Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 11.11.2017 17:05 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Matkustin tänään Onnibussin kyydissä Jyväskylästä Helsinkiin. Matkalukemisena oli kirja 2CV:stä. Luulin rakenteen pysyneen melko samanlaisena koko valmistusajan. Tietysti yli 40 vuoden aikana pakostikin muutoksia tulee, mutta että välillä on jotain kiinnitysruuveja muutettu M6->M7 yms. pientä hinkkausta joka vuosimallin välillä.

Minulla ei kovin vanhoista autoista ole kokemusta, mutta tietääkö joku onko tuollaiset jatkuvat pikkumuutokset ollut yleisiä vuosikymmeniä sitten? Vai oliko sätkä poikkeus?



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 11.11.2017 17:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1721
Paikkakunta: Parainen
Ainakin Cx:ään tehtiin paljon muutoksia jo ensimmäisen vuoden aikana. Jos meinaa entisöidä alkupään auton, on turha haaveilla käyttävänsä edes -76 vuosimallin autoa varaosalähteenä. On tullut seurattua vierestä yhden vanhuksen entisöintiä ja siinä on todettu kerta jos toinen, että alkuperäisosa täytyy elvyttää, kun tuoreemmat ei sovi kirveelläkään. Esim. etuovet, b-pilari ja takaoven saranointi muutettiin jo -75 takaoven aukeaman kasvattamiseksi. Tuoreemmat ovet ei sovi.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 13.11.2017 11:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Aapeli kirjoitti:
Matkalukemisena oli kirja 2CV:stä.


Jos kannessa oli puna-musta Charleston ja n. postikortin kokoinen niin ei kannata opetella mitään, mitä se sanoo vuosimallikohtaisista muutoksista :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 13.11.2017 12:23 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Akaile kirjoitti:
Aapeli kirjoitti:
Matkalukemisena oli kirja 2CV:stä.


Jos kannessa oli puna-musta Charleston ja n. postikortin kokoinen niin ei kannata opetella mitään, mitä se sanoo vuosimallikohtaisista muutoksista :lol:


En muista kannen kuvaa, mutta käännöskukkasia oli melkoisesti. Esim. jotain puhetta oli vetonivelistä ja siitä kuinka niiden kautta työntövoima siirtyy pyörille. Muistaakseni alkuteos oli saksalainen.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 09:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Kuva

?



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 09:42 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Joo, just tuo.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 10:15 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Eihän ole Edition Atlaksen käsialaa? Yhden em. firman Saab 99:ä käsittelevän brosyyrin olen lueskellut ja se oli kyllä niin täynnä asiavirheitä että...



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 11:49 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
http://www.minervakustannus.fi/kirjat/k ... ?kirja=462

Vaikka tuossa teoksessa asiavirheitä olisikin, niin tuskin täysin puutaheinää kuitenkaan on? Pointti tässä nyt on muutosten huima määrä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 14:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3462
Paikkakunta: Vallis Gratiae
Kai kaikkia autoja on elinkaarensa aikana muutettu, enemmän tai vähemmän.

Rättärissä kehitystä on ohjannut ehkä eniten moottorin kasvaminen teholtaan ja iskutilavuudeltaan. Kun iskutilavuuksiakin on ollut peräti 4 ja niistä kaikki tehoversiot, on rakenteissakin merkittäviä eroja. Lisäksi muutoksiin on vaikuttanut lainsäädännön kiemurat eri maissa vuosien mittaan. Amin tekniikan kehityksellä oli vaikutuksensa "pikkusiskon" muutoksiin, samoin pakuversioiden muutokset vaikuttivat henkilömalliin ja myös toisin päin.

Laitteen entistämisen yhteydessä on siis kaivettava räjäytyskuvakirja esille ja katsottava tarkkaan, mikä nippeli kyseisessä vuosimallissa on ollut. Itselläni on tuon jo mainitun viihdekirjan lisäksi useita ranskalaisia lähdeteoksia, joista niistäkin avautuu vain jäävuoren huippu kaikesta jopa eri tehtaiden välillä tapahtuneesta puuhastelusta.

Rättärin kohdalla onkin tullut vastaan monasti mielensäpahoittajia, kun menee tölväisemään entisöidyssä laitteessa olevan vaikka aivan väärän malliset ruuvinkannat näkyvillä :D



2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81
Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi
kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 16:40 

Viestit: 1178
Paikkakunta: Jyväskylä
Tosiaan moottoreitakin oli monenlaisia ja päästövaatimuksetkin teetti muutoksia. Siis tuon lukemani kirjan mukaan. Mahtoikohan esim. kuplavolkkarilla olla samanlaista polveilua?

Ei ole tarkoitus mitenkään kritisoida rättäriä. Tässä on jo jonkin aikaa ollut sellainen ajatus, että moottoripyörä lähtee keväällä myyntiin ja harrastuspeliksi tulee 2CV. Pääsisi lapsetkin paremmin nauttimaan kyydistä.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana
ViestiLähetetty: 14.11.2017 21:48 

Viestit: 91
Paikkakunta: Loppi
Jos vanhoja 2CV:n varosakirjoja lueskelee, niin pikkumuutoksia taitaa olla sadoittain. Joskus kauan sitten oli tietokilpailu, mitkä 2CV:n osat on säilyneet täysin samanlaisina koko valmistuksen ajan.
Niitä oli muutama, en kyllä muista mitkä.
Kupla taisi muuttua elämänsä aikana paljon enemmän kuin 2CV. Mm. ikkunat suureni vuosien mittaan, samaten moottorin koko ja teho.
"Super kupla" (1302/1303) omasi jopa erilaisen alustarakenteen. Lasketaanko se sitten enää samaksi autoksi.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 2 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: