|
Kirjoittaja |
Viesti |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 15:07 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Oma nuubialainen auto osaa tunnistaa nopeusrajoitukset kameran avulla. Vai osaako? Nimittäin nyt talvirajoitusten aikaan näyttöön tulee 100 kmh 80 sijaan. Eli onkohan siellä mitään kameraa ollenkaan? Eli tieto tuleekin karttapohjasta...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 16:34 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
Itsellä Berlingo kyllä poimii nuo tikkarit ihan kuuliaisesti, mutta muisti vain on kuin kanan lento ja jo kohta tuo tieto korvautuukin karttapohjasta poimitulla, varsin usein väärällä tiedolla 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 19:45 |
Viestit: 3965
|
Nuo tiereunan liikennemerkit ovat kyllä historiallinen jäänne, mutta juridisista syistä niitä on vaikea muuttaa sähköisiksi.
Autoilijat voitaisiin vielä velvoittaa hankkimaan laite, joka etälukee merkit tai hakee merkkitiedon jostain paikkatietokannasta, mutta pyöräilijät ja jalankulkijat kokevat oikeudekseen noudattaa juuri noita perinteisiä merkkejä.
Tietenkin olemassa olevat fyysiset merkit voidaan tallentaa johonkin tietokantaan, mutta viime kädessä oikeustapaukset ratkottaisiin kuitenkin niiden fyysisten merkkien perusteella.
Mun mielestäni talvirajoitukset olisi pitänyt toteuttaa niin, että esim. satasen alueella käytettäisiin tavallista 80 km/h liikennemerkkiä, jonka alla taustana olisi noin 15 cm liikennemerkkiä suurempi vihreä kiekko: se kiekko antaisi sitten oikeuden tiettyinä vuodenaikoina ajaa ko. paikassa 20 kilsaa tunnissa rajoitusta kovempaa. Nykyinen fyysisten merkkien vaihtorumba kahdesti vuodessa on hölmöläisten touhua.
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 21:19 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Mun mielestäni talvirajoitukset olisi pitänyt toteuttaa niin, että esim. satasen alueella käytettäisiin tavallista 80 km/h liikennemerkkiä, jonka alla taustana olisi noin 15 cm liikennemerkkiä suurempi vihreä kiekko: se kiekko antaisi sitten oikeuden tiettyinä vuodenaikoina ajaa ko. paikassa 20 kilsaa tunnissa rajoitusta kovempaa. Nykyinen fyysisten merkkien vaihtorumba kahdesti vuodessa on hölmöläisten touhua. Pikkasen voi olla heikkoa alkaa tuollaista merkkistöä vääntämään nykyiseen EU-aikaan. Toki vaihtuvat, sähköiset merkit hoitavat tämänkin ongelman, mutta on huomattavasti helpompaa & halvempaa vain tuikata se rautatolppa sinne tienviereen vs. että sinne rakennetaan tuollainen vaihtuva tikkari sähkösyöttöineen. Toki noissa mekaanisissakin on nykyisin ne läpät = läppää kääntämällä saadaan kesä/talvinopeus asetettua, ensialkuun kun piti tosiaan se koko lätkä vaihtaa toiseen 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 22:06 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
HiTec kirjoitti: Pikkasen voi olla heikkoa alkaa tuollaista merkkistöä vääntämään nykyiseen EU-aikaan. Toki vaihtuvat, sähköiset merkit hoitavat tämänkin ongelman, mutta on huomattavasti helpompaa & halvempaa vain tuikata se rautatolppa sinne tienviereen vs. että sinne rakennetaan tuollainen vaihtuva tikkari sähkösyöttöineen. Hämmästyttävää kerrassaan mutta Saksassa oli nopeusrajoitusmerkkejä joissa lisäkilpi sateella, niillä varmaan on siellä pykälätkin että kuinka monta milliä tunnissa pitää tulla vettä että se astuu voimaan, vai luottaakohan ne vain maalaisjärkeen... Virossa taas nuo kellonajan mukaan menevät rajoitukset, täällä varmaan pitäisi olla kesä-ja talviajalle oma lisäkilpi Paras oli kyllä sovinistisessa saksassa parkkihallin kapeampien ruutujen yläpuolella oleva julmetun iso kyltti Ei Naisautoilijoille 
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Kaapelimies
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 23:12 |
Viestit: 2644 Paikkakunta: Päijät-Häme
|
Xari kirjoitti: Hämmästyttävää kerrassaan mutta Saksassa oli nopeusrajoitusmerkkejä joissa lisäkilpi sateella, niillä varmaan on siellä pykälätkin että kuinka monta milliä tunnissa pitää tulla vettä että se astuu voimaan, vai luottaakohan ne vain maalaisjärkeen... Virossa taas nuo kellonajan mukaan menevät rajoitukset, täällä varmaan pitäisi olla kesä-ja talviajalle oma lisäkilpi Hollannissakin on moottoritiellä muutaman sadan metrin välein olevissa kilometripylväissä "120 km/h 22-06" tms. teksti, ja satasen lätkät tikkareissa. Arvaisin että Saksassa ei luoteta maalaisjärkeen, vaan jos asvaltin väri on muuttunut, se on märkä; "Beim nässe" tarkottaa "märällä". Ne on aika ehdotonta kansaa, poliisin kanssa ei neuvotella. Mutta ilmeisesti noita maita ei tiukat EU-rajoitukset sitten koske vaan voivat sooloilla tuolla tavalla  .
2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
|
|
|
|
 |
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 16.11.2022 23:57 |
Viestit: 3965
|
HiTec kirjoitti: pvalila kirjoitti: Mun mielestäni talvirajoitukset olisi pitänyt toteuttaa niin, että esim. satasen alueella käytettäisiin tavallista 80 km/h liikennemerkkiä, jonka alla taustana olisi noin 15 cm liikennemerkkiä suurempi vihreä kiekko: se kiekko antaisi sitten oikeuden tiettyinä vuodenaikoina ajaa ko. paikassa 20 kilsaa tunnissa rajoitusta kovempaa. Nykyinen fyysisten merkkien vaihtorumba kahdesti vuodessa on hölmöläisten touhua. Pikkasen voi olla heikkoa alkaa tuollaista merkkistöä vääntämään nykyiseen EU-aikaan. Toki vaihtuvat, sähköiset merkit hoitavat tämänkin ongelman, mutta on huomattavasti helpompaa & halvempaa vain tuikata se rautatolppa sinne tienviereen vs. että sinne rakennetaan tuollainen vaihtuva tikkari sähkösyöttöineen. Toki noissa mekaanisissakin on nykyisin ne läpät = läppää kääntämällä saadaan kesä/talvinopeus asetettua, ensialkuun kun piti tosiaan se koko lätkä vaihtaa toiseen  Minäkin mietin sitä, että nuo sähköiset merkit olisivat turhan kalliita ja lyhytikäisiä. Ja olet oikeassa, nykyiseen EU-aikaan tuollainen taustarengas voisi olla vaikea saada hyväksyttyä. Mutta jos Saksassa voivat laittaa lisäkilven "Sateella" niin kai täällä Suomessa voisi olla sitten lisäkilpi "Talvella"  . Jos ovat Saksassa kyenneet määrittelemään käsitteen "Sade" niin ehkä me pystymme määrittelemään käsitteen "Talvi"... 
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 17.11.2022 09:34 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
pvalila kirjoitti: Mutta jos Saksassa voivat laittaa lisäkilven "Sateella" niin kai täällä Suomessa voisi olla sitten lisäkilpi "Talvella"  . No lisäkilvellähän voidaan speksata jo lähes mitä tahansa, mutta tuo vihreä rinkula tms. niin... Voisihan siinä moottoritien 120km/h lisäkilvessä lukea vaikka "Talvirenkailla 100km/h" koska Suomessa on käytettävä talvirenkaita marras-maaliskuu välisenä aikana kelin niin vaatiessa 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
C4_robotti
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 17.11.2022 10:14 |
Viestit: 2000 Paikkakunta: JKL
|
Kyllä tuossa omassa joku kamera on, mikä tunnistaa nopeusrajoitukset. Sillä on ilmeisesti vaan vähän huono näkö, kun on joskus eri mieltä tolpan numeron kanssa...
"Boss makes a dollar, I make a dime. That's why I poop on company time" (Karl Marx)
|
|
|
|
 |
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 17.11.2022 10:58 |
Viestit: 1940 Paikkakunta: Helsinki
|
C4_robotti kirjoitti: Sillä on ilmeisesti vaan vähän huono näkö, kun on joskus eri mieltä tolpan numeron kanssa... Itsellä taasen tuolla Berlingon kameralla tuntuu olevan vähän liiankin hyvä näkö kun esim. Hki keskustassa Mannerheimintiellä tuon mukaan varsin usein saisi ajella jopa 100km/h. On kamera mokoma poiminut nummerot viereisellä bussikaistalla körötelleen linjurin persuuksista 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24 Suzuki GSF1250SA GT Bandit -08
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 17.11.2022 16:29 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
Näiden lisäkilpien asennus olisi aivan turhaa kun tiettyjen saksalais-automerkkien kuljettajilla on vaikeuksia ymmärtää olemassa olevien kun merkitystä. Ja mahtuu siihen yksi ruotsalainen automerkki kun.
|
|
|
|
 |
Xari
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 17.11.2022 17:08 |
Viestit: 5862 Paikkakunta: Lahti
|
pvalila kirjoitti: Mutta jos Saksassa voivat laittaa lisäkilven "Sateella" niin kai täällä Suomessa voisi olla sitten lisäkilpi "Talvella"  . Hämmästyttävää mutta maailmalla on jopa pystytty korvaamaan vihreä liikennevalo lisäkilvellä jossa on vihreä nuoli eikä sun enään koskaan tarvi oikealle kääntyessä odottaa valon vaihtumista.
Kunniajäsen BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
|
|
|
|
 |
Ajomies
|
Viestin otsikko: Re: Nopeuden tunnistus karttapohjasta vai kamerasta? Lähetetty: 17.11.2022 18:22 |
Viestit: 203 Paikkakunta: Asuinpaikka ja ammatti sama
|
Uusi puhelin. Millä helevetillä tämän tekstin vääristelyn saa pois. Hidasta kuin mikä kirjoittaa kun kaikki pitää tarkistaa
|
|
|
|
 |
|
|