Hello All... Heti asiaan.. Onko järkeä, tai onko yleensä mahdollista, jollain softalla tai sirulla nostaa 110 HDI:n tehoa 15-20% mitä mainostetaan?? Kärsiikö kestävyys ja miten kulutus...
Pete H
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 03.04.2017 23:01
Viestit: 923 Paikkakunta: Etelä-Savo
Kulutus tippuu ja sehän ei ole viritys, vaan potentiaalin käyttöön otto. Eli ei vaikuta kestävyyteen mitenkään.
Muista hymyillä, Pete 040-7334478
XM-Hannu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 03.04.2017 23:19
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
TODELLISEN kulutuksen tippuminen ei ole niin varmaa. Käsittääkseni (ja tämä siis EI ole asiantuntijatietoa) lastutuksella ahtopainetta nostetaan, ja ruiskutusta lisätään. Ruiskutuksen kasvattaminen tapahtuu skaalaamalla ruiskutuspaineen sähköinen anturitieto "väärin". Siitä johtuen ECU laskee kulutuksen liian alhaiseksi, ja asiasta tietämätön kuski vain myhäilee tyytyväisenä katsellessaan näytöltä alhaista kulutusta.
Kulutuksen pienentäminen edellyttäisi moottorin hyötysuhteen nostamista, mitä virittäminen harvoin tekee. Eikös euroopassa ajeta ratakisojakin 2-litraisilla turbodieseleillä, joissa on liki 600 heppaa, eli potentiaali käytössä.
Ampukaa alas, jos meni täysin metsään...
Plagu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 07:34
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
Jos softaa ronkitaan niin ei siel mitään anturi tietoja vääristellä, toki nämä johtosarjaan tuupattavat erilliset purkit niin tekevät. Moottorin hyötysuhdetta voi parantaa softalla "helpostikkin" kun mennää stoikiometrisen seoksen rikkaalle puolen, tämä toki vaikuttaa negatiivisesti päästöihin. Lastuttajan kun ei tarvitse jostain tyyppihyväksynnän pussitesteistä välittää kuten autovalmistajan...
Hessu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 08:08
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
Olen ymmärtänyt, että emissiorajoihin päästäkseen valmistajat ovat useassa tapauksessa mielummin säätäneet moottorin parametreja (esim. ruiskutusennakko) kuin alkaneet lisätä jälkikäsittelyä pakoputkistoon. Tämä tapahtuu jossain määrin hyötysuhteen ja tehon kustannuksella. Jos päästörajoista ei tarvitse välittää, voidaan palotapahtuma säätää "terveemmäksi" jolloin juurikin saadaan enemmän tehoa samasta määrästä polttoainetta.
Have more than you show, speak less than you know.
SamiT
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 09:02
Viestit: 367 Paikkakunta: Paimio
Korkeapainepumppu kiittää kun paineet nousevat.
2001 Citroën C5 2.0i SX Break 2003 Citroen C5 2,0i SX Berline 1999 Peugeot Partner Van 1999 Peugeot 306 HDI 1998 Peugeot 605 ST V6 Aut 1994 Peugeot 405 1,6 GLi 1990 Citroen BX 16 GTI
Plagu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 09:38
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
SamiT kirjoitti:
Korkeapainepumppu kiittää kun paineet nousevat.
Siksi kannattaakin vain jatkaa ruiskutusaikaa.
Hessu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 10:03
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
Jatkaa loppupäästä eli SOI:hin ei kosketa, vai?
Have more than you show, speak less than you know.
Plagu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 10:15
Viestit: 945 Paikkakunta: Vihti
Hessu kirjoitti:
Jatkaa loppupäästä eli SOI:hin ei kosketa, vai?
Niinhän se käytännössä menee, aika harva jaksaa hipistellä soi:n kanssa...
XM-Hannu
Viestin otsikko: Re: Hodarin lastutuksesta
Lähetetty: 04.04.2017 19:14
Viestit: 2764 Paikkakunta: Koria
Ammuttu alas... Teho siis nousee, ja polttoainetta säästyy roppakaupalla, Melkein tynnyreittäin, lastuttaja voi aloittaa oman polttoainemyynnin ylijäämästään.
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.