Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Bosch keksi pyörän uudestaan
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24469
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 25.10.2016 13:10 ]
Viestin otsikko:  Bosch keksi pyörän uudestaan

"Ruiskuttamalla vettä moottoriin säästetään polttoainetta", kirjoittaa US tänään ja jatkaa. "Bosch on kehittänyt vesiruiskutusjärjestelmän, joka Boschin tiedotteen mukaan vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia" "BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa vesiruiskutusjärjestelmä esitellään."

Muistan itse armeija-ajoiltani 70-luvulta silloiset neuvostovalmisteiset ohjusveneet. Niissä kussakin oli pääkoneina kolme kpl 56-sylinteristä bensakonetta. Näissäkin oli vedensyöttö sylintereihin silloinkun haluttiin täydet tehot ja maisemat pikakelaukselle.

https://www.uusisuomi.fi/autot/206848-r ... ttoainetta

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 25.10.2016 13:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Aika mahtava moottori 56sylinterä?

Kirjoittaja:  2cv-Olli [ 25.10.2016 13:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Plösöilijä kirjoitti:
...56sylinterä?

Joo, ne oli lentokoneen tähtimoottoreita, ja niitä oli joka paatissa kolme sarjaan kytkettyinä.

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 25.10.2016 13:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Tuima-luokan pääkone M504 B2
5000 hp nopea meridiesel.
Peruskonstruktio (M501, 6000 hp) on suunniteltu ilmailukäyttöön.

56 sylinteriä, iskutilavuus 200 l, 8 rivinen (7 lohkoa) nestejäähdytteinen tähtimoottori.
Max kierrosluku 2000 rpm. Yksi Compound ahdin (max. 11 000 rpm) viskokytkimellä. Jokaisessa sylinterissä neljä venttiiliä, 9 pisteruiskutus, oma erillisen nokan käyttämä korkeapainepumppu, säätyvä ruiskutus ja venttiiliennakko. Alumiinilohkot teräksisellä sylinteriputkella.

Suunnitteluvuosi 1946, Ominaiskulutus 154-164 g/hp/h,
Huoltoväli 25 h (100 h) max. 2500 h

Entinen Tuima-luokan ohjusvene

Alkuperäinen tyyppimerkintä: Projekt 205 ER

Naton käyttämä tyyppinimi: Osa 2

4 kpl miinaveneitä jotka palvelleet Merivoimissa 1974-2000: Tuima (11), Tuisku (12), Tuuli (14), Tyrsky (15). Hankittu Neuvostoliitosta 1974-75 uusina. Modifioitu ohjusveneistä miinaveneiksi 1991-95. Tuima ja Tuuli ovat modifioitu raskaammin, Tuisku ja Tyrsky kevyemmin.

Lisää kuvia

Kaikki Tuima-luokan alukset on myyty uudelle omistajalle.

Kirjoittaja:  Teuski [ 25.10.2016 14:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

2cv-Olli kirjoitti:
"BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa vesiruiskutusjärjestelmä esitellään."


Öh, eikös Saab 99 Turbo S:ssä ollut tehdasasenteinen vesiruiskutus jo joskus 1980 tienoilla?

https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99#Performance

http://saabworld.net/attachment.php?s=3448fbfb5e89bff00868ff7bda8b08c3&attachmentid=7619&d=1334321801

Kirjoittaja:  jptcool [ 25.10.2016 14:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Öh, eikös Oldsmobile F85:ssa vesiruutta ollut tarjolla jo 1962? Näin muistelisin näitä syntymävuoteni tärkeitä virstanpylväitä.

Kirjoittaja:  Plagu [ 25.10.2016 14:19 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Yksi thp mootttorillisten perusharrastuksistahan on vesiruiskun lisääminen jotta saadaan estettyä imukanavien karstoittuminen, mikä on mielestäni huomattavasti tärkeämpi ominaisuus kuin 13% (todellisuudessa 1.3%) polttonaineen säästö.

Kirjoittaja:  Plösöilijä [ 25.10.2016 14:35 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Toyhota celikassa ainakin yhessä mallissa

Kirjoittaja:  Peksi [ 25.10.2016 14:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Tehkää hyvät ystävät ero pre- ja postturbo suihkutteluiden välillä?!

Kirjoittaja:  Plagu [ 25.10.2016 15:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Plösöilijä kirjoitti:
Toyhota celikassa ainakin yhessä mallissa


Olikos celikassa sama kuin joissain suparuissa että ruiskutellaan välijäähdyttimen pinnalle vettä, sehän on täysin eri hommeli.

Kirjoittaja:  svc [ 25.10.2016 22:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Bosch keksi pyörän uudestaan

Taisipa olla vesi-metanoliruiskutusjärjestelmä Focke-Wulf 190:n BMW 801-D2 moottorissa jo vuonna 1942.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/