Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Evasion, mitä pitää tietää
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=26968
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 12.01.2018 19:25 ]
Viestin otsikko:  Evasion, mitä pitää tietää

Jotenkin alkanut tuntumaan että ei haluis laskeutua autoon vaan pelkästään istuutua ja ei näissä halvemmissa vaihtoehdoissa ole tarjolla kuin Xsara Picasso ja Evasion vai olenko unohtanut jotain ?
Jos lähtee bensa Evasionia ostelemaan niin mitkä on mallikohtaiset erityispiirteet jotka pitää tutkailla ?

Kirjoittaja:  Teuski [ 12.01.2018 19:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Omat kokemukset perustuu Jumpyyn, mutta samoja pelejähän ne on. Etupään niveliä ja kääntölaakereita menee ja vaihteensiirto väljistyy.

Mutta miksei samantien C8, tarjonta on parempaa ja hinnat alhaalla. Saa vaikka veekutosta ja automaattia jos huikennella haluaa :) jos taas kulutus on ongelma niin picassoa vaan...

Kirjoittaja:  olli__o [ 12.01.2018 21:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Joskus kun katselin Evasioneita, niin osassa oli jo korjattuja helmapeltejä ruosteen takia, en tiedä yhtään onko kuinka yleistä ja mistä ruostuu ekana.

Jos merkillä ei ole niin väliä, niin Peugeotin 806 on melko tarkkaan sama auto kuin Evasion ja 807 sama kuin C8, tuo tarjontaa lisää, mutta Evasionit/806:t eivät ole kovin yleisiä, yleensä vain muutamia myynnissä koko Suomessa. Penkkijärjestelyissä ja määrissä voi olla eroja, mutta niin voi olla varustelusta riippuen autoyksilöissäkin 6,7,8 paikkaisia ja joskus on ollut osa penkeistä hukattukin ja onkin vain 2 tai 5. Evasioneita ja 806 saa myös bensaturbona 2.0 ct, jossa voisi olla vääntöä mukavammin, eivarsinainen tehoraketti kuitenkaan, kulutus taitaa olla kuitenkin turbossa isompi?

Sitten voisi olla vaihtoehtona "puolipakut", Berlingot ja Jumpyt ja niiden vastineet muilla, mutta ei kokemusta millainen niihin on astua, istua ja ajaa?

Kirjoittaja:  Ishmael [ 13.01.2018 13:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Itsekin olen tsekkaillut Evasion / C8 kantaa ja käynyt jopa koeajollakin (C8).

- C8:ssa nyppii niiden huono yleiskunto lapsiperheiden jäljiltä; likaisia sisältä ja päältä täynnä naarmuja ovenkahvalinjan alapuolelta -> lapset pyyhkineet auton kylkiä hiekkaisilla kurakintailla odotellessaan vyöttämistä turvaistuimiin?
- Puskurien kulmat ruvella monesti edestä ja takaa, ilmeisesti korin kulmat hankala hahmottaa ajaessa, oli suunta sitten eteen- tai taaksepäin?
- Ja siten vielä monessa yksilössä on maalipinnassa suoranaisia pintamaalittomia reikiä ja alta paistaa vaaleampi maalikerros tai ruoste. Vesiohenteinen maali?
- Muutamassa on huoltojen laita ollut pidemmällä aikajänteella kuin suositus - toisin sanoen korjattu / huollettu vasta kun on pakko. Yhdessä koeajetussa yksilössä automaatista kuului kamala pamaus, kun nopeus ylitti 60 km/h --- äkkiä takaisin autoliikkeeseen, jossa ko. yksilö oli varustettu hintalapulla: 3990 euroa :roll: Eipä hinta takaa laatua näissä(kään)...

Hyvin huolletun ja pidetyn C8-yksilön löytäminen tuntuu ylivoimaiselta. Välillä olen huomannut miettiväni, että perinteiset jenkki-lauluautotkin ovat siistimpiä ja paremmin pidettyjä kuin tämä jota juuri katselen :lol:


Evasionissa miellyttäisi yksinkertaisempi tekniikka ja omaa silmään paremmin osuva muotoilu vrt. C8. Valitettavasti ei ole eteen osunut vielä hyvää yksilöä, jota olisi viitsinyt lähteä katsomaan sekä koeajamaan tarkemmin. Näitä on harvoin nykyään tarjolla muutenkin.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 13.01.2018 20:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

No jos nyt lähdettäisiin leikkimään ajatuksella että kyseeseen tuliskin C8 ja V6 koneella. Konehan on sama kun kakkoskoppasessa C5:sessa, mutta onko laatikko myös sama ? Entäs noi muut tarkistettavat kohteet C8:ssa ? Kamuxilla näyttäis kyllä olevan Evasion turbolla myynnissä ja ajettu sen 200tkm.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 14.01.2018 00:36 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Tykkään Evasionista hullun lailla ja sitten kun pitäisi antaa vinkkiä mitä niistä kannattaa katsoa, niin ei osaa sanoa mitään :(

Kuten jossain Huikon ketjussa totesin, aikanaan pähkäilin C8 ja Evasionin välillä ja päädyin tähän vanhempaan. Osittain sen takia, että minun korvaan C8:n viat kuulosti jotenkin ikäviltä: jumittuvia jarruja, jäätyviä konepellin vaijereita jne.. Evasionin kirveellä veistetty ulkomuotokin jotenkin kiehtoo. Sisätilat onkin sitten mukavan pyöreät erityisesti kojetaulun osalta.

Meillä ei ole koneen (2.0 c.t.) kanssa ollut muuta murhetta kuin viime syksyinen päästöepisodi. Siitäkin selvittiin sillä, että vaihtoi aikanaan vaihdetun tarvike-lambdan tilalle boschin. Auto vaikuttaa jotenkin niin patarautaiselta ja yksinkertaiselta. Autoon on helppo mennä, kun ei tarvitse laskeutua eikä nousta, riittää että siirtyy. Penkeissäkään kun ei ole hirmuisia sivuttaistukia tiellä. Varmasti Jumpy-tausta vaikuttaa siihen, että jousitus on ikävän kova. Olisi mukava tietää onko C8:ssa samanlainen. Työkalumaista vaikutelmaa korostaa se, että tässä istutaan pystymmässä kuin tavallisessa henkilöautossa. Yllättäen auto on kuitenkin melko hiljainen ja hyvä ajaa maantiellä. Kova jousitus risoo enemmänkin pikkupyörityksessä. Vaihteensiirto on ajan myötä veltostunut, mutta pykälät löytyy paljon paremmin kuin esim. Puntossa.

2-litran Xantiaan verrattuna vääntö on tyhjäkäynnin tuntumassa heikompaa. Toki välitykset ja auton paino vaikuttaa. Kierrokset kun saa 2000 tuntumaan, niin meno on mukavaa. Heikko alavääntö kiusaa enemmänkin taajama-ajossa. Maantiellä kierrokset on sen verran korkeammalla, että kone pääsee oikeuksiinsa.

Maantiellä vie bensaa noin 8,5 l/100km.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 14.01.2018 00:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Joku tiesi kertoa, että tuo Kamuxin Evasion oli ollut vähän aikaa sitten myynnissä. Jotain hämärää tai sitten ei. Kuskin puolen liukuovessa ainakin ikävän näköinen lommo.

Kirjoittaja:  jptcool [ 14.01.2018 01:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Nettiautosta haku Evasion, tarkenna hakua - myydyt. Eka ja vika ilmoitus kyseisen pirssin aikaisempia.
Miksi edellinen käyttäjä luopui jo 2tkm:n jälkeen, tietää voi ei. Nyt voi saada halvalla hyvän ja tuoreella leimalla. Tai sitten ei.

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 14.01.2018 09:04 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

jptcool kirjoitti:
Nettiautosta haku Evasion, tarkenna hakua - myydyt. Eka ja vika ilmoitus kyseisen pirssin aikaisempia.
Miksi edellinen käyttäjä luopui jo 2tkm:n jälkeen, tietää voi ei. Nyt voi saada halvalla hyvän ja tuoreella leimalla. Tai sitten ei.


Näkyy hinta pudonneen 2000 eurosta 999 euroon eilisen aikana.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 14.01.2018 10:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

xs2jammu kirjoitti:
jptcool kirjoitti:
Nettiautosta haku Evasion, tarkenna hakua - myydyt. Eka ja vika ilmoitus kyseisen pirssin aikaisempia.
Miksi edellinen käyttäjä luopui jo 2tkm:n jälkeen, tietää voi ei. Nyt voi saada halvalla hyvän ja tuoreella leimalla. Tai sitten ei.


Näkyy hinta pudonneen 2000 eurosta 999 euroon eilisen aikana.


Ohhoh! Kannattaisi käydä ainakin katsomassa.

Kirjoittaja:  Wesa [ 14.01.2018 11:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Ostin par vuotta sitten 806 turbon kesälomareissuautoksi ja on vieläkin suvussa. Uudempia C8/807 tuli myös testattua muutama. Autot selvästi eri vuosituhannen tuotteita, mutta jotenkin 806 ja evasion miellytti enemmän. Sähkösäätöiset ja kääntyvät kapteeninpenkit oli kivat kun lauttajonossa sai pelata väliin viritetyllä pöydällä korttia lasten kanssa kun keskipenkit oli taaemmassa kiinnityspisteessä. Tällöin ilman takapenkkejä tavaratila oli vielä valtava. Auto on, kumma kyllä, paljon suurempi sisältä kuin päältä. Kyseisen yksilön kone oli pirteämmän tuntuinen kuin vastaava tuossa activassani. Siinä oli tosin turbo ja kansi uusittu matkanvarrella ja välitykset hieman xantiaa lyhyemmät. Iso kattoikkuna keskellä ja kattoluukku edessä oli hyödyllisiä. Autossa oli toki vikoja joita kaikkia en viitsinyt korjata. Kattoluukku sekoili ja vaati sulkemiseen välillä suoran sähkönsyötön katkaisijan johdoille joka ohitti jonkun raja/ylikuormasysteemin. Etuapurunko etenkin vasemmalta edestä lahoavaa sorttia ja vaikea havaita suojien takia. Samoin joustintuen yläpään kilvet ja laakeri. Moottorin öljyvuoto. Toinen lämppärin puhallin oli pimeänä, mutta yhdelläkin pärjäsi. Liukuoven koskettimissa, avausvaijerissa ja rullissa usein vikaa. Mutta kiva hieman työkalumainen tila-auto joka muuntuu pikkupakuksi helposti. Monet ratkaisut tehty kestävän tuntuisiksi toisin kuin uudemmissa seuraajissa. Pösöissä ei tainnut juuri olla automaatti-ilmastointeja joita taas evasioneissa oli.

Kirjoittaja:  Ishmael [ 14.01.2018 11:58 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

xs2jammu kirjoitti:
No jos nyt lähdettäisiin leikkimään ajatuksella että kyseeseen tuliskin C8 ja V6 koneella. Konehan on sama kun kakkoskoppasessa C5:sessa, mutta onko laatikko myös sama ? Entäs noi muut tarkistettavat kohteet C8:ssa ?


Kun nyt tuli esille tämä C8 ja V6 vaihtoehto, niin:
Nettiauto ja GTI Car Center; kyseinen bensa-V6 C8 on ollut myynnissä pitkään ja hinta on tippunut kuukausien aikana. Lähtöhinta oli muistaakseni jossain 3000 euron tietämillä. Jo kuvista näkee maalivauriot mm. konepellissä. Kilometrejä takana 301 tkm - eikös jakopään vaihtoväli ole se 100 tkm? Paljonko kustantaa V6:sen jakopään vaihto?

C8:ssa ihmetyttää myös ns. muovikromit ovien ulkokahvoissa; hyvin näyttävät luovan nahkansa joka yksilössä eli muovikromi kuoriutuu pois?!? Suoraa perinnejatkumoa XM:n kylkilistoista... :lol: Ja miksi etuvalojen pesureista puuttuvat peitekannet lähes joka yksilössä - irtoaako ne esim. harjapesussa?

Kirjoittaja:  kaseva [ 14.01.2018 12:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Eikös Juuso kaupitellut jossain kohtaa C8 V6:tta? Oliko vielä peräti nahkasisustuksella? Mahtoiko mennä kaupaksi... Voisi ainakin kuvitella, että on ollut osaavissa käsissä.

Kirjoittaja:  ninjamikko [ 14.01.2018 19:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

xs2jammu kirjoitti:
Jos lähtee bensa Evasionia ostelemaan niin mitkä on mallikohtaiset erityispiirteet jotka pitää tutkailla ?


En osaa tutkittavista erityispiirteistä sanoa, mutta -01 mallin bensa-Evasionilla olen ajellut viimeiset 2,5 vuotta ja vähän yli 70 000 km, enkä osaa kyllä autoa pahemmin moittia. Ärsyttävin ominaisuus on, että nollan ja pakkasen vuorotellessa tuntuu liukuovet jäätyvän tiukasti kiinni. Myös toisen puolen liukuoven kahva on hervoton ja liukuovi avautuu vain sisäpuolen kahvasta. Tämä on käsittääkseni tyypillinen vika.

Nöyrästi on auto kuitenkin palvellut, eikä laittoakaan ole ollut erityisen paljon. Kuluvaa osaa vaihdettu mm. jarrut joka nurkkaan sekä jotain etupään niveliä, vai olikohan alatukivarsi. Vilkkuviiksi meni oikosulkuun ja se täytyi vaihtaa ja nyt on myös pyyhkijöiden kytkimessä ollut jotain kosketushäiriötä kun välillä toimii ja välillä ei. Puhaltimen moottori vikisee tietyillä nopeuksilla ja tänä talvena on myös apukuskin puoleinen puhaltimen moottori alkanut ääntää. Tarkoituksena olisi nämä putsata kunhan kivat kevätkelit ovat täällä. Korjausopasta vaan ei ole, joten en tiedä miten paljon joutuu purkamaan vai löytyykö helposti hanskalokeron takaa.

Ajettavuudeltaan hyvin vakaa ja rautajousiseksi ihan mukava. Peittoaa monet muut saman hintaluokan 7-paikkaiset kevyesti ajomukavuudessa. Vertailun vuoksi kokeilin viime viikolla muutaman vuoden uudempaa Hyundai Trajettia ja Evasion oli siihen verrattuna huomattavasti hiljaisempi sekä jousitukseltaan reilusti mukavampi/pehmeämpi. Kulutus on omassa matka-ajopainoitteisessa seka-ajossa ollut karvan yli 8 litraa.

Nyt olisi itselläkin tarvetta toiselle 7-paikkaiselle, joten Kamuxin tonnin Evasion houkuttaa. Näyttää vaan kuvissa olevan pientä lommoa vähän siellä täällä sekä takakaarissa ruostetta. Tuskin ollut ihan parhaalla pidolla. Eihän tuo toki kova pyyntö ole, jos auto muuten on toimiva. Tonnin-parin hintaluokassa Evasion tai Peugeot 806 on varmasti hyvä valinta, jos vaan hyvän yksilön jostain sattuu löytämään.

Kirjoittaja:  Teuski [ 14.01.2018 19:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Onkohan se liukuoven kahva samanlainen kuin jumpyssa? Ebaysta saa tarvikkeita kohtuuhintaan. Muistaakseni eri puolille on omat kahvansa.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 15.01.2018 01:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

ninjamikko kirjoitti:
Ajettavuudeltaan hyvin vakaa ja rautajousiseksi ihan mukava. Peittoaa monet muut saman hintaluokan 7-paikkaiset kevyesti ajomukavuudessa. Vertailun vuoksi kokeilin viime viikolla muutaman vuoden uudempaa Hyundai Trajettia ja Evasion oli siihen verrattuna huomattavasti hiljaisempi sekä jousitukseltaan reilusti mukavampi/pehmeämpi.

Hiljaisuuden kyllä allekirjoitan, mutta että vielä mukavakin?! Meillä oli tätä ennen Ford Galaxy ja parilla tutulla on Galaxyn sisarmalli VW Sharan. Meidän Evasion on aivan selkeästi noita epämukavampi. Hyundai on tosin kokeilematta.

Kirjoittaja:  Wesa [ 15.01.2018 08:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

En minäkään tuota mitenkään erityisen epämukavana pitänyt.

Kirjoittaja:  Aapeli [ 15.01.2018 10:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Nämä mukava/epämukava -kuvailut on vähän hankalia. Selkein verrokki meillä oli Ford Galaxy, kun ajeltiin hetken aikaa molemmilla ja ero oli melkoinen. Tai sitten tähän meille on matkan varrella vaihdettu eri jouset, mitä kuitenkin vähän epäilen.

Mutta siinähän se selviää, kun käy kokeilemassa, jos sopiva eurovan osuu kohdalle.

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.02.2018 08:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Tässä kohtuuhintainen uudehko 807: https://www.nettiauto.com/peugeot/807/9406359

Kaivelin tuosta tietoja Service Boxista, tossa on 107hv 2.0 16V moottori, koodiltaan RHM. Enpä ole ennen kuullut tollasesta. Kyseisessä yksilössä on laatikkona AL4, isommissa dieseleissä olisi AM6:stakin.

Kirjoittaja:  Japa [ 01.02.2018 15:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Jep, tuossa moottorissa mm. tulpat on siellä tulipellin puolella toisin kuin esim. RHZ:ssa

Kirjoittaja:  Teuski [ 01.02.2018 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Evasion, mitä pitää tietää

Japa kirjoitti:
Jep, tuossa moottorissa mm. tulpat on siellä tulipellin puolella toisin kuin esim. RHZ:ssa

Niin RHRää tuo kai lähinnä vastaa, mutta mitä eroa mahtaa olla?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/