Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Vaihtoehtoja C5 X7:lle
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=26875
Sivu 1/5

Kirjoittaja:  Huikko [ 20.12.2017 17:58 ]
Viestin otsikko:  Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Ajelen siis toistaiseksi Kia Nirolla. Se päättyy tässä välipäivinä. Sen jälkeen käyttöautoksi jää Fiat Panda 2015 sekä Skoda Felicia Kombi 1997. ZX:n kohtalona on konservointi ja taltioiminen salamyhkyräisellä tavalla.

Tarvitsen varmaankin jonkun käyttöfarkun. Se voi olla Dieselikin jos ei kuluta kauheita. Olen katsellut taas C5 X7 suuntaan. Hyvät yksilöt ovat harvassa ja se radion vaihtaminen olisi taas tapetilla. Se ei ole yksinkertaista jos haluaa 2DIN naviradion.

Olenkin katsellut mitä muita autoja voisi harkita. Hintaluokka on ollut 2000-15000€.
Sen verran jää varaa kun Niro vaihtuu kesäautoon.

Olisi mukava saada mielipiteitä puolesta/vastaan tai jopa käyttökokemuksia seuraavista vääränmerkkisistä:

1) Fiat Croma Diesel
2) Seat Altea XL tai Freetrack Diesel
3) Saab 9-5 Combi Diesel
4) Rover 75 Diesel
5) Alfa Romeo 159 STW Diesel
6) Renault Laguna 3 Break Diesel
7) Dacia Logan MCV Diesel
8) Peugeot 508 Break Diesel
9) Honda Accord Tourer Diesel
10) Fiat Stilo STW Diesel

Mitä arvon raati on näistä vehicleksistä arvon mieltä?

Kirjoittaja:  Hessu [ 20.12.2017 18:16 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Kai sitä nyt muutaman kuukauden ajaa ihan millä hyvänsä ;) Ehdotan Alfaa, on tyylikäs ja erottuu massasta.

Kirjoittaja:  Huikko [ 20.12.2017 18:43 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Tarkoitus on ajaa pidempäänkin (kuten mä aina teen :lol: )

Niro vaihtuu kesäautoon/harrasteautoon.

https://www.mega-auto.fi/vaihtoautot/alfa+romeo/159/103508
Tuota Alfaa olen silmäillyt.

Kirjoittaja:  SamiT [ 20.12.2017 22:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Jos tuo 159-mallin paljon vanhoja laadukkaammaksi ja paremmaksi kehuttu Alfa ei happane ja toimii kuten pitää niin on ulkonäöltäänkin mitä oivallisin auto, ehkä parasta mitä tässä koko- ja ikäluokassa on tarjolla, ajamaan en ole päässyt tuommoista herkkua. Tähän kai on muistettu asentaa valmistusprosessin edetessä sielukin, joka ilmeisesti kuitenkin järkivaihtoehto Nirosta tavallaan uupui? Tuskin 508 GT HDI hyvillä varusteilla paha olisi sekään, mutta kuitenkin Alfaa tavanomaisempi ja ehkä turhankin saksalaisen oloinen sisustan osalta.

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.12.2017 23:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

159:ssä oli (ainakin joissain malleissa) usein ongelmia ohjaustehostimessa/-vaihteessa, kannattaa googlettaa 159 ohjausvaihde / steering rack

En tiedä varoittaako tuo miten ennakkoon ja mitä pitäisi testata, mutta itse tutkisin vuodot, toiminnan ja erilaiset äänet tarkkaan, ehkä google kertoo tarkemmin oireita?

Kirjoittaja:  Xari [ 20.12.2017 23:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Vähän samat mielessä, Xantialla ajoaikaa puoli vuotta, ehkä puolitoista, X7:lla ei takuulla ajeta yhtä pienillä korjauskuluilla eikä kait muillakaan.
-Muhku ei oikein iske, tilaahan siinä olis ja mukavuutta.
-C4 I automaatilla menis säästövaihtoehtona, Berlingo muuten mut toi automaatti...C4 II liian tylsä.
-159 on kyllä hieno ja hyvä ajaa, pajoittamisen hinta? positiivista on että sen ostajaa ei kukaan pidä täysipäisenä :)

Hinta, kympin autolla pitää päästä seuraavat 10 vuotta, sitä halvemmalla voi tyytyä vähän vähempään.

Tavaratila pitää olla joten C6 ei käy, vetopainoa 700kg jarruitta.

Kirjoittaja:  kaseva [ 21.12.2017 00:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

508 tai Accord. Ugh. :)

Kirjoittaja:  Aapeli [ 21.12.2017 00:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Ihan mielenkiintoinen lista, joka osoittaa, että nyt haetaan autoa aika laajalla haarukalla. Onko teillä muuten kokemusta onko Alfojen plussat ja miinukset kuinka yhteneviä Fiiattien kanssa? Saman konsernin tekeleitä kun ovat, vaikka eri painotukset eri asioissa.

Xari kun otti puheeksi täyspäisyyden, niin kumpiakohan pidetään täyspäisempinä, Sitikoiden vai Alfojen omistajia?

Kirjoittaja:  Teuski [ 21.12.2017 08:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Ääni Stilolle.

Kun se on todennäköisesti myynnissä viimeistään maaliskuussa niin arvonaleneman vaikutus on pienin :lol:

Loganista on kokemusta vain bensana, Dusterista dieselinä. Logan on ihan hirveä rämpylä mutta neliveto-Duster on vakuuttava peli kun pitää mielessä lähtökohdat ja ainakin siihen tuo 1.5 diesel istuu kuin nenä päähän.

Laguna III breakin perä kun olisi muotoilultaan lähempänä samanikäistä Megane breakia niin siinä olisi kyllä komea peli :) Lähinnä se C-pilarin muotoilu saa sen perän näyttämään hölmöltä pahkalta.

Kirjoittaja:  maximi [ 21.12.2017 10:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Teuski kirjoitti:
Ääni Stilolle.

Kun se on todennäköisesti myynnissä viimeistään maaliskuussa niin arvonaleneman vaikutus on pienin :lol:

Loganista on kokemusta vain bensana, Dusterista dieselinä. Logan on ihan hirveä rämpylä mutta neliveto-Duster on vakuuttava peli kun pitää mielessä lähtökohdat ja ainakin siihen tuo 1.5 diesel istuu kuin nenä päähän.

Laguna III breakin perä kun olisi muotoilultaan lähempänä samanikäistä Megane breakia niin siinä olisi kyllä komea peli :) Lähinnä se C-pilarin muotoilu saa sen perän näyttämään hölmöltä pahkalta.


Höh! Eihän toi sisältä näy... :roll:

Kirjoittaja:  tcane [ 21.12.2017 11:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Ne 3 minkä suuntaisista on edes vähän kokemusta:

Altea XL aikanaan pitkässä koeajossa kun harkitsin sitä uutena; meluisa ja ”tylsä”.

Laguna 3 1.5dci HB reilu 30tkm ja meno jatkuu; sisusta tehty halvalla mutta toimii silti, mukava matkavaunu kun ei ole kiire, kohtuullinen melu ja kulutus. Osat yleensä järkevän hintaisia. PA-suodatin vaihtuu puolessa tunnissa, partikkelisuodattimen tukkeutumista koitetaan välttää säälimättömällä käytöllä ja säännöllisillä oikeilla öljyn vaihdoilla. Vastusten ansiosta lämpiää talvella hyvin.

Nykymallin Logan MCV (90Tce); pikkuauto keskikokoisen korissa, takapenkki erityisesti paljastaa hintaluokan. 2 ihmistä ja kevyt kuorma kulkee kotimaan liikenteen rytmissä rauhalliseen tahtiin, mukavampi kuin moni kalliimpi mutta melua toki on, rengasvalinta vaikuttaa. N. 20tkm toiminut, pl. tankin lukko joka jäätyy.

Muuten sydän sykkii Alfan merkille ja yhteistä historiaa on eri mallien kautta. Ehkä vielä joskus kuuluu kalustoon harrasteena, pääasiallisena käyttiksenä ei ikinä.

Kirjoittaja:  Xari [ 21.12.2017 11:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Dacia Loganilla sais valtiolta autoverorahat takaisin, 900cc bensaturbo ei oikein vakuuta, 300tkm vedetyllä HDi:llä on varmaan enemmän kilsoja edessä, tämä on tosin kokeilematta, ainakaan Clio ei vakuuttanut, "ranskalainen" jossa on datsunin alusta.

Laguna III, ankeanharmaa ämpärimuovinen sisusta ei oikein iske, tosin X7:n vakiosistustakin on susiruma, nahoilla kelpaa.

Italialaisista Lancia Delta, tässähän tosin ei oikein ole tavaratilaa, kellään kokemusta?

Stilo STW olisi kyllä auto joka ei edes romunkuljetuskäytössä rumenisi.

Yhtään Alfistia en tunne, Sitikkamiehistä löytyy persoonallisia tapauksia...

Kirjoittaja:  Japa [ 21.12.2017 16:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

1) Fiat Croma Diesel

Näitä saa ominaisuuksiin nähden halvalla. Sen ymmärtää, kun autoa katsoo. Kohderyhmä eläkeläiset?

2) Seat Altea XL tai Freetrack Diesel

Golfin karsituin,venytetyin ja korotetuin malli. XL tuli aikanaan koeajettua eikä herättänyt minkäänlaisia ostohaluja.

3) Saab 9-5 Combi Diesel

Saappi dieselinä...miksi? Miten olisi bensaturbo ja RE85..? Listan mielenkiintoisin järkiautoista.

4) Rover 75 Diesel

Retro kuin Chrysler 300C. Varmaan vähintään yhtä huonokin..? Ei liene käyttöautoksi..?

5) Alfa Romeo 159 STW Diesel

Tehon ja hinnan suhde kohtaa. Joku apulaite (laturi?) on laitettu joko niin, että se oli helppo vaihtaa tai vaati koko moottorin nostamisen :roll: .
Tämän valitsisin itse näistä. Jos uskaltaisin :)

6) Renault Laguna 3 Break Diesel

Lagunan maine pilattiin toisessa versiossa ja kolmonen oli liian pliisu. Varmaan saa hyvän auton, mutta miten siitä pääsee halutessaan eroon?
Tästäkin saa tehokkaan dieselin halvalla.

7) Dacia Logan MCV Diesel

Mitä tämä tällä listalla tekee?

8) Peugeot 508 Break Diesel

Järkivalinta kaikin puolin.

9) Honda Accord Tourer Diesel

Toinen järkivalinta.

10) Fiat Stilo STW Diesel

Jos ei ole pakko, niin ei tuollaista varmaan kukaan osta. Halpojahan ne kyllä on.


Miksei listalla ole Jaguar X-type Estate ja Volvo V70? V70 on toki tylsä, mutta onhan se mukava ja nelivetomallejakin on tarjolla.

Kirjoittaja:  jasu [ 21.12.2017 17:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Japa kirjoitti:
5) Alfa Romeo 159 STW Diesel

Tehon ja hinnan suhde kohtaa. Joku apulaite (laturi?) on laitettu joko niin, että se oli helppo vaihtaa tai vaati koko moottorin nostamisen :roll: .

Laturi on vielä ihan vaihdettavissa, mutta hihnan asennus onkin sitten toinen urakka. Venyvä seitsen- vai kahdeksanurainen, ja lyhyt. Tilaa ei juuri ollenkaan, ja asennukseen tarkoitettu työkalu mahtuu paikalleen mikäli nostaa moottoria tai leikkaa runkopalkin. Paikallisessa Bosch -korjaamossa alun kolmatta päivää meni että saivat vaihdettua, Deltalta kävi asentaja opastamassa jo toisena päivänä. Deltalla ei halunnut sitä remppaa edes tehdä...

Japa kirjoitti:
Miksei listalla ole Jaguar X-type Estate

Tähän voisi olla Halonhakkaajalla kommentoitavaa. Vuoden kesti iloa sen kanssa, tai siis yhteiseloa, mutta eipä enää... Hieno varmasti harrastepeliksi, mutta käyttöauton virkaa se ei osannut oikein toimittaa...

Kirjoittaja:  Huikko [ 21.12.2017 17:31 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Täällä on Alfatarinat samanlaisia kuin muilla foorumeilla sitikkatarinat. :lol:

Kirjoittaja:  ovi [ 21.12.2017 17:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

X-type Nakuvaari oli harkinnassa toiseksi autoksi ja kävin yhtä koittamassakin, mutta siihen se sitten jäi. 200 tkm ajettu 3.0 V6 bensa 4wd tuntui olevan kolinoitten perusteella alustan osalta täyden remontin tarpeessa. Ja johonkin se voimakin oli kadotettu, kun tuntui liikkuvan niin nihkeästi.

Volvo V70 voisi olla aika näpäkkä peli. Miellyttävä auto, kunhan ei laita liian isoja vanteita ja eivät ole pahoja ruostumaankaan.

Kirjoittaja:  jasu [ 21.12.2017 18:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Huikko kirjoitti:
Täällä on Alfatarinat samanlaisia kuin muilla foorumeilla sitikkatarinat. :lol:

Jos tuota laturiremppaa JTD:n kanssa meinaat, niin kyseisen puljun myyjä (vai olikohan peräti omistaja) pyys sitä ihmettelemään, ehkä sen takia kun on tullu aika runsaasti jutusteltua noista omistakin projekteista. Ja aika paljon sähköosaa heiltä ostanut, sekä kysellyt mitä kummallisempien tuotteiden perään...

Ihan tuulesta ei ole temmattu tuo tarina, todellisuuspohjaa ainakin vähän. Asentajakin opetti muutaman uuden sanan autonkorjaussanastoon sitä ihmetellessä... :oops:

Kirjoittaja:  Huikko [ 21.12.2017 18:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

https://m.youtube.com/watch?v=lgN3A4xXAB4

Video aiheesta kestää alle 8 min.
Astrassa on pienempi konehuone kuin 159:ssä

Kirjoittaja:  ace [ 21.12.2017 18:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Täältäkin ääni Alfalle. Kolmea 159:iä olen kokeillut, kahta TBi TI farkkua ja yhtä 2.4 JTD:ta, joista olisin ehkä mieluiten tuon dieselin ottanut (TI TBi:t olivat makeita ajaa, mutta käytännössä liian madallettuja jo vakiona). Jos tuo 2.4:n laturiremppa pelottaa, niin saahan tuota nelipyttyisenä dieselinäkin (1.9).

Kirjoittaja:  Huikko [ 21.12.2017 18:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Olen omistanut auton, jossa piti kone kallistaa tulpanvaihtoa ja öljynsuodattimen vaihtoa varten.
Ei kai pitäisi pelottaa enää mikään.

Kirjoittaja:  ace [ 21.12.2017 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Huikko kirjoitti:
https://m.youtube.com/watch?v=lgN3A4xXAB4

Video aiheesta kestää alle 8 min.
Astrassa on pienempi konehuone kuin 159:ssä


Juurikin noin helppo se on 1.9:ssä, mutta se 5-mukinen 2.4:nen onkin käsittääkseni hieman hankalampi. alfabbs.fi löytyy stooria.

Kirjoittaja:  jasu [ 21.12.2017 18:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

ace kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
https://m.youtube.com/watch?v=lgN3A4xXAB4

Video aiheesta kestää alle 8 min.
Astrassa on pienempi konehuone kuin 159:ssä


Juurikin noin helppo se on 1.9:ssä, mutta se 5-mukinen 2.4:nen onkin käsittääkseni hieman hankalampi. alfabbs.fi löytyy stooria.

Jep, vitoskoneesta tosiaan oli kyse. Varmasti onnistuu sillä alkuperäisellä työkalulla, kunhan hoitaa että saa runkopalkin pois edestä. Oli se Deltan asentajakin vihjannut että "vähintään yksi opintokappale tulee hihnan kanssa", vaikka niistä olisi kokemustakin. Neloskoneisen kanssa ei ongelmaa, sinne kun mahtuu...

Kirjoittaja:  Huikko [ 21.12.2017 20:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

V70 on poissa listalta, koska se volvon kelluva radiohässäkkä on melko mahdoton vaihtaa. Ja dynaudion setilläkin se soi kuin mustalaisen perse.

Kirjoittaja:  Dale [ 21.12.2017 23:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Minulla on 0-91tkm kokemus vuosimallin 2010 159 sedanista 2.0JTDm 170hv -moottorilla.
Auto oli käytössä uudesta vuosina 2010-2014. Olen näemmä Alfa-palstalle kirjoitellut kokemuksia, joita tässä mielelläni, täydentäen jaan.

Suorituskyky aika lailla samaa luokkaa kuin nykyisessä DS4 2,0 HDi:ssä. Eli ohitse pääsee oikein kivasti.
Tankkauksista mitattu kulutus pyöri kuuden litran tietämissä. Ajosta 70% oli maantietä tai moottoritietä (Tku-Salo väliä enimmäkseen).

Hyviä puolia:
- Erinomainen ajettavuus kesät, talvet
- Suorituskyvyn ja kulutuksen suhde mainio
- Hyvät valot (xenon)
- Kaunis katsella
- Käytettynä saa paljon autoa eurolla

Huonoja ominaisuuksia:
- huono lämpiämään kovemmilla pakkasilla (ei ollut Webastoa eikä sisätilanlämppäriä)
- rengasmelua Alfaa edeltänyttä C5 II-mallia enemmän, muttei paljoa enempää kuin Alfaa seuranneessa F31 BMW:ssä
- roiskeläpät kannattaa hommata, koska kyljet ovat melkoisen alttiita maalin häviämiselle
- kysyjän aiempia viestejä peilaten, vakiona ollut Blue&Me -mediajärjestelmä hands free -toimintoineen kehno (olen nähnyt näihin asennettavan 2DIN-kokoisia "soittimia")

Matkan varrelle osuneita korjauksia:
- ulkolämpötilan mittarin anturi vaihdettu 70tkm kohdalla
- oikea raidetangon pää 85tkm
- moottorin tukikumi uusittu kaksi kertaa 70tkm ja 91tkm
- jarrupalat ja levyt 85tkm
- takapyörän laakeri 85tkm
- takajousi poikki (asian huomasi vain hieman puutteellisesta suuntavakaudesta)
- kerran katsastin ja läpi meni

Itse jos ostaisin, niin hankkisin viimeisten vuosimallien farmarin tällä moottorilla, nahkapenkeillä ynnä muilla varustuksilla. Näitä ei vain kovin usein ole tarjolla. Tarjontaa tuli erikoisen tarkkaan ihmeteltyä ennen nykyisen auton hankintaa.

Kirjoittaja:  Huikko [ 21.12.2017 23:11 ]
Viestin otsikko:  Re: Vaihtoehtoja C5 X7:lle

Kiitoksia paljon.

Sivu 1/5 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/