalle :D
Näin on, tästähän on tehty ihan tieteellisiä tutkimuksiakin. Oikeastaan energiansäästölamppuihin siirtyminen jopa kasvattaa päästöjä, kun se lämpö tehdään omassa takassa, eikä ytimiä halkomalla isossa laitoksessa. Hankitahinnoissa käyttöikä huomioiden ei merkittävää kestävyyseroa ole, mutta kyllä pienoisloisteputkien käyttö tuo merkittävää helpotusta, kun ei niitä tarvitse olla "jatkuvasti" vaihtamassa uusiin, kuten hehkulamppuja. Joissain tapauksissa hehkulamput ovat myös varsin vaarallisia paloturvallisuuden kannalta verrattuna paljon viileämpiin pienoisloisteputkiin. Esimerkkinä tästä ovat yöpöytävalaisimet.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 22:10 

laakeri kirjoitti:
Ramsi kirjoitti:
Energiasäästölampuilla et säästä käytännössä mitään koska pattereita pitää vääntää kovemmalle :D
Näin on, tästähän on tehty ihan tieteellisiä tutkimuksiakin. Oikeastaan energiansäästölamppuihin siirtyminen jopa kasvattaa päästöjä, kun se lämpö tehdään omassa takassa, eikä ytimiä halkomalla isossa laitoksessa. Hankitahinnoissa käyttöikä huomioiden ei merkittävää kestävyyseroa ole, mutta kyllä pienoisloisteputkien käyttö tuo merkittävää helpotusta, kun ei niitä tarvitse olla "jatkuvasti" vaihtamassa uusiin, kuten hehkulamppuja. Joissain tapauksissa hehkulamput ovat myös varsin vaarallisia paloturvallisuuden kannalta verrattuna paljon viileämpiin pienoisloisteputkiin. Esimerkkinä tästä ovat yöpöytävalaisimet.

Itse olen palaamassa hehkulamppuihin tai olen jo palannutkin, yhtään ns. "energiansäästölamppua" eli loisteputkilamppua en osta ellei ole ihan pakko. Ledilamput on hyviä periaatteessa ja käytännössäkin sähkökulutuksen kannalta, näin myös nuo pienoisloistelamput. MUTTA!
Todella hirveän monta pienoisloistelamppua olen ostanut kalliilla hinnalla (suhteessa) ja ne ei ole kestänyt kuin jonkun kuukauden. Eikä ole ole tietenkään kuittia tallessa! Noille huijauksillehan luvataan todella pitkiä paloaikoja eli luulisi kestävän mutta ei. Niin monta kertaa on lamppu hajonnut ennen aikojaan, ei yksikään ole kestänyt lähellekään sitä mitä luvataan! Muutamia ledilamppuja olen ostellut myös. Ne kuluttaa todella vähän sähköä, se on totta. Mutta ei oikein valoteho ole kuitenkaan kuin vasta ihan äskettäin noussut oikein samalle viivalle oikeiden lamppujen kanssa.
Heti kun on vähänkin tehokkaampi uuden sukupolven lamppu niin näyttää siltä että ei se lampun elinikä ole mistään kotoisin.
Semmoisen 3W ledilampun puoli vuotta sitten ostin. Luvattiin 20000h tuntia paloaikaa. No se lamppu kesti vähän yli puoli vuotta eikä tosiaankaan palanut jatkuvasti. Lamppu maksoi 15€ eikä taaskaan ollut kuittia, meinasi jäädä lamppu taasen omaksi vahingoksi. Onneksi sain kuitenkin vaihdettua loppujen lopuksi takuuseen. Ostinpa muutamalla eurolla semmoisen kymmenen kpl pakkauksen HEHKULAMPPUJA. Yhden olen joutunut vaihtamaan.
Kyllä saa sähkö kallistua todella paljon että kannattaa ostaa noita muita lamppuja vähään aikaan meikäläisen. Toivottavasti ei niin paljon kallistu koska sehän olisi katastrofi.
Mutta se on totta että nuo ledilamput palaa todella viileinä, ei tule palovammoja, eikä rasita ilmastointia. Kun on vaan tarpeeksi valotehoa niin ihan kannatettavia vehkeitä. Pienloistelampuista aion vastedes pysyä visusti erossa, minusta NE olisi pitänyt LAILLA KIELTÄÄ eikä hehkulamppuja. Loisteputket muuten on kyllä hyviä, olen itse vain nähnyt liikaa surkeita pienloistelamppuja että minulle riitti. Jos kaikki säästäisivät kuittinsa ja vaihtaisivat takuuna kun hajoavat niin niiden myynnin kannattavuus olis ihan eri luokkaa uskallan väittää. Ledilamppuja aion vastekin ostaa mutta SÄÄSTÄN KUITIT !!

C5 1,8 vm 2003
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 22:39 

Anteeksi vaan tuo melkein kiihkomieleinen antimainokseni pienloistelamppuja kohtaan. Joskus sitä vaan joitain päätöksiä tekee ja tämä on niitä kun hihat palaa tarpeeksi monta kertaa :oops:

C5 1,8 vm 2003
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 22:59 
Käyttäjän avatar

minulla on onneksi käyny parempi tuuri noitten kanssa, sekä pienoisloisteputkien, ja LED-sukuisten.

toki joku halpis-pienoisloisteputki on simahtanu ennen aikojaan, osittain kokeilumielessä hankittuja, että saako sille halvalla vastetta rahalle. "merkki" tuotteitakin saa välillä tarjouksista kohtuuhintaan.
LED-polttimot on suomessa vielä kohtuuttoman hintaisia, eikä aina löydy valikoimista sitä "lämminvalkoinen" eli 3000-4000kelvinin värilämpötilan omaavaa versiota, kylmävalkoisia en suostu ostamaan, vaikka sitä päivänvaloksi yrittävät mainostaa... ei sovi omille silmille :mrgreen:

LED-polttimoita olen tilaillu lähinnä kiinankaupasta, sieltä saa kohtuuhintaan kotio kuljetettuna. takuukin tuntuu toimivan, kun yksi ei suostunut valaisemaan viikkoa pidempään, emaililla reklamaatio myyjälle, niin korvaava saapui parinviikon päästä laatikkoon. LED-polttimoissa ei kannata muita versioita ostaakkaan, kuin ns. tehoLEDejä, eli vähintään 1Watin tehoisilla toteutettuja, siis että yhden LED-elementin teho on tuo. niitä joissa on "perinteisiä" 5mm. ledejä vierivieressä kymmeniä, kannattaa välttää.

CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", MG ZS Luxury -22
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 23:15 
Käyttäjän avatar

C5_una kirjoitti:
Todella hirveän monta pienoisloistelamppua olen ostanut kalliilla hinnalla (suhteessa) ja ne ei ole kestänyt kuin jonkun kuukauden.
Minkähän merkkisistä lampuista on kyse? Meillä tuli laitettua eteiseen, paikkaan jossa rämpätään valoa päälle ja sammuksiin ahkeraan tahtiin, 2005 loppuvuonna silloisen kämpän ensimmäinen pienoislostelamppu, Kahdella U:lla oleva 11 W:n tehoinen Energy+ eli se halvin, mitä Robinhoodista silloin sai sen tehoisena. Olikohan 2009 loppuvuosi vai oltiinkohan 2010 puolella, kun tuo halpis sitten jo luovutti. Pari pientä/erikoista meni vähän nopeammalla tahdilla kyllä. Yleisesti ottaen ovat kestäneet vuosia. Osrameillahan olisi keskimääräinen elinikä 10 vuotta (odotusarvosta kyse siis, keskihajontaa ei ole ilmoitettu) ja 5 vuoden takuu.

Anoppilassa pienoisloisteputket ovat silti aivan pistämättömiä pelejä. Siellä kun verkon jännite lähentelee 240 volttia, niin tavalliset hehkulamput kestävät ehkä kuukauden, huonommat päivän. Kyllästyin siihen jatkuvaan pimeyteen siellä ja ruuvattiin melkein kaikkien hehkujen tilalle pienoisloisteputket (Philipsiä taisi olla suurin osa ainakin). Ei nyt ole mielessä, ruuvattiinko ne sinne joskus viime- vai toissavuonna, mutta vielä ei ole ainuttakaan pimentynyt.

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 06.03.2011 23:33 

svc kirjoitti:
Tehokertoimet ovat joissain lampuissa aika surkeat. Esim. vanhemmissa Philipseissä luokkaa 0,3. Se tosin ei ole minun ongelmani vaan sähkölaitoksen.

Niinkö luulet? Kuka ne sähkölaitoksen kulut maksaa, jos ei sähkön kuluttaja?

Yhden energiansäästölampun olen huusholliin ostanut ja toista vuotta on valaissut. Kaksi vuotta sen elinajaksi luvattiin. Saattaapa kestääkin. Lamppu paikassa, johon jännite kytkettynä aina. Todennäköisesti tilallekin hankin samanlaisen. Muut, noin 100 valaisinta saavat toimia vanhoilla konsteilla. Hehkulamppuja niistä on suunnilleen 70, loput pienoisloisteputkia, muutama halogeenipolttimo, loisteputkia muutama.

Melkoinen kusetus koko energiasäästölamput ja maakunta maksaa.

Tavallinen terve järki ei ole erityisen tavallista.
Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 08:07 

Koko energialamppuhössötys on hanuris, tai vielä pahemmasta. Olisi vaan pitänyt saada rauhassa valmistaa/myydä/käyttää hehkulamppuja, sen ajan, kunnes markkinoille saadaan led-lamppuja. Nyt tällä hössötyksellä turvattiin energialampputeollisuuden "joutsenlaulu". Mikä saasteongelma säästölampuista kehkeytyykään. Virallisesti asiasta pitää olla nyt hiljaa, kun virallinen hössötys on meneillään, tuo tuleva ongelma on lakaistu ison maton alle.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 10:10 
Käyttäjän avatar

"Yhden energiansäästölampun olen huusholliin ostanut ja toista vuotta on valaissut. Kaksi vuotta sen elinajaksi luvattiin. Saattaapa kestääkin. Lamppu paikassa, johon jännite kytkettynä aina."

Ruuvasin vuonna 2003 4 W energialampun liesituulettimeen ja sen jälkeen sitä ei ole sammutettu. On muuten ainoa oikeasti kestänyt säätölamppu. Lisäksi ulkona yksi kesti jopa noin 4 vuotta mutta muut laukes aikas pian ja eniten niitä hajos ulko-oven vierestä koska ovi aiheutta pauketta varmaan... toisekseen, eipä nuo mokomat kestä sitä että valoja räpsitään.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 10:17 
Käyttäjän avatar

Cikatti kirjoitti:
toisekseen, eipä nuo mokomat kestä sitä että valoja räpsitään.
Jep, halvin mahdollinen (Energy+ 2U E27 11W) ei tosiaan räpsimistä kestänyt kuin nelisen vuotta :|

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 16:54 

Pihavalaisimissa on 90- luvulla laitetut Osram 20W säästölamput. Palavat illatpitkät. Niistä 4 toimii yhä. Ensimmäisen laitoin uusiksi 2004, toisen korjasin, ekankin olisi voinut korjata? Tämä korjattu uusittiin nyt alkuvuonna. Vikana näissä oli, kun lampunkanta on alumiinia ja johdin kuparia, kannan ja lamppurungon välissä. Cu ja Al ei ole oikein hyvää pataa keskenään, hapettumaa siitä syntyi. Korjaus: kantaan viilto, siihen rakoon kiskaistaan tuo kupari, hankittu jo Al- juotostinaa, juotettavien metallien hyvä putsaus ja sitten juotos nopeasti, ettei Al ehdi hapettua. Sen se tekee melko nopeasti, juotoskelvottomaan kuntoon.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 20:11 

laakeri kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
toisekseen, eipä nuo mokomat kestä sitä että valoja räpsitään.
Jep, halvin mahdollinen (Energy+ 2U E27 11W) ei tosiaan räpsimistä kestänyt kuin nelisen vuotta :|

Noissa lampuissa tosiaan isoja eroja. Viime aikoina osunutkin sitten surkeampaa laatua käteen. Joitakin havaintoja on tullut tehtyä vuosien varrella. Olen itsekin joskus ollut noitten pienoisloistelamppujen puolestapuhuja.

Pienitehoiset pienloistelamput yleensä kestää hyvin varsinkin jos saavat tarpeeksi jäähdytystä eli eivät joudu toimimaan tiiviissä kuvussa. Valitettavasti itselläni ei ole sellaisille mitään käyttöä. Tarvii olla kunnolla valoa ikänäön takia. Sitten 23W pienloistelamput taas ovat aiheuttaneet pettymyksiä. Sitten on esim. joitain Megaman merkkisiä lamppuja jotka kestää mutta niin myös kestää ennenkuin niistä lähtee kelvollisesti valotehoa. Jopa keskellä yötä niin tuntuu alussa valoteho tosi heikolta, ei tarvitse siristellä silmiään tosiaankaan häikäisyn takia. Sopivat jatkuvaan valaistukseen hyvin. En tykkää ajatuksesta että valot pitää sytyttää etukäteen lämpiämään kuten televisiot ennenvanhaan ;) Olen laittanut hehkulamppuja takaisin moniin paikkoihin (kun pienloistelamppu on sanonut sopimuksen irti) ja täytyy sanoa että kylläpä valaisee hyvin, puhun ihan 60W lampuista en sen isommista-niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin.

C5 1,8 vm 2003
Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 22:44 
Käyttäjän avatar

Eri merkkisiä tullut kokeiltua eteisen lampustossa (4 kpl) ja ei ne ole kestäneet paljon paskaakaan kun eteisen valot ovat juuri ne joita räpsitään paljon. Lamput ovat hyvin ilmastoidut koska niissä ei ole kupua ja ilma todella kiertää hyvin kotelon sisällä + kyseessä on ilmalämmiteinen talo jossa on jatkuvaa vetoa joka suuntaan niin että puntit lepattaa.

Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa

ViestiLähetetty: 07.03.2011 23:28 
Käyttäjän avatar

ealab kirjoitti:
ettei Al ehdi hapettua. Sen se tekee melko nopeasti, juotoskelvottomaan kuntoon.
Alkaa tapahtua oikeastaan heti, kun sen alumiinin päästää tekemisiin ilman kanssa. Jotkut ovatkin käyttäneet kuulemma öljyä apuna ehkäisemään ilmakontaktia.
C5_una kirjoitti:
Pienitehoiset pienloistelamput yleensä kestää hyvin varsinkin jos saavat tarpeeksi jäähdytystä eli eivät joudu toimimaan tiiviissä kuvussa. Valitettavasti itselläni ei ole sellaisille mitään käyttöä. Tarvii olla kunnolla valoa ikänäön takia. Sitten 23W pienloistelamput taas ovat aiheuttaneet pettymyksiä. Sitten on esim. joitain Megaman merkkisiä lamppuja jotka kestää mutta niin myös kestää ennenkuin niistä lähtee kelvollisesti valotehoa. Jopa keskellä yötä niin tuntuu alussa valoteho tosi heikolta, ei tarvitse siristellä silmiään tosiaankaan häikäisyn takia. Sopivat jatkuvaan valaistukseen hyvin. En tykkää ajatuksesta että valot pitää sytyttää etukäteen lämpiämään kuten televisiot ennenvanhaan ;) Olen laittanut hehkulamppuja takaisin moniin paikkoihin (kun pienloistelamppu on sanonut sopimuksen irti) ja täytyy sanoa että kylläpä valaisee hyvin, puhun ihan 60W lampuista en sen isommista-niin ihmeelliseltä kuin se kuulostaakin.
Megaman on tosiaan tajuttoman hidas kirkastumaan. Noiden isompitehoisten kestosta pitkässä juoksussa ei ole oikein vielä kokemusta. Vanhin 15-wattista tehokkaampi meillä taitaa olla joskus vasta ehkä 2006-2007 hankittu, niin ei ole vielä ehtinyt niistä ainuttakaan hajoamaan muistaakseni. Täällä nykyisessä asuinpaikassa on käynyt sellainen ilmiö, kun on edellisen asukkaan jäljiltä vaihdellut poksahtaneiden hehkulamppujen tilalle pienoisloistelamppuja, niin harvoin tulee enää pidettyä kaikkia valoja päällä ja emäntä on ruvennut valittamaan, että on liian kirkasta. Ei silti halua hehkulamppujen hämäryyttä ja jatkuvaa vaihtelua takaisin... on se hankalaa :D

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 08.03.2011 08:32 

Ulkovalaisimissa on hyvä, mikäli mahdollista, ottaa jo etukäteen huomioon lampun asento. Kanta alaspäin. Silloin palaa kirkkaammin pakkasilla, lämpö nousee. Jos lamppu onkin "alassuin" niin täällä on auttanut jo kauan lasinen kapea kurkkusiivupurkki. Nämä makaavat valaimen pohjaa vasten ja peittävät lampun, joka näin pääsee lämpenemään ja palamaan kirkkaasti. Muuten kuluu vai energiaa. Kutakuinkin vuosittain (pyyhin lamput) pesen purkit ja valaisimien lasit, koska tuppaavat harmaantua, pölyyntyä.

Poissa

ViestiLähetetty: 08.03.2011 09:52 
Käyttäjän avatar

Megamanit ovat hiiiiitaita syttymään. Ainakin nuo mitä meille on aikojen kuluessa ostettu. Juuri vaihdoin viikonloppuna makkarin lamppuun Megamanin 11 Wattisen tilalle normi 40W hehkulampun. Samalla valaistui myös toinen puoli huoneesta. Megamanin kanta oli senverta leveää sorttia, että blokkasi valon tehokkaasti toiselta suunnalta.

Kuva

Poissa

ViestiLähetetty: 08.03.2011 10:54 

Meillä 20 ulkovalaisinta liiketunnistimien ohjaamina.

- 4 kpl hehkulamppu 100W
- 16 kpl hehkulamppu 40W

10 vuoden aikana olen vaihtanut 2 kpl 100W:n hehkulamppua ja 8 kpl 40 W:n hehkulamppua.
Lamppukustannus 2 x 0,70 € ja 8 x 0,40 € yhteensä 4.60 €

Valaistus päällä keskimäärin 3 kertaa illassa. Kerralla noin 20 min.
Ulkovalaistuksen sähkön kulutus/vrk noin 1 kWh. Vuodessa vastaava 150 vrk x 1 kWh/vrk = 150 kWh.
Energian hinta nyt 10,76 c/kWh
Vuotuiset kulut ulkovalaistuksesta:
Hehkulamppujen vaihdot = 0,46 €
Energia 150 kWh x 0,1076 € = 16,14 €
Hieman ylöspäin pyöristäen vuodessa 20 €.

Eikä tämä esimerkki ole 'muistaakseni'. Kaikki lamppujen vaihdot merkittynä muistiin, samoin kuin ostohinnat. Olen myös 100 W:n lamppuja ostanut hintaan 0,40 €/kpl. Siitä tosin aikaa vajaa 2 vuotta.

Vertailun vuoksi yhden ns. pakkasenergialampun hinta 15.50 €. On siinä veivaamista, että tämän esimerkin mukaisen ulkovalaistuksen toteutuksessa joku järki energiansäästölampuilla olisi. Ongelmajätettä kaiken lisäksi.
Tottahan tähän sitten joku viisastelee, että useimmin pitäisi vaihtaa hehkulamputkin, koska tummuvat. Sen kun, ei se tuohon loppusummaan paljon vaikuta.

Poissa

ViestiLähetetty: 22.03.2011 21:40 

r_a_n_u puhuu silkkaa asiaa !

C5 1,8 vm 2003
Poissa

ViestiLähetetty: 20.06.2012 16:54 

r_a_n_u kirjoitti:
Yhden energiansäästölampun olen huusholliin ostanut ja toista vuotta on valaissut. Kaksi vuotta sen elinajaksi luvattiin. Saattaapa kestääkin. Lamppu paikassa, johon jännite kytkettynä aina. Todennäköisesti tilallekin hankin samanlaisen. Muut, noin 100 valaisinta saavat toimia vanhoilla konsteilla. Hehkulamppuja niistä on suunnilleen 70, loput pienoisloisteputkia, muutama halogeenipolttimo, loisteputkia muutama.

Melkoinen kusetus koko energiasäästölamput ja maakunta maksaa.

Eilen tiistaina 19 päivä kesäkuuta 2012 tuli Megaman Liliputin tunnit täyteen. 8 W 2700 K 220-240 V ja polttoajaksi luvattiin 15 000 h. Lamppu kesti 820 vrk eli 19680 h muutamaa sähkökatkoa lukuunottamatta, yhtämittaa valaisten. Lamppu maksoi 12,90 € ja energiaa kulutti tuona aikana noin 160 kWh. Energian hinta 11.46 c/kWh. Valaisin Ornon 5608 eli tämä:

Kuva

Vertailu

Hehkulamppu 25 W
- Käyttöaika 2 vuotta 3 kk, eli 820 vrk siis 19680 h
- Lamppuja 20 kpl á 0,75 € josta yhteensä 15,00 €
- Energiankulutus 492 kWh ........... hinta 56,38 €.
Yhteensä ....................................... 71,38 €

Energiansäästölamppu 8 W
- Käyttöaika 2 vuotta 3 kk, eli 820 vrk siis 19680 h
- Lamppuja 1 kpl ............................. 12,90 €
- Energiankulutus noin 160 kWh ..... hinta 18,35 €
Yhteensä ...................................... 31,25 €

Tuosta tulee energiansäästölampun eduksi noin 40 €.

Käytin tuossa vertailuun 25 W hehkulamppua, koska mielestämme sen antama valoteho vastasi tuota 8 W energialamppua.

Nyt laitoin seuraavaksi lampuksi Airam Spiraali 8 W 3000 K 220 - 240 V Polttoaikalupaus 10 000 h. Aika näyttää, kestääkö. Hintaa lampulla 8,95 €. Muuta energialamppua ei edelleenkään meillä käytössä ole. Kelmeä valohan tuossakin on, mutta käyttöpaikka välikkö, jossa ei oleilla. Joten mielestäni hyvinkin sopiva tuohon paikkaan ja kuten vertailu osoittaa, käytössä edullinen.

Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/3 [ 52 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2, 3  Seuraava