| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Citroen SM Bonneville http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=26986 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | Xantippa [ 16.01.2018 15:14 ] |
| Viestin otsikko: | Citroen SM Bonneville |
SM:llä on siis ajettu etuvetoisten nopeusennätys 80-luvulla Bonnevillen aavikolla. Enpä ollut tällaisesta kuullutkaan. Koko juttu tuolla: http://www.curbside.tv/blog/2017/4/20/t ... ord-holder Ennätysauto vetoautoineen ja (luonnollisesti) hydraulijousitetulla trailerilla: ![]() On kyllä komea SM, näitähän on Suomessa jo niin monta että josko joku väsäisi replican? Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... |
|
| Kirjoittaja: | Kenguru [ 16.01.2018 16:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Xantippa kirjoitti: On kyllä komea SM, näitähän on Suomessa jo niin monta että josko joku väsäisi replican? Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... Khröm.. tuota kyllähän tuollainen saattaa olla tulossa Vielä ei tiedossa mitä pellin alle tulee mutta aina vaan suuremmalla todennäköisyydellä jotain muuta kuin totuttua tekniikkaa |
|
| Kirjoittaja: | Xantippa [ 16.01.2018 16:21 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Hienoa. Väri ja pölärit sopii hienosti, toivottavasti pysyt ulkoasun suhteen samalla linjalla. Itse asiassa toi autohan taitaa olla Kaj Stenvallin ankkamaalauksessa, ei vaan tullut senkään nähtyäni aikanaan mieleen että SM:llä on ihan oikeasti ajettu nopeusennätyksiä. Niin kai tuo pickup ja kärri on myös työn alla? |
|
| Kirjoittaja: | Kenguru [ 16.01.2018 16:30 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Ulkoasuna juu tuo kyseinen ilman teippauksia kylläkin. Eli kylkivalot ja listat pois yms. Lisäksi tuon hieno yksityiskohta eli peilipinnalle kiillotettu konepelti alapuolelta Olisihan se kova rakentaa tuo pick-up mutta ehkä tää yksi nyt riittää.. |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 16.01.2018 16:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Miullahan on tuommoset pölykapselit laitettuna, tuosta idean saaneena. On vaan useimmin irrallaan, aika epäkäytännölliset jos yhtään on tarvetta rengaspaineiden tarkasteluun, kolme ruuvia joka kapselissa... On muuten ihan asiallinen ukko tuo Jerry, ainakin sähköpostikirjeenvaihdon perusteella. Ja jotain pientä tuli häneltä ostettuakin omaan moottoriin... Ihan tuore ei ole tuo nopeusennätys, olikohan jossain 80-luvulla kun aloitteli tuon nopeuden tavoittelun, ja viimeisimmästäkin muistelen olevan toista vuosikymmentä aikaa.... |
|
| Kirjoittaja: | Le_Dandy [ 16.01.2018 18:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Xantippa kirjoitti: Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... Aivan ehdottomasti kaksi turboa tai sitten ei yhtään. On kunnioitettava SM:n moottorin sukulaisuussuhdetta Maserati Biturbon moottoriin. |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 16.01.2018 19:04 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Le_Dandy kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Kahta turboa ei nyt tarvitse konenpellin alle laittaa... Aivan ehdottomasti kaksi turboa tai sitten ei yhtään. On kunnioitettava SM:n moottorin sukulaisuussuhdetta Maserati Biturbon moottoriin. Mitäs yhteistä niillä olikaan,90-asteinen odd-fire V6 ja Maserati? Muuten niissä ei ole oikeastaan mitään samaa. Pyörimissuunnasta lähtien on erilaista, nokkien määräkin tuli samaksi vasta myöhemmin, venttiilien määrä ei pysynyt samana ollenkaan. Ketjut korvautui hihnalla jne... Ok, alkuun kyllä testattiin eroja yhden ja kahden turbon kesken, käyttäen Merakia testialustana. Sitten kone suunniteltiinkin täysin uudelleen... |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 16.01.2018 22:07 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Wiki kertoisi kai yhteisen lähtökohdan moottoreille tosin määritteellä "roughly" varustettuna: "The Maserati Biturbo was the first ever production car with a twin-turbocharged engine. It also featured the first production car engine with three valves per cylinder. The aluminium 90-degree SOHC V6 engine was roughly based on the 2.0 L Merak engine" Versions_and_engines |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 16.01.2018 22:27 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Wikipedia voi kertoa mitä sinne on kuka tahansa kirjoittanut. Jostain syystä kuitenkin luotan seuraaviin linkkeihin hieman enemmän, ja vielä enemmän omiin kokemuksiin..: http://www.maserati-alfieri.co.uk/menotti12.htm Täältä, sivun puolivälistä Engine Tipo C114 kohdilta löytyy Sm:n moottorista juttua... http://www.maserati-alfieri.co.uk/home01.htm Ja täältä avautuu Bi-Turbon salat... Yhteensopivia osia, lähinnä joitakin ruuveja ja muttereita... |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 17.01.2018 14:38 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
Ok, eli "roughly" tarkoitti sitten ehkä vain tuota tuotantolinjasta/työkaluista johtunutta leveämpää haara-asentoa, tietysti sama ero/sukulaisuus on jos verrataan V6 ja V8 koneita keskenään. Wikiin tosiaan voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta siinä on myös osa sen vahvuuksista, suattaapi olla siis biturbon koneen selityksiäkin jo tarkennettu... |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 17.01.2018 15:36 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Citroen SM Bonneville |
olli__o kirjoitti: Wikiin tosiaan voi kirjoittaa kuka tahansa, mutta siinä on myös osa sen vahvuuksista, suattaapi olla siis biturbon koneen selityksiäkin jo tarkennettu... Pari päivää sitten korjailin englanninkielistä Wikipediaa, siellä Activa-systeemi vaikutti vääntösauvoihin |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|