|
Kirjoittaja |
Viesti |
Aapeli
|
Viestin otsikko: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 11.11.2017 17:05 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Matkustin tänään Onnibussin kyydissä Jyväskylästä Helsinkiin. Matkalukemisena oli kirja 2CV:stä. Luulin rakenteen pysyneen melko samanlaisena koko valmistusajan. Tietysti yli 40 vuoden aikana pakostikin muutoksia tulee, mutta että välillä on jotain kiinnitysruuveja muutettu M6->M7 yms. pientä hinkkausta joka vuosimallin välillä.
Minulla ei kovin vanhoista autoista ole kokemusta, mutta tietääkö joku onko tuollaiset jatkuvat pikkumuutokset ollut yleisiä vuosikymmeniä sitten? Vai oliko sätkä poikkeus?
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
jptcool
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 11.11.2017 17:42 |
Viestit: 1721 Paikkakunta: Parainen
|
Ainakin Cx:ään tehtiin paljon muutoksia jo ensimmäisen vuoden aikana. Jos meinaa entisöidä alkupään auton, on turha haaveilla käyttävänsä edes -76 vuosimallin autoa varaosalähteenä. On tullut seurattua vierestä yhden vanhuksen entisöintiä ja siinä on todettu kerta jos toinen, että alkuperäisosa täytyy elvyttää, kun tuoreemmat ei sovi kirveelläkään. Esim. etuovet, b-pilari ja takaoven saranointi muutettiin jo -75 takaoven aukeaman kasvattamiseksi. Tuoreemmat ovet ei sovi.
Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 13.11.2017 11:39 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
Aapeli kirjoitti: Matkalukemisena oli kirja 2CV:stä. Jos kannessa oli puna-musta Charleston ja n. postikortin kokoinen niin ei kannata opetella mitään, mitä se sanoo vuosimallikohtaisista muutoksista 
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 13.11.2017 12:23 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Akaile kirjoitti: Aapeli kirjoitti: Matkalukemisena oli kirja 2CV:stä. Jos kannessa oli puna-musta Charleston ja n. postikortin kokoinen niin ei kannata opetella mitään, mitä se sanoo vuosimallikohtaisista muutoksista  En muista kannen kuvaa, mutta käännöskukkasia oli melkoisesti. Esim. jotain puhetta oli vetonivelistä ja siitä kuinka niiden kautta työntövoima siirtyy pyörille. Muistaakseni alkuteos oli saksalainen.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 09:21 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
_2013922470.jpg) ?
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 09:42 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Joo, just tuo.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 10:15 |
Viestit: 1878
|
Eihän ole Edition Atlaksen käsialaa? Yhden em. firman Saab 99:ä käsittelevän brosyyrin olen lueskellut ja se oli kyllä niin täynnä asiavirheitä että...
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 11:49 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
|
|
|
 |
2cvkimmo
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 14:41 |
Viestit: 3462 Paikkakunta: Vallis Gratiae
|
Kai kaikkia autoja on elinkaarensa aikana muutettu, enemmän tai vähemmän. Rättärissä kehitystä on ohjannut ehkä eniten moottorin kasvaminen teholtaan ja iskutilavuudeltaan. Kun iskutilavuuksiakin on ollut peräti 4 ja niistä kaikki tehoversiot, on rakenteissakin merkittäviä eroja. Lisäksi muutoksiin on vaikuttanut lainsäädännön kiemurat eri maissa vuosien mittaan. Amin tekniikan kehityksellä oli vaikutuksensa "pikkusiskon" muutoksiin, samoin pakuversioiden muutokset vaikuttivat henkilömalliin ja myös toisin päin. Laitteen entistämisen yhteydessä on siis kaivettava räjäytyskuvakirja esille ja katsottava tarkkaan, mikä nippeli kyseisessä vuosimallissa on ollut. Itselläni on tuon jo mainitun viihdekirjan lisäksi useita ranskalaisia lähdeteoksia, joista niistäkin avautuu vain jäävuoren huippu kaikesta jopa eri tehtaiden välillä tapahtuneesta puuhastelusta. Rättärin kohdalla onkin tullut vastaan monasti mielensäpahoittajia, kun menee tölväisemään entisöidyssä laitteessa olevan vaikka aivan väärän malliset ruuvinkannat näkyvillä 
2CV AZU '61 » 2CV6 '71 » Acadiane Mixta '81 Jousitus on täysin erillinen ja ainutlaatuisen pehmeä, tehden ajon yhtä miellyttäväksi kuin missä tahansa loistoluokan autossa. (2CV-esite,1956)
|
|
|
|
 |
Aapeli
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 16:40 |
Viestit: 1178 Paikkakunta: Jyväskylä
|
Tosiaan moottoreitakin oli monenlaisia ja päästövaatimuksetkin teetti muutoksia. Siis tuon lukemani kirjan mukaan. Mahtoikohan esim. kuplavolkkarilla olla samanlaista polveilua?
Ei ole tarkoitus mitenkään kritisoida rättäriä. Tässä on jo jonkin aikaa ollut sellainen ajatus, että moottoripyörä lähtee keväällä myyntiin ja harrastuspeliksi tulee 2CV. Pääsisi lapsetkin paremmin nauttimaan kyydistä.
MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
|
|
|
|
 |
Sokeri_Sakari
|
Viestin otsikko: Re: 2CV, lukuisat muutokset elinkaaren aikana Lähetetty: 14.11.2017 21:48 |
Viestit: 91 Paikkakunta: Loppi
|
Jos vanhoja 2CV:n varosakirjoja lueskelee, niin pikkumuutoksia taitaa olla sadoittain. Joskus kauan sitten oli tietokilpailu, mitkä 2CV:n osat on säilyneet täysin samanlaisina koko valmistuksen ajan. Niitä oli muutama, en kyllä muista mitkä. Kupla taisi muuttua elämänsä aikana paljon enemmän kuin 2CV. Mm. ikkunat suureni vuosien mittaan, samaten moottorin koko ja teho. "Super kupla" (1302/1303) omasi jopa erilaisen alustarakenteen. Lasketaanko se sitten enää samaksi autoksi.
|
|
|
|
 |
|
|