C4_robotti kirjoitti:
Teuski kirjoitti:
Eikös tuo nyt ole ihan normaalia? Noin ainakin 2000-luvun alussa autokoulussakin opetettiin...
Mutta ei tuota opetettu 80-luvun alussa autokoulussa. Itse on pitänyt opetella...

Mutta kun haluaisi automaatin...
Ei 90-luvun alussakaan henkilöautoilijoille moista opetettu, kuorma-auton kanssa asiasta kyllä jutusteltiin ja tultiin samaan tulokseen että jos vaan kepeästi jaksaa, niin ei niitä kaikkia vaihteita tarvitse käyttää. Kuorma-autossa (joku pitkänokkainen Scania, mallinumero unohtunut) kun niitä pykäliä oli vähän enemmän henkilöautoon verrattuna, ja maksimikuorman mukaan mitoitettu, niin aika helposti siitä sai joka toisen käytännössä välistä jättää, olikohan niitä 7 vai 8 pykälää, kertojan kanssa meni jotenkin hupsusti että piti muistaa mikä on aina minkäkin jälkeen seuraava missäkin kertojan asennossa...
Vaan saa kai automaatin hankkia sellaisen halutessaan, vaikkei ns. järkiperustein sitä olisikaan valmis perustelemaan..?
Jos muutaman perusteen automaatille heittäisi? Mukavuus, liikkeellelähdön (mahdoton sammuttaa liikkeellelähdöissä) helppous, leppoisampi ajokokemus (siis toimivan, ei nykivän/arpovan kanssa), paremmin saa keskityttyä oleelliseen, varmasti muitakin syitä löytyy. Haittapuolena sitten, aina ei ole just se pykälä mitä haluaisi, ja polttoainettakin saattaa vähän enemmän mennä. Ja nämä kokemukset siis perinteisistä mehusekoittimista, jotka tuntuu mukavammilta kuin sähköohjatut mehusekoittimet, eikä robottilaatikoita mielestäni tähän pitäisi sekoittaa...
Semmoinen pikkulisäys liittyen omiin romuihin, on tullut suosittua ratkaisua jossa käyttöautossa on automaatti, ja harrasteautoissa sitten manuaali. Vaikka kyllähän harrasteautoonkin sellainen kävisi, etenkin kun vähän välillä hämärtyy käyttö-ja harrasteauton rajat...