| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Tesla-nörtit hukassa? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24696 |
Sivu 1/2 |
| Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.12.2016 08:53 ] |
| Viestin otsikko: | Tesla-nörtit hukassa? |
Leijonanosa Teslan asiakkaita on elämässään paremmin menestyneitä nörttejä. Tietokoneita ja ns."älypuhelimia" koko elämänsä hiplanneet ovat ensimmäistä kertaa ostaneet kalliin auton itselleen priuksien ja puntojen jälkeen, jotkut jopa ensimmäiseksi autokseen. Tällä on ollut kaksi seurausta. Ensinnäkin, katteeton ylistys auton hiljaisuudesta ja hienostuneisuudesta on virrannut vapaasti; eiväthän nörttiomistajat koskaan ole kokeneet esimerkiksi XJ-Jagen hiljaisuutta ja silkkisyyttä. Tosiasia on että Tesla on karkealla pohjoisella asvaltilla varsin meluisa auto, rengasmelu on sillä tasolla ettei siellä kuiskaten sisällä puhuta. Ihan tavallinen E-mersu tai C6-sitikka on hiljaisempi. Toisekseen, nämä pikkurikas-nörtit eivät käsitä että kyseessä on auto, ei tietokone. Tyhmimmät ovat vaatineet softapäivityksenä suurempaa akkukapasiteettia tai jopa nelivetoa omaan takavetoonsa! Teslaa on vaadittu "päivittämään" ilmaiseksi vanhempien Tessujen latausjärjestelmiä, viihdenäyttöä ja ihan auton mekaanisia ominaisuuksia vastaamaan uusia tesloja. Voi perkele. Hävettävää hommaa. Eikö voitaisi sopia niin, että nörtit jäävät hiplaamaan niitä "älypuhelimiaan" ja käyttäisivät rahansa johonkin jonka ymmärtävät. Eikö voitaisi tehdä sopimus, että autoilu ja autojen arvostelu ja arviointi jätetään meille oikeauskoisille harmaaparroille, jotka todella käsitämme mitä autoilu oli, mitä autoilu on, ja mitä sen tulee olla tulevaisuudessa. Sent from my iPhone |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 02.12.2016 09:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Maailma muuttuu ja ylimieliset besserwisserit nassuttaa... Teslaan kuitenkin saa ylipäätään niitä ominaisuuksia softapäivityksellä, C6:seen tuskinpa saa. Asiakkaat tarpeineen muuttuu ja markkinat sen mukana. Siinä hommassa ei kannata roikkua menneessä. En nyt löydä lähdettä tähän hätään, mutta muistaakseni Teslahan tuuttasi kaistavahdin tms. päivityksen mukana demona kuukaudeksi kaikille ja sen jälkeen sen sai ostaa jos kiinnostui |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 02.12.2016 11:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
ds-jekkeri kirjoitti: ...Tyhmimmät ovat vaatineet softapäivityksenä suurempaa akkukapasiteettia tai... Ei tyhmimmät vaan aikaa ja Teslan markkinointistrategiaa paremmin seuraavat... (Joku voisi sanoa että tyhmintä on kun besserwisserismiä yrittää harjoittaa väärillä tiedoilla) "Teslan nykylinjan mukaisesti Model S:n 60 kWh akku on todelliselta kapasiteetiltaan 75 kWh. Halutessaan täyden akkukapasiteetin vapauttavan ohjelmistopäivityksen voi ostaa autoa hankkiessa 9 900 euron hintaan, jolloin auton toimintasäde kasvaa noin 80-90 kilometriä. Päivityksen voi ostaa myös jälkikäteen 10 400 euron hintaan. Tesla on aiemminkin myynyt autoihinsa puuttuvia ominaisuuksia jälkikäteen ohjelmistopäivityksinä, mutta kyseessä on silti vähintäänkin mielenkiintoinen muutos akuston hinnoittelussa." http://www.moottori.fi/ajoneuvot/jutut/ ... unioriksi/ Tosinörtit tietysti krakkaisivät tuon auki itse ja kai noiden sähkömoottoreiden tehoakin saisi tuunattua softalla, ettei tarvitse sormet rasvassa viritellä turboja ja ilokaasuja? Eikun tekemään vaan Megasquirtia vastaava (tai mieluummin avoimempikin) moottorin/akustojen ohjausjärjestelmä sähköautoille. Tuossa päivityksessä muuten maksetaan lisää myös akkujen kestoiän muodossa, noiden akkujen kestoiän (lataussyklien määrä) maksimi on silloin kun akut on noin 70 % täynnä. |
|
| Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 20.04.2017 11:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
https://tekniikanmaailma.fi/autot/maail ... ysajoihin/ Hellcatti ei pärjännyt tesloille, niin pitihän asiaan saada korjaus. Tuo Demon olisi kiinnostava peli. Herättää myös keskustelua että tarvitaanko sitä nelivetoa kesällä sittenkään, jos rengastus ja alusta on oikein konfiguroitu. |
|
| Kirjoittaja: | Puhi [ 22.04.2017 02:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Kerran päässyt Teslaa kokeilemaan, ja kyllähän se Insane moodilla on nopea, hiljainen ja kaikinpuolin järjettömän hieno auto. Omat rahat ei moiseen ikinä riittäisi, mutta hintaisekseen pieksee kyllä kaikki duunin keikka autot. On ollut Hummerista Escaladeen, Audin Q7, GL AMG... Hieno auto vaan kerrassaan, mielestäni pieksi jopa E 63 AMG:n, jota Alenkin kehui Teknavissa. Ja tuo kyseinen Tesla on vielä isohkon IT-alan firman duunareille laina-autona... |
|
| Kirjoittaja: | rundvik [ 26.05.2017 14:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Linkissä on uudenTesla model3 kiihtyvyys.Chevrolet Boltista tulee sille hyvä hintakilpailija. http://www.foxnews.com/auto/2017/05/25/ ... ealed.html |
|
| Kirjoittaja: | vibes [ 26.05.2017 21:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Mun mielestä Tesla on parasta, mitä automaailmassa on ikinä tapahtunut. |
|
| Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 26.05.2017 21:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Saastuttavia ongelmajätekasoja pyörillä. |
|
| Kirjoittaja: | Eki [ 29.05.2017 22:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Jos lataa Teslansa akut polttoöljykäyttöisellä aggregaatilla, syyllistyykö rangaistavaan, alemmin verotetulla polttoaineella ajoon..? |
|
| Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 31.05.2017 23:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Eki kirjoitti: Jos lataa Teslansa akut polttoöljykäyttöisellä aggregaatilla, syyllistyykö rangaistavaan, alemmin verotetulla polttoaineella ajoon..? Mielenkiintoisempi kysymyksenasettelu on: jos hinaa peräkärryssä mukanaan pö-käyttöistä aggrekaattia ja lataa teslaansa ajossa (jos se "auto" ei tekisi bluescreeniä siitä, heh heh), onko se verottomalla polttoaineella laitonta ajoa? Väitän: on. |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 01.06.2017 08:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
ds-jekkeri kirjoitti: Mielenkiintoisempi kysymyksenasettelu on: jos hinaa peräkärryssä mukanaan pö-käyttöistä aggrekaattia ja lataa teslaansa ajossa (jos se "auto" ei tekisi bluescreeniä siitä, heh heh), onko se verottomalla polttoaineella laitonta ajoa? Väitän: on. Eikös joku joskus tehnyt vähän tämän kaltaisen himmelin asentamalla häkäpöntön peräkärryyn ja ajeli puukaasulla http://yle.fi/uutiset/3-5854644 |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 01.06.2017 10:53 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Olen kanssa miettinyt miten Suomessa suhtaudutaan täyssähköautoon, johon pitkillä matkoilla laittaisi jonkinlaisen aggregaatin kiinni, todennäköisesti se on vaikutuksiltaan täysin mahdoton: - autovero - vuosittainen ajoneuvovero ja käyttövoimavero Eli jos nuo joutuu maksamaan yhdenkin päivän reissun takia, ei paljonkannata kehittää tai standardoida pikkugenuja tai peräkärryaggregaatteja jotka voisi vaikka napata huoltoasemalta mukaan jos menee pidemmälle. (toisaalta eipä niitä varmaan ikinä olisi vapaana olisi erilaisina juhla-aikoina) Sama pätee varmaan jos tehtäisiin standardi akkupaketteja, vaikka 10 kWh tai muutama kymmenen kWh, sen pitäisi olla helppo vaihdettava usealla huoltoasemalla ja vaihdon pitäisi maksaa kohtuu vähän että toimisi ja. Toisaalta jos se on jotenkin helppo päästä käsiksi auton ulkopuolelta, olisi se kallis paketti joka on kovin altis varkauksille. Mutta entäs hinattava häkäpönttö-aggregaattivaunu, häkäpönttö on ihan laillinen käyttövoima jos auto on riittävän vanhaa tekniikkaa (sopiva päästöluokka) mutta mitenköhän sellaisen yhdistelmän liittäminen nyky-Teslaan onnistuu teknisesti (ainakin jossain mallissa on mahdollisuus vetokoukulle), mutta mitenköhän siinäkin laki menee? http://www.iltalehti.fi/autot/2011080814044847_au.shtml (Se miksi arvelen tuon olevan mahdotonta on että ainakin itse kiertäisin maksuja sillä että myisin täyssähköautoja miniakuilla jota myöhemmin muutettaisiin hybrideiksi...) |
|
| Kirjoittaja: | koe [ 01.06.2017 11:08 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
olli__o kirjoitti: Olen kanssa miettinyt miten Suomessa suhtaudutaan täyssähköautoon, johon pitkillä matkoilla laittaisi jonkinlaisen aggregaatin kiinni, todennäköisesti se on vaikutuksiltaan täysin mahdoton: - autovero - vuosittainen ajoneuvovero ja käyttövoimavero Entäs jos laittaa aggregaatin ja auton väliin pienen akkupaketin puskuriksi (puskuriksi energialle, ei törmäyksille); aggregaatti lataa puskuriakkua ja autoa lataa puskuriakusta invertterin kautta (tai jollain nerokkaalla ohikytkennällä joka evää vakuutuksen kun talo palaa)? Molemmat stepit lienee laillisia. Ei tosin käytännöllistä. K-a-r-i |
|
| Kirjoittaja: | citroen for ever [ 01.06.2017 20:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Ongelmahan on tuo Tessun vaatima latausvirta jotta tuo lataus olisi edes jotenki järkevää. Aika paljon painaa ja maksaa agrekaatti josta irtoo 400v/16A saatika 25A. Mutt jos perään ripustaiskin pisimmän lainsalliman kärryn jossa olisi 2,5m leveydeltä aurinkokennoja |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 01.06.2017 22:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
olli__o kirjoitti: Olen kanssa miettinyt miten Suomessa suhtaudutaan täyssähköautoon, johon pitkillä matkoilla laittaisi jonkinlaisen aggregaatin kiinni, todennäköisesti se on vaikutuksiltaan täysin mahdoton: - autovero - vuosittainen ajoneuvovero ja käyttövoimavero Käytännössähän se olisi siinä tapauksessa hybridiauto. Jos tätä ajatusleikkiä veisi piirun järkevämpään suuntaan, niin entäs jos se peräkärry olisikin eräänlainen tehoakku? Sen aggrekaatin tilalle vaikka 400kg lisäakkuja, miksei ne aurinkopaneelitkin ja vaikka energian talteenotto jarrutuksissa? Uraanille ei taida olla omaa käyttövoimaveroluokkaa? |
|
| Kirjoittaja: | citroen for ever [ 01.06.2017 22:39 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Leikki sikseen. Jos tuo köyhtyminen hieman hidastuu, niin tuo model 3 kiinnostaa kyllä tuon X7 seuraajaksi. Ainakin käyttökulut olisi murto-osa nykyisistä ja kun kilometrejäkään ei enää tule kuin n.20tkm/a. Ainoa on tietenkin tuo vetokyky, ei taida saada vetää 1900kg? |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 01.06.2017 23:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
citroen for ever kirjoitti: Ongelmahan on tuo Tessun vaatima latausvirta jotta tuo lataus olisi edes jotenki järkevää. Aika paljon painaa ja maksaa agrekaatti josta irtoo 400v/16A saatika 25A. Mutt jos perään ripustaiskin pisimmän lainsalliman kärryn jossa olisi 2,5m leveydeltä aurinkokennoja Suomalaiseen tyypilliseen juhannukseen kuuluu sakea pilvipeite, sadetta ja 13 °C, jolloin aurinkosähkön tuotto on tavallistakin heikompi. Yleensä tietää jo etukäteen tuon pidemmän siivun tarpeen, silloin voi akuston ladata täyteen ja melko pienikin lisä tai aggregaatti toisi lisää kilometreja sen verran että harvassa on keikat "etelästä lappiin 0 pysähdyksen taktiikalla". Jos nuo olisi 3-vaihe genuja, niin tuo pienempikin esimerkki ylittää Teslan keskimääräisen kulutuksen, eli sillä voisi jo ajaa 24/7 vain tankkaamalla (ei ehkä moottoritietä kesärajoituksilla täysillä tai autobahnilla) . Mutta jo joku 5 kW (yksivaihe) pikkugenu toisi kolmanneksen lisää ulottuvuutta akustoon ilman pysähdyksiä laskettuna, no painaisi nekin polttoaineineen ikävästi. Harvoin tulee ajettua edes 300 km pysähtymättä, joskus tulee jopa useammin pysähdeltyä, mutta eipä toisaalta ole niissä paikoissa joissa pysähtyy ollut pikalatureita tai edes aina odotettavissakaan. 10 kWh standardi vuokra/vaihtoakkupaketti voisi olla vielä ihmisen nostettava matkalaukku, mutta sillä ei taitaisi päästä kuin 50...100 km, kauhean paljon isompi ei ainakaan, ehkä mieluummin pienempi ja useampia, niin sijoittaminen autonrakenteisiin helpottuisi. Mutta taitaisi mennä hankalaksi noiden täytenä pitäminen vaihtopaikoissa tai yhteisen standardin luomisen/sopimisen, Eikun EU-direktiiviä pukkaamaan sähköauton vaihtoakkujen spekseistä, niin eiköhän niitä saattaisi tulla autoihinkin koloja niille. |
|
| Kirjoittaja: | citroen for ever [ 02.06.2017 14:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
olli__o kirjoitti: 10 kWh standardi vuokra/vaihtoakkupaketti voisi olla vielä ihmisen nostettava matkalaukku, mutta sillä ei taitaisi päästä kuin 50...100 km, kauhean paljon isompi ei ainakaan, ehkä mieluummin pienempi ja useampia, niin sijoittaminen autonrakenteisiin helpottuisi. Mutta taitaisi mennä hankalaksi noiden täytenä pitäminen vaihtopaikoissa tai yhteisen standardin luomisen/sopimisen, Eikun EU-direktiiviä pukkaamaan sähköauton vaihtoakkujen spekseistä, niin eiköhän niitä saattaisi tulla autoihinkin koloja niille. Relluhan yritti saada euroalueen valmistajat mukaan standardisoimaan akun (Fluence, Zoe ja Kangoo), Mutta ylläri ylläri niksmannit eivät vielä silloin olleet innokkaita sähköauton valmistukseen (2009) |
|
| Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.06.2017 16:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Teslassahan on tavaratilaa "ihan kamalasti" niin edessä kuin takana. Olisi markkinarako ruveta tuottamaan pientä diisselgeneraattoria joka sopisi esimerkiksi teslan etuperäkonttiin. Tai ihan tuollaiseen kiinalaiseen hondan bensaruohonleikkurimoottorin kopioon perustuvaa, ei varmaan valmistuskulu olisi paria satasta enempää. Pienet lämpösuojat siihen ympärille tai pikku propelli puhaltamaan ilmaa. Ei tarvisi muuta kuin vetää pakokaasua ja imuilmaa varten viemäriputkella kanavat sinne ylistettyyn etuperäkonttiin. Minusta ei tarvisi sähkökäynnistystäkään, ihan narukäynnistyksellä kävisi elämässä menestynyt teslan nörttikuski repimässä sen (kaatosateella) käyntiin etuperäkontin kansi auki teslastaan. Kattelisi tulpan kärkivälin ja putsaisi kaasarin jos ei kolmannella nykäyksellä lähtisi. EIhän noissa pienissä kiinalaisissa moottoreissa ole katalysaattoreita eikä varmaankaan pakokaasujen puhtaus isompia normeja täytä. Joka tapauksessa teslan miljonäärikuski voi lohduttaa itseään sillä, että vähemmän sen kiinalaisen pienbensamoottorin pyöritys ympäristöä saastuttaa kuin hiilivoimalalla tuotetun sähkön lataaminen töpselistä. Tällä keksinnöllä olisi Tesla heti kertaluokkaa käyttökelpoisempi, eikä tarvisi koko elämäänsä suunnitella sen varaan mistä löytyy töpseli elintasoautolle. |
|
| Kirjoittaja: | INikki [ 02.06.2017 17:59 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Ei tuollaisilla ruohonleikkurin moottoreilla tee mitään sähköautoissa. BMW i3:ssa on generaattorissa 25kW 647cc moottori ja silläkään ei aja Helsingistä Rovaniemelle ilman latauksia. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 02.06.2017 19:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
INikki kirjoitti: Ei tuollaisilla ruohonleikkurin moottoreilla tee mitään sähköautoissa. BMW i3:ssa on generaattorissa 25kW 647cc moottori ja silläkään ei aja Helsingistä Rovaniemelle ilman latauksia. Se on Bemarin "suunnittelema" eli Suomessa ilmeisesti voisi kuitenkin ajaa, kunhan vaan sitten vaan tankkaa vaatimatonta pikkutankkia noin sadan kilometrin välein. Jenkeissä ei kai auta sekään, kun moottori on ohjelmoitu sammumaan 1,9 gallonan (~7 l) jälkeen. Kai suunnittelussa on kyse siitä että voidaan paremmin pitää täyssähköautona eikä hybridinä. onko 25 kW moottorin maksimiteho jollain kierroksilla vai ulostuleva huippusähköteho? Teslalle joku keskiarvokulutus on laskettu 17 kWh/100 km ja normaali auto vie sen verran myös moottoritehoa 16..18 kW (ulostulevaa) jossain 100 km/h nurkilla, vähän riippuen autosta vastamäessä ja kiihdytyksessä enemmän, mutta toisaalta alamäessä ja jarrutuksessa vähemmän. Silloin 1...2 kW genu pidentää matkaa 6...12 %, mutta 5 kW noin 30 %, onko se paljon vai ei, riippuu akuston kapasiteetista ja varaustilanteesta. Näemmä käyttäjien todelliset mittaamat kulutukset ovat ehkä hieman isompia, eli eka google tulos kertoi: Tesla S 200...280 Wh/km (20...28 kWh/100 km) (Aurinkokennoissa tuo peräkärryn hulppea 20 neliömetriä voisi tarkoittaa ihanneolosuhteissa 2 kW) |
|
| Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 02.08.2017 01:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Lienee hyvä päivittää tätäkin jataa kun lehdistö ja nörtit hypettävät uuden pikku-teslan taivaisiin ja ylikin. Elopista on tullut itse jumala, eikö lie kohta historiankirjoituksessa keksinyt sähköautonkin ihan itse just niinkuin jobsi-steve "älypuhelimen". Niin sitä amerikassa. No, mikäs se Tesla sitten käytännössä on, autona, jonkun vuoden ajeltuna? Jos menette netin foorumeille sitä lukemaan, saatte lukea valheita ja vaaleanpunaisten silmälasien läpi katseltua muunnettua totuutta, jossa elämässään ensimmäistä kertaa yli 10.000 euron auton rattiin päässeet pyöräilykypärämiehet hehkuttavat. Vähän kuin mersumiesten jutut ennen, Esson baarissa: "tässä ei ole ollut mitään vikaa."... Minäpä kerron nyt teille mikä se todellinen totuus on. Tallinnassa on - kuten monille tunnettua - pari Tesla-taksia jotka ovat ajossa säännöllisesti ja keräävät kilometrejä edes jonkin verran. Olen silloin tällöin huvikseen ajellut niillä (tavallinenkin ihminen kuten minä pystyy ne tilaamaan taxify-sovelluksesta) ja puhuttanut kuskeja, katsellut autojen ikääntymistä. Viimeksi siirryin lentokentälle vuoden 2014 Teslassa jossa oli nyt mittarissa reilu 110.000 kilometriä, eli varsin vähän mille tahansa laatuautolle. Ihmettelin auton pienoista tärinää sileällä tiellä ja melua takapäästä; kuski totesi että "taitaa mennä sähkömoottori uudestaan vaihtoon, kerran se on jo vaihdettu. Ja juu se melu - se kohina sieltä takaapäin lisääntyy koko ajan ja syytä ei löydä kukaan.". Ehdottelin älyttömän matalaprofiilisia renkaita syyksi, mutta kuski sanoi ettei se niin ole. Hän itse on renkinä ja ajaa tätä(kin) autoa joskus jopa kuukauden tauon jälkeen ja joka kerta se on meluisampi. Joo. No entäs se paljon puhuttu laatuvaikutelma? Annan katseeni kiertää Teslan lippulaivaa tarkemmin. Kattoverhoilu repsottaa vänkärin puolen oven yläpuolelta kummasti ja takaoven kumitiivisteet eivät enää istu kunnolla. Ikäänkuin tiiviste olisi liian pitkä. Kysäisen kuskilta, että mitenkäs auton oikea puoli näin kuplii verhoilun osalta. Kuski hymähtää ja sanoo, että kun sitä jonkun päivän säilyttää pakkasessa ulkona niin tämä on seurauksena. Auton "hienoudesta" uutena ei ole oikeastaan mitään jäljellä. Näissä vuosimalleissa on vielä ne finnityyppiset ledivalot eli erillisiä valopisteitä lamput täynnä, joka on jo nyt vanhanaikaisen näköistä. Teslan ulkonäkö on myös kestänyt todella huonosti aikaa, lähinnä tulee mieleen tuuning-miehen madaltama Kia tai Hyuyndai. Paitsi että noissa Aasian teollisuuden tekeleissä ei sentään parin vuoden ikäisenä verhoilut roiku niskanojissa kiinni. Muistan mitä vannoutunut laatuautoharrastaja, Bentley- ja Maserati-mies ystäväni tohtori V (ks. video hain valkonahkan sveitsistä) sanoi heti tuoreeltaan kun Tesloja rupesi pyörimään Euroopassa: "Kokeilin. Meluisa yli satasessa, ja lisäksi rengasmeluisa aina. Pohjoismaiden asvaltilla varmasti helvetinmoinen melujyrä. Verhoilultaan ja ulkoasultaan muovipaska. Älä osta. Parin vuotta niin ovat paalikamaa." Jaa-a. Miten se nyt näin kun kommari-Hesarikin ylistää uuttaa Teslaa oikein tulevaisuuden autoksi, joka näyttää suuntaa autoteollisuudelle? Jos näin on niin täytynee siirtyä lopullisesti polkupyörämieheksi. Tai ajaa Citroen SM:ää joka on sentään pataraudasta tehty. |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 02.08.2017 08:13 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
No onhan tuosta kolmosesta jo pikkasen toisensuuntaistakin kommenttia, se edullinen (?) perusauto kun ei tosiaan sisällä kuin kääntyvät eturenkaat ja kaikki muu on kallista lisävarustetta. Siis ihan karvalakki minimalistisella akulla ja näinhän se hinta toki saadaan näyttämään halvalta = ns. sisäänheittotuote, jolla asiakas saadaan kauppaan sisään ja siinä ostokiimassaan hän sitten ruksii varusteista ne tarvitsemansa jotta tuosta saisi edes siedettävän kokonaisuuden aikaiseksi ja näin se hinta sitten pomppasikin, mutta kun se sähköauto on nyt niin in niin pitäähän sellanen pihaan saada naapurien kadehdittavaksi |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 02.08.2017 18:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
Näitä fanipoikia eivät ole vain "hesarin kommarit", vielä reilu pari vuotta sitten jekkerin ennustuksellinen viesti oli että Tesla hävittää muut kalliimmat autot markkinoilta: "Viestin otsikko: Yli 80.000 euron "saksalaisten" myynti loppuu?" viewtopic.php?f=12&t=20339 Itse olen muuttanut omaa mielipidettä melkein tasan toisinpäin kuin jekkeri, pari vuotta sitten suhtauduin paljon epäilevämmin miten Tesla saa kehityttyä autovalmistuksessa ja markkinoilla ja epäilin silloin että hype kaatuu laatuongelmiin ja pitkiin takuisiin. Kuitenkaan ihan niin paljon en ole vaihtanut mielipidettä että uskoisin Teslan korvaisi kaikki saksan laatumallit, mutta uskon että strategia oli lopulta ihan viisas, kalliilla hypeautoilla (ei hyper) kerättiin liikkuvat dollarit ja eurot ja samalla kehitettiin firmaa kaikilta osin. Päätuote, eli sähköpuoli on kai osoittautunut melko luotettavaksi, eikä ole lähdetty akuistakaan ulosmittaamaan ihan viimeisiä wattitunteja ja latausaikaa ... ei ainakaan siten että akut kuolisivat ennenaikaisesti tai palaisivat/räjähtäisivät. Laatuongelmia on toki ollut vähän kaikissa muissa autonrakentamiseen liittyvissä osissa, mutta kenellä uudella autovalmistajalla ei olisi, eikä ne ole kai lopulta kauhean suuria ja kalliita (voimalinja ja vaihteisto toki kalliita, mutta onneksi valmistusmäärät ovat olleet pieniä, niin pitkät takuuvastuut ei heti kaada firmaa) Mutta jos firma on kehittänyt osaamistaan ja alihankintaa, niin laatukin paranee. Tämän uuden mallin suunnittelussa/tuotannossa ei enää saakaan tehdä yhtä isoja kämmejä, jos nyt jo ennakkotilauksia on puolenmiljoonaa, yritin hieman googletella löytämättä mitään tarkempaa tietoa millainen tämän uuden halpismallin takuu on, toivottavasti ei joku ole kuitenkaan huitaissut samaa takuuta kuin Model S:n voimalinjalle. No ovat oppineet siitäkin että ekat autot menevät "tehtaalaisille" testattavaksi. No eipä sitä vieläkään varmaksi tiedä onko viiden-kymmenen vuoden päästä Tesla olemassa, mutta nyt jo uskon siihen. Ei ehkä ollut ihan täydellisen optimaalinen ajoitus kasvulle, niin melko hyvin osui talouden orastavan nousun alkuunkin. Toki talousjohtaja jätti hiljattain firman, ei tiedä oliko laskenut että jossain on iso mörkö, mutta ainakin ihan ulkopuoliselle valmistusmäärät/liikevaihto/tuloskehitys äkkiseltään näyttää ihan kohtuu ok:lta? |
|
| Kirjoittaja: | Lauri [ 02.08.2017 19:23 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Tesla-nörtit hukassa? |
ds-jekkeri kirjoitti: No entäs se paljon puhuttu laatuvaikutelma? Annan katseeni kiertää Teslan lippulaivaa tarkemmin. Kattoverhoilu repsottaa vänkärin puolen oven yläpuolelta kummasti ja takaoven kumitiivisteet eivät enää istu kunnolla. Ikäänkuin tiiviste olisi liian pitkä. Kysäisen kuskilta, että mitenkäs auton oikea puoli näin kuplii verhoilun osalta. Kuski hymähtää ja sanoo, että kun sitä jonkun päivän säilyttää pakkasessa ulkona niin tämä on seurauksena. Eikö tämä ole aivan tavallista Yhdysvalloissa valmistetuille autoille? Muistanet mille Chrysler 300C ja ykköskorinen Mercedes-Benz ML uutena näyttivät ja etenkin miten "hyvin" luukkujen saumat ja tiivisteet istuvat nykyään 100 000km ja enemmän ajettuna. Edellinen Mustang? Sebring? Jne. Yhtiönä Tesla tietääkseni tuottaa edelleen tappiota ja pyörii rahoittajien avulla. Korjatkaa mikäli olen väärässä. Teslan osake sen sijaan on muutamassa vuodessa tuottanut huimasti sellaisia aikanaan itselleen hamstranneille. |
|
| Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|