Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 06:46 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Pitkään jo askarruttanut tämä Citroeneihin ja muihinkin merkkeihin täällä kaiken korjaavaksi muiden toteama aine. Polttoaine suutin ei toimi, tai automaatti laatikko oireilee, niin on koulukunta, jonka mieleestä ongelmat haihtuvat, kun vaan pistokkeisiin laittaa ko. ainetta?

Olen antanut itseni ymmärtää, että ovat kuitenkin sähköä johtavia? Hiemankaan nykyaikaisemmissa autoissa usein puhutaan ohjausvirroista, jotka 5V, tai jopa 2V, niin olen välttänyt niiden käyttämistä erilaisissa pistokkeissa.
Kyllä, jos ollut selviä hapettumia, niin olen saattanut noilla tuotteilla koitaa liottaa niitä irti, mutta koittanut perään saada sen myös pois. Olenko siis toiminut vaille järjen hiventäkään? :?

Toinen mikä askarruttaa näin aamukahvin lomassa on C5:n pa-suuttimet? Oman empiirisen tutkimuksen pohjalta lähes poikkeuksetta jakopäästä lukien 1 sylinterin suutin rikkoutuu. Niitä on nyt hyllyssä 3kpl, jotka kaikki otettu samasta paikasta ja kaikissa semmoiset ohmi lukemat, että vaativat ydinvoimalan avautuakseen ja jonkun kappaleen noita myyneenä, aina kerrottu juuri sen sylinterin suuttimen olevan pimeä. Lämmöllä tuskin merkitystä, mutta voiko siihen kohdistua jotain virtapiikkejä, kun on siellä johdotuksessa viimeisenä?

Tämmöiset kysymykset askarruttaa, näin aurinkoisena äitienpäivä aamuna? :)



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 07:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1192
^
Mitäs mieltä ollaan CRC electronic cleaneristä?
Itse olen sitä suihkutellut sähköliittimiin.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 09:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
Eihän nuo aineet puhtaana juurikaan sitä sähköä johda, mutta tosiaan öljyäminen ja ylimääräiset pois => kontaktipintoihin jää hapettumilta suojaava öljykerros. Ja noista ihan oikeistakin cleanereista on tosiaan olemassa se "tietokoneversio" joka haihtuu 100% pois ja sitten on se öljyä (?) sisältävä joka haihtuessaan jättää sen ohkasen suojakerroksen 8-)



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 09:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 710
betaromeo kirjoitti:

Toinen mikä askarruttaa näin aamukahvin lomassa on C5:n pa-suuttimet? Oman empiirisen tutkimuksen pohjalta lähes poikkeuksetta jakopäästä lukien 1 sylinterin suutin rikkoutuu. Niitä on nyt hyllyssä 3kpl, jotka kaikki otettu samasta paikasta ja kaikissa semmoiset ohmi lukemat, että vaativat ydinvoimalan avautuakseen ja jonkun kappaleen noita myyneenä, aina kerrottu juuri sen sylinterin suuttimen olevan pimeä. Lämmöllä tuskin merkitystä, mutta voiko siihen kohdistua jotain virtapiikkejä, kun on siellä johdotuksessa viimeisenä?

:)


Omasta on mennyt jakopäästä lukien 3 suutin.



C5II 2.0 HDI break automatic AM6
C5II 2.0 HDI berline automatic AM6
C5II 2.0 16v berline man.
C4 I 1.6 16V
ex. C5I 2.0 16v berline man, C5I 2.0 16v break man, Xantia berline 1.8 16v man
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 09:40 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Esim com2000 eivät ota vaihto-osana jos on käytetty WD-40 tai CRCtä.



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 09:43 
Käyttäjän avatar

Viestit: 532
Juurikin näin. En ole ainoatakaan sähkövikaa saanut korjatuksi noilla aineilla. Samaan kastiin lasken myös crc:n oxide cleanerin. Olenpa jopa saanut käsiini bexin, johon kerrottiin moisen käsittelyn jälkeen tulleen nykimisvian :o Mikä lie totuus...

Jos nyt joku liitin tai maadoituspiste on ollut oikeasti hapettunut niin paljon, että haittaa toimintaa, niin kyllä ne hapettumat on täytynyt ihan mekaanisesti poistaa. Ei ne millään crc:llä ole lähteneet.

Itse tein kauan seisseeseen xm:ään semmoisen toimenpiteen, että otin kaikki konehuoneen liittimet kertaalleen auki ja ruuttasin tuota oxide cleaneria. Tälläkään ei varsin mitään vikaa yritetty korjata, vaan lähinnä halusin nähdä noiden liitinten kunnon. Kun nuo nyt oli auki, niin siinä samallahan tuota sinne nastoihin ruuttasi.

Miksei nuo kuitenkin puhdistettuihin tai uusiin liittimiin toimisi ennaltaehkäisevinä. Yleisestihän rasvaa käytettän esim kiinteistökeskuksissa juurikin liitoksen hapettumisen estämiseen. Auto tietty on hyvin erilainen ympäristö...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 10:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
hogander kirjoitti:
Yleisestihän rasvaa käytettän esim kiinteistökeskuksissa juurikin liitoksen hapettumisen estämiseen.

Samaten teletekniikassa kuparisissa telejohdoissa kun näet niitä harmaita patukoita, on siellä sisällä läjä puristettuja liittimiä, vähän kuin ryöstäjiä jotka on täytetty silikonirasvalla. Johdot sisään ja puristus => johtojen välille tulee sähköinen yhteys ja silikoni pursuaa johtojen reikiin suojaten tuon liitoksen hapettumilta ja tuo liitos sitten jo kestääkin vuosikymmeniä. Tosin eipä se juuri tärisekään tms. mitä nyt ehkä korkeintaan myrskytuuli riepottelee 8-)

Kuva



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 10:54 

Viestit: 5157
Noi öljyt eivät johda sähköä, pikemminkin miksi niitä sähkölaitteisiin sorkitaan: syrjäyttävät vettä ja kosteutta joka sitä johtaisi.Rasvat ja öljyt voivat olla hyviä sähköliitoksissa (muttei Lambda-johtoliitoksissa!), mutta voivat olla huonojakin jos keräävät pölyä, mutta on myös öljyttömiä puhdistusspraytä. Mutta oikotietä onneen ei yleensä ole, jos johtoliitin on hapettunut, se pitää puhdistaa, jos liittimestä on "puristus" kadonnut, se pitää kiristää tai vaihtaa (joskus saa kikkailtua lattamaisia liittimiä vääntämällä hieman propelliksi) mutta harvoin öljystä on haittaakaan liitoksessa (paitsi niissä Lambdan liittimissä). (mutta enpä minäkään yleensä mitään rasvoja laita uusiin liittimiin, ehkä akun napoihin joskus.

Minulla on vielä jotain vanhaa teollisuuskäyttöön myytyä Electo-Corrox spraytä ja se hieman poistaa hapettumiakin, mutta kyllä senkin kanssa aina käytän myös mekaanista puhdistusta sen apuna. Ja pakko myöntää että olen joskus käyttänyt noita yleisdödöjäkin liittimissä, mutta lähinnä huuhtelemaan irroitetut hapettumat pois ja voitelemaan ettei kosteus pääse kontaktipintaan.

Öljyttömista spraystä tulee mieleen -70...80 luku ja relepuhelinvaihteet - kaupunkien keskustoissa lähellä isoja linja-autokeskittymiä dieseleitten noki aikaansai vuotovirtoja ja pikkuhiljaa alkoi tulla selittämättömiä vikoja - ainoa tapa oli (kuulemma) "Pestä" koko keskuksen releet (öljyttömillä) puhdistussprayllä, ylhäältä alaspäin järjestyksessä ja noki valui alaspäin. Telealasta tuon ylläolevan liittimen lisäksi tulee mieleen rasvakaapeli, ei kaupan halpa tarjousmakkara, vaan VMOHBU kaapeli, joka on täytetty vaseliinilla ettei vesi pääse sinne.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 11:13 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Edellinen omistaja oli ennen seisontaan laittamista ruiskutellut Evasionin moottoritilaan - korkealta ja kovaa - WD40:stä. Ajatteli, että josko suojaisi kaikenmaailman sähkövioilta.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 13:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Tuo oli mukava kuulla, ettei yhtään vikaa noilla ole saatu korjattua. Ainoa mikä jäi askarruttamaan, jos tuo WD-40 vaikka ei johda sähköä, niin silloinhan se toimii eristeenä? :?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 13:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3158
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Oikea aine oikeaan paikkaan. Sähköosille on omat aineensa, ja ainakin PRF 7-78 tuntuu toimivan kivasti, hapettuneissakin liitoksissa (lampunkannat yms) kun tuota "deodoranttia" suihkaisee ja liitosta liikuttelee, on pysynyt vuosikausia hyvinä...

Vinkki tuon tökötin käyttöön tuli tältä palstalta, kun vinkkaaja oli todennut aineksen hyväksi lentokoneiden ylläpidossa. Tiedä sitten, kuinka huonosti toimii maakulkuneuvoissa, mutta toistaiseksi en ole arkaillut tuon käytön kanssa... :lol:

WD-40 toimii jumipaikkojen irroittelussa/voitelussa, CRC:stä ei voi pelkän merkin mukaan mitään kommentoida, numerosarja kertoo sitten sen oikean käyttökohteen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 18:14 

Viestit: 352
Ompa hyvä että tämä keskustelu nousi pintaan vasta nyt. Defan lohkolämppärin pistokkeessa oli kontaktiongelmaa. Tömpsäytin weedee 40:stä ja pari kertaa nitkutin edestakas johto pistokkeessa. Alako lohkolämppäri mudostaan lämpöä ja sisäpistokekkin alako tuottaan verkkovirtaa sisätilanlämppärille :mrgreen:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 19:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Käytin tietenkin CRC RADIATOR SEAL: ia ...vai oliko se sittenkin CRC COCKPIT SHINE SPONGEa? :roll: Eikun sittenkin pikaliimaa. Muuten toimii hyvin, mutta auto paloi poroksi, mikä sopiikin hyvin Lapinreissuja ajatellen :lol:

Jostain ihmeaineesta sanoo valmistaja, että "voitelee, suojaa, poistaa kosteuden". Jos kaikilla heillä, jotka tietävät, ettei nuo pidä paikkaansa, olisi hiukankaan amerikkalaista bisnesvainua, he voisivat nostaa ryhmäkanteen ja vaatia valmistajilta miljoonakorvauksia. Ja kertoa sitten täällä, miten aikovat miljoonansa käyttää 8-)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 14.05.2017 19:53 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Kokemuksia on näitä aineista. Peräkärryn pistorasian liittimet oikeastaan kirkastuivat parin, kolmen käsittelyn jälkeen, ja pysyi. Myös tiepuomilaitosten puomivarren liittimet olivat hyviä hapettumaan, tien vieressä kun ovat. Homma parantui senaikaisen punaisen Corox:n käytöllä. Enää ei tarvinnut käydä korjaamassa "irronnutta" puomia. Corox taisi olla parasta siihen aikaan. Nämä aineet parantavat kontaktia, hävittämällä liitosten hapettumia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 20:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Useampi jo todistanut, että nuo todella korjaavat! Nyt vaan odotetaan, että saamme suuttimille lohkolämmitimien pistokkeen kaltaiset liittimet ja mihin tarvitaan muutama johto enemmän, niin perävaunun pistoke. :P

Puomitkin sillä saadaan toimimaan ja tarkemmin kun mietin, niin onhan tuolla liiterin saranakin lakannut kitisemästä, joskin sadekin saa saman ilmiön aikaan! :D



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 20:22 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Voltti vaseliini on hyvää liitoksiin tuupissa on ENSTON tarra



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 20:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1957
Paikkakunta: Helsinki
betaromeo kirjoitti:
ja mihin tarvitaan muutama johto enemmän, niin perävaunun pistoke. :P

Niissäkin ruvettu pröystilemään kun mukamas 7-napainen ei enää riitä vaan pitää olla 13-pinninen :P



Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 21:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
HiTec kirjoitti:
betaromeo kirjoitti:
ja mihin tarvitaan muutama johto enemmän, niin perävaunun pistoke. :P

Niissäkin ruvettu pröystilemään kun mukamas 7-napainen ei enää riitä vaan pitää olla 13-pinninen :P


Mihin tämä maailma vielä meneekään? Onneksi voi käyttää adapteriä, seitsemälläkin vielä selviää, kun ei kukaan voi sellaista määrää toimintoja tarvita? :shock:



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 21:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Mites tällainen ajatusrakennelma:
Miksi hapettunut liitin lakkaa johtamasta sähköä? Metallinen kupari säilyttää metalliset ominaisuutensa kuivassa pitkään. Satoja, jopa miljoonia vuosia. Miksei metallista kuparia sitten kaiveta suoraan maasta? Koska sitä ei ole. Kupari on mineraalimuodossa, yhdisteinä. Vesi, happi, ja maantiesuola, sähkövirralla tehostettuna, alkavat muuttaa metallin pinnassa olevia metalliatomeita kiteiseen, sähköä johtamattomaan muotoon. Kiteet ovat aluksi todella mikroskooppisen pieniä, mutta kasvavat kerros kerrokselta suuremmiksi. Lopulta kiteet liittimien välissä katkaisevat metallisen yhteyden, mineraalin ollessa metallipintojen välissä, ja sähkön johtavuus katkeaa.
Kun sitten tuollaista johtoliitosta avaa, se on yleensä hyvin tiukka, kiteiden täyttäessä koko välitilan. Kiteet eivät välttämättä ole kovin kestäviä, ne voivat hajota pienemmiksi, kun liitos voimalla avataan. Mutta saadaanko niitä riittävästi poistettua? Todennäköisesti saadaan mekaanisesti raaputtamalla ja harjaamalla paljon poistettua, ja taas liitos toimii. Entä jonkun ajan kuluttua. Kun sähkökemiallinen prosessi on kerran alkanut, kuparia suojaava sinkki- tai nikkelikerros menetetty, kuinka kauan liitos toimii?

Miksi CRC 5-56 tai WD 40 tai vastaava? Nämä eivät johda sähköä.

1. se liuottaa, hitaasti mutta kuitenkin, kiteitä irti metallipinnasta (näin uskon, en tiedä varmasti)
2. se "ryömii" metallipintaa pitkin, menee metallin ja vesimolekyylin väliin, siis poistaa kosteutta.
3. se torjuu uutta vettä, ja sen mukana tulevaa suolaa pääsemästä metallipinnalle.
4. se voitelee paitsi metallipinnat, myös väliin jäävät haitalliset mineraalikiteet. Näinollen liitintä kiinnipainaessa kiteet liukuvat helpommin edellä, eivätkä jää väliin erottamaan metallipintoja toisistaan.

Onko niistä hyötyä? Vastatkaa itse. En suosittele näitä kenellekään. Aion käyttää niitä jatkossakin.

Ampukaa väitteet alas, jos meni väärin. :roll:

Edit: korjataan: menee metallin ja vesiTIPAN väliin. Öljyt ovat pitkiä hiilivetyketjuja, paljon suurempia, kuin vesimolekyyli.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 22:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2164
Mitään en aijo ampua alas, vaan oppia, mutta miten tämä nyt menee, kun nuo eivät johda virtaa, jolloin ne mielestäni eristää?
Toiseksi tuossa jonkin aikaa sitten, kun tuli pähkäiltyä sen Dodge Ramin laatikon kanssa ja oli se valtava manuska käytettävissä, niin siellä oli useammassa paikassa kielletty ehdottomasti käyttämästä WD-40:tä, vielä nimellä mainittuna?



BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 22:31 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2775
Paikkakunta: Koria
Jokainen uskoo johonkin. Onneksi saa valita, mitä tai ketä uskoo. Mittaa vaikka muovipurkissa öljyn sähkönjohtavuus. mittaa sitten samoilla mittapäillä patterin jännite. Ei se öljy sähköä johda, vaan mahdollistaa metallipintojen kontaktin. Usko jos haluat, epäile jos haluat. Oma valinta.

Onko WD 40:n käytön kiellon perusteena tekniset syyt, vai kaupalliset, vai kenties hävitty oikeusjuttu?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 14.05.2017 23:06 

Viestit: 5157
Kuparia parempi esimerkki voisi olla alumiini, se on hyvä johde, mutta alumiinioksidi (kaikki?) erinomaisen hyvä eriste ja alumiinin pinta hapettuu ilmassa nopeasti. Melkein jokaisen suomalaisen töpselisähkö tulee rasvattujen liittimien/liitosten kautta, eli voimajohtojen materiaali on pääosin alumiinia ja liitokset sitä kautta ongelmallisia liitellä ja esimerkiksi tuollaista rasvaa käytetään niissä:
https://www.ensto.com/fi/tuotteet/asenn ... kalut/SR1/

Tuokin rasva on periaatteessa eriste, mutta kun se estää ilman hapen vaikutuksen alumiiniin, niin sen kanssa (ja harjaus poistaa sen oksidikerroksen) saadaan hyvä metallinen kontakti liitokseen. (No totta että hieman öljy/rasva nostaa ylimenovastusta, mutta niin nostaa vaikka tinauskin verrattuna kupari-kupari puristusliitokseen ja alumiinilla tuota hyvää metallista liitosta ei saataisi ilmakehässä ikinä aikaiseksi(tai onhan niihin kin tehty sopivia muita tapoja pureutua oksidin läpi)) Alumiinia ei ole autojohtimissa, mutta koneen tms. valut usein ja on niitä alurunkoisia autojakin, joissa maadoituksia on jouduttu miettimään.

Mutta hyvä vesitiivis liitin ja siinä puhtaat kullatut/palladiumpinnoitetut liitospinnat, niin turha niitä on rapsutella tai rasvata, mutta voihan niissäkin silti olla löysä liitinpari.

En usko että tuossa on edes yhtä ja oikeaa tapaa korjata sähkövikoja, usein ei helpolla voi tietää onko vika johdossa, jomman kumman pään komponentissa vai liittimessä. Itsellä oli moottoripyörässä epätyypillinen vika, usein tuossa mallissa oli vikana -80 luvun digiruisku ja sen liitokset, jotka oli kovin ongelmallisia, mutta minullapa se oli sytytyspuolella ja kaksi täysin erillistä vikaa, toinen huono liitos liittimessä ja toinen osittainen oikosulku keskellä johtonippua ja vika ilmeni muutaman kerran ajokaudessa ja poistui aina kun koski melkein mihin vaan Järjestelmällinen kaikkien liitosten kiristäminen ja johtonippujen läpikäynti tuotti mtuloksen. Mutta selvä on tietysti, jos vika on suuttimen/puolan/solenoidin käämissä turha sitä liitosta on kiristää/rasvailla.

Joku muistikuva olisi että WD-40 olisi suunniteltu ruosteenestoöljyksi, ettei jopa ohjuksia ja ydinaseita varten?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 15.05.2017 00:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 738
Joo sopii myäs kuparisille lukee spekassa



Pösö Expertti 1,9 TD 2000@
Fiat Scudo 1,6 Multijet -08 #€
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: CRC, WD-40 ja vastaavien käyttö sähkölaitteissa
ViestiLähetetty: 15.05.2017 01:27 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Turku
Enston liitosrasvaa käytän sopivissa kohteissa. Moottoripyörän muutamissa ei-vesitiiviissä liittimissä, jotka helposti hapettuvat ja sen jälkeen kipinöivät. Rasva eristää ulkomaailman lian ja hapen pääsyn ja lisäksi eristää mahdolliselta kipinöinniltä. Itse kupariliittimet kyllä työntävät rasvan pois välistään, kun uros- ja naaraspuolet painaa yhteen. Vetokoukun pistorasian liitoksiin pursotin sitä myös, kun on suojaton paikka.

WD:t ja CRC 5-56:t yms. on ihan hyviä pesemiseen ja huuhtelemiseen hapettumia putsaillessa ja kosteutta ne ainakin lupaavat syrjäyttävänsä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko:
ViestiLähetetty: 15.05.2017 08:06 

Viestit: 4467
Paikkakunta: Paimio
Nämä aineethan eivät ole väliaineita, omina kerroksinaan, eristämässä. Yleensä metallien pinta ei ole peilinsileätä... Hapettumat poistuu aineessa olevilla hapoilla, puskuroiduilla. Puhtaaseen metalliin ei pure, ainakaan mitenkään hanakasti. Aivan samaan tapaan toimii juotosnesteet. Kyse on vaan aineiden määristä ja koostumuksista. Olen joskus tehnyt juotosnestettä: laimennettua suolahappoa, siihen liuotettiin niin paljon sinkki(Zn)peltisuikaleita, kuin sai liuotettua. Siinä syntyi puskurointi metalleja varten, oksideja ja likaa varten ei. Myös akkunaparasva (Salama, punainen) on kelpo ainetta. Tätä käytetään varsinkin paikallisakustojen huollossa. Em. Corox toimi hyvin myös NIFE-akkujen huolloissa, niiden liitoksissa, yhdyskiskoissa. Enää ei tarvinnut rasvoja niissä käyttää. Tässä yleensä edellytyksenä, että akut pestiin vuosittain, ulkona, akun korkit vielä erikseen, että pysyivät sopivan hengittävinä. Tämä oli hyvää akkuhuoltoa.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 19 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: