Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]

Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Sitikan maalauksesta
ViestiLähetetty: 19.07.2017 15:16 
Käyttäjän avatar

Viime syksynä tuli hankittua CX, johon on aikalailla pohjatyöt maalauksen osalta tehty (ainakin minun käsitykseni mukaan). Auto on siis jo hiottukin. Itse en löytänyt pintapelleistä häiritseviä epätasaisuuksia tai ruostejälkiä, joten käsittääkseni tuon voisi vaan maalata. Auto siis tämän näköinen (Mattapinta johtuu juurikin siitä, että pinta on jo hiottu) :

Kuva

Aikaisempaa kokemusta minulla ei ole auton maalaamisesta taikka maalauttamisesta. Kaipaisin siis vinkkejä, ideoita ja neuvoja, mistä lähteä liikkeelle. Myös vinkkejä tekijöistä pirkanmaan suunnalta otan kiitollisuudellla vastaan. Tottakai voit myös tarjoutua tekemään tuon homman. Autoa ei ole tarkoitus museoida, mutta olisi mukava saada se jotakuinkin siistin näköiseksi. YV:lläkin tavoitaa ja sitten spostilla jounihoganderätgmailpistecom tai puhelimella 0504822200. Jos ei siis halua täällä ruotia asioita.

Poissa

Viestin otsikko: Re: Sitikan maalauksesta
ViestiLähetetty: 19.07.2017 17:22 

Itse tein aikanaan pohjat kahteen autoon ja maalari maalasi. Noissa tapauksissa sain maalarilta hyviä vinkkejä pohjien tekoon ja maalauksen valmisteluun. Suosittelisin siis jututtamaan maalaria.

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 08:47 
Käyttäjän avatar

Täytyy ruveta jossain vaiheessa kaivelemaan noita maalareita pirkanmaan suunnalta ja soitella heille. Ajattelin vaan, josko täältä saisi jotain vihjeitä tekijöistä.

Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 09:25 

hogander kirjoitti:
Täytyy ruveta jossain vaiheessa kaivelemaan noita maalareita pirkanmaan suunnalta ja soitella heille. Ajattelin vaan, josko täältä saisi jotain vihjeitä tekijöistä.

Huikolla mahtaa olla tietoa Pirkanmaan maalareista?

MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 10:47 
Käyttäjän avatar

Janglas Oy, Juha Majavesi. Kerro terveisiä.

DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 11:26 
Käyttäjän avatar

Huikko kirjoitti:
Janglas Oy, Juha Majavesi. Kerro terveisiä.

Laitoin tuonne sähköpostia.

Tässä vielä puntaroin myös sitä vaihtoehtoa, että tekisin tuosta itselleni opetustyön ja maalaisin itse. Saattaisi hyinkin laatu riittää minulle. Onko tästä kokemuksia? Ei kai sen nyt mahdoton homma voi olla?

Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 12:10 

Moi
Maalasin viime syksynä DS:n pellit ja rungon. On vähän eri asia maalata irtonaisia peltejä kuin koko auton kerralla (tilavaatimus), mutta periaatehan on tietysti sama. Suurin ongelma on tilan pölyttömyys. Vaikka kuinka imuroi ja pesee tilan katosta lattiaan ja kastelee lattian ennen maalausta, ei pieniä roskia maalipinnalla voi kotioloissa välttää. Tämän tietäen (ja jos haluaa hyvää laatua) on pinta maalauksen jälkeen myöhemmin vesihiottava ja kiillotettava. En ole vielä(kään) hionut pintoja, joten lopullista arviota onnistumisesta ei voi sanoa, mutta hyvältä ne näyttävät näin omin silmin.
Riittävän suuren (ja puhtaan?) tilan lisäksi tarvitaan paineilmaa (itsellä kompressori 50l säiliöllä, ei mikään ylettömän kallis laite) ja kohtuulisen hyvä maaliruisku. Maaliruiskussa ei oikein voi nipistää, jos tasaista pintaa haluaa. Mielestäni kaikenlaiset sähköruiskut voi heti unohtaa. Itsellä oli metalliväri (eli värimassa) joten se vaati myös lakan pintaansa. Olen kuullut hurjia juttuja näistä vesipohjaisista automaaleista, kuinka ne eivät kuivu kotioloissa. Siitä minulla ei kuitenkaan ole omakohtaisia kokemuksia, sillä maalasin liuotinpohjaisilla kaksikomponettimaaleilla, eikä niiden kanssa ollut mitään kuivumisongelmia. Maalaustilan tuuletus tai varsinkin maalajan ilmansaanti on kotioloissa ongelmallista. Itsellä oli vähän helpompaa, koska maalasin peltejä vähitellen. Koko auton maalaamisessa ilman saantia pitäisi jotenkin parantaa. Jos aikoo maalata ulkona, niin on pakko varautua roskiin maalipinnalla ja jopa hyönteisiin siinä. Jos on pakko maalata ulkona niin paras ajankohta on keväällä ennen siitepöly- ja hyönteiskautta, sateen jälkeen mahdollisimman lämpimänä päivänä (eikä puiden alla).
En nyt tässä puutu maalaamisen tekniseen suorittamiseen, sillä en ole oikea mies neuvomaan tässä asiassa ja netissä on maalausohjeita (esim. http://www.automaalit.net). Sanon vain että jos on uskallusta niin kyllä siinä onnistumisen mahdollisuus on olemassa.
Mika

Liitteet:
maalattuja osia.jpg
maalattuja osia.jpg [ 84.13 KiB | Katsottu 7655 kertaa ]
maalaus.jpg
maalaus.jpg [ 79.26 KiB | Katsottu 7655 kertaa ]
Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 12:17 

hogander kirjoitti:
Tässä vielä puntaroin myös sitä vaihtoehtoa, että tekisin tuosta itselleni opetustyön ja maalaisin itse. Saattaisi hyinkin laatu riittää minulle. Onko tästä kokemuksia? Ei kai sen nyt mahdoton homma voi olla?

Aloittaa vaikka takaluukusta/konepellistä, ne ensin valmiiksi asti, helpompaa vetää ne uusiksi kuin koko auto, todella pienet virheet pohjissa näkyy valmiin pinnan alta ja ihan pölytön tila, jossain maallahan vois maalata talvella ulkona, ei olis pölyä, ei se pakkanen työtä haittaa, metallipajoissa maalataan tavaraa jotka on olleet pihalla -20 pakkasessa viikon ennen maalausta, en tosin kokeilis vesiohenteisilla.

Kunniajäsen ;) BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa

ViestiLähetetty: 20.07.2017 13:03 
Käyttäjän avatar

Tilaksi on mielessä ollut, joko pressutalli tai sitten autokatos, jota suojaan muutamalla kevytpeitteellä. Talli, joka on käytössä on liian ahdas, eikä siellä taida edes saada maalata. Joitain paikkauksia olen tehnyt spraypullolla ja tuohonkin meinaa jo tukehtua. Joten koko auton maalaus tuolla ei hirveästi houkuta.

Poissa

ViestiLähetetty: 21.07.2017 00:25 
Käyttäjän avatar

Jos liuotinmaaleilla maalaatte, hyvät hengityssuojaimet hiilisuodattimilla ei ole kovin kalliita. Liuotinkäry on paitsi aika tymäkän tuoksuista, niin vaarallista hengitellä. Mulla ei autojen maalaamisesta oo kokemusta, muutamia kitaroita/bassoja on tullut maalailtua ja lakattua liuotinpohjaisilla aineilla.

C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
Poissa

ViestiLähetetty: 23.07.2017 02:20 

Mulla parin auton verran kokemusta autojen maalauttamisesta,ja saman verran kokemusta vesiväreilla maalatuista piloille menneistä yrityksistä.Jos mahdollista niin pysy erossa vesiväreistä,ainakaan minun projekteissa eivät ole toimineet.

Ds5 sport chic 2,0 hdi -14, 3x xantia 1,8 16v -99, 306 gti -00, 505 gri -88
Poissa

Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ]