Ensimmäinen 2000km ja viisi päivää takana. Kulutus 4,9l/100km lompakolla mitattuna. Auto näyttää tasan 5.
Bluetooth-äänenlaatu kerää kiitosta edelleen. Viimeksi tänään testasin moottoritienopeuksissa ja kyselin erikseen miltä laatu vaikuttaa. Pelkkää kehua tuli kaikilta sekä Skypen että confcallin osalta.
Vapaaehtoinen 1500km rahastushuolto tehty Kotkan Delta-Autossa. 140€ maksoi. Palvelu oli hämmentävän erinomaista Pirkanmaan liikkeisiin verrattuna. Ei CitiXin tasoa kuitenkaan - lähellekään.
Mutta odottaessa järjestivät aikaa huollolle ja vastailivat muutamiin kysymyksiin mitkä olivat askarruttaneet.
Etututkia ei saa ohjelmoitua "sitikkatyyppisiksi", eli että olisivat aina päällä. Ne kytkeytyvät joko napista tai kun laittaa pakin päälle. Tutkat katoavat toiminnasta kun nopeus ylittää 20km/h. Eli kun ajaa pidemmän matkan ja saapuu asiakkaalle, niin esteistä teollisuusalueella ei tulekaan piippausta, johon olin jo tottunut. Pari kertaa meinannut käydä "oho". Tutkat saa napista päälle kun nopeus on alle 20km/h.
Toinen ärsyttävä asia on ettei cruise jää päälle. Se pitää aina erikseen laittaa päälle. Tämän saa ohjelmoitua ja se tehdään jossain kohtaa.
Talvivanteet löytyi Kotkasta 180€. Ajamattomat 16" Optiman vanteet. Painetunnistimet tilasin suoraan Koreasta. Tulleineen ja rahteineen loppusumma oli 121,22€ / 4kpl. Sillä olisi saanut MDF-tiskiltä (Kia-kaupassa ei ole marmoria) yhden kappaleen. 205/60R16 nastarenkaat pitää vielä löytää halvalla. Kotkalaisen taksarin kanssa juttelin kun odottelin huoltoa valmiiksi. Oli ostanut Niron taksiksi ja asiakkaat kehuivat takatiloja. Tavaratilakin oli riittänyt toistaiseksi. Kehui kotimaisia pinnoitettuja nastoja joita sai jostain Kotkasta. Oli kuulemma 10 vuotta ajanut ja maksaa 160€ kierros. En tiedä uskallanko kokeilla...
Kaikenkaikkiaan olen ihan tyytyväinen autoon. Ohituskiihtyvyys on jopa hyvä kahdeksankympin vauhdeista. Kattoluukku on yksi parhaista, maantienopeuksissakaan ei meluhaitta tai pyörteily kiusaa. C5/C6 luukku oli yli neljänkympin käyttökelvoton.
Tästä voi tulla suosittu suomessa. Vetokoukunkin saa jos haluaa, samoin Webaston. Täysikokoinen varapyörä sopii tunkin kanssa kyytiin. Eli talvirenkaan voi heittää varapyöräksi. On aika harvinaista nykyään.
Maahantuojalta saa kohtapuolin ostaa pienen koirakalterin, jonka etupuolella on ylhäällä paikka tavaratilan näkösuojalle. Loistava idea ja saa koko tavaratilan käyttöön lattiasta kattoon tarvittaessa. Näkösuoja jää pääntukien yläpuolelle, eikä haittaa takana istujia. Takasivuikkunoiden tummennus on todella tumma, eikä tavaroita näe vaikka näkösuoja puuttuukin. Samaan settiin kuuluu kalvo, joka suojaa takalasin lämmittimen lankoja. Fiksua toimintaa maahantuojalta, teettävät suomessa tämän option, koska palautetta tavaratilan koosta on tullut joka suunnasta.
Maaliskuussa saa tilata plug-in hybridin, jolla pitäisi päästä Suomen olosuhteissa 100km pelkällä sähköllä. Tavaratilan koko ei pienene ja täyskokoinen varapyörä mahtuu edelleen. Hintaeroksi puhuivat aika maltillista noin kolmea tuhatta euroa.
Kotkan Delta oli ennen vanhaan Konala ja myivät mm. Ladaa. Vanhempi myyjä sanoikin, että edellinen samanlaista täpinää aiheuttanut malli oli Samara. Ehkä tässä on se uusi Lada sitten, mene ja tiedä.
Maahatuojaan olen luonut jo puhelimitse hyvät välit ja sielläkin seurataan mielenkiinnolla mm. tätä ketjua ja olen luvannut raportoida käytöstä sinnekin, varsinkin ongelmista. Harva näihin tätä tahtia kilometrejä naulaa kuitenkaan.
Jos tällaisen ostoa mietit, niin ei pöllömpi. Perusvarusteinen ksenoneilla on se missä on paras hinta/laatusuhde. Valot ovat hyvät. Lyhyet jopa erittäin hyvät. Tässähän ei ole pesureita ja manuaalinen korkeudensäätö ksenoneissa. Ovat vain 25W, mutta sen vähän mitä on pimeää ollut kesäyönä, niin vakuuttavat. Ajattelin nostaa keilaa hiukan käsin ja sitten säädöstä napata naksauksen alaspäin ohjaamosta. Sillä saa lähivalot näyttämään sataan metriin. Valonsäätölaitteella katsottuna ovat piirun verran alas säädetty tehtaalla.
Lisävalon laitan rekkaritelineellä kilven päälle, kunhan laki jossa sallitaan vain yksi lisävalo menee byrokratian rattaista läpi.
Kävin ajamassa Senotecin äänieristämää Niroa ja en tiedä laitanko rahojani siihen. Ero ei ollut merkittävä. Jos teetän, niin ajelen Tallinnaan tai Riikaan teettämään. Ruostesuojaus on Kia/Hyundai -laitteissa kuulemma huono. Näin kertoivat useat puolitutut suojausyrittäjät. Uudehkoja Sportageja on mennyt lähes paaliin, kun taka-akselin tuennat ruostuvat irti korista. Jos pidän pidempään (jaaniin mää vai?
) niin harkitsen suojauksen teettämistä siellä T/R linjalla samalla kuin äänieristyksenkin.
Äänentoisto on raikas, mutta jos haluaa alapäätä autossa pitää olla painetta reilusti. Kaksimieliset, olkaa hyvä. En tiedä voisiko siihen auttaa elementtien vaihto. Toistaiseksi olen huudattanut vähän kovemmalla, jos ajan yksin.
Sadetunnistin toimii "oikein" eli ei unohdu päälle vahingossa ja sulkien jäädyttyä lasiin riko asioita. Takalasinpyyhin toimii automaattisesti pakin kanssa, jos sadetunnistin on aktivoitu - ei muuten.
Kuolleen kulman tunnistin toimii aikalailla hyvin. Merkkivalo on selkeä ja se on peilissä. Jos laittaa vilkun päälle sillä kohtaa, niin alkaa armoton piippaaminen. Sen saa onneksi pois käytöstä ja silloin peilin merkkivalo alkaa vilkkumaan äänimerkin sijasta.
Adaptiivinen cruise on ok, mutta ei yllä Volvon, Jaguarin tai Mercedeksen tasolle jouhevuudessaan. Parempi kuitenkin kuin Toyotassa. Kaistavahti on ärsyttävä, jos sen säätää active-asentoon. Normal-asennossa se on hyvä. Ilman käsiä selviää jopa moottoritien rampeista. Auto siis ohjaa itseään, kuten edesmennyt V90 teki. Aika nopeasti tosin alkaa pimputus ja "hands on steering wheel" ilmoitus lävähtää ruutuun. Vissypullo pohja edellä mittaristoa vasten ja kaula ratin puolan päälle ajelin tänään 20km lahdentietä kädet puuhkassa kuin vanha pihapoliisi. 3/4 vissyä jäljellä nesteen massa ja sen liike riittää huijaamaan järjestelmää. Parin huikan jälkeen massa keveni liikaa ja lopetin leikkimisen.
Minun vanha V90 tuli kangasalan kohdalla sateella vastaan ja siinä paloi vain toinen etuvalo.
...alkoi väkisin hymyilyttämään.