Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24063 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Dsharrastelija [ 01.09.2016 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Alkaa olla C5:sen mittarissa jo maaginen 300.000 km. lähellä, jolloin tapani mukaan vaihdan autoa. Seuraavan Citroën merkkisen ajoneuvon hankinta alkaa olla siis hyvinkin pian ajankohtainen. Ainut malli jonka haluan, on C6, koska se on viimeinen "aito" hydraulijousitettu ja jossa on Citroënille tyypillinen hieno ja erottuva muotoilu. C6 on ollut mielessä jo pitkän aikaa, uudemmat C5:mmat on vaan rumia. ![]() Kattelin noiden C6:ten moottoreiden teho/kiihtyvyys speksejä. Alunperin ajattelin laittaa 3,0 l. bensakoneisen, mutta ei pärjää speksien mukaan 2,7 nakulle ja 2,7 naku jää vain 0,4 satkua 3,0 nakulle. Onko tämä totta? Luulin tuon bensa V6:sen olevan paras voiman lähde, mutta näin ei ilmeisesti ole, vie bensaakin kuin lattiakaivo? Tänä viikonloppuna otan kokeiluun 2,7 nakun. Voi olla että saattaa jäädä näppiin, mikäli on kondiksessa vai olisiko järkevämpää lähteä hakureissulle? Se ajatus kiehtoo myös matkailunkin puolesta. Onko monta "sudenkuoppaa" tiedossa jos uskaltaa ulkomailta asti lähteä noutamaan? Kaikki kommentit tervetulleita bensakoneiseen versus diisseliin, sekä kokemuksia uitosta lutakon yli? |
Kirjoittaja: | citrique [ 01.09.2016 23:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Monessa ketjussa jo toisteltu fakta, eli 3,0 Hdi on paras ja se kannattaa hankkia jos lompakko kestää. Jos ei kestä niin 2,7 on ok myös, jos saa kotimaiselta harrastajalta niin tietää mitä on tehty ja mihin tulee taas varautua missäkin Kilometrilukemassa. Nyt kalusto alkaa olemaan sen verran vanhaa että jos hakee ulkomailta eikä luotettavaa huolto/korjaushistoriaa ole tarjolla, riski 1-5 K€ pikaiselle ylimääräiselle rahanmenolle on kohtuu iso. Toisaalta ostohinnat on aika mitättömiä mm. Baltiassa joten lisäkulut ei ehkä ole niin vakavaa. Jos haluaa hiljaisen mutta tehottoman ja janoisen bensan niin sit ostaa sellaisen. ![]() |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.09.2016 00:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Olen niin monessa ketjussa tarkoin kuvauksin ja viime aikoina ihan videodokumentein kertonut tämän kaiken mistä kysytään, jopa pakinan muodossa C6 Liettuasta-ketjussani, että tulee mieleen onko Dsharrastelija tahdonvoimalla kieltäytynyt lukemasta mitään mitä kirjoitan. No, oma tappiohan se. Joka tapauksessa kaikista C6:sta syvästi tietoisena ja niin 3-litraisia bensoja ja 3-litraisen diisselin omistaneena totean ettei auton luonteen huomioonottaen 3.0HDI suinkaan ole paras, jos vähänkään pitää kaupungissa tai taajamissa ajella. Diisselin räkytykseen pikkunopeuksissa kyllästyy, mitä järkeä on luksusautossa jos kone on kuin traktorissa. Jos pelkkää matka-ajoa höylää niin sitten kyllä. Bensamalli on se ainoa oikea herramiehen peli. Aletaan olla tilanteessa jossa bensa-C6 on kalliimpi kuin neljä vuotta uudempi 3.0HDI. Janoisuudella ei niihin huoltokuluihin ja muihin verrattuna ole paljoakaan merkitystä, lisäksi bensa-C6:ssa on vähemmän ongelmia koneen ja vaihdelaatikon kanssa kuin noissa diisselimalleissa. Vähemmän vääntöä ja yksinkertaisempi tekniikka ilman turboja, egr-venttiileitä ja muovisia termostaattikoteloita, näet. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 02.09.2016 11:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
ds-jekkeri kirjoitti: Lisäksi bensa-C6:ssa on vähemmän ongelmia koneen ja vaihdelaatikon kanssa kuin noissa diisselimalleissa. Vähemmän vääntöä ja yksinkertaisempi tekniikka ilman turboja, egr-venttiileitä ja muovisia termostaattikoteloita, näet. Noh noh, objetiivisuudestasi diesel koneisiin johtuen unohdit mainita bensakoneitten 50km välein vaihdettavat puolat (takimmaisia varten pitää irroittaa imusarja), kuten myös 300km välein vaihdettavat nokkien säätösolenoidit, unohtamattakaan niitä katalysaattoreita ja niitten valvontaan liittyviä murheita. Laatikko ongelmista olisi kiva kuulla lisää kun molemmissa on samat laatikot, muutenkin tuo am6 on kyllä melkoisen pommin varma on se kumman kiukan perässä tahansa. Oma näkemykseni osta diesel jos kulutuksella on mitään merkitystä, se kulkee euromääräisesti puolet halvemmalla. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 02.09.2016 11:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Tuohon Keski-Euroopasta tuontiin osaan ehkä antaa joitakin neuvoja, parin sadan tuodun yksilön verran, mutta tuon Itä-Euroopan tuonnin jätän "jekkerin" alueeksi suosiolla. ![]() |
Kirjoittaja: | powerage [ 02.09.2016 11:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Off-topic: Kuuluuko edustusluokan auton henkeen räkättävä Diesel naku? |
Kirjoittaja: | Plagu [ 02.09.2016 11:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
powerage kirjoitti: Off-topic: Kuuluuko edustusluokan auton henkeen räkättävä Diesel naku? Niin kauan ku sitä "edustusautoa" ei aja palkattu kuljettaja niin se dieselin lotkotus menee siihen samaan rahvaanomaisuuteen. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.09.2016 16:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Plagu kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Lisäksi bensa-C6:ssa on vähemmän ongelmia koneen ja vaihdelaatikon kanssa kuin noissa diisselimalleissa. Vähemmän vääntöä ja yksinkertaisempi tekniikka ilman turboja, egr-venttiileitä ja muovisia termostaattikoteloita, näet. Noh noh, objetiivisuudestasi diesel koneisiin johtuen unohdit mainita bensakoneitten 50km välein vaihdettavat puolat (takimmaisia varten pitää irroittaa imusarja), kuten myös 300km välein vaihdettavat nokkien säätösolenoidit, unohtamattakaan niitä katalysaattoreita ja niitten valvontaan liittyviä murheita. Laatikko ongelmista olisi kiva kuulla lisää kun molemmissa on samat laatikot, muutenkin tuo am6 on kyllä melkoisen pommin varma on se kumman kiukan perässä tahansa. Oma näkemykseni osta diesel jos kulutuksella on mitään merkitystä, se kulkee euromääräisesti puolet halvemmalla. Olen antanut itseni ymmärtää että tuon diisselin 50% korkeampi vääntö ja mahdollisesti tärinä kuluttaisi lootaa nopsemmin. Tämän lootan valmistajan hyväksymä maksimivääntöhän on juuri se 450nm, siksi 3.0 hdi:n vääntö ja huipputeho ovat paljon pienemmät kuin samalla moottorilla varustetussa Range Roverissa, esimerkiksi. Aika monistahan näistä on solenoidiblokki vähintään vaihdettu, niin minunkin bensavehkerssäni noin 220tkm kohdalla. Diisseleissä tämä tuntuu tulevan eteen järkiään 100-150tkm välillä jo. Tästä minulle ei ole tilastollista materiaalia, perustuu parinkymmenen tuntumani ja näkemäni yksilön otantaan. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 02.09.2016 17:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Jepulis jees ne itä ihmemaat rahtaa ne myyntiautonsa saksasta voipi ja saakin sen edullisemmin heiltä. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.09.2016 17:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Autokuume alkoi vaivaamaan, C6:nen, mutta kumpi? |
Plösöilijä kirjoitti: Jepulis jees ne itä ihmemaat rahtaa ne myyntiautonsa saksasta voipi ja saakin sen edullisemmin heiltä. I respectfully disagree. Mitenkäs se kääntyykään, Kunnioittaen ilmaisen eriävän mielipiteeni: Idän ihmemaat, joo, täällä on asuttu yli puoli vuosikymmentä. Viro-Latvia-Liettua-Puola -akseli on tuttu. Puhun paikallisia kieliä ja käyttäydyn paikallisen kulttuurin mukaisesti kun tarvitaan. Liettua on yksi Citroen-kulttuurin kehtoja Euroopassa. Per capita siellä on isoja kissoja varmaan enemmän kuin missään muussa maassa Ranska mukaanlukien. Ovat mestareita löytämään autonsa niiltä minunkin aikaisemmin mainostamiltani "autotukkumyyntitoreilta" esimerkiksi Belgiasta, Hollannista, Ranskasta, Puolastakin. Kulkeutuu niitä Viroonkin, mutta paras markkina on Liettuassa ilman muuta. On siellä paljon kolaripaskaakin myynnissä, pitää tietää mitä ostaa. Helmiä on joukossa paljonkin. Muuten kai nämä kaikki voisi kuitata hupipuheeksi, mutta mitäs kun vasta ihan äsken ostettiin melko hyväkuntoinen ja koriltaan/sisustaltaan täydellinen C6 Nateron kanssa täältä hintaan 3500 euroa sis.alv. Itse ostin bensamallisen (tai tarkemmin bifuel...) omani, jossa on tosin työtä riittänyt, Liettuasta 3500:lla. Aikaisemman 3.0HDI:ni ostin (ja myin) Euroopan halvimpaan hintaan niillä kilometreillä Liettuasta. Kaikki tällä foorumilla kiusallisen tarkkaan dokumentoitua. Näyttää että ehkä lähikuukausina haetaan Liettuasta taas autoja kanssaharrastajille... raportoin! |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |