Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Hyvä peräkärry?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=27263
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  Xantippa [ 21.03.2018 20:50 ]
Viestin otsikko:  Hyvä peräkärry?

Lähiaikoina olisi tarvetta kuomukärrille rakennustarvikkeiden kuljetukseen ja kevyeen muuttotouhuun. Lava saisi olla mieluiten 140cm leveä että sopii joskus ehkä mikroautoa kuskaamaan ja kuomussakin saisi olla korkeutta metrin luokkaa. Jos budjetti on max. 1500€ niin mitä uutta tahi käytettyä kärriä kannattaisi harkita?

Kirjoittaja:  kaseva [ 21.03.2018 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Te-Ho 331 (1999) -kärryyn olin todella tyytyväinen. Tilava, kevyt ja täysin huomaamaton vedettävä niin tyhjänä kuin täytenä. Noin 10-v. uudempi samankokoinen Muuli oli täydellinen vastakohta. Ahdas kuomu, raskas käyttää ja toimi varsin tehokkaana purjeena auton perässä. Harmittaa vieläkin Te-Hon hukkaaminen. Mikähän aivopieru sekin oli.

Respoja on myös moni kehunut, omaa kokemusta ei ole.

Kirjoittaja:  HiTec [ 21.03.2018 21:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

No se on sitten tuossa: https://www.nettivaraosa.com/kuljetuska ... srakenneky
Lava on 150x300 ja laita 50 + kuomu 100 8-)

Liitteet:
Trailer.jpg
Trailer.jpg [ 91.55 KiB | Katsottu 29996 kertaa ]

Kirjoittaja:  amikutoseeni [ 21.03.2018 22:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Meillä on ollut muutaman vuoden ajan tällainen Finncarry: http://finncarry.fi/kevytperavaunut/fc-300-peravaunu

Aivan on ollut asiallinen peli. Ainoa pikku miinus on se, että kuomu ei ole helposti irrotettavissa. En tiedä onko kilpailijoillakaan.

Listahinta on hieman asettamasi rajan yli, mutta kannattaa pyytää tarjous.

Kuva

Kirjoittaja:  Xari [ 21.03.2018 23:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Respo on paras.

Kirjoittaja:  Northstar [ 22.03.2018 00:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Xari kirjoitti:
Respo on paras.

No ei kyllä ole..
Kyllä Farmi on paras,tai oli..mutta ei varmaan tuohon hintaluokkaan.
Itsellä Fogelsta,vm -97 pitkällä lavalla ja kipillä,kun kelkkaa tuli kuskattua aikoinaan.Vedetty varmaan 200tkm,mutta vielä toimii.

Kirjoittaja:  HiTec [ 22.03.2018 10:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Itse asiassa aikalailla tasan samaa pulttikasattua kärryä nuo kaikki tekevät, JT-Trailer, JJ-Trailer, Respo, Finncarry... Eroja nuossa ei varsinaisesti ole, samat kuomutkin jne. Malli kun on piirrustuksissa kertaalleen EU-hyväksytty, niin helppohan sitä on samaa kamaa useammankin pellintaittajan ulos puskea 8-)

Itsellä on tuo JT-Trailer 35cm laidoilla ja oli eka hankintamme keväällä 2010 kun OKT-projektimme aloitimme. Kärryllä sitten kuskattiin vähän laidast alaitaan kaikke mahdollista mitä kuvitella saattaa eikä aina varmasti pysytty tuon kärryn kantavuudenkaan puitteissa. Jonkin kokonaisen Leca-harkkolavankin kun sinne lavalle tasaiseksi kerrokseksi latoo, niin kuorma paukkaa yli 1 tn että heilahtaa :roll: No nykyisin sitten enempi mm. keväisiä multakuormia yms. tulee tuolla kuskailtua. Silti tuo kärry on vielä tänäkin päivänä ns. paraatikunnossa, pohjavaneristakaan ei ole pinnat kulahtaneet jne. Ainoastaan tuo kuomu alkaa hapertumaan, muutamasta pultinreiästä muodostunut pieniä repeämiä joita olen sitten botyylimassalla kuomun katosta paikkaillut vedenpitävyyden palauttamiseksi 8-)

Kirjoittaja:  xanpoke [ 22.03.2018 12:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Tällä hetkellä käytössä Majavan kuomukärry, mitat 180x350cm. Ainoa puute, jonka aion korjata, on ettei etulaitaa
saa auki kuomun ollessa paikallaan. Kippikärry on kyseessä.

Kirjoittaja:  Xari [ 22.03.2018 12:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Ei leveät Respot mitään pulttikärryjä ole enkä mitään pulttikärryä kyllä ostaisi, enkä kumijousitettua.

Farmi on kyllä hyvä mut eikös se mennyt konkkaan ajat sitten?

Respo on painava, tässä on se kevyt kärryjen pöljyys että mitä heppoisemman teet sitä enemmän saa laillisesti lastata.

Kirjoittaja:  HiTec [ 22.03.2018 13:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Xari kirjoitti:
Ei leveät Respot mitään pulttikärryjä ole enkä mitään pulttikärryä kyllä ostaisi

Mistään erityisen leveästä en tiedä, mutta kyllä nuo vakimittaiset (n. 150x300) ainakin ihan tasan samalla muotilla tehtyjä ovat nuo muutkin mainitsemani :roll:

Kuva

Kirjoittaja:  Xari [ 22.03.2018 13:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Molempina löytyy, pultattuina tai hitsattuina, hitsattu ja sinkitty se pitää olla, useammallakin nimellä näitäkin on, Aku käsittääkseni aika kelvollinen myös, virolainen sekin.

http://www.respo.ee/fi/Peravaunut/Peravaunu-tyypit/47/342/381

Kirjoittaja:  Janne L [ 22.03.2018 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Eikö kaksiakselinen kippikärry ole vielä parempi? Mukava työnnellä käsin ja ilmeisen suuntavakaampikin. Voihan se liukkaalla olla toisinkin?

Kirjoittaja:  Pasis [ 22.03.2018 18:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Janne L kirjoitti:
Eikö kaksiakselinen kippikärry ole vielä parempi? Mukava työnnellä käsin ja ilmeisen suuntavakaampikin. Voihan se liukkaalla olla toisinkin?


Varsinkin telikärryn kääntäminen käsin on tosi mukavaa...

Kirjoittaja:  Xari [ 22.03.2018 18:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Janne L kirjoitti:
Eikö kaksiakselinen kippikärry ole vielä parempi? Mukava työnnellä käsin ja ilmeisen suuntavakaampikin. Voihan se liukkaalla olla toisinkin?


Kaksiakselinen on kamala vedettävä, telikärry on sitten ihan eri, on sitten kalliimpi ja painavampikin, Citikallahan saa vetää lähes mitä vaan mutta monessa idän ihmeessä ja amerikkalaisessa noi jarruttoman vetopainot on olemattomia, max 500kg, saahan sillä isompaa telikärryä vetää tyhjänä.

Ja noista kantavuuden ylityksistä, pistää sinne kevytkärryyn tonnin lastin ja alkaa heiluttamaan laidasta edestakaisin, ei tarvi ihmetellä miksi noita on pitkin tienlaitoja....

Kirjoittaja:  HiTec [ 22.03.2018 18:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Xari kirjoitti:
Ja noista kantavuuden ylityksistä, pistää sinne kevytkärryyn tonnin lastin ja alkaa heiluttamaan laidasta edestakaisin, ei tarvi ihmetellä miksi noita on pitkin tienlaitoja....

Aivan ja siksi sitä tultiinkin rautakaupasta raksalle pikkuteitä pitkin, hyvinkin rauhallisesti. Toki rengaspaineet ja laakerirasvat pitää olla kohillaan ennen kuin moista lähtee edes yrittämään, eikä se silloinkaan mitenkään laillista ole. Siksi olenkin tässä ruvennut "sillä silmällä" katselemaan joskos hommaisi jarrullisen tuon tilalle, mutta ovat vaan silleen hinnoissaan että moiset aatokset helposti karsiutuu kun lompakkoon ensin vilkaisee :(

Kirjoittaja:  Aakku [ 22.03.2018 19:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Mulla Muuli 1400L. Tyytyväinen olen ollut.
Yksiakselinen lehtijousilla. Kevyt vetää ja kääntää vaikka käsin. Tulee kuin junanvaunu perässä. Ei huomaakaan, ellei katso peileistä.
Lisävarusteena 30cm lisälaidat, joka mahdollistaa krouvimmankin tavaran kuljettamisen ilman laitojen ylitystä. Laitakorkeus 30+30cm. Samalla korotetut laidat mahdollistaa hieman matalamman kuomun päälle. Lisälaidat mahdollistavat myös edestä ja takaa päätyjen avaamisen kokonaan, tai vain yhden laitakorkeuden verran. Kätevää pitkälle tavaralle.
Nokkapyörä ja kipissä vielä pumput, niin pysyy kippiasennossa ylhäällä kuomunkin kanssa. Helppo ajaa moottoripyöräkin kyytiin kuomun alle.
Kuomu osoittautunut vahvaksi. Jaxal merkkinen ja ruotsalainen. Mielestäni paremman mallinen, kuin Juncar kuomu, joka olisi vaihtoehtona. Kärry kotimainen. Ainoat ruostuneet kohdat ovat pari salpaa, jotka ovat keltapassivoitua tarvikekamaa.
Lisävarusteita suht runsaasti ja kaikki on saanut nopealla toimituksella.
https://muuli.fi/lisavarusteet.html

Kirjoittaja:  Xantippa [ 22.03.2018 21:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Kiitoksia vinkeistä. Tässähän alkaa olla jo ihan potentiaalisia vaihtoehtoja. Mietin vielä laitakorkeutta et onko 35cm vs. 50cm paljon väliä. Loppuuko kärristä kantavuus jos lastataan 50cm laidoilla oleva laitoja myöten täyteen polttopuita? En nyt nopeasti keksi muuta tarvetta korkeammille laidoille kuin tuo satunnainen polttopuiden kuskaaminen.

Kirjoittaja:  HiTec [ 23.03.2018 09:51 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Xantippa kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä. Tässähän alkaa olla jo ihan potentiaalisia vaihtoehtoja. Mietin vielä laitakorkeutta et onko 35cm vs. 50cm paljon väliä. Loppuuko kärristä kantavuus jos lastataan 50cm laidoilla oleva laitoja myöten täyteen polttopuita? En nyt nopeasti keksi muuta tarvetta korkeammille laidoille kuin tuo satunnainen polttopuiden kuskaaminen.

No 50cm on painavampi kuin 35cm ja jokainen kilo on poissa hyötykuormasta = jos ei niitä korkeampia oikeasti tartte, niin matalampikin riittää vallan mainiosti. Ja mitä tuohon jäännee hiha-arviolla n. 500kg luokkaa kantavuutta kun auton jarruttoman vetomassoista vähennetään ensin tuon kärryn paino ja tuo massa tuoretta puuta ei kovin iso pino ole. Polttovalmina, kuivana toki enempi, mutta mahtuu silti vallan mainiosti matalalaitaisemmankin kyytiin - siis jos noissa laillisissa massoissa aikoo pysytellä. Jotain multaakin 500kg ei ole kummoinen kasa kärryn akselin päällä = sillä ei kovin montaa kukkapenkkiä rakennella tai jotain kivituhkaa tuolla pikkukeolla ei kovin montaa neliötä laatoituksen alustoja levitellä. Rautakaupassa asioidessa hyvä nyrkkisääntö onkin että luokkaa puolet trukkilavasta saat maksimissaan kyytiin latoa, nuo trukkilavat kun on yleensä siinä 1tn hujakoilla about :|

Kirjoittaja:  ealab [ 23.03.2018 11:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Oma, itse tehty kärry ei täytä em. vaatimuksia. Kuin vain "hyvyyden" ja jousituksen osalta. Viistoheilurit, kierrejouset ja iskarit, kallistusvakain. Jota pitäisi vähän jäykentää: kumipuslat kovemmiksi.

Kirjoittaja:  Aakku [ 23.03.2018 16:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Xantippa kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä. Tässähän alkaa olla jo ihan potentiaalisia vaihtoehtoja. Mietin vielä laitakorkeutta et onko 35cm vs. 50cm paljon väliä. Loppuuko kärristä kantavuus jos lastataan 50cm laidoilla oleva laitoja myöten täyteen polttopuita? En nyt nopeasti keksi muuta tarvetta korkeammille laidoille kuin tuo satunnainen polttopuiden kuskaaminen.

Mulla lukee Muulin rekisteriotteessa:
"30 CM LISÄLAIDAT 30 KG, KANSI 45 KG. VETOAISAN RAJOITTAMA VETOAJONEUVON SUURIN TEKNISESTI SALLITTU KOKONAISMASSA ENINTÄÄN 5000 KG."
Kokonaismassa on 750 Kg ja omamassa 170 Kg + 30 Kg + 45 Kg = 245 Kg. Kantavuutta siis 505 Kg.

No sitten se klapiesimerkki:
Heittokuutio kuivaa koivuklapia painaa jotain 250-300 Kg. Tuoreena jotain 100-150Kg enemmän.
Oma kärryni lisälaidoin vetää 2,3 kuutiota ja ilman lisälaitoja 1,15 kuutiota.

Kirjoittaja:  Northstar [ 23.03.2018 21:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

HiTec kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Kiitoksia vinkeistä. Tässähän alkaa olla jo ihan potentiaalisia vaihtoehtoja. Mietin vielä laitakorkeutta et onko 35cm vs. 50cm paljon väliä. Loppuuko kärristä kantavuus jos lastataan 50cm laidoilla oleva laitoja myöten täyteen polttopuita? En nyt nopeasti keksi muuta tarvetta korkeammille laidoille kuin tuo satunnainen polttopuiden kuskaaminen.

No 50cm on painavampi kuin 35cm ja jokainen kilo on poissa hyötykuormasta = jos ei niitä korkeampia oikeasti tartte, niin matalampikin riittää vallan mainiosti. Ja mitä tuohon jäännee hiha-arviolla n. 500kg luokkaa kantavuutta kun auton jarruttoman vetomassoista vähennetään ensin tuon kärryn paino ja tuo massa tuoretta puuta ei kovin iso pino ole. Polttovalmina, kuivana toki enempi, mutta mahtuu silti vallan mainiosti matalalaitaisemmankin kyytiin - siis jos noissa laillisissa massoissa aikoo pysytellä. Jotain multaakin 500kg ei ole kummoinen kasa kärryn akselin päällä = sillä ei kovin montaa kukkapenkkiä rakennella tai jotain kivituhkaa tuolla pikkukeolla ei kovin montaa neliötä laatoituksen alustoja levitellä. Rautakaupassa asioidessa hyvä nyrkkisääntö onkin että luokkaa puolet trukkilavasta saat maksimissaan kyytiin latoa, nuo trukkilavat kun on yleensä siinä 1tn hujakoilla about :|

Eikö ole paljon helpompaa kun ostaa suoraan jarrullisen kärryn?Tulee enemmän kantavuutta+katsastus,jolloin on sentään kärry kunnossa joka toinen vuosi..
Itse asiassa jarruttomat kärrytkin pitäisi saada katsastuksen piiriin,niin paljon valovammaisia ja laakerivikaisia tuolla tien päällä näkee.

Kirjoittaja:  HiTec [ 23.03.2018 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Aakku kirjoitti:
Kokonaismassa on 750 Kg ja omamassa 170 Kg + 30 Kg + 45 Kg = 245 Kg. Kantavuutta siis 505 Kg.

Kok.massasta joudut tod.näk. vähentämään vielä auton vetokyvyn mukaan jonkun verran pois, esim. C4 1.6HDi BMP nyppii jarrutonta 675kg => kantavuutta kärrylle jääkin enää 430kg :?

Northstar kirjoitti:
Itse asiassa jarruttomat kärrytkin pitäisi saada katsastuksen piiriin,niin paljon valovammaisia ja laakerivikaisia tuolla tien päällä näkee.

No kun nyt saataisiin edes talvirenkaat ensin pakollisiksi myös jarruttomaan kärryyn, nykyisellään kun niillä saa painella umpitalvessa ihan kesäslikseillä :?

Kirjoittaja:  Northstar [ 23.03.2018 21:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

HiTec kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Kokonaismassa on 750 Kg ja omamassa 170 Kg + 30 Kg + 45 Kg = 245 Kg. Kantavuutta siis 505 Kg.

Kok.massasta joudut tod.näk. vähentämään vielä auton vetokyvyn mukaan jonkun verran pois, esim. C4 1.6HDi BMP nyppii jarrutonta 675kg => kantavuutta kärrylle jääkin enää 430kg :?

Northstar kirjoitti:
Itse asiassa jarruttomat kärrytkin pitäisi saada katsastuksen piiriin,niin paljon valovammaisia ja laakerivikaisia tuolla tien päällä näkee.

No kun nyt saataisiin edes talvirenkaat ensin pakollisiksi myös jarruttomaan kärryyn, nykyisellään kun niillä saa painella umpitalvessa ihan kesäslikseillä :?

Totta tuo,vaikka jarruttomassa talvirenkaiden merkitys ei niin suuri olekaan..Parantaa toki sivuttaispitoa hieman.
Nuo valo-ongelmathan johtuu sekä hapettuneista polttimoiden kannoista,että varsinkin kärryä tyhjänä vedettäessä tulevasta tärinästä.
Sekin ongelma poistuu,kun vaihtaa valot ledivaloiksi.Samoin kärryn pistokkeen 13napaiseksi,joka tiiviimpi ja toimivampi..

Kirjoittaja:  Aakku [ 23.03.2018 23:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

HiTec kirjoitti:
Aakku kirjoitti:
Kokonaismassa on 750 Kg ja omamassa 170 Kg + 30 Kg + 45 Kg = 245 Kg. Kantavuutta siis 505 Kg.

Kok.massasta joudut tod.näk. vähentämään vielä auton vetokyvyn mukaan jonkun verran pois, esim. C4 1.6HDi BMP nyppii jarrutonta 675kg => kantavuutta kärrylle jääkin enää 430kg :?
Tuo on kyllä totta.
Mulla ei kyllä ole koukkua C4:ssä, eikä tule. Scudolla vedetään Muulia ja siinä suurin sallittu vetomassa on 750 kg jarrutonta.

Kirjoittaja:  HiTec [ 24.03.2018 09:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Hyvä peräkärry?

Aakku kirjoitti:
Scudolla vedetään Muulia ja siinä suurin sallittu vetomassa on 750 kg jarrutonta.

Scudolla nyt jo nyppiikin lähes 2tn jarrullista tai tosiaan 750kg jarrutonta. Itsellä myös C5 III vaihtui tuohon nykyiseen 4wd QQ ja näin vetomassatkin kasvoivat 1800/750kg tasolle niin nyt saa tuon 1200kg omamassaisen Detskun as.vaununkin lastata vaikka täyteen 1700kg kok.massaansa ja vielä jää 100kg ilmaakin väliin 8-)

Tuosta alla olevasta autolitaniasta tuo Pökön Partner oli se meidän rak.aikainen hinurimme, joten tuo iso kontti tuli kyllä monta kertaa ihan tarpeeseen siinäkin, vaikka olikin tuo JT-Trailer perässä. Vetomassat vaan oli tuolla Pököllä aika onnettomat kun jarrullistakaan sillä ei saanut nyppiä kuin 1000kg :?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/