Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 15:14 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
SM:llä on siis ajettu etuvetoisten nopeusennätys 80-luvulla Bonnevillen aavikolla. Enpä ollut tällaisesta kuullutkaan. Koko juttu tuolla: http://www.curbside.tv/blog/2017/4/20/t ... ord-holder

Ennätysauto vetoautoineen ja (luonnollisesti) hydraulijousitetulla trailerilla:
Kuva

On kyllä komea SM, näitähän on Suomessa jo niin monta että josko joku väsäisi replican? Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... :mrgreen:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 16:09 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Xantippa kirjoitti:
On kyllä komea SM, näitähän on Suomessa jo niin monta että josko joku väsäisi replican? Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... :mrgreen:


Khröm.. tuota kyllähän tuollainen saattaa olla tulossa ;)
Vielä ei tiedossa mitä pellin alle tulee mutta aina vaan suuremmalla todennäköisyydellä jotain muuta kuin totuttua tekniikkaa



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 16:21 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Hienoa. Väri ja pölärit sopii hienosti, toivottavasti pysyt ulkoasun suhteen samalla linjalla. ;)

Itse asiassa toi autohan taitaa olla Kaj Stenvallin ankkamaalauksessa, ei vaan tullut senkään nähtyäni aikanaan mieleen että SM:llä on ihan oikeasti ajettu nopeusennätyksiä.

Niin kai tuo pickup ja kärri on myös työn alla? :mrgreen:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 16:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 471
Paikkakunta: Kouvostoliitto

Profiili WWW
Ulkoasuna juu tuo kyseinen ilman teippauksia kylläkin.
Eli kylkivalot ja listat pois yms. Lisäksi tuon hieno yksityiskohta eli peilipinnalle kiillotettu konepelti alapuolelta

Olisihan se kova rakentaa tuo pick-up mutta ehkä tää yksi nyt riittää..



C5 HDi, XM Turbo C.T. Automaagi -94
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 16:45 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Miullahan on tuommoset pölykapselit laitettuna, tuosta idean saaneena. On vaan useimmin irrallaan, aika epäkäytännölliset jos yhtään on tarvetta rengaspaineiden tarkasteluun, kolme ruuvia joka kapselissa...

On muuten ihan asiallinen ukko tuo Jerry, ainakin sähköpostikirjeenvaihdon perusteella. Ja jotain pientä tuli häneltä ostettuakin omaan moottoriin...

Ihan tuore ei ole tuo nopeusennätys, olikohan jossain 80-luvulla kun aloitteli tuon nopeuden tavoittelun, ja viimeisimmästäkin muistelen olevan toista vuosikymmentä aikaa....



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 18:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 137
Xantippa kirjoitti:
Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... :mrgreen:


Aivan ehdottomasti kaksi turboa tai sitten ei yhtään. On kunnioitettava SM:n moottorin sukulaisuussuhdetta Maserati Biturbon moottoriin.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 19:04 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Le_Dandy kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... :mrgreen:


Aivan ehdottomasti kaksi turboa tai sitten ei yhtään. On kunnioitettava SM:n moottorin sukulaisuussuhdetta Maserati Biturbon moottoriin.

Mitäs yhteistä niillä olikaan,90-asteinen odd-fire V6 ja Maserati? Muuten niissä ei ole oikeastaan mitään samaa. Pyörimissuunnasta lähtien on erilaista, nokkien määräkin tuli samaksi vasta myöhemmin, venttiilien määrä ei pysynyt samana ollenkaan. Ketjut korvautui hihnalla jne...

Ok, alkuun kyllä testattiin eroja yhden ja kahden turbon kesken, käyttäen Merakia testialustana. Sitten kone suunniteltiinkin täysin uudelleen...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 22:07 

Viestit: 5136
Wiki kertoisi kai yhteisen lähtökohdan moottoreille tosin määritteellä "roughly" varustettuna:
"The Maserati Biturbo was the first ever production car with a twin-turbocharged engine. It also featured the first production car engine with three valves per cylinder. The aluminium 90-degree SOHC V6 engine was roughly based on the 2.0 L Merak engine"

Versions_and_engines


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 16.01.2018 22:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3153
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Wikipedia voi kertoa mitä sinne on kuka tahansa kirjoittanut. Jostain syystä kuitenkin luotan seuraaviin linkkeihin hieman enemmän, ja vielä enemmän omiin kokemuksiin..:

http://www.maserati-alfieri.co.uk/menotti12.htm
Täältä, sivun puolivälistä Engine Tipo C114 kohdilta löytyy Sm:n moottorista juttua...

http://www.maserati-alfieri.co.uk/home01.htm
Ja täältä avautuu Bi-Turbon salat...

Yhteensopivia osia, lähinnä joitakin ruuveja ja muttereita...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 17.01.2018 14:38 

Viestit: 5136
Ok, eli "roughly" tarkoitti sitten ehkä vain tuota tuotantolinjasta/työkaluista johtunutta leveämpää haara-asentoa, tietysti sama ero/sukulaisuus on jos verrataan V6 ja V8 koneita keskenään.

Wikiin tosiaan voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta siinä on myös osa sen vahvuuksista, suattaapi olla siis biturbon koneen selityksiäkin jo tarkennettu...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Citroen SM Bonneville
ViestiLähetetty: 17.01.2018 15:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7835
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
olli__o kirjoitti:
Wikiin tosiaan voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta siinä on myös osa sen vahvuuksista, suattaapi olla siis biturbon koneen selityksiäkin jo tarkennettu...

Pari päivää sitten korjailin englanninkielistä Wikipediaa, siellä Activa-systeemi vaikutti vääntösauvoihin :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 12 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: