Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Bosch keksi pyörän uudestaan http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24469 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 25.10.2016 13:10 ] |
Viestin otsikko: | Bosch keksi pyörän uudestaan |
"Ruiskuttamalla vettä moottoriin säästetään polttoainetta", kirjoittaa US tänään ja jatkaa. "Bosch on kehittänyt vesiruiskutusjärjestelmän, joka Boschin tiedotteen mukaan vähentää polttoaineen kulutusta jopa 13 prosenttia" "BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa vesiruiskutusjärjestelmä esitellään." Muistan itse armeija-ajoiltani 70-luvulta silloiset neuvostovalmisteiset ohjusveneet. Niissä kussakin oli pääkoneina kolme kpl 56-sylinteristä bensakonetta. Näissäkin oli vedensyöttö sylintereihin silloinkun haluttiin täydet tehot ja maisemat pikakelaukselle. https://www.uusisuomi.fi/autot/206848-r ... ttoainetta |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 25.10.2016 13:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Aika mahtava moottori 56sylinterä? |
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 25.10.2016 13:17 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Plösöilijä kirjoitti: ...56sylinterä? Joo, ne oli lentokoneen tähtimoottoreita, ja niitä oli joka paatissa kolme sarjaan kytkettyinä. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 25.10.2016 13:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Tuima-luokan pääkone M504 B2 5000 hp nopea meridiesel. Peruskonstruktio (M501, 6000 hp) on suunniteltu ilmailukäyttöön. 56 sylinteriä, iskutilavuus 200 l, 8 rivinen (7 lohkoa) nestejäähdytteinen tähtimoottori. Max kierrosluku 2000 rpm. Yksi Compound ahdin (max. 11 000 rpm) viskokytkimellä. Jokaisessa sylinterissä neljä venttiiliä, 9 pisteruiskutus, oma erillisen nokan käyttämä korkeapainepumppu, säätyvä ruiskutus ja venttiiliennakko. Alumiinilohkot teräksisellä sylinteriputkella. Suunnitteluvuosi 1946, Ominaiskulutus 154-164 g/hp/h, Huoltoväli 25 h (100 h) max. 2500 h Entinen Tuima-luokan ohjusvene Alkuperäinen tyyppimerkintä: Projekt 205 ER Naton käyttämä tyyppinimi: Osa 2 4 kpl miinaveneitä jotka palvelleet Merivoimissa 1974-2000: Tuima (11), Tuisku (12), Tuuli (14), Tyrsky (15). Hankittu Neuvostoliitosta 1974-75 uusina. Modifioitu ohjusveneistä miinaveneiksi 1991-95. Tuima ja Tuuli ovat modifioitu raskaammin, Tuisku ja Tyrsky kevyemmin. Lisää kuvia Kaikki Tuima-luokan alukset on myyty uudelle omistajalle. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 25.10.2016 14:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
2cv-Olli kirjoitti: "BMW-M4 GTS on ensimmäinen tuotantoajoneuvo, jossa vesiruiskutusjärjestelmä esitellään." Öh, eikös Saab 99 Turbo S:ssä ollut tehdasasenteinen vesiruiskutus jo joskus 1980 tienoilla? https://en.wikipedia.org/wiki/Saab_99#Performance http://saabworld.net/attachment.php?s=3448fbfb5e89bff00868ff7bda8b08c3&attachmentid=7619&d=1334321801 |
Kirjoittaja: | jptcool [ 25.10.2016 14:09 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Öh, eikös Oldsmobile F85:ssa vesiruutta ollut tarjolla jo 1962? Näin muistelisin näitä syntymävuoteni tärkeitä virstanpylväitä. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 25.10.2016 14:19 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Yksi thp mootttorillisten perusharrastuksistahan on vesiruiskun lisääminen jotta saadaan estettyä imukanavien karstoittuminen, mikä on mielestäni huomattavasti tärkeämpi ominaisuus kuin 13% (todellisuudessa 1.3%) polttonaineen säästö. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 25.10.2016 14:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Toyhota celikassa ainakin yhessä mallissa |
Kirjoittaja: | Peksi [ 25.10.2016 14:37 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Tehkää hyvät ystävät ero pre- ja postturbo suihkutteluiden välillä?! |
Kirjoittaja: | Plagu [ 25.10.2016 15:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Plösöilijä kirjoitti: Toyhota celikassa ainakin yhessä mallissa Olikos celikassa sama kuin joissain suparuissa että ruiskutellaan välijäähdyttimen pinnalle vettä, sehän on täysin eri hommeli. |
Kirjoittaja: | svc [ 25.10.2016 22:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: Bosch keksi pyörän uudestaan |
Taisipa olla vesi-metanoliruiskutusjärjestelmä Focke-Wulf 190:n BMW 801-D2 moottorissa jo vuonna 1942. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |