Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Forte Jipii
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=2410
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  xmfani [ 15.09.2009 09:24 ]
Viestin otsikko:  Forte Jipii

Auto tuli huoltoon .
Forte pyöriny noin 700km.
Taka pää jumissa,samoin etupää.
No pian tuo valkeni,kaveri aukaisi säätimen.
Kuvat puhukoon puolestaan.

Liitteet:
Xsara 007.jpg
Xsara 007.jpg [ 106.71 KiB | Katsottu 12551 kertaa ]
Xsara 008.jpg
Xsara 008.jpg [ 98.68 KiB | Katsottu 12506 kertaa ]
Xsara 009.jpg
Xsara 009.jpg [ 106.23 KiB | Katsottu 12509 kertaa ]

Kirjoittaja:  Eki [ 15.09.2009 09:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Yök! :o Jää näköjään tuokin kokeilu itseltä tekemättä....

Hauskan hämäävä tuo tiedostonimi... :lol:

Kirjoittaja:  Esa66 [ 15.09.2009 10:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Heh heh ja hauskan hämäävä tosiaan :lol: Onko nyt oikeasti niin,että joku on mennyt työntämään ko ainetta systeemiin :shock: JA sanotaanko ko aineen ohjeissa(tuoteselosteessa) että näin voi ja pitäisi tehdä?

Kirjoittaja:  cxtb2 [ 15.09.2009 11:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Sehän on toiminut niinkuin luvataankin, eli liottanut tahnaa irti, se vaan tuossa korkeudensäätimissä on, että eihän niissä päädyissä se neste pääse kiertämään / viemään moskan pois... :mrgreen:

eli jos haluaa sen korkeudensäätäjän puhtaaksi, niin ei siinä oikotietä onneen ole, kilpukka vaan irti ja pöydälle, puretaan osiksi ja putsataan, puhtaat osat sitten ohuen öljyn / LHM:n kanssa takaisin nippuun.

Kirjoittaja:  black_van [ 15.09.2009 17:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Forte on tosiaan tehokasta ainetta,joka liottaa mutta hydrauliikkapuolella tukkii joka paikan koska on liian hyvää siihen. En olisi uskaltanut laittaa mokomaa vaikkei tätä ketjua olisikaan.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 15.09.2009 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

:roll: okos teistä kukaan käyttänyt joko petroolia tai polttoöljyä systeemissä........................kysyn vaan :o . lukekaas tuon forten sisälmysluettelo oikein suurennuslasin kanssa.. tosin samaa suosittelen noitten öljyjen kanssa myös. ja tulppien kanssa.
en olisi pahoillani jos noita kehä III sisällä olevia kymmenien vuosien sukurutsien tuotteita vedätetäänkin. mutta jos ihmisetkin alkavat matkia noita , niin sitten on jo huolestumisen paikka. tämä ei oo vitsi. riittää kun kattelee vähän ypärilleen. sano. simo salminen :geek:

Kirjoittaja:  Sitikkapuoskari [ 15.09.2009 21:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Tuo näyttää samanlaiselta tökötiltä kuin kerran oli laitettu BX:n hydesysteemiin tavallista jarrunestettä- puuroksi meni.. no työllisti hyvin. Toinen tapaus ei selvinnyt putsauksella- oli huoltoaseman poika kaatanut lasinpesunestettä LHM:n sekaan..Kaikki vähänkin luisteilla toimivat komponentit jumissa ja vaihtoon. Vastuuvakuutus maksoi.. Hydrauliikassa toimii nuo pesunesteet parhaiten, siis Yacco, Total yms.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 16.09.2009 00:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

En ymmärtänyt mitä Koke koetti tuossa yllä sanoa mutta muistan miten Koke vuosia sitten kehui Forten muuttaneen kummasti jonkin F**din hydenostinten soundin paljon hiljaisemmaksi. Itse en ole vielä koittanut Fortea hlökoht mutta siitä on paljon hyvää kokemusta moottorin pesussa.
Hydesysteemeihin käyttää monikin polttoöljyä pesuun mutta niiden ongelmana tod näk on se että liotus on liian nopean tehokas jolloin kama helposti jää noihin korkeudensäätimiin. Ns oikea putsausaine tuo roinan hitaammin liottamalla pois niin ei synny paskan kulussa tunkua.

Minulle on riittänyt dieselmoottoriöljyt moottoripuolella. Uskomattomin kokemus on museoprätkän vaihteistosta, 300-400 km ajon jälkeen diesel-moottoriöljyllä 29-vuotiaaseen Mofaan tuli vaihteisto josta alkoi mennä pykälät silmään ilman kytkintä.

Talon kolmas (väärän merkkinen) bensakulkine (2.0 16 v) on kulkenut jo 100 000 km dieselöljyllä, menestyksellä. Siinä on pari muutakin testiä menossa mutta ne jutut ei kuulu tähän :mrgreen:

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 16.09.2009 08:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Volvon 2001 vm kuorma-auton vaihdelaatikko ei uutena toiminut sujuvasti, joten siihen määrättiin laitettavaksi dieselmoottoriöljy. Se kyllä piti vaihtaa kerran vuodessa, mutta kyllä rupesi pelittämään. Yli viisisataatuhatta kilometriä on pyörinyt ja jatkaa matkaansa. :D

Kirjoittaja:  zX-files [ 16.09.2009 15:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Dieselmoottoriöljyn parempi pesevyys verrattuna nykyisiin täyssynteettisiin moottoriöljyihin on muinaisjäänne eli nykyisin urbaani legenda. Se ero on dispersanteissa jotka estävät karstan ja noen muodostumisen sakaksi.

Kirjoittaja:  kokemjne [ 16.09.2009 22:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

tarkoitin tuolla ,että huomasin vain forten sisältävän enimmäkseen petroolia joka tunnetusti putsaa paskoja. kannatan kuitenkin sen käyttöä ,mutta purkilla on varsiin "sievä" hinta suhteessa lamppuöljyyn :|

Kirjoittaja:  Fille [ 17.09.2009 11:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Jos haluaa puhdistaa LHM-järjestelmän niin eiköhän se Totalin Hydraurincage on parmepi vaihtoehto.

Kirjoittaja:  Cikatti [ 17.09.2009 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

"Se ero on dispersanteissa jotka estävät karstan ja noen muodostumisen sakaksi"

BINGO, osittain siis! Kun moottoripyörän vaihdelaatikossa oleva öljy on sama kuin joka kiertää moottorissa niin on kertakaikkisen mielenkiintoista MIKSI vaihteiston toiminta parani huomattavasti dieselmoottoriöljyllä. Vanhan museoprätkän öljynkulutus myös puoliintui vaikka viskositeetti ei muuttunut. Vaihteiston parantuminen alkoi tapahtua noin 300-400 km ajon jälkeen. Toinen prätkäilijä koitti samaa 20 vuotiaassa Jammussa ja edelleen, siihenkin tuli vaihteistoon huomattavasti parempi toimivuus parin sadan kilsan jälkeen.

Toinen kohtaamani ihmetys on 110 000 km ajattu Saksan tuontipeli. Se vei öljyä (normaalisti tai vähän yli) eli reilut 1 litra / 10 000 km mutta, vaihto dieselöljyyn käänsi kulutuksen alle puoleen litraan per 10 000 km.

Kirjoittaja:  zX-files [ 17.09.2009 12:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Mutta oliko entinen öljy "antiikkista mineraalia" vai täyssynteettistä? Uskallan väittää että museopyörässä ensinmainittua. Jälkimmäisessäkin todennäköisesti, ja siihen olisi ilmeisesti voinut yhtä hyvin vaihtaa täyssynteettistä bensamoottoriöljyä, samoin seurauksin.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 18.09.2009 19:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Cikatti kirjoitti:
"Se ero on dispersanteissa jotka estävät karstan ja noen muodostumisen sakaksi"

BINGO, osittain siis! Kun moottoripyörän vaihdelaatikossa oleva öljy on sama kuin joka kiertää moottorissa niin on kertakaikkisen mielenkiintoista MIKSI vaihteiston toiminta parani huomattavasti dieselmoottoriöljyllä. Vanhan museoprätkän öljynkulutus myös puoliintui vaikka viskositeetti ei muuttunut. Vaihteiston parantuminen alkoi tapahtua noin 300-400 km ajon jälkeen. Toinen prätkäilijä koitti samaa 20 vuotiaassa Jammussa ja edelleen, siihenkin tuli vaihteistoon huomattavasti parempi toimivuus parin sadan kilsan jälkeen.

Toinen kohtaamani ihmetys on 110 000 km ajattu Saksan tuontipeli. Se vei öljyä (normaalisti tai vähän yli) eli reilut 1 litra / 10 000 km mutta, vaihto dieselöljyyn käänsi kulutuksen alle puoleen litraan per 10 000 km.


Jengi käyttää melko yleisestikin Mobilin Delvac:ia prätkissä. Motskarifoorumilla (moottoripyora.org) asiasta on väännetty sapelia vaikka kuinka ja kauan.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Honda VFR 750F -97 ja Delvacit sisällä. Ekan öljyn vaihdon jälkeen ulos tuli sellaista kuraa, että ... Toisen vaihdon jälkeen ulostettu Delvac oli käytännössä uudenveroista.

Tästä päätelmä siis, Delvac toimii ja turha maksaa ns. "prätkäöljyistä" 70EUR / 4 litraa ...

... Mut, kukin tekee niinku tykkää ...

/M

Kirjoittaja:  sahtivaari [ 18.09.2009 20:12 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

Ja Mobilin öljyjä vastaavia saa vieläkin halvemmalla. 8-)

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 18.09.2009 22:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

sahtivaari kirjoitti:
Ja Mobilin öljyjä vastaavia saa vieläkin halvemmalla. 8-)


Jep. Shellin Rimulat ja Nesteen vastaavat on keskusteluissa myös vilahtaneet. Lienevät siis toimivia myös ne ...

Kirjoittaja:  kokemjne [ 19.09.2009 03:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

:twisted: ;) :lol: :mrgreen:

Kirjoittaja:  zX-files [ 20.09.2009 12:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

mtkoskin kirjoitti:
Jengi käyttää melko yleisestikin Mobilin Delvac:ia prätkissä. Motskarifoorumilla (moottoripyora.org) asiasta on väännetty sapelia vaikka kuinka ja kauan.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Honda VFR 750F -97 ja Delvacit sisällä. Ekan öljyn vaihdon jälkeen ulos tuli sellaista kuraa, että ... Toisen vaihdon jälkeen ulostettu Delvac oli käytännössä uudenveroista.

Tästä päätelmä siis, Delvac toimii ja turha maksaa ns. "prätkäöljyistä" 70EUR / 4 litraa ...

... Mut, kukin tekee niinku tykkää ...

/M


Delvac toimii märrkäkytkimen kanssa, mutta se polymeerien lämmönkesto onkin toinen juttu...
Eli onko Delvac halpaa jos vaihtoväli lyhenee öljyn menettäessä nopeammin kuuman kestonsa?
Ja taas kerran: mineraaliin verrattuna d-öljy on puhdistavaa. Saman putskin voisi tietysti tehdä engine flushillakin vaihdon yhteydessä.

Kirjoittaja:  mtkoskin [ 23.09.2009 15:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

zX-files kirjoitti:
mtkoskin kirjoitti:
Jengi käyttää melko yleisestikin Mobilin Delvac:ia prätkissä. Motskarifoorumilla (moottoripyora.org) asiasta on väännetty sapelia vaikka kuinka ja kauan.

Omasta kokemuksesta voin sanoa, että Honda VFR 750F -97 ja Delvacit sisällä. Ekan öljyn vaihdon jälkeen ulos tuli sellaista kuraa, että ... Toisen vaihdon jälkeen ulostettu Delvac oli käytännössä uudenveroista.

Tästä päätelmä siis, Delvac toimii ja turha maksaa ns. "prätkäöljyistä" 70EUR / 4 litraa ...

... Mut, kukin tekee niinku tykkää ...

/M


Delvac toimii märrkäkytkimen kanssa, mutta se polymeerien lämmönkesto onkin toinen juttu...
Eli onko Delvac halpaa jos vaihtoväli lyhenee öljyn menettäessä nopeammin kuuman kestonsa?
Ja taas kerran: mineraaliin verrattuna d-öljy on puhdistavaa. Saman putskin voisi tietysti tehdä engine flushillakin vaihdon yhteydessä.


Mä en ajatellu tuota Delvacin käyttöä taloudelliselta kantilta. Lähinnä just tuon moottorin sisäisen puhtauden ja vaihdelaatikon paremman toiminnan kannalta. Vaihdelaatikon toimintaa vertasin sekä Delvacilla, että Motorexin synteettisillä h*lvetin kalliilla öljyillä. Delvacilla toimi huomattavasti siistimmin. Ilman kolahteluja ja välivapaita. Tietty tuo Hondan laatikko on huono testipenkki, kun se on jo alusta lähtien melko täydellinen. :)

Taloudellisuudesta kuitenkin vielä. Jos Delvacin vaihtaa vaikka 5tkm välein se toimii vielä ihan OK. Ehkä en mihinkään rataraaseriin sitä laittais. Saa vaihtoväli olla tosi pitkä noilla kalliimilla öljyillä, että päästään samoihin kustannuksiin. Vilkaise vaikka Agrimarketin sivuilta mitä maksaa 20 litraa Delvac:ia. Niitäkin on kahta halpaa ja vielä halvempaa. Tolla pöntöllä vaihtaa 5 kertaa öljyt mitä tolla toisella vaan kerran.

Kirjoittaja:  zX-files [ 23.09.2009 20:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Forte Jipii

20 litraa ja öljytilavuus 2,9 litraa = seitsemisen vaihtoa. Muutaman vuoden öljyt kerralla. Ennemmin prätkäöljyä, ja semmoisessa kannussa/pullossa että voi kaataakin pelkän tratin avulla.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/