Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Uusi ohje dieselien savumittaukseen http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=24929 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | svc [ 18.01.2017 11:47 ] |
Viestin otsikko: | Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Euro IV (2006->) ja uudempien dieselien savutusarvojen rajat kiristyivät vuoden vaihteessa: http://www.trafi.fi/filebank/a/14805131 ... s_2016.pdf Lainaa: 5. Hyväksymisen ja hylkäyksen raja-arvot Varsinainen yllätys tulee monelle olemaan tuo viimeinen lause.Savutusmittauksessa saatujen absorptio- eli k-kertoimien sallitut arvot ovat seuraavat: * vapaasti hengittävillä dieselmoottoreilla: k ≤ 2,5 m-1 * turboahtimella varustetuilla dieselmoottoreilla: k ≤ 3,0 m-1 * mikäli moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 88/77/ETY+1999/96/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO IV tai EURO V luokkaan; tai em. direktiivin mukaiseksi erittäin ympäristöystävälliseksi ajoneuvoksi; tai moottori on EY-tyyppihyväksytty direktiivin 70/220/ETY+98/69/EY (tai kyseisen direktiivin myöhempien muutosten) mukaiseen EURO 4 luokkaan; tai moottori tai ajoneuvo vastaa em. vaatimuksia: k ≤ 1,5 m-1 * tieto ajoneuvon päästöluokasta löytyy ATJ:stä. Jos tietoa ei ole saatavilla, pidetään rajana EURO 4 (IV) –vaatimusten voimaantuloa: 1.1.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M1-luokan (enimmäismassa enintään 2500 kg) ja N1-luokan I-alaluokan ajoneuvo 1.1.2007 – ensi kertaa käyttöönotettava M-luokan (enimmäismassa yli 2500 kg) ja N1-luokan II- ja III- alaluokan ajoneuvo 1.10.2006 – ensi kertaa käyttöönotettava M2-, M3-, N2- ja N3-luokan ajoneuvo Huom. mikäli auton valmistaja on ilmoittanut yleisistä raja-arvoista poikkeavan (suurempi tai pienempi) absorptio- eli k-kertoimen, käytetään arvostelussa tätä raja-arvoa. Ja tämähän perustuu jälleen EU:n katsastusdirektiiviin, eikä suomalaiseen lainsäädäntöön. Tätä direktiiviä vaan ei ole aiemmin pantu täytäntöön. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 18.01.2017 12:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
svc kirjoitti: Euro IV (2006->) ja uudempien dieselien savutusarvojen rajat kiristyivät vuoden vaihteessa: Pieni korjaus, sillä tuo määräys koskee KAIKKIA dieseleitä, niiden valmistusajankohdasta riippumatta. Jos valmistaja on ilmoittanut yleisestä poikkevan k-mittausarvon, käytetään sitä aina ja joka tapauksessa ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 18.01.2017 20:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Olet oikeassa. Tajusin nyt, kun luin tuon ajatuksella. Eli kun -08 hodarissa konehoneen tarra kertoo arvoksi 0,51, niin raja onkin tämä entisen 1,5:n sijasta. Tosin tuo ohje mainitsee, että "Tarkastettava auto saadaan hyväksyä tarkastusta jatkamatta heti, jos asianmukaisesti valmistellussa ja suoritetussa päästötestissä tai moottorin puhdistuksen aikana asianmukaisella tavalla ruiskutuksen katkaisun tai vastaavaan mittauksen ohjearvona olevaan pyörimisnopeuteen kiihdytettäessä mitataan vapaasti hengittävälle moottorille absorptiokertoimeksi arvo, joka on alle 1,5 m, ahtimella varustetulle moottorille alle 2,0 m tai edellä tarkoitetulle moottorille (EURO IV, EURO V, EURO 4) alle 1,0." Eli käytännössä raja onkin tuo 1,0. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 18.01.2017 21:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Minkäs sille mahtaa jos tuo tarra konehuoneesta on hävinnyt eikä atj:ssä tuota tietoa ole. Saksalaisissa ikävämpi kun tuo tieto on tyyppikilvessä. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 18.01.2017 21:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
svc kirjoitti: Eli käytännössä raja onkin tuo 1,0. Kyllä, jos tuon alle pääset heti sillä ekalla ns. putkenpuhdistus-polkasulla. Viime katsastuksessa C5 X7 kanssa karvan alle 300tkm ajettuna näin kävi, eka polkasu ja olikos tuo 0.5 lukama taulussa ja katsuri lopetti auton rääkkäämisen siihen ![]() |
Kirjoittaja: | svc [ 18.01.2017 21:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Plagu kirjoitti: Minkäs sille mahtaa jos tuo tarra konehuoneesta on hävinnyt eikä atj:ssä tuota tietoa ole. Eihän sille mitään mahda. Kerrankos noita auton keuloja maalataan tai uusitaan. Tai moottoritilaa pestään vähän jytkymmillä liuottimilla. Saksalaisissa ikävämpi kun tuo tieto on tyyppikilvessä. ![]() ATJ tieto löytynee kuitenkin käsittääkseni kaikista alle kymmenvuotiaista nakuttimista? |
Kirjoittaja: | Plagu [ 18.01.2017 21:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
svc kirjoitti: Plagu kirjoitti: Minkäs sille mahtaa jos tuo tarra konehuoneesta on hävinnyt eikä atj:ssä tuota tietoa ole. Eihän sille mitään mahda. Kerrankos noita auton keuloja maalataan tai uusitaan. Tai moottoritilaa pestään vähän jytkymmillä liuottimilla. Saksalaisissa ikävämpi kun tuo tieto on tyyppikilvessä. ![]() ATJ tieto löytynee kuitenkin käsittääkseni kaikista alle kymmenvuotiaista nakuttimista? Ei löydy ainakaan omastani, eikä edes kaverin 2012 lolvosta, jonka maanantaina leimasi ja savuraja oli vanha 1,5. Oma autoni on tosin tuontipeli että vaikuttaako se asiaan en tiedä. |
Kirjoittaja: | black_van [ 21.01.2017 21:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Dpf.n kanssa ei tarvitse murehtia savuja, viime leimalla 0.00 |
Kirjoittaja: | Pete H [ 24.01.2017 01:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
En pääse tällä hetkellä katsomaan C4 2.0 Hdi konehuonetta. Onko jollakin tuollainen, mitä se lätkä siellä sanoo K-arvoksi, jos se on määritetty? 2007 vm. |
Kirjoittaja: | WildFinn [ 24.01.2017 10:10 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Pete H kirjoitti: En pääse tällä hetkellä katsomaan C4 2.0 Hdi konehuonetta. Onko jollakin tuollainen, mitä se lätkä siellä sanoo K-arvoksi, jos se on määritetty? 2007 vm. Ei löytynyt konehuoneesta mitään lätkää/tarraa, eikä Trafin palvelussakaan ole arvoa mainittu. |
Kirjoittaja: | akticx [ 24.01.2017 13:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Tuntuu omituiselta, että savutusarvojen hyväksyminen perustuisi joihinkin tarrassa oleviin lukuihin. Ne on todella helppo väärentää. |
Kirjoittaja: | HiTec [ 24.01.2017 14:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Eiköhän nuo samat tiedot löydy myös Trafin systeemeistä, sieltä suljetulta puolelta jonne vain mm. katsureilla on pääsy = moisen tarran "hukkaamalla" et mahd. uudelta mittauksen raja-arvolta säästy ![]() |
Kirjoittaja: | Plagu [ 24.01.2017 14:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
HiTec kirjoitti: Eiköhän nuo samat tiedot löydy myös Trafin systeemeistä, sieltä suljetulta puolelta jonne vain mm. katsureilla on pääsy = moisen tarran "hukkaamalla" et mahd. uudelta mittauksen raja-arvolta säästy ![]() Sun kanssa menee aina jankkaamiseksi mutta jossei näy trafin oma data palvelussa jo toisella foorumilla mainitsemaani ""Savutus [m-1] (CO)" arvoa niin ei siellä konttorilla näy mitään "salaisia" tietoja sen enempää. On jo usean auton voimin empiirisesti testattu ja kysytty tututulta haisuliltakin. |
Kirjoittaja: | Pete H [ 24.01.2017 17:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
WildFinn kirjoitti: Pete H kirjoitti: En pääse tällä hetkellä katsomaan C4 2.0 Hdi konehuonetta. Onko jollakin tuollainen, mitä se lätkä siellä sanoo K-arvoksi, jos se on määritetty? 2007 vm. Ei löytynyt konehuoneesta mitään lätkää/tarraa, eikä Trafin palvelussakaan ole arvoa mainittu. Kiitos kovin ja nöyrin. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 17.02.2017 07:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
http://www.aamulehti.fi/kotimaa/vanhat-dieselit-lapaisevat-taas-katsastuksen-trafi-palauttaa-entiset-paastorajat-24283446/ |
Kirjoittaja: | yason [ 17.02.2017 08:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Teuski kirjoitti: Nämähän ovat virkamiehet oppineet jotain uutta poliitikoilta. "Nyt sitten pannaan savutusrajat tiukemmalle...No EIPÄ laitetakaan!" Esimerkillistä sipilöintiä, pariksi kuukaudeksi kylmä rinki dieselillä ajavien hallintoalamaisten perseen alle ja sitten pois. ![]() |
Kirjoittaja: | ressu [ 17.02.2017 16:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
C5 autom. katsastuksessa niin kierrokset vain 2500 ja päästöt ok? sanoin että polkaise vaan kyllä se kiertää kunnolla. kuulemma ei vag tuotteekaan ei kierrä enempää vaikka kuinka polkisi. niin miksi säännöt olisi näissä erillaiset. tulkintoja on monia. toisia huudatetaan ja toisiin tehdas on jo laittannut rajoittimen. Eikö läpäisisi mittausta? |
Kirjoittaja: | tommi [ 19.02.2017 20:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Puolimilliä rullattu 1.9TD Xanttu pölläytti 17.2 katastuksessa savuarvon 0.31, oikein piti kysäistä menisikö tämä -80 luvun tekniikan jalostuma hiukkasloukullisten dieseleiden päästötestistä läpi. Pariin kertaan piti oikein kaivaa tieto ukosta irti, pitkin hampain sitten sanoi että arvon puolesta menisi. Mitä lienee sitten tarkoitti, vai oliko auto vaan jotenkin väärässä maassa tehty. ![]() |
Kirjoittaja: | ressu [ 19.02.2017 20:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
Tyttären 03 c5 A. katsastuksessa 0,45 ilman ennakko polkemista, aj 510 tkm, Omaa kun ei huudatettu niin(367tkm) arvo jotain 0.2 |
Kirjoittaja: | 2cv-Olli [ 21.02.2017 21:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: Uusi ohje dieselien savumittaukseen |
ressu kirjoitti: ...kuulemma ei vag tuotteekaan ei kierrä enempää vaikka kuinka polkisi. niin miksi säännöt olisi näissä erillaiset. tulkintoja on monia. toisia huudatetaan ja toisiin tehdas on jo laittannut rajoittimen... Ihmettelin viime vuoden katsastusten yhteydessä parin diisselsitikkani savutusmittausten yhteydessä, etteivät katsurit enää käytäneet sieluaraastavia kierroslukuja, sellaisia, joita dieselillä normaalissa ajotilanteessa ei koskaan käytetä. Luulin silloin, että maltillinen kierrosten käyttäminen olisi johtunut uuden kotimaisen katsastusasemaketjun asiakashankintatavasta. Vaan onkohan sittenkin kyse jostain laajemmasta ilmiöstä. En ole koskaan ymmärtänyt, miksi diisselin savumittaus suoritetaan maksimikierroksilla, kun sellaisia ei koskaan normaaliajossa kukaan käytä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |