Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Päivän työkalu http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24247 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 27.09.2016 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Päivän työkalu |
https://youtu.be/NzTtZLle7_M Voi monesta kuulostaa ja vaikuttaa aivan turhalta ja itsestäänselvältä, mutta entäs jos joku haluaa aloitella harrastusta nuorena ja eksyy tänne. Eiköhän esitellä lempityökaluja! |
Kirjoittaja: | Teuski [ 27.09.2016 21:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Hyh miten rahvaanomaiset ![]() Tässä vähän hienostuneemmat Knipexit: ![]() Joskus Honkkarista löysin -50% alesta automaatti-cobrat, ne on kans aika näppärät: ![]() kuvat lainattu Motonetin sivuilta, ei ole just nyt meikit kohdallaan niin jätin juutubevideon kuvaamisen väliin ![]() |
Kirjoittaja: | Akaile [ 29.09.2016 09:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Heitän soppaan kaksi omaa suosikkiani, joista toinen vilahtaakin Jekkerin videolla: Räikkälenkkikiintoavaimet ja erittäin lyhyet kiintoavaimet. Räikkälenkeissä suosin kiinteäpäisiä, enkä noita nivellettyjä. Syy on siinä, että kiinteäpäinen on helpompi sihdata kuuskantaan sokkona ja ahtaassa tilassa. Nivellettyä joutuu vähintään yhdellä sormella varmistelemaan samassa tilanteessa. Erittäin lyhyet kiintoavaimet soveltuvat myöskin ahtaisiin tiloihin, eli monesti käytän niitä vastapuolen paikallaan pitämiseen. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 29.09.2016 09:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Myös tällainen miniräikkä on ahtaassa paikassa kätevä. Helpotti sopivan kuusiokolobitsin kanssa femman startin vaihtoa huomattavasti. edit: eipäs kun taisinkin tuossa tapauksessa käyttää 8mm kuusiobitsiä ja 8mm nivellettyä räikkälenkkiä, sehän vie vielä vähemmän tilaa kuin tollanen räikkä. ![]() |
Kirjoittaja: | Teme [ 29.09.2016 09:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Räikkälenkin toisessa päässä kun on vielä tällainen (Würth) niin kiintopääkin on "räikkä" ![]() |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 30.09.2016 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
![]() Toi Vnox kelpaa yhteen asiaan: avataan jokainen käyttökelvoton härpäke auki ja heitetään seinään, aina jää kiinni. Nahka Timppa on ainoa mikä vähän ok ja sekin vain siksi että siinä on lähes kelpoiset pihdit. Itse ostin just 1000 kpl työkaluja, maksoi 3 eur/kpl ja ikuinen takuu. |
Kirjoittaja: | jptcool [ 01.10.2016 14:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Päivän kalu on tällä kertaa paljon parjattu jakoavain. Aiheesta löytyy versio, jossa liikkuvassa leuassa on hammastus ulkokantissa ja leuka on käännettävissä, kuten kuvissa näkyy. Lisäksi kitaväli on huomattavasti suurempi normaaliin jakariin verrattuna. Liitteet: Hammastuksella pääsee tarttumaan pyöreisiin kohteisiin ja puree sitä kovemmin mitä enempi väännät. Tällä voi pelastua tilanteessa, jossa mutteri on nuljattu pilalle tavallisella jakarilla tai ruoste on tehnyt tehtävänsä. Liitteet:
|
Kirjoittaja: | ealab [ 02.10.2016 07:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Joskus oli jakareita, joiden hantaakipäässä oli vastaava hammastettu, kiinteä kita. Billnäs:llä? |
Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 02.10.2016 09:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Wesa kirjoitti: ealab kirjoitti: Joskus oli jakareita, joiden hantaakipäässä oli vastaava hammastettu, kiinteä kita. Billnäs:llä? Tuollainen löytyy! On Bahco. On muuten todella laadukasta materiaalia nykyisiin verrattu, esim pinenen jenkatapin perä ei saa mitään tuhoo aikaiseksi leukoihin. Tuolla haarukkapäällä pystyy kyllä kääntämään kantoja "räikkämäisesti" muttei kovin tiukkaan ja pienillä kannoilla ylimenevät kärjet ovat tiellä ahtaissa paikoissa. Kuvassa vanha Bilnäs jossa tuollainen lusikkapää. Mihin lienee tarkoitettu? Sopii esim rengasraudauksi polkupyörän-mopon kumeilla. EILIS-päivän työkalu ![]() |
Kirjoittaja: | jasu [ 02.10.2016 13:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Tuommoset Knipex Cobrat on kyllä hyvät, isosti ei ole tarvinnut moisiin pettyä, muuten kuin hankintahinnan kohdalla. Hankin semmoiset, kun olivat "uusinta uutta", silloiseen duuniin ensin ja sitten hyväksi havaittuani myös omaan käyttöön. Ehkä hinnassa oli vielä Würth -lisä, mutta muualta ei niitä silloin pari vuosikymmentä sitten tuntunut edes löytyvän, hintaa jäi kaikenlaisten alennustenkin jälkeen vielä kolmatta satasta, joka oli vallan runsaasti pihdeistä... Ja on niitä sitten käytettykin, välillä rumasti ja väärin, ja käytön jäljet alkaa näkyä. Aivan juuresta on kuluneet niin ettei oikein jaksa enää pitää kiinni, ja nyt joku päivä sitten antoi säädön hammastuksesta periksi -ehkä jäi vähän vajaaksi asetus, hiekkaa tms välissä, ja nyt on sitten iloiset jäljet säädön hammastuksessa... Jokohan kohta hennoisi hankkia uudet..? ![]() |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.10.2016 16:53 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Levitys- tai levittäjäpihdit, maakunnasta riippuen: https://youtu.be/4UbvKzyeX5U Hieno ja yllättävän monesti tarpeellinen työkalu, myös esimerkiksi sisuspaneelien irrotuksissa etc. |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 05.10.2016 23:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Mullakin on tuo legendaarinen Bahcon mutterin/pultin murskain. Se puree hyvin pyöristyneisiin mutterin/pultinkantoihin. |
Kirjoittaja: | IJN [ 06.10.2016 15:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Varsinaiset papukaijapihdit nämä (ainakin eniten ao. elukan näköiset): http://www.irwin.com/tools/locking-tool ... g-wrenches Jos ei kuumentamalla ja noilla pihdeillä mutteri irtoa niin sitten se ei irtoa. Useimmiten irtoaa kylmänäkin, ellei pinta ole jo saatu sorvattua pyöreäksi jollain muilla työkaluilla. Vastakierrehylsylläkin lähtee moni, mutta hylsy on käyttökelvoton väline esim. putkiliitoksissa tai kapeassa tilassa. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 14.10.2016 21:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Mennään tällä kertaa tekstimuotoisena, arvelen lukijakuntaa olevan noin 25-32% enemmän kuin videoiden katsojakuntaa. Kirurginveitsi, oikea sellainen, ei mikään pienoismalliharrastajan muoviveitsi tms. Eli tämä: ![]() Näitä ihan oikeita, täysmetallirunkoisia terineen kirurgilaadun metallista valmistettuna myy esimerkiksi SP-elektroniikka: http://www.spelektroniikka.fi/tuotteet/ ... raa-105867 Ja sitten varsinaiseen asiaan. Kirurginveitsi kestää aivan tolkuttomia voimia oikein käytettynä, sen pystyy esimerkiksi painamaan ECU:n muovikotelon läpi ja leikkaamaan sen "auki" kun on uusi, kirurgilaatuinen terä kiinni. Teräthän ovat uutena terävämpiä kuin partaterät. Tätä ei niillä harrastaja/pienoismallirakentajien veitsillä pysty tekemään. Samaten erilaisten kumi- ja muoviosien irtileikkaamiset siististi onnistuvat oikealla kirurginveitsellä monesti paremmin kuin millään muulla työkalulla. Ja kyllä, tiedän että nämäkään "kirurginveitset" eivät ole niitä oikeita, timanttireunoilla varustettuja joita "oikeat" kirurgit käyttävät sairaalassa. Niissä yksi terä maksaa noin 100 euroa ja varsi samaten satasen, ihan niitä en ole kokenut tarpeelliseksi käyttää... |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 16.10.2016 18:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Erikoispihti muovinatsien irrotukseen ja muuhunkin: https://youtu.be/RpcWXrv7bnI |
Kirjoittaja: | jasu [ 11.03.2017 21:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Käytössä kuluneet Knipexit, joskus taisin luvata jossakin kuvan niistä tällätä... ![]() Tuommoset. Kahvatkin ihan sileät, toisinkuin nykyisissä. Olivat uutenakin. Taustalla näkyy ikävästi katkennut vesipumpun ruuvi, johon noilla piti tarttua... ![]() Ja lähti, kuten kaksi muutakin katkennutta. Kyllä oli synkkiä ajatuksia mieli täynnä, kun meni kannan läheltä katkiamaan. Muuta siitä ne sitten kirkastui, kun muisti Knipexit mukana kulkevan... Ja noin tuli taas Britti selätettyä, vaikka vastaan yrittikin laittaa... ![]() |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 22.03.2017 23:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Räikkälenkki erikoisbitsisarjalla. Ahtaan paikan pelastaja. https://youtu.be/XwdxbzOzhNw |
Kirjoittaja: | Teuski [ 22.03.2017 23:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Ihan perus nivelletty räikkälenkki ja kuusiobitsi helpottavat femman startinvaihtoa kummasti... Edit: samaa näköjään mainostin jo syyskuussa ![]() |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 30.06.2017 17:14 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
C6:n jousipallo on monesti niin tiukassa, ettei irtoa niillä öljynsuodatusavaimista venytetyillä leluilla. Tuurnalla ja moskalla on tullut itse ennen hakattua ne auki, nyt halusin säästää jousipalloja kun painetta oli vielä jäljellä sen verran että menevät Xantian keskipalloina. Ostin Knipexin helvetin isot putkipihdit,olisko varren pituus 60cm. Kallis tikki. Mutta hienosti napsahtivat etupallot auki, arvelisin että 15-20 KGM vääntömomentin vaativat molemmalla puolella. Eivät olleet mitenkään jumissa, ne vaan ovat sen verran tiukat. Ei toivoakaan öljyfiltterin avaimella tms. Sulakerasian kansi piti irrottaa kuskin puolella että pääsi pihdeillä tarpeeksi vapaasti vääntämään, vänkärin puoli oli pihti kiinni -> vääntö ja ähkäisy -> naps -> 30 sekuntia ja pallo kädessä. Liitteet: Lisätään vielä ohjeeksi, että C6:n ja C5:kin jousipalloja vaihtaessa voi järjestelmän pudottaa täysin paineettomaksi Diagboxin BHI-pack repair-depressurize -menusta. Auton ala-asentoon laskeminen ohjaamostahan ei paineita pudota nollaan, jos ei ole DB:tä käytössä niin pakko tuohata niiden paineenvapautusruuvien kanssa eri puolilla autoa, sotkuista hommaa. DB:llä siisti ja nätti homma on pallojen vaihto - kun on vaan nuo metrin putkipihdit... Ai niin, aloittelijoille:kun paineet pudotetaan nollaan, pitää hetkeksi konehuoneessa käydä raottamassa hydrauliikkasäiliön korkkia että nesteen palatessa säiliöön ylipaine ei riko säiliötä saumasta. Yhden C6:n säiliön olen räjäyttänyt aikoinaan kun tein depressurizen ja korkki oli kiinni. Nestettä tulee tyypillisesti vähän uloskin sieltä säiliöstä, jos jousitus ala-asennossa tason on vähänkin sen pohjamarkkerin yläpuolella niin se jo tulvii sitten sitten depressurizea tehdessä. Kannattaa varata iso vanha pyyhe tai vielä parempi, imaista nesteimurilla puoli litraa pois sieltä ennen kuin tulvii. Tricks of the trade, ei näitä missään lue, mutta kertoillaan nyt. |
Kirjoittaja: | powerage [ 30.06.2017 18:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Takapään pallojen vaihdossa on nopeampi tapa paineet poistaa paineenpoistruuvista (1 kierros auki). Joka tapauksessa auton alle on mentävä palloja vaihtamaan ja ei sieltä tule öljyä kuin muutama tippa. Etupäästä helpompi tapa on paineet poistaa Lexia/diagbox/autocom/Delphi jne. Näin siis C5:ssä, C6:sta en tiedä mitään. |
Kirjoittaja: | aapo [ 02.07.2017 16:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
Toimisiko vaihto niin, että laskee auton napista ala-asentoon ja nostaa sen jälkeen vähän tunkilla? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.07.2017 22:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu |
aapo kirjoitti: Toimisiko vaihto niin, että laskee auton napista ala-asentoon ja nostaa sen jälkeen vähän tunkilla? Pallon voi vaihtaa mutta systeemiin jää ilmaa. C6/C5 ei ole itseilmaava kuten vanhemmat. Sen jälkeen pitää diagboxilla tehdä css:stä ilmaus ja lopuksi vielä niistä.ruuveista. Ilman sitä jää.jäykäksi kun ilma sotkee systeemin toiminnan. |
Kirjoittaja: | Halonhakkaaja [ 14.09.2017 19:36 ] | ||
Viestin otsikko: | Re: Päivän työkalu | ||
Tässäpä sopiva työkalu vaikka Jumperinkin kokoisten sitikoiden paalaukseen.
|
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |