| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Jälkikiristys - Rahastusta? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=26571 |
Sivu 1/2 |
| Kirjoittaja: | Huikko [ 25.10.2017 17:16 ] |
| Viestin otsikko: | Jälkikiristys - Rahastusta? |
Moro Taas askarruttaa sama asia. Kun viet renkaat pajalle kausivaihtoon, niin setä heristää sormella että muista jälkikiristys. Kun viet auton jarruremonttiin ja pyörät ovat irti, niin jälkikiristyksestä ei manita sanallakaan. Totta vai tarua moinen jälkikiristely? |
|
| Kirjoittaja: | Lauri [ 25.10.2017 17:28 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Samaa olen miettinyt. Itse harrastan "jälkikiristystä" aina kun pyörät ovat syystä tai toisesta olleet irti. Erittäin harvoin kuitenkaan mikään pultti on momenttiavaimen mukaan ollut kiristämistä vaille. Autokomppaniassa palvelleena muistan kuorma-autojen renkaiden pulttien olleen enemmän kiristelyjä vailla. Omissa pienemmissä autoissa en ole havainnut "merkittävää" jälkikiristystarvetta. Tuskin siitä toisaalta haittaakaan on ja kuuluu ehkä yleiseen autosta huolehtimiseen kuten polttimoiden ja renkaiden ilmanpaineiden satunnainen tarkastaminen. |
|
| Kirjoittaja: | pekka karvonen [ 25.10.2017 17:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Renkaiden vaihtoon liittyen on opetettu jälkikiristys ja muistutukset kerrotaan vain keväisin ja syksyisin |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 25.10.2017 18:20 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Riippuu vissiin osittain vanteesta ja tuuristakin, kai joskus jonnekin väliin voi jäädä kiven/ruosteenpala, joka kestää kiristyksen, mutta murenee tärinästä. Itse en varsinaisesti kiristä, vaan pikemminkin tarkistan normirengasavaimella kiristyssuuntaan että on tiukat. Useimmiten tuo on ollut täysin turhaa, mutta ainakin kerran muistan että alumiinivanteessa oli kolme pulttia hyvin löysällä, sitä tuli sitten seurattua useamminkin, muttei enää löystynyt (ja melko varma ettei ollut jäänyt asennuksessa löysälle, mutta momenttiavainta en ole käyttänyt, en ehkä ikinä tuossa käytössä, liian harvoin muutenkaan että olisi kovin hyvä tuntuma). Joskus (30 vuotta sitten?) kuorma-autoissa oli hetken oikea suma pyörän irtoamisia, kun isolle taholle oli tehty väärä ohje pulttien kiristykseen. Silleen tuo ei ole turhaa huomauttaa että renkaita irtoilee aina silloin tällöin ja jälkikiristämällä ei kai juuri koskaan. En ole ikinä ollut tilanteessa että olisi irronnut tai edes nähnyt irronneen (jo joskus ojassa, mutta voi olla varapyöräkin), mutta kuorma-auton renkaan pomppiminen maantiellä pisti kuulemma miettimään mitä sattuu jos tuo osuisi keulaan. Jarru/laakeriremontissa voisi periaatteessa jäädä jotain ylimääräistä levyn ja navan väliinkin. |
|
| Kirjoittaja: | ealab [ 25.10.2017 18:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Jälkikiristys, varsinkin ao. momenttiin pitää tehdä aluksi löysäämällä. Koska lepokitka kierteessä voi pitää pienemmälläkin momentilla, ettei mom-avain reagoi. Löysemmät löytyisi. |
|
| Kirjoittaja: | Jankos [ 25.10.2017 18:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Ero voisi tulla siitäkin että remppaa tehdessä laitetaan samat vanteet takaisin. Kun renkaat vaihdetaan niin yleensä tulee erilaiset vanteet ja jarrulevyn pinnassa on edellisen vanteen mukaiset hapettumat ja vaikka ne putsaa niin saattaa silti jäädä jotain mikä antaa peräksi. Toinen on että aika usein pulttien kartioissa on myös hapettumia ja nekin tietty haittaa. Ja pultitkin voi olla hapettumalla tai jos käytetään samaa pulttia niin se voi olla hieman eri syvyydellä kartiossa. Näistä kaikista kohdista joku voi aiheuttaa löystymisen, näin olen sen joskus pähkäillyt. |
|
| Kirjoittaja: | Hessu [ 25.10.2017 19:36 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Heitin tänään harrasteautoon talvirenkaat alle. Huomiota herätti että kesäpyörien aluvanteiden pultit olivat aika löysällä. Syy taitaa löytyä siitä että ne tuli maalattua viime kesänä (ei mitään kilikaliväriä vaan 2k-PUR). Taisi maalit jauhaantua pultin kantojen alta. |
|
| Kirjoittaja: | Xari [ 25.10.2017 20:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Uudet, ja myös uudelleen maalatut kyllä jälkikiristäisin, muuten en ole huomannut tarvetta. |
|
| Kirjoittaja: | yason [ 25.10.2017 20:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Onhan toi nyt ihan hyvää varmistelua. Itse tsekkailen, kunhan muistan, kun jokin rengas on ollut irti. Viimeks kaupan pihalla pari sataa kilometriä talvirenkaiden vaihdon jälkeen, kun laitoin kasseja konttiin, nappasin ristikkoavaimen mukaan ja kävin kokeilemassa, että kaikki pultit on tiukalla. Yksikään ei ollut auki, mutta kolme oli sen verran löysällä, että sain perstuntumavoimalla kierrettyä ~20 astetta lisää. Loput oli "snugisti" tiukalla. Kaikki pultit oli vedetty 120Nm momenttitangolla kiinni perusteellisesti kilkutellen. |
|
| Kirjoittaja: | Raatokalle [ 25.10.2017 22:35 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Rahastusta? Kehdataanko siitä muka pyytää rahaakin? Jälkikiristys on mielestäni ihan fiksu varotoimi, ei siitä haittaakaan ole. Aina toisinaan tulee autoja, joissa pultit/mutterit on eläneet hieman ja harvemmin sitten niitä tapauksia jossa saa kiertää ihan kunnolla taas tiukalle. Kuten tuossa on jo aijemminkin sanottu, niin itse ainakin painotan jälkikiristystä jos on asennettu uudet vanteet ja pultit, tai jos vanteet on käyneet maalauksessa ja kartioalue on myös maalin peitossa. "Kun viet auton jarruremonttiin ja pyörät ovat irti, niin jälkikiristyksestä ei manita sanallakaan." Enpä edes ylläty. Viimeksi tänä kesänä eräs bemari, joka oli käynyt merkkihuollossa, aiheutti ongelmia. Piti ensiksi rikkoa pari tavallista rengashylsyä, ennenkuin uskottiin että tarvitaan voimahylsy ja talon isoin pulttipyssy aukaisuun. Oli nimittäin tykitetty senverran tiukkaan että meni muutamista pulteista kannatkin pilalle. Eikä edes ole ensimmäinen kerta. Monet ei varmaan edes tajua, että pelkästään käsin metrisellä jatkovarrella voi saada ne pultit ja mutterit senverran kireälle, että niiden aukaiseminen on yhtä helvettiä. |
|
| Kirjoittaja: | kaseva [ 25.10.2017 22:55 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Maanantaina vaihtelin talvipyörät kahteen autoon ja vastoin ohjetta päästettiin mittareihin yli tuplasti "jälkikiristysohjeen" (100km) mukainen määrä matkaa. Tulos: Saabin kartiolliset etupultit piukalla (kuten aina jostain syystä), takaa yksi nitkahti aavistuksen. Citroënin kartiollisista + prikallisista pulteista yksi per vanne kiristyi ihan huomattavasti. Taas. Onko niin, että prikalliset pultit ovat enemmän tarkkoja kiristämisestä ja kunkin navan "löysin" alkaa sitten löystyä lisää? |
|
| Kirjoittaja: | Aapeli [ 25.10.2017 23:22 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Eikös alumiinivanteessa pultin ja vanteen/navan liitoskohdan välillä ole aika paljon ainetta? Eli kun ruuvi kiristetään, ruuvi venyy mutta vanne ei juuri painu kasaan. Teräsvanteessa taas liitos on joustavampi, eli ruuvin venymisen lisäksi myös vanne painuu kasaan. Nyt jos vanteen ja navan väliin on jäänyt ruostetta, kivenkikkare tms., joka sieltä ajon aikana hieroontuu pois, alumiinivanteen pultti löystyy. Jos teräsvanteen kohdalla tulee vastaava tilanne, vanteen suurempi kokoonpuristuma helpottaa tilannetta -> liitokseen jää edelleen reilusti puristusta ts. ruuviin vetoa. Liitos voi löystyä muustakin syystä, kuin että vanteen ja navan välissä olisi jotain ylimääräistä. Riippuen pinnankarheuksista ruuvin esikiristys laskee aina jonkin verran. Hyvä nyrkkisääntö on, että esikiristys pienenee 10%. Jos vanne on maalattu, maali hiljalleen painuu kasaan liitoksessa ja liitos löystyy. Jo tunnin kuluttua kiristyksestä esikiristyksestä on saattanut häipyä 20%. Tässäkin kohtaa teräsvanteen jousto tulee avuksi ja kireyden muutokset on selvästi pienempiä kuin alumiinivanteilla. Tuossa on niin paljon muuttujia (esim. ruuvin pituus, liitospintojen puhtaus...), että on varmempaa suositella jälkikiristys. Silläkin uhalla, että monissa tapauksissa se on täysin turha. |
|
| Kirjoittaja: | Huikko [ 25.10.2017 23:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Pointti oli siinä, että miksi renkaidenvaihdossa jälkikiristys on tosi tärkeää, mutta jos tehdään joku huolto, jossa on pyörä irti niin asiasta ei mainita sanallakaan kun hakee auton pois. |
|
| Kirjoittaja: | Aapeli [ 26.10.2017 00:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Jospa sitä mantraa on vain totuttu hokemaan renkaanvaihdon yhteydessä ja jää sanomatta esim. jarruremontin jälkeen. Ihan varmasti alkujaan tuon taustalla on havainto, että aluvanteiden kanssa pultit löystyy. |
|
| Kirjoittaja: | Huikko [ 26.10.2017 00:11 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Tai se, että saa torvilta ylimääräisen 50€. 90-luvulla asiasta en muista kenenkään maininneen koskaan, edes kisapiireissä. |
|
| Kirjoittaja: | Aapeli [ 26.10.2017 00:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
En ole koskaan renkaita vaihdattanut, mutta monet sanoo, että jälkikiristävät ilmaiseksi. Onhan tässäkin ketjussa kokemuksia löystymisestä. |
|
| Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 26.10.2017 07:44 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Ei oo tullu jälkikiristeltyä eivätkä ole olleet koskaan irrottaessa löysässä, ei kait oo ollu muuttujia tarpeeksi, pitääköhän vaihtaa renkaan vaihtajaa |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 26.10.2017 07:48 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Hyvä pointti tuo, että ei siitä jälkikiristyksestä tiadeta muuten mainita kuin rengasliikkeissä. Taitaa olla jonkin sortin vastuuvapauslauseke. Ei sillä, että joskus olisin omaa autoa korjaamolla käyttänyt Mutta ei kai siitä jälkikiristyksestä kukaan rahaa pyydä, ei kyllä ole koskaan käynyt mielessäkään että pitäisi jossain varta vasten käydä kiristyttämässä. Saati sitten, että joku rokottaisi siitä viiskymppiä Offtopiccina eilen ei mennyt renkaanvaihtelu ihan kuin strömsössä. Menin anopille lainassa olevaan Xsaraan vaihtamaan renkaita paikan päälle. No, touhua aloitellessa tajusin, ettei rengasavaimeni mahdu aluvanteiden pieneen reikään. No, onneksi Xsaran paksissa oli oma rengasavain, joka oli vetelää kuin spagetti. Ei hätää! pihallahan oli oma ja vaimon femma, eiköhän niistä löydy. Toisessa ei ollut mitään vararenkaan paikalla, ja toisessa vääränkokoinen avain. Pakkohan se oli kauppaan lähteä ristikkoavainta hakemaan. Noniin, ei kun hommiin. Joku (lue minä) oli sitten paukutellut pyssyllä pultit sen verran piukkaan ettei tartte jälkikiristyksiä miettiä, eihän ne kaikki sillä pienellä Tokmannin ristikkoavaimella auenneet. Onneksi edes iso vasara löytyi ja sillä avustamalla sain homman maaliin |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 26.10.2017 08:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Joskus kun itse vielä vaihdatin renkaani, niin sain mukaan oikein (mainos)lappusen, jossa tuosta jälkikiristyksestä muistutettiin ja ko. lappua esittämällä sen kiristyksen sai sitten ilmaiseksi No nyt on taas menty monta vuotta ominvoimin, enkä ole jälkikiristellyt ja joka kerta rengasta irroitettaessa sen verran ovat pultit olleet piukassa että ei ne sieltä ainakaan tielle putoilemaan pääse Historiaan mahtuu myös yksi silloisen autoni nokkahihnan vaihto, kun sitä varten piti eturengas irroittaa, vaan kun oli lukolla kiinni eikä asentaja alkanut mulle soittelemaan (lukon avain oli kyllä autossa mukana), niin oli sitten kyrp...ään iskenyt ne 3 muuta pulttia sen verran piukkaan takaisin että karkastulla hylsyllä ja 2m jatkolla vasta hirveän paukauksen kera suostui nuo pultit enää aukeamaan |
|
| Kirjoittaja: | r_a_n_u [ 26.10.2017 08:41 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Erilaisia ovat tavat ja opit näissäkin asioissa. Ainoastaan yhdet kevytmetallivanteet ovat omistamissani autoissa olleet. Nekin myin jo aikoja sitten. Harvoin myöskään käytän rengasliikkeen palveluja renkaiden vaihdossa. Joskus, uusia renkaita hankkiessa. Silloinkaan en anna rengasliikkeen kiristää niitä pultteja. Asian oppinut selkänahan kautta. Hakkaavat ne niin hiton piukkaan. Sama juttu, jos jotain etupään niveliä tai vastaavaa korjautan. Ihan kevyesti pultit kiinni ja kiristän ne sitten siihen tiukkuuteen, mitä kokemus kertoo, kun hallista ulos olen ajanut. Koskaan en minkään sortin konetta hommaan ole käyttänyt. Siihen en näe tarvetta. Ristikkoavainta en myöskään omista. Hylsysatsista löytyvät sopivat osat ja lisäksi jatkovartena putken pätkä. Sopiva momentti, kuten jo edellä kerroin, kokemuksen tulosta. Joskus, satunnaisesti, kokeilen pulttien tiukkuuden. Eilen vaihdoin ajoauton toiseen. Siinä alla talvirenkaat ja katsastusaika meneillään. Joten nyt homma hoitui näin vähin toimin. |
|
| Kirjoittaja: | Igor [ 26.10.2017 08:51 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
En kyllä muista, että olisi kertaakaan rengasliikkeessä muistutettu jälkikiristyksestä. Saati sitten että olisi ehdotettu maksullista palvelua ko. toimenpiteen hoitoon. Tosin edellisestä renkaanvaihdosta liikkeessä taitaa olla noin kuusi vuotta. Syy sama kuin ranulla tuossa yllä. Itse olen kyllä jälkikiristelyä harrastanut, mutta harvoin on löystyneitä pultteja löytynyt. Paitsi ratapäivillä silloin kun vielä käytin kuparitahnaa pulttien kierteissä. Jostain syystä tuo tökötti aiheutti pulttien löystymistä kun niille tarjosi kunnon lämpökäsittelyä. |
|
| Kirjoittaja: | niko [ 26.10.2017 09:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Siinä huollossa, missä mä autojani käytän on jälkikiristys aina hoidettu riippumatta siitä, onko kyseessä ollut renkaanvaihto vai renkaan irroittamista vaatinut toimenpide. Samaa huoltoa olen käyttänyt neljännesvuosisadan ja kerran on tainnut jälkikiristykselle olla todellinen tarve. |
|
| Kirjoittaja: | kaseva [ 26.10.2017 09:26 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
r_a_n_u kirjoitti: ...Harvoin myöskään käytän rengasliikkeen palveluja renkaiden vaihdossa. Joskus, uusia renkaita hankkiessa. Silloinkaan en anna rengasliikkeen kiristää niitä pultteja. Asian oppinut selkänahan kautta. Hakkaavat ne niin hiton piukkaan. Sama juttu, jos jotain etupään niveliä tai vastaavaa korjautan. Ihan kevyesti pultit kiinni ja kiristän ne sitten siihen tiukkuuteen, mitä kokemus kertoo, kun hallista ulos olen ajanut. Herää kysymys, miksi käyttää palveluita ylipäätään kun kerran osaa itse kaiken paremmin? Ja jos rengasliike hakkaa pultit liian tiukkaan momenttiin kiristämisen sijaan niin sitten rengasliike vaihtoon. Asiansa osaava liike ei hakkaa pultteja liian tiukkaan. Tuohon Huikon pohdintaan liittyen... Voisiko johtua siitä, että rengaslafkat puuhaa vain renkaiden ja vanteiden parissa (tai puuhasivat) kun taas huoltoliikkeet ei niinkään. Tiellä oleva pyörä vain poistetaan ja homman valmistuttua laitetaan takaisin, varsinainen fokus on enemmän vaikkapa sen tukivarren puslan vaihdossa? |
|
| Kirjoittaja: | HiTec [ 26.10.2017 09:29 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
r_a_n_u kirjoitti: Koskaan en minkään sortin konetta hommaan ole käyttänyt. Siihen en näe tarvetta. Ristikkoavainta en myöskään omista. Itse se pultin pyöritys alkulöystämisen jälkeen auki ja uuden renkaan jälkeen takaisin kiinni nopeutuu ihan kiwasti jo tavallisella (isku)kiertäjälläkin ja siksi sitä tulee itse käytettyä kun sellainen kerran talossa OKT-projektin jäljiltä on. Mutta auton ollessa maassa niin se alkulöysytys kuin loppukiristys hoituu ihan jatkovarrellisella hylsyllä, pitkällä varrella auki ja lyhyellä kiinni. Eli eipä sitä ristikkoa meiltäkään kyllä löydy kun sellaiselle ei ole tarvista
|
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 26.10.2017 09:37 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Jälkikiristys - Rahastusta? |
Ehkä vaan olen amatööri ja huono automies, mutta on se iskevä mopo vaan aika kiva väline renkaanvaihdon lisäksi muissakin hommissa. Kuuteen autoon tuli nytkin talvirenkaat vaihdettua niin ihan mielelläni käytän siihen konevoimaa. Nämä käsipelimiehet varmaan pumppaa jalkapumpulla ilmatkin renkaisiin |
|
| Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|