Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 30.01.2018 13:26 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Linkin takaa löytyy iltalukemiseksi 20.5.2018 voimaan tulevat ajoneuvojen määräaikaiskatsastuksen arvosteluperusteet.
https://www.trafi.fi/filebank/a/1509108 ... 102017.pdf

TraFin sivulla lisää:
https://www.trafi.fi/trafi/ajankohtaist ... uperusteet



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 30.01.2018 21:09 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Eipä nyt mitään niin kovin mullistavaa..Taas on iltapäivälehdet paisutelleet tuota uudistettua säännöstöä.
Itse aika kauan autoja katsastaneena olisin toivonut selkeämpää rajanvetoa "tahallisten" vikojen (Laittomat tummennukset,xenonit,"spacerit, ym,)
ja tietämättömyydestä ja ehkä lievästä huolimattomuudesta johtuvista vioista..



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 30.01.2018 22:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Päästömittauksissa on muutoksia:
2000 luvun bensamoottoreille mittausta helpotetaan

Dieseleille savutusraja tiukkenee:
Euro4 (1.1.2003->):1,5 (myös ahdetut)
Euro5 (1.9.2009->):1,5 tai valmistajan ilmoittama
Euro6 (->1.9.2016): 0,7



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 30.01.2018 23:20 

Viestit: 5003
svc kirjoitti:
Päästömittauksissa on muutoksia:
2000 luvun bensamoottoreille mittausta helpotetaan

Dieseleille savutusraja tiukkenee:
Euro4 (1.1.2003->):1,5 (myös ahdetut)
Euro5 (1.9.2009->):1,5 tai valmistajan ilmoittama
Euro6 (->1.9.2016): 0,7

Onko tälle tiedolle heittää lähdettä, epäilen että ainakin vuosiluvut ovat väärin (ne on kyllä Euroluokituksen voimaantulopäiviä, mutta tällä hetkellä Euro4 vaatimuksia edellytetään katsastuksessa autoilta noin 2006...2011, samoin vaikka Euro3 joka tuli -97, mutta sitä edellytetään vasta -01 autoilta) Euro 5 ja 6 luokille tuo diesel-puolikin vaikuttaa helpotukselta nykyisiin, joku juuri valitti ettei 0,66:lla päässyt läpi, kai se on se valmistajan ilmoittama sitten, eikä tuossa listassa Euro6:ssa olisi valmistajan ilmoittamaan kuten nykyisin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 31.01.2018 00:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4072
Paikkakunta: Eteläkärki
Juu, olisi pitänyt tarkentaa, että nuo ajankohdat ovat niitä, jonka jälkeen uusien tyyppikatsastettujen mallien piti täyttää nuo vaatimukset. En muista enää, miten EU-tyypityksen variantti ja versio vaikuttivat.
Esim C5 I on vielä 2004 Euro 3 mutta C5 II samana vuonna Euro 4.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, Seat León eHybrid -21
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 31.01.2018 09:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1517
Paikkakunta: The City of Häijää
Omaan silmään pomppasi tuo tuulilasin näkökenttä asia ja sääntö 77/649/ETY. Tämä on varmaan ollut ennenkin vaatimuksena, mutta itse direktiivi on sangen vaikeaselkoinen. Onkohan joku "kirjoittanut tuon auki" että millä kohtaa lasissa sallitaan säröt ja missä ei? Joskus aikoinaan autoni hylättiin katsastuksessa kun lasissa oli pystysuuntainen särö noin 10cm oikeasta etupilarista. Perusteena oli, että se on näkökentässä jos kuljettaja sen paikaltaan pystyy näkemään. Olisi silloin pitänyt lyödä inssin kouraan kyseinen direktiivi ja pyytää perustelemaan päätös sen avulla.



Have more than you show,
speak less than you know.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Määräaikaiskatsastuksen uudet arvosteluperusteet
ViestiLähetetty: 31.01.2018 10:09 

Viestit: 5003
Kävin katsomassa Trafin sivuilta yhden auton tietoja ja ihmettelemässä mistä löytää tiedon tuosta päästöluokasta. Minä en ainakaan löytänyt kuin normaaleja päästötietoja l/100 km ja g/km ja jotain ilman yksikköä olevia (kuten CO (NOx)).

Ainoa mistä minä kykenin päättelemään jotain Euroluokista oli tyyppihyväksyntänumeron alku: e2*98/14*....

Eli ilmeisesti 2002 vuonna valmistetun ja rekisteröidyn auton tyyppihyväksyntä on tehty 1998 ja viimeisin direktiivi -98 vuodelta on 14 jonka se täyttää -> siitä päätellen siis Euro 3. (Mutta sitten voisi olla Euro 2:kin, koska Trafin tiedoissa mainittu Ajoneuvoluokka on N1/pakettiauto ja niissä Euro 3 tuli vasta tammi2000) Mutta satun tietämään historian ja sen voi päätellä ,yös ala-asentoon sidotuista takaistuimista.

Vaikeaksi selvittely menee joinain rajavuosina, tämä yksilö on nykyään pakettiauto, mutta kuitenkin on aloittanut elämänsä henkilöautona ja vuosilukurajat/päivämäärät on erilaiset henkilö- ja pakettiautoille (Esimerkkinä diesel ja helkilöauton tyyppihyväksynnässä Euro4 raja oli tammi 2003, kun pakettiautona se oli 2005)

Saako jostain itse selville oman auton Euro-päästöluokan helposti ja yksiselitteisesti?


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 7 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 4 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: