Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 21 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Laskevatko tulehduskipulääkkeet älykkyyttä?
ViestiLähetetty: 05.07.2017 02:48 
Käyttäjän avatar

Varsin suuri ryhmä länsimaalaisia ihmisiä hotkii "buranaa" tai vastaavia ibuprofeeneja ja muita tulehduskipulääkkeitä jos ei ihan päivittäin niin viikoittain. Lääkkeistä on mainonnalla luotu kuva, että niiden käyttö lähes jatkuvasti on sopivaa - mainoksessa kuvataan jomottavaa päätä ja pakkoa mennä töihin, seuraavassa leikkauksessa on otettu tabletti ja pidetään palaverissa tärkeää esitelmää hymynaamaisena.

Itse olen lääkevastainen monista syistä, uskon että elimistön pitää antaa voittaa pikkuvaivansa itse. Kivut ja säryt ovat signaali jostain ja sitä pitää kuunnella eikä tukahduttaa. Erikoistapaukset ja krooniset sairauskivut erikseen, niihin en puutu.

Käytän kuitenkin itsekin niskasäryn tai kovan pääkivun iskiessä ibuprofeenia, ehkäpä pari kolme kertaa vuodessa. Ja aina huomaan saman: kyky tehdä softaa heikkenee selvästi tunti pari tabletin oton jälkeen.

Miksi juuri kyky tehdä softaa? No kun se on älyllisenä suorituksena vaativinta työtä mitä ihminen voi tehdä. Enkä nyt puhu mistään webbikoodauksesta tai graafisilla työkaluilla näpertelystä, vaan siitä kun tosimies vääntää C++:lla ja C#:lla miniport driveriä WDK:lla, algoritmia C++:lla ja OpenCL:llä ja moniulotteista toiminnallisuutta tieteelliseen sovellukseen C#:lla. Tällaisessa softatyössä maailman kärkitasolla yhdistyy huippumatemaatikon kyky kääntää abstraktit intuitionsa verrannoiksi ja sitten yhtälöiksi, kirjanpitäjän tarkkuus, ja tietonikkarin pistämätön lyhyt- ja ja pitkämuisti. Lisäksi pitää olla nopea tai projektit kusevat. Siihen päälle motorinen suoritus eli näppäimistön naputus 100 koodisanaa minuutissa ja ajoittainen hiiren hivutus. Lyhyesti sanottuna, korkeatasoinen softamies on älymaailman kymmenottelija, Elmo, joka vastaa hyvinkin Strugatskin kirjojen matemaatikkojen suorituksia ja statusta.

Niin, ovatko muut havainneet vastaavaa? Särkylääke tylsistyttää ajattelun ja laskee varmaankin 20-30 pykälää ÄO:ääkin?

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

Viestin otsikko: Re: Laskevatko tulehduskipulääkkeet älykkyyttä?
ViestiLähetetty: 05.07.2017 06:34 

"tosimies vääntää C++:lla" Sori mut melkein herätin tyttären naurullani. Koneella säätäminen ei ehkä vastaa perinteistä käsitystä tosimieheydestä, vrt. "tosimies rakentaa talon". Mutta hyvähän se on, että ajat muuttuvat, juuri tämänkin takia feminismiä tarvitaan.

Itse en syö ibuprofeenia koska se polttaa mahaan reiän.

Ennen oli Sitikka, nyt vain Väärämmerkkinen Japaninmersu

Assumption is the mother of all fuck ups.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 06:51 
Käyttäjän avatar

Saman nauru reaktion aiheutti täällä ja kahvin läikkymisen pöydälle! On se luoja, että olemme saaneet "jekkerin" kaltaisen neron joukkoome! :lol:

BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74
Dyane4-72 museo,2CV4-74
GSA Spesial-83aj.13tkm museo
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 08:03 
Käyttäjän avatar

Onko krooniseen provoiluun muuta lääkettä kuin Patonki ja pikkutunnit?

Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 08:34 
Käyttäjän avatar

Klassista Jekkeriä, kirjoitetaan erittäinkin kärkevän terävästi ja nostatetaan toisten niskakarvat pystyyn :D

Mutta oli tuossa toki asiaakin joukossa, sillä softa- ja muutenkin raskas ajatustyö vaatii hyvää kuntoa, sillä aivot ovat ihmiskehon yksi merkittävimmistä energian kuluttajista ja kyllä vain, myös sinne syntyy omia kuona-aineitaan vähän kuin maitohappoa lihaksistoon raskaan kuormituksen jälkeen. Aivojen ehdottomasti paras "maitohappojen" poistaja on uni. Ja ollaanhan jo joissain tutkimuksissa havaittu jopa alzheimerin taudin johtuvan juuri tästä, kyseisen ihmisen "maitohapon" poisto aivoista on häiriytynyt > aivot sakkaa ja seuraukset ovat sitten sen mukaiset :(

Ja kipulääkkeet, kuten mm. unilääkkeet ja erilaiset rauhoittavatkin lääkkeet sekoittavat aivojen toimintoja ja tästä syystä mm. monet unilääkkeitä käyttävät valittavat aamuista tokkuraisuuttaan, seuraava päivä menee ihan pipariksi kun ei koko päivän aikana ikäänkuin herää lainkaan. Eli kaikki nämä kemikaalit vaativat myös sen oman "huuhtoutumisensa" ennenkuin aivojen normaali toiminta taas palautuu. Ja kyllä, ihan samalla tavalla olen itsekin havainnut kipulääkityksen vaikuttavan nimenomaan ajatteluun, mutta joskus on pakko noitakin vaan ottaa muutamia kertoja vuodessa ja tällöin suunnittelenkin päiväni s.e. silloin ei tarvitsisi esim. koodata tai muutenkaan suunnitella mitään suurempaa, sillä melko varmaa on ettei se ole kovinkaan tuottavaa ja pahimmillaan seuraavana päivänä vedetään kaikki suunnittelu uusiksi kun metsäänhän se lääkityksen alaisena kuitenkin meni :lol:

Aihetta sivuten tuli muuten juuri eilen illalla yleltä erittäinkin mielenkiintoinen dokumentti:

Prisma: Uneton Amerikka
Unettomuus ja unihäiriöt ovat vakava terveyshaitta. Miksi uni on tärkeää terveydellemme, mitä unen aikana tapahtuu, mitkä tekijät aiheuttavat unihäiriöitä ja miten voimme kaikki nukkua paremmin?
http://areena.yle.fi/1-3262778

Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20
Weinsberg CaraOne 550 UK -24
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 08:39 

Vaikutus pysyvä, tabletilta tabletille? On myös huomattu, että "liian etevä" ei sovi olla. On tullut sanomisia, vaikkakin vain harrastuksesta.

Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 09:00 
Käyttäjän avatar

Pitääkö tästä nyt vetää johtopäätös, kun sydän vikaisena otan päivittäin Aspiriiniä vastaavaa tuotetta, niin ÄÖ:ni on pysyvästi laskenut 20-30 pistettä?
Siihen vielä kaikki muut mömmöt päälle, niin ei ihme etten enää ymmärrä tuota "jekkerin" itse kehun määrää! :)

BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
Dyane4-72 museo,2CV4-74
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 09:41 

Itse olen huomannut, että jos maailma ahdistaa ja ylipäänsä kaikki asiat vituttaa ja otan johonkin fyysiseen kipuun ibuprofeenia, niin alussa mainitut oireet helpottaa. Olin aivan ymmälläni asiasta. Sitten googlasin, että esim. masennus on jonkinlainen tulehdustila, johon tulehduskipulääkkeet voi auttaa. En ollut kokemuksineni yksin. Tietysti munuaiset voi alkaa huutamaan hoosiannaa, jos jatkuvasti syö.

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 11:35 

Varmaan joku kansainvälinen salaliitto jolla kansasta yritetään tehdä tyhmempää kun ei enään hanttihommiin saa käyttää orjia :mrgreen:

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 16:46 

Luultavasti laskevat, koska silloin tällöin tulee niitä napattua enkä ole huomannut mitään vaikutusta muuhun kuin särkyyn :shock:

Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 21:36 
Käyttäjän avatar

Aapeli kirjoitti:
Itse olen huomannut, että jos maailma ahdistaa ja ylipäänsä kaikki asiat vituttaa ja otan johonkin fyysiseen kipuun ibuprofeenia, niin alussa mainitut oireet helpottaa. Olin aivan ymmälläni asiasta. Sitten googlasin, että esim. masennus on jonkinlainen tulehdustila, johon tulehduskipulääkkeet voi auttaa. En ollut kokemuksineni yksin. Tietysti munuaiset voi alkaa huutamaan hoosiannaa, jos jatkuvasti syö.

Särkylääkkeillä on tällaistakin vaikutusta, olen itse myös huomannut. Minun tulkintani on se että tässä iässä on aina jostakin kohtaa pikkuisen joku nivel tai lihas kipeä, tai hammasta vihloo, tai varvasta kolottaa; niinpä kun kaikki pikkukivut särkylääkkeellä tainnutetaan niin ilohan siitä seuraa.

Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 21:41 
Käyttäjän avatar

Ihan mahdollista että turruttavat myös aivojen tehokkuutta, mutta voi olla että alentuneeseen suorituskykyyn syynä onkin sen säryn aiheuttaja joka ei poistu pelkän kipuaistimuksen turruttamisella?

Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa

ViestiLähetetty: 05.07.2017 22:01 
Käyttäjän avatar

Ibuprofeenista en osaa sanoa. Syön niin vähän lääkkeitä kuin mahdollista. Selän takia jouduin viime syksynä/talvena syömään Oxynormia 10mg tabuja 3kpl joka ilta ennen nukkumaanmenoa ja nillä oli kyllä melkoinen vaikutus. Ostin 70k€ volvon ja muutenkin maailma oli harmiton ja ystävällinen paikka. Kovia huumeita.

DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2017 16:06 

Onhan sitä tutkittu, että masennuksella ja tulehduksella on yhteys. Tutkittu myös, että tulehduskipulääkkeillä olisi vaikutusta masennukseen. Ilmeisesti tutkittu vasta niin vähän, ettei sen pohjalta voi sanoa mitään varmaa. Googlaamalla löytyy lisää.

Tietysti jos joka paikkaa kolottaa ja särkee, niin kivun poistaminenkin jo pelkästään nostaa mielialaa.

Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2017 16:18 
Käyttäjän avatar

Aapeli kirjoitti:
Onhan sitä tutkittu, että masennuksella ja tulehduksella on yhteys. Tutkittu myös, että tulehduskipulääkkeillä olisi vaikutusta masennukseen. Ilmeisesti tutkittu vasta niin vähän, ettei sen pohjalta voi sanoa mitään varmaa. Googlaamalla löytyy lisää.

Tietysti jos joka paikkaa kolottaa ja särkee, niin kivun poistaminenkin jo pelkästään nostaa mielialaa.

Älä nyt kuitenkaan unohda, että tämä meidän "nero" kertoi niiden vähentävän ÄÖ:tä 20-30 pistettä ja opasti meitä tyhmempiä, ettemme uskoisi kaikkia mainosten esittämiä väittämiä! :)

BX16Valve88
C5V6-02 CEE-5
C62.7Hdi06ja07
CX2000 Pallas-79
CX25Prestige-87,Turbo-87
Dyane4-72 museo,2CV4-74
Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä
ZX1.9Vol-92
ym.
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2017 21:17 
Käyttäjän avatar

Lääkkeistä masennuksen kautta viimeisimpään suureen tutkimusalueeseen, nimittäin suolistobakteereihin. Työmaalla yksi asiaa tiiviisti seuraava spyki anteeksi psykiatri uumoili että "kuulkaas poijjaat (ja tytöt) - kohta ei enää jaetakkaan potilaille masennuslääkkeitä vaan tehdään ulostesiirteitä".

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2017 21:42 
Käyttäjän avatar

Minä luulen :roll: , en siis tiedä :oops: , luulen, että kipulääkkeiden vaikutus on hyvin yksilöllistä. Itse kuulun niihin, joihin kipulääkkeet vaikuttavat huonommin, ainakin siihen kivun tuntemukseen. Silloin tapaturman jälkeen vähensin kipulääkkeet minimiin heti kotiuduttuani, ja kokonaan muutaman viikon päästä. En siksi, että olisin "kova jätkä", vaan siksi, etten kokenut niistä olevan mitään hyötyä. Jos jalkaa kolotti, niin kolotti myös buranan kanssa. Vähän sama juttu minulla on alkoholin kanssa. Iloista nousuhumalaa ei tule, vaan tulee paha olo ja maha kipeäksi. Jos otan vaikka 1 saunakaljan, nukun seuraavan yön huonosti.

Varmasti monella särkylääkkeet auttavat kipuihin ja ehkä jopa masennukseen. Kenellä pilleri helpottaa, hänelle se suotakoon. Mutta uskon, että erot yksilöllisissä tuntemuksissa, ja niiden turruttamisessa ovat suuria

Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2017 22:08 
Käyttäjän avatar

ds-jekkeri kirjoitti:
Käytän kuitenkin itsekin niskasäryn tai kovan pääkivun iskiessä ibuprofeenia, ehkäpä pari kolme kertaa vuodessa.
Eikö kannattaisi hoitaa syytä eikä oireita? :roll:

VW Passat B7
Poissa

ViestiLähetetty: 06.07.2017 23:26 

sitikkaporo kirjoitti:
Lääkkeistä masennuksen kautta viimeisimpään suureen tutkimusalueeseen, nimittäin suolistobakteereihin. Työmaalla yksi asiaa tiiviisti seuraava spyki anteeksi psykiatri uumoili että "kuulkaas poijjaat (ja tytöt) - kohta ei enää jaetakkaan potilaille masennuslääkkeitä vaan tehdään ulostesiirteitä".

Sekin päivä nähdään, kun sitruunapatongin vaihdetaan, lahjoitetaan ja vuokrataan pas**a. Tai no, tapahtuu sitä kai jo nyt :D :D :D

Asiaan. Eikös noita ulostesiirteitä ole tehty jo pitkään. Tosin ehkä muista syistä. Kovastihan se on pinnalla tuo syyn löytyminen mielen vaivoihin suolistosta. Hyvä että tutkitaan.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.07.2017 00:51 
Käyttäjän avatar

Aapeli kirjoitti:
sitikkaporo kirjoitti:

Sekin päivä nähdään, kun sitruunapatongin vaihdetaan, lahjoitetaan ja vuokrataan pas**a. Tai no, tapahtuu sitä kai jo nyt :D :D :D

Asiaan. Eikös noita ulostesiirteitä ole tehty jo pitkään. Tosin ehkä muista syistä. Kovastihan se on pinnalla tuo syyn löytyminen mielen vaivoihin suolistosta. Hyvä että tutkitaan.

Jep. Pitää muistaa että aivot eivät osaa rakentaa aivoja, vaan solut, nimenomaan suolistosta kehittymään lähteneet solurypäkset rakentavat aivot. Ja ilmeisesti ohjaavat aivoja koko ajan, sähkökäyttöinen hermoverkko on vain sihteeri aivon id-tasolle joka on se niinsanottu todellinen minä. Aivojen soluista 90% on tavaraa joiden tarkoitusta aivotiedemiehet eivät tiedä, nimittäin Glia-soluja. "Niillä oletetaan olevan ravitsemuksellinen tarkoitus aivoissa". Minä ja Amerikan-Aleksi olemme toista mieltä. Syvempi minä ja aivojen käskyttäjä niistä löytyy - suoliston ohella.

Poissa

ViestiLähetetty: 07.07.2017 06:58 
Käyttäjän avatar

Joissain tutkimuksissa on tosiaan todettu, että etenkin parasetamoli auttaa jossain määrin myös silloin, kun "sieluun sattuu".
Esim:
https://blogs.scientificamerican.com/mi ... s-tylenol/
https://www.consumeraffairs.com/news/ac ... 41615.html

Tämä kuulostaa loogiselta, sillä Parasetamoli vaikutaa ibuprofeenista poiketen myös serotoniinijärjestelmään, joka on myös eräiden mielialalääkkeiden kohde.

Toisaalta on myös todettu, että runsas parasetamoli (tai amerikkalaisittain asetaminofeeni) myös heikentää SSRI-lääkkeiden tehoa:
http://healthland.time.com/2011/04/25/h ... of-prozac/
http://www.health.harvard.edu/newslette ... sant-effec

EDIT: löytyipäs myös suomeksi:
http://www.menaiset.fi/artikkeli/hyva-o ... os-tunteet

"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 21 viestiä ]