| Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
| Pinemmät Sitikat? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=27085 |
Sivu 1/1 |
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 05.02.2018 22:41 ] |
| Viestin otsikko: | Pinemmät Sitikat? |
Milloinkas noita valmistettiinkaan? 2CV4 2CV6 (Mitä eroa edelliseen?) Dyane Visa AX Saxo C2 Oliko tämä Saxon seuraaja? C3 Peugeot 104 106, onko näitä ollut XU-koneella? Puuttuuko pikkuautosarjasta joku? |
|
| Kirjoittaja: | Ralle [ 05.02.2018 22:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
XM-Hannu kirjoitti: Milloinkas noita valmistettiinkaan? 2CV4 2CV6 (Mitä eroa edelliseen?) Dyane Visa 78-88 AX Saxo C2 Oliko tämä Saxon seuraaja? C3 Peugeot 104 106, onko näitä ollut XU-koneella? EI! Puuttuuko pikkuautosarjasta joku? Loppuihin Google? |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 05.02.2018 22:57 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
XM-Hannu kirjoitti: Milloinkas noita valmistettiinkaan? 2CV4 2CV6 (Mitä eroa edelliseen?) 2CV4 muistaakseni vuonna 1970 esitelty 435cc koneella. Lyhytiskuisin kone, vielä lyhyempi kuin 2CV:n 375 ja 425cc koneissa 2CV6 esiteltiin aika pian edellisen jälkeen, 602cc "isolohkokoneella". Tähän versioon tuli jopa suodatin öljylle Noita ennen oli 2CV, alkuun 9 SAE kaakkisella 375 kuutioisella koneella. Vuonna 1948 markkinoille. 50-luvun alkupuolella koneen kokoa kasvatettiin 425 kuutioiseksi, potkua tuli noin 30% lisää SAE -kaakkien ollessa lukemassa 12. Tätä konetta sitten "viritettiin" vuosien saatossa jopa 21 kaakkiseen asti, kunnes nämä korvautui 435 ja hetkeä myöhemmin 602 kuutioisilla... Ja ettei olisi liian selkeää, niin 602 kuutioista sai jo 1962, AMI ja myöhemmin Pakuihin ja Dyaneen samainen kone... Nämä ihan muistin varasta, netistä löytyy tarkemminkin helposti... |
|
| Kirjoittaja: | Huikko [ 05.02.2018 23:09 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
LN ja LNA puuttuivat listasta |
|
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 05.02.2018 23:33 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pienemmät Sitikat? |
Huikko kirjoitti: LN ja LNA puuttuivat listasta Enpä ollut ikinä kuullutkaan LN:stä... tai LNA:sta. Miltä vuosikymmeneltä? Ja luulin, että 2CV4 oli aloitusmalli. |
|
| Kirjoittaja: | Teuski [ 05.02.2018 23:49 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
... Ja Axel Romaniaan Oltcitille. Tietääkö kukaan muuten historiaa tuon Ranska-Romania - autoteollisuuden taustalla? Oltcit perustettiin '76, Dacia alkoi tehdä lisenssirelluja jo' 68... LN/LNA vastasi Peugeot 104:ää, sen ja isomman Visan seuraajaksi tuli AX, sitten Saxo (peugeot 106), C2/C3 käytännössä saman auton 3- ja 5-oviset versiot. Boxerien jälkeen Visaan tuli X-moottori, AXään taas TU jota on ainakin 2. korimallin C3een vielä saanut. ... Niin ja ei tietenkään sovi unohtaa C1:tä |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 06.02.2018 00:02 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
Kai erilaiset Amitkin lasketaan pikkuautoiksi (ainakin nykyään), ja pikkuautojen paku/tavaran kuljetus -versiot. |
|
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 06.02.2018 00:15 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
Arvelin mielessäni, että AMI olisi "perheautosarjan" ensimmäinen. Siis AMI - GS - BX -Xantia - C5 I - II - III ...jatkuuko hamaan tulevaisuuteen, vai muuttuvatko isoina Ooppeleiksi? |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 06.02.2018 06:06 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
XM-Hannu kirjoitti: Arvelin mielessäni, että AMI olisi "perheautosarjan" ensimmäinen. Siis AMI - GS - BX -Xantia - C5 I - II - III ...jatkuuko hamaan tulevaisuuteen, vai muuttuvatko isoina Ooppeleiksi? Ei kai sentään, reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva. Ja ainakin wiki sanoo seuraajaksi Visan ja toisen auton, jonka voisi myös lisätä pikkuautolistaan (vaikkei Suomessa myytykään): Citroen Axcel (Romaniassa tehdyksi suunniteltu "Olcit Club", Visan sukulainen) Edeltäjää Amille ei mainita, vaikka se vahvasti rakentuukin 2CV6 alustalle? Pääosin 602 cc bokseri, paitsi Ami Super, jossa oli GS:n kone ja aika erilainen alustakin kuin muissa. https://fr.wikipedia.org/wiki/Citro%C3% ... 8_et_Super (Tuosta tosin sivuhaarana tuli myös harvinainen M35 Wankel Coupe.) Mutta C1 taitaa pituuskilpailussa olla lyhin "Citikka"? |
|
| Kirjoittaja: | jasu [ 06.02.2018 12:45 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
^Millä tavalla AMIn alusta poikkeaa muista..? Jos ei usko että sopii ristiin, niin miulla puna-valkoisessa Dyanessa on AMI8:n runko kiinni, sovellettuna pienille jousipöntöille. Ja tallessa on AMI Superin runko, joka on viimeksi ollut Dyanen alla, sitä ennen 2CV4:n, isoilla jousipöntöillä molemmissa... Olisipa tuon tiennyt melkein kaksi vuosikymmentä sitten, ettei ne käy... Tosin on miulle väitetty sellaistakin ettei 652 kuutioinen Visan bokserikone käy GS:n vaihteistoon, eikä niitä saa Dyanen keulalle sopimaan. Eikä myöskään GS:n vaihteistoa voi laittaa 602 kuutioisen 2CV:n moottorin jatkeeksi, jollainen on parhaillaan puna-valkeassa, jossa myös tuo ensinmainittu yhdistelmä oli jo joskus -95 tietämillä asennettuna ja ajossa... 2CV:t, tai pikemminkin A-runkoiset ovat siitä kivoja että osat käy sujuvasti mallien kesken ristiin. Näitä yhteensopivuuksia on osa harrastajista saanut todistaa Trafillekin, kun on lupia GS:n moottorille haettu. Alkujaan kun on vain AMIin saanut 1015cc konetta, niin Trafin virkamiehistökin on ollut aivan kummissaan että "käykö näissä oikeasti sama runkokin kaikkiin", kun muutoslupia on haettavaksi esittänyt. Niitä lupia on haettu, ja saatukin, ainakin malleihin Dyane4, 2CV4, AZU (alkujaan "pikkupaku"), AK-350. Ja jollen väärin muista, niin vain tuo viimeinen on välttynyt Superin runkovaatimukselta, kun siitä löytyy alkujaankin riittävän tukeva runko... Méharit on taidettu unohtaa? Vaikka ovatkin Dyane -mallisarjaa, niin silti ne käsitellään yleisesti omina malleinaan. Näitähän oli vain 602cc koneella, mutta myös nelivetona alennusvaihteiston ja takatasauspyörästön lukon kanssa. Ja tämä mallisarjan yhteys sitten helpotti oman Dyanen nelivetoiseksi muutoskatsastamista, ilman muutoslupaa onnistui sujuvasti... Ehkä sekin että näiden kanssa on tovin pelannut, antaa sellaista tietoa mitä ei ilman harrastuneisuutta vaan saa. Kun pihalla sovittelee osia toisiinsa, ja pyörittelee näpeissä, niin tuntuma on erilainen kuin ruutua tuijottamalla. Välillä sitten tulee kaikenlaisia välähdyksiä, kuten vaihteistoon tutustuessa se että miten siitä saa kätevästi voiman ulos, nelivetoa ajatellen... |
|
| Kirjoittaja: | amikasi [ 06.02.2018 13:56 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
Piti ihan tarkistaa tuo edellä esitetty kommentti, että ami8 on reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva. Pituus on virallisesti 3990 mm. On se tosiaan alle 4 m ja sama pituus sekä berlinellä että breakillä. |
|
| Kirjoittaja: | Xari [ 06.02.2018 14:01 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
amikasi kirjoitti: Piti ihan tarkistaa tuo edellä esitetty kommentti, että ami8 on reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva. Pituus on virallisesti 3990 mm. On se tosiaan alle 4 m ja sama pituus sekä berlinellä että breakillä. Kyllä se tuohon aikaan oli reilunkokoinen perheauto. |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 06.02.2018 15:03 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
amikasi kirjoitti: Piti ihan tarkistaa tuo edellä esitetty kommentti, että ami8 on reilusti alle nelimetrinen pikkuautoluokkaan kuuluva. Pituus on virallisesti 3990 mm. On se tosiaan alle 4 m ja sama pituus sekä berlinellä että breakillä. Katos vaan, ei se niin reilusti ollutkaan (kymmenen milliä on toki reilusti vaikka rahana) Ami 6 oli sitten ehkä jonkun millin lyhyempi jasu kirjoitti: ^Millä tavalla AMIn alusta poikkeaa muista..? Tarkoitin tuon Ami Superin eroja ja ne on tosiaan enemmänkin rungon eroja kuin alustan. Mutta ainakin ranskalaiset ovat luokitelleet Amin citadines / polyvalentes luokkaan, kuten vaikka AX:nkin. Tuo pienemmät Sitikat voidaan määrittää monella muullakin tavalla: pituus, leveys korkeus, paino ja teho ainakin tulee mieleen? ja eri maissa sekä ainakin mantereilla vielä omia luokitteluja: https://fr.wikipedia.org/wiki/Segment_automobile |
|
| Kirjoittaja: | olli__o [ 06.02.2018 18:24 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
Unohtuikin listasta vallan Japanissa valmistettu C-Zero, se taitaakin olla kaikista lyhyin "Citikka" (ja sen Mitsu+Pösö -versiot) |
|
| Kirjoittaja: | XM-Hannu [ 06.02.2018 19:25 ] |
| Viestin otsikko: | Re: Pinemmät Sitikat? |
"Pinemmät Sitikat?" Pitäisiköhän aloittaa myös keskustelu "Ist sitikat" |
|
| Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
| Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |
|