Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

LPG:n muutos biokaasulle
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=26691
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Benoit [ 14.11.2017 12:08 ]
Viestin otsikko:  LPG:n muutos biokaasulle

Kysymys tietäville: miten onnistuisii muuttaa LPG- kaasulaitteisto maa-ja biokaasukäyttöiseksi? Vai kannattaako purkaa pois? Noita LPG-kaasuautoja löytyy etelämpää hyvin.

Kirjoittaja:  HiTec [ 14.11.2017 14:38 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

LPG = matalapaineinen nestekaasujärjestelmä ja Suomessa käytetään korkeapaineista CNG -maakaasua tai biokaasua. Eli tuolla LPG-järjestelmällä tai sen komponenteillakaan et tee yhtään mitään Suomessa, vaan ne on purettava kokonaisuudessaan pois ja korvattava vastaavilla CNG-järjestelmän komponenteilla => onko moisen LPG-auton maahantuonti edes järkevää, vai olisiko ihan tavis-polttis jopa parempi lähtökohta kun ei tarttisi purkaa niin paljoa :?

Kirjoittaja:  Benoit [ 14.11.2017 16:00 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Tätä epäilinkin, että eipä taida olla käyttöä. Jakeluyhtiökö on taustalla vaikuttanut, ettei meillä LPG:tä hyväksytä, vaan panostetaan maakaasuun. Miksei muualla?

Kirjoittaja:  olli__o [ 14.11.2017 16:36 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Jotkut noita konversiokittejä valmistavista firmoista myy molempia, sellaisen saattaa saada jotenkin muunnettuakin, ainakin osalla on ihan samoja osia molemmissa, mutta ainakin noinpäin vaihdettaessa muuttuu aina: Tankki/painesäiliö, paineenalennin (tai LPG:llä höyrystin usein samassa yhteydessä) Täyttöliittimet/letkut yms ja erilaista ohjelmointia.

Eli maakaasulla kaasu on aina kaasumaisena ja sitä kautta puristettuna paljon korkeampaan paineeseen, tarvitaan paineenalennin. Nestekaasu taas tarvitsee ensin höyrystää (siinä kiertää yleensä moottorin kuuma vesi) ja sen jälkeen vasta paineensäädin (no on joitain nestemäisenä ruiskuttaviakin, muttei kovin yleistä). Tankki ja täyttöliittimet täytyy vastaavasti aina muuttaa enemmän painetta kestäviin/muuten sopiviin.

Esimerkkinä voi vertailla mitä muuttuu:
http://www.gasitaly.com/tech/GI-CATALOGUE-2016.pdf

Enemmän tuo lienee energiapoliittinen valinta, periaatteessa normaalisti öljynjalostuksessa ei synny hirvittävästi ylimäärää nestekaasua jota kannattaisi tehdä halvemmin verotetuksi polttoaineeksi, vaan pikemminkin suht sopivasti ihan muuhunkin kulutukseen, sen määrää saadaan kyllä säädettyä, mutta ei muuten samanlainen hukkatuote kuin maakaasu joskus ollut.

Kirjoittaja:  svc [ 14.11.2017 19:06 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Energiapolitiikkaa ja biopolttoaineiden suosimista. Maakaasu on metaania, jota voidaan tuottaa myös jätteistä tai vaikkapa eläinten lannasta, siis CO2 neutraalisti kotimaisesta raaka-aineesta. Nestekaasu on propaania/butaania joko puhtaana tai noiden seoksina ja se on aina öljypohjaista, eli fossiilinen polttoaine.

Turvallisuuden kannalta metaanin etu on myös sen alhainen tiheys, eli se nousee ylöspäin ja vuodon sattuessa helpommin tuuletettavissa pois. Nestekaasu on ilmaa raskaampaa ja valuu esim. parkkiluolissa pohjakerroksiin, josta sen poistaminen voi olla hankalaa.

Kirjoittaja:  citax [ 14.11.2017 23:42 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Kerrostalojen pihaan ulkovessat jotta metaani saadaan helposti talteen!

Kirjoittaja:  HiTec [ 15.11.2017 09:20 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

citax kirjoitti:
Kerrostalojen pihaan ulkovessat jotta metaani saadaan helposti talteen!

No sitähän jo tehdäänkin, mutta keskitetysti esim. HSY:n jätevedenpuhdistamolla 8-)
https://www.hsy.fi/fi/asiantuntijalle/v ... fault.aspx

Kirjoittaja:  kimmoa [ 15.11.2017 15:56 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Benoit kirjoitti:
Tätä epäilinkin, että eipä taida olla käyttöä. Jakeluyhtiökö on taustalla vaikuttanut, ettei meillä LPG:tä hyväksytä, vaan panostetaan maakaasuun. Miksei muualla?



Epäilen paremminkin kaiken kaasun kielletyn jo 70-luvulla kun oli suosittua muuttaa bensa-autoja petrolille taikka nestekaasulle ja valtiolta jäi bensan verorahat saamati. Metaani sallittiin sitten myöhemmin vihreän hörhötyksen myötä ja se olikin aluksi täysin verovapaata niin polttoaineena kuin autojenkin suhteen. Nyt kai autoista menee ainakin osittainen dieselvero.

Kirjoittaja:  Sokeri_Sakari [ 15.11.2017 22:54 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

VR:llä on käsittääkseni ollut joskus nestekaasukäyttöisiä kuorma-autoja.
Petroli lipelsi ilmeisesti jonkinlaisen lakipykälän "porsaanreiän" kautta henkilöautoihin. Toisin sanoen sen käyttöä ei oltu erikseen kielletty.
Petroautoihin tuli sittemmin "dieselvero", joka vei kannattavuuden. Siinäkin taisi olla joku kikka, riippuen siitä oliko kyseessä alkuperäinen petroauto, vai muutoskatsastettu.
Puukaasua saa käyttää, vuosimallia X (-84?) vanhemmissa autoissa. Mutta siitäkin taitaa menna veroa, jos auto kulkee myös muulla polttoaineella.

Kirjoittaja:  citax [ 16.11.2017 02:50 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Ongelman ydin kaikessa on ihmiset joille olemme antanut vallan säätää ja tehdä lakeja, siis miksi he tekevät niitä muille kiusaksi?

Kirjoittaja:  kimmoa [ 16.11.2017 12:40 ]
Viestin otsikko:  Re: LPG:n muutos biokaasulle

Sokeri_Sakari kirjoitti:
VR:llä on käsittääkseni ollut joskus nestekaasukäyttöisiä kuorma-autoja.
Petroli lipelsi ilmeisesti jonkinlaisen lakipykälän "porsaanreiän" kautta henkilöautoihin. Toisin sanoen sen käyttöä ei oltu erikseen kielletty.
Petroautoihin tuli sittemmin "dieselvero", joka vei kannattavuuden. Siinäkin taisi olla joku kikka, riippuen siitä oliko kyseessä alkuperäinen petroauto, vai muutoskatsastettu.
Puukaasua saa käyttää, vuosimallia X (-84?) vanhemmissa autoissa. Mutta siitäkin taitaa menna veroa, jos auto kulkee myös muulla polttoaineella.


Jos auton pääsääntöinen polttoaine on puu- taikka turveperustainen, ei mene dieselveroja eikä edes käyttömaksua. Tämä ei siltikään ole riittävä kompensaatio siitä, että joku viitsisi ruveta tappelemaan kaasugeneraattorin kanssa. Kokemuksen perusteella voin sanoa että mikään raha ei ole riittävä kompensaatio siitä, että on koko ajan naama mustana, kädet kyynärpäitä myöten paskassa, vaatteet noessa ja auto haisee tervalta. Lisäksi täytyy muistaa että polttoaine on aina kuljetettava mukana, sitä ei käytännössä koskaan saa matkalta mistään.

Vuosimalliraja on muistaakseni heinäkuu -87. Joihinkin uudempiinkin kai saa laittaa, jos autoon asennetaan katalysaattori, mutta ei vähäpäästöisiin. Tämä henkilöautoista, paketti- ja kuorma-autoja koskee eri säännöt.

Ja totta, näitä pykäliä tulee kun sankoin joukoin koulutetaan tyhjäntoimittajia herroiksi. Sitten niille ei ole luonnostaan töitä ja niille pitää keksiä työt. Halvempaa olisi pitää joutoporukka työttömänä, vahinkoa syntyisi paljon vähemmän. 30v sitten ei ollut olemassakaan etnomusikologeja, monikulttuurikoordinaattoreita, muotipsykologeja, liikuntasosiologeja, myynninedistämiskonsultteja, avainasiakaspäälliköitä, kotouttamistulkkeja tms. turhanpäiväisyyksiä.

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/