Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Citroen Activa 2 (TM 9/1991) http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24668 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Janne L [ 27.11.2016 23:44 ] |
Viestin otsikko: | Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Katselin vanhoja Tekniikan maailmoita ja siellähän oli prototyyppi Citroen Activan esittely vuodelta 1991. Kyllä on todella oltu aikaansa edellä noilla ominaisuuksilla jota tuossa on. ZPJ4 -moottori teknisesti ottaen ehkä vielä mielenkiintoisempi yhdistelmä aktiivialustan kanssa kuin ES9J4 ja kovin on tyylikäs autoksikin, ehkä hieman överi tuohon aikaan. Onneksi kehitelmää ei kokokaan tyrmätty ja pistetty ö-mappiin. Melko kauan kesti että activa-alusta tuli sitten viimein markkinoille. Valitan heikkoa resoluutiota. Palvelu pienentää kuvat automaattisesti mutta teksteistä saa vielä juuri ja juuri selvää. ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Teuski [ 28.11.2016 08:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Janne L kirjoitti: kovin on tyylikäs autoksikin, ehkä hieman överi tuohon aikaan. En oikein tiedä kummastakaan, markkinoilla oli jo pari vuotta ollut hyvin samanoloinen Ford Probe ja överimpää muotoilua samaan tyyliin pisti sarjatuotantoon vaikka Subaru SVX:llä... |
Kirjoittaja: | laakeri [ 28.11.2016 22:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Janne L kirjoitti: Valitan heikkoa resoluutiota. Palvelu pienentää kuvat automaattisesti mutta teksteistä saa vielä juuri ja juuri selvää. Olisiko noita saatavilla jossain ei-selainriippuvaisessa paikassa?
|
Kirjoittaja: | Janne L [ 29.11.2016 00:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Lähetän halukkaille vaikka sähköpostitse! |
Kirjoittaja: | Eeska91 [ 29.11.2016 00:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Teuski kirjoitti: Janne L kirjoitti: kovin on tyylikäs autoksikin, ehkä hieman överi tuohon aikaan. En oikein tiedä kummastakaan, markkinoilla oli jo pari vuotta ollut hyvin samanoloinen Ford Probe ja överimpää muotoilua samaan tyyliin pisti sarjatuotantoon vaikka Subaru SVX:llä... Ja 80-luvulla kun tuli nämä "munamallin sierrat" neki oli aikaansa edellä muotoilua |
Kirjoittaja: | public [ 30.11.2016 21:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Photobucket on aika kämäinen minusta, suosittelen lataamaan kuvat vaikka Imguriin jos vain käy päinsä. Se tukee isompaa resoluutiota ja loihtii klikattavat thumbnailit. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 30.03.2018 11:34 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
täälläkin kirjoitettu aiheesta: https://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/muistatko-taman-citroenin-activa-tarjosi-alustojen-aatelia-jo-30-vuotta-sitten/ ja jos tuommoisia scannattuja artikkeleita löytyy, niitä voi laittaa Citikkagalleriaan: https://www.citroenkerho.fi/citikkagalleria/index.php?/category/317 |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 30.03.2018 11:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Erittäin tyylikkään näköinen konseptiauto.. täytyy tyytyä tähän viivottimella piirrettyyn.. ![]() |
Kirjoittaja: | tommi [ 01.04.2018 08:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Citroenin menneiden aikojen suuruus olisi antanut aihetta olla eriyttämättä DS:sää omaksi merkiksi. Kaasunestejousituksen hylkääminen oli typerä temppu, ainakin tämä korvaava jousitus on koeajamassani Cactuksessa melko huono. |
Kirjoittaja: | jasu [ 01.04.2018 14:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Tuossa Moottori-lehdessä on mainittu että Activaa olisi kehitelty "vain" 30 vuotta sitten, mutta historiasta löytyy kyllä maininta että aktiivista kallistuksenvaimennusta on kokeiltu jo kuusi kuukautta DS:n ensiesittelyn jälkeen, siis jo vuonna 1955... ![]() ![]() Arvatkaas kummassa tuota kokeiltiin..? http://www.citroenet.org.uk/miscellaneo ... ics-2.html Kertovat tuolla että kuusi DS:ää olisi varustettu "Activa" -tekniikalla vuosien 1955-1968 välillä, ja kokeiltu myös Sm:ssä vuonna 1973... Tuotantoon sitten vasta hieman myöhemmin, 90-luvun lopulla. Harmi ettei sen enempää noita tehty... |
Kirjoittaja: | Wesa [ 01.04.2018 16:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Sääli ettei päässyt tuotantoon jossain hieman atraktiivisemmassa koppa- ja alustayhdistelmässä kuin xantian joustintukisysteemissä.. Hienous tuossa systeemissä on sen yksinkertaisuus ja toimintavarmuus joka hyödyntää suurelta osin "vakioita" H2- palikoita. Myös jekkerin esiin nostama nerokkuus järjestelmän vähäisen energiakulutuksen muodossa on tekijä jota arvostaa esim. verrattuna uudempiin Soarer tyyppisiin ratkaisuihin. Tuo kun olisi niin helposti rakennettavissa mihin vaan kiesiin.. |
Kirjoittaja: | Xantippa [ 01.04.2018 17:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Onko tuosta DS-protojen Activa-mekanismista jotain tarkempaa kuvausta? Jotenkin kuvittelisi että ilman tietokoneälyä systeemi olisi paljon monimutkaisempi / toimisi joissain tilanteissa epäloogisesti. |
Kirjoittaja: | jasu [ 01.04.2018 21:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
^Sitä kallistelun estoa ei tietokoneella ohjata, vaan ihan perinteisellä korkeussäädinventtiilillä joka tunnustelee etutukivarsien asentojen eroja. Kummastakin etutukivarresta tulee oma "viiksi" jotka pikku vivuston kautta käyttää venttiiliä mikäli joustoliike eri puolilla on eri. Tietokone ohjaa sitten sekä jousituksen että kallistuksenvaimennuksen kovuutta... |
Kirjoittaja: | Igor [ 03.04.2018 15:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Wesa kirjoitti: Sääli ettei päässyt tuotantoon jossain hieman atraktiivisemmassa koppa- ja alustayhdistelmässä kuin xantian joustintukisysteemissä.. Hienous tuossa systeemissä on sen yksinkertaisuus ja toimintavarmuus joka hyödyntää suurelta osin "vakioita" H2- palikoita. Myös jekkerin esiin nostama nerokkuus järjestelmän vähäisen energiakulutuksen muodossa on tekijä jota arvostaa esim. verrattuna uudempiin Soarer tyyppisiin ratkaisuihin. Tuo kun olisi niin helposti rakennettavissa mihin vaan kiesiin.. Kyllä semmoinen Soarer UZZ32 silti kelpaisi. ![]() |
Kirjoittaja: | Säxä77 [ 04.04.2018 22:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Tämä artikkeli toi mieleen sen kun tulin ylioppilasjuhlien jälkeen kotiin humalassa. Juuri tätä (tai jotain vastaavanaiheista, jotenkin muistelen että Lotus mainittiin siinä artikkelissa) lueskelin kun odottelin että sängyn kallistuksenvaimennus saisi sen pysähtymään sen verran että uskaltaisin nukkua. |
Kirjoittaja: | sitikkaporo [ 04.04.2018 22:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Citroen Activa 2 (TM 9/1991) |
Säxä77 kirjoitti: Tämä artikkeli toi mieleen sen kun tulin ylioppilasjuhlien jälkeen kotiin humalassa. Juuri tätä (tai jotain vastaavanaiheista, jotenkin muistelen että Lotus mainittiin siinä artikkelissa) lueskelin kun odottelin että sängyn kallistuksenvaimennus saisi sen pysähtymään sen verran että uskaltaisin nukkua. Samaa kokemusta joskus.. onneksi muistin kuulleeni tähän konstin. Nimittäin toinen jalka sängyn reunan yli ja jalkapohja maahan. Loppuu se sängyn pyöriminen ![]() |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |