Sokeri_Sakari kirjoitti:
VR:llä on käsittääkseni ollut joskus nestekaasukäyttöisiä kuorma-autoja.
Petroli lipelsi ilmeisesti jonkinlaisen lakipykälän "porsaanreiän" kautta henkilöautoihin. Toisin sanoen sen käyttöä ei oltu erikseen kielletty.
Petroautoihin tuli sittemmin "dieselvero", joka vei kannattavuuden. Siinäkin taisi olla joku kikka, riippuen siitä oliko kyseessä alkuperäinen petroauto, vai muutoskatsastettu.
Puukaasua saa käyttää, vuosimallia X (-84?) vanhemmissa autoissa. Mutta siitäkin taitaa menna veroa, jos auto kulkee myös muulla polttoaineella.
Jos auton pääsääntöinen polttoaine on puu- taikka turveperustainen, ei mene dieselveroja eikä edes käyttömaksua. Tämä ei siltikään ole riittävä kompensaatio siitä, että joku viitsisi ruveta tappelemaan kaasugeneraattorin kanssa. Kokemuksen perusteella voin sanoa että mikään raha ei ole riittävä kompensaatio siitä, että on koko ajan naama mustana, kädet kyynärpäitä myöten paskassa, vaatteet noessa ja auto haisee tervalta. Lisäksi täytyy muistaa että polttoaine on aina kuljetettava mukana, sitä ei käytännössä koskaan saa matkalta mistään.
Vuosimalliraja on muistaakseni heinäkuu -87. Joihinkin uudempiinkin kai saa laittaa, jos autoon asennetaan katalysaattori, mutta ei vähäpäästöisiin. Tämä henkilöautoista, paketti- ja kuorma-autoja koskee eri säännöt.
Ja totta, näitä pykäliä tulee kun sankoin joukoin koulutetaan tyhjäntoimittajia herroiksi. Sitten niille ei ole luonnostaan töitä ja niille pitää keksiä työt. Halvempaa olisi pitää joutoporukka työttömänä, vahinkoa syntyisi paljon vähemmän. 30v sitten ei ollut olemassakaan etnomusikologeja, monikulttuurikoordinaattoreita, muotipsykologeja, liikuntasosiologeja, myynninedistämiskonsultteja, avainasiakaspäälliköitä, kotouttamistulkkeja tms. turhanpäiväisyyksiä.