Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 15.04.2018 19:08 

Viestit: 103
Hei!
Uusin syksyllä kaikki kevytperäkärryn valot. Tein sen oikein huolellisesti, mutta ostin valot "tavaratalolinjalta", siis niitä edullisia. Nyt ovat varsinkin takavalot suunnilleen "sököt". Lamppujen kiinnityspisteet ovat hitsautuneet valkoisella suolalla jumiin. kosketuskielet ruostuneet aivan mustaksi. Maadoitukset (kiinnityspulttien kautta) eivät toimi.
Kyselisin että mistä ostatte kunnolla vedeltä suojattuja, normaalikokoisilla sormilla huollettavia valaisimia?
Laitoin etureunen valoiksi Led perusteiset valot, ja ne ihme kyllä toimivat vielä!

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 15.04.2018 20:08 

Viestit: 547
80-lukuisesta Muulista tein valot uusiksi viisi vuotta sitten, kun alkoi polttimon kannat pätkiä lasissa olevien kolhujen päästäessä vettä sisään. Ruuvireiät oli kärryssä Talmuja varten, ja samanlaiset laitoin kun niitä sai vielä kaupasta, ja saapas vieläkin: http://www.motonet.fi/fi/tuote/481178/T ... -polttimoa
Meni vuosi ja toinen lasi halkesi sivullisen toheloinnin takia. Irtolasi tilalle kaupasta ja taas näytti uudelta...
Reilut 20 vuotta siis kesti ekat valot, ja toisien asennuksesta on nyt se 5 vuotta eikä ole vielä polttimoihin tarvinnut kajota. Kärry on taivasalla ympäri vuoden. Ei ne minusta kovin haitekilta näyttäneet, mutta kyse saattaa olla enemmän metallien ja pinnoituksien valinnasta polttimon kannoissa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 15.04.2018 20:38 
Käyttäjän avatar

Viestit: 628
Paikkakunta: KUOPIO
Tähän liittyen, onko muita kokemuksia noiden kärryyn tarkoitettujen LED-valojen toimivuudesta? On ollut mielessä kanssa vanhan kärryn valojen kunnostus.



C5 Break 2.0 automaatti 2004; Xsara Break 1,6 2005
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 15.04.2018 21:45 

Viestit: 228
Paikkakunta: Lapinlahti
Hakapajamies kirjoitti:
Maadoitukset (kiinnityspulttien kautta) eivät toimi.

Eikös noissa peräkärrylyhdyissä ole maadoitus yleensä hoidettu johdoilla kultakin lyhdyltä pistokkeelle saakka? Ainakin kaikissa minun kärryissä on ollut näin.



Ami 6 1962 * 2CV6 Spécial 1986 * Saxo 1.4i SX automatic 2000 * Berlingo 2.0 HDi Spacelight 2002 * C6 3.0 HDi Exclusive 2012
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 15.04.2018 21:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4084
Paikkakunta: Eteläkärki
peltipolvi kirjoitti:
Tähän liittyen, onko muita kokemuksia noiden kärryyn tarkoitettujen LED-valojen toimivuudesta? On ollut mielessä kanssa vanhan kärryn valojen kunnostus.
Halvalla saa halvan. Hyvälaatuiset ovat suht' hintavia. Kannattaa huomioida, että jos vetoautossa on väyläsähköt, niin pistorasia vaatii ainakin ledien kanssa sen ohjausmodulin. Muuten valot vilkuttelevat välillä omiaan, kun systeemi testaa polttimoita.



"Pitäähän miehellä leluja olla..."
C5 2.0 HDi -11, C5 2.0 16V Exclusive -06
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 16.04.2018 07:58 

Viestit: 4454
Paikkakunta: Paimio
Kehnoimpia maadoituksia onkin runkomaadoitus, kärryssä varsinkin. Ja onko kärryn runko maadoitettu? Koetapa laittaa, kytkeä lyhdyt esim. kalustejohdolla MSK 5X 1,5mm2, jonka keviä voi käyttää miinusjohtimena. Siis miinus omilla johtimillaan. Jakorasiasta kaikkiin lyhtyihin. Johto on hyvä kiinnittää kunnolla, koska se ei ole tarkoitettu ulkokäyttöön. On sitten sama maadoittuuko kärryn runko, vai ei. Tällaista johdotusta varten olisi hyvä laittaa jakorasia, kalvotiivisteinen. Liittiminä rasiassa voisi käyttää avattavia jousihuppuliittimiä. Niihin voi/saa kytkeä hienosäikeisiä johtimia. Yhtä olennaista on liitosten suojaus. Jotain "CRC":tä. Jota lyhtyihin, myös pistokkeisiin sisäpuolelle liitoksiin ja ulkopuolen kontakteihin, myös auton pistorasiassa. Siinä homma olisi hyvä toistaa silloin, tällöin. Näin tekisin ja olen tehnytkin, jo 80-luvulla, ei ongelmia. Talmutkin alkuperäiset. Pitäisi jo uusia.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 16.04.2018 08:40 

Viestit: 103
Hei!
Joo ikivnhassa kärryssä mullakin oli Talmu merkkiset valot. Muisti pätkii, mutta oliko niissä oikein kumitiivisteet lasin ympärillä? Näissä halpiksissa ei ole tiivisteitä. Menenpä katsomaan Motonettiin kummoiset nuo Talmulaiset on. Kärry on omavalmiste, kunnon materiaalia ja upottamalla sinkitty. Valot olisi kannattanut tehdessä rakentaa paremmin. Kyllä tuon rungon pitäisi sähköä johtaa kun liitokset on hyvät ja suojattu. Suolavesi vain pitää saada pysymään ulkopuolella lyhdyistä.

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 16.04.2018 18:31 

Viestit: 4454
Paikkakunta: Paimio
Niinpä. Lyhtykohtainen runkomaadoitus tarkoittaisi erillistä johdinta lyhdystä ja kytkentärasiasta ulos, yksi läpivienti enemmän. Tai rasian sisältä ruuvilla....Eikä todennäköisesti ole aivan niin luotettava, kuin johtoja pitkin kytkentärasialle... Tosin auton nupista voisi siten saada jonkinlaisia maita lisää.....Eikä kumpikaan ole toista helpompi...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 17.04.2018 13:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1663
Paikkakunta: Korpilahti
omaan vene / kelkkakärryyn vaihdoin piliteman led-ääri- ja sivuvalot 3v. sitten, kun niitä hehkupolttimollisia sai olla uusimassa jokatoinenvuosi, takana on vielä 4v. sitten uusitut hehkupolttimo-umpiot, vaihtuu lähi-aikoina umpinaisiin led-valoihin nekin.

Ledeissä on sekin etu, että jos on vähän enemmin noita valoja, niin virrankuluts kasvaa aika hurjaksi hehkuilla... Ledit vie virtaa paljon vähemmän.
omassa kärryssä kun on valkoiset etuvalot 2kpl. keltaiset sivuvalot 4kpl, äärivalo lokasuojanpäällä 2kpl, ja normi takavalot + rek. kilpivalo, 5w polttimoita oli yhtäaikaa 11kpl, eli 55w, jarrujen / vilkkujen 2x21w siihen päälle satunnaisesti, niin yhdestä CX:stä paloi valojen varoitusyksikkö )kirjaimellisesti syttyi palamaan) valot oli kunnossa, kuormitus vain liikaa sille.



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", C5 V6 "Kutvonen" -01
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 17.04.2018 13:53 

Viestit: 4454
Paikkakunta: Paimio
Joitakin peräkärryjen led-valoja on näkynyt liikenteessä, hyvin. Se vaan, että led-valaisimet, joissa olisi kaikki toiminnat, on harvassa. Siis myös takasumarit, peruutus....


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 17.04.2018 14:48 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1663
Paikkakunta: Korpilahti
ealab kirjoitti:
Joitakin peräkärryjen led-valoja on näkynyt liikenteessä, hyvin. Se vaan, että led-valaisimet, joissa olisi kaikki toiminnat, on harvassa. Siis myös takasumarit, peruutus....


Eipä noissa alkuperäisissä perushehkulamppu-valoissakaan ole, ihan erillisenä asennuksena on sumari ja peruutusvalo...



CX 25 TRD Turbo2 Break "TummaTRD", CX 25 GTI Turbo2, XM V6 "MustaKuukka", C5 V6 "Kutvonen" -01
Varalla: CX 25 Break "UA2", CX 25 GTI Turbo2, CX 25 TRD Turbo2 Break "UA"
Veturi: Discovery2
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 17.04.2018 15:27 

Viestit: 3817
Kai molempiana löytyy "kaikenkattavia" jos niitä tarvitsee: tuossa esimerkki LEDeillä, lisänä vielä rekisterikilvenvalotkin integroituna noihin samoihin lamppuihin (vaikka kapeaan kärryyn molemmin puolin rekisterikilpeä):
http://vaunushop.fi/yhdistelmavalot/212 ... v-oik.html
Sis. taka-/jarruvalo, suuntavalo, sumuvalo, rekisterikilvenvalo, peruutusvalo, ja kolmioheijastin. E-hyväksytty

Mutta taitaa olla kalliimpia kuin hehkulamppuversiot, niillä tehtyjä yhdistelmiä näkyi olevan noin kympistä alkaen. Mutta kaikenlaisia kombinaatioita näkyi olevan tarjolla, myös valmiita paneeleita, joissa on erilaisia valokokoonpanoja.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 17.04.2018 19:52 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1825
Paikkakunta: Päijät-Häme
Mä olen ihmetellyt kun niihin leditakavaloihin pitää tunkea se nelikulmainen heijastin, usein suorakaiteen muotoinen. Ei kai semmoista saa peräkärryn takana olla, edes kolmionmallisten lisänä? Ostin alennuskorista heijastimettomat mallit, alkuperäiset kolmioheijastimet pysykööt paikallaan.



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 17.04.2018 20:47 

Viestit: 3817
Kaapelimies kirjoitti:
Mä olen ihmetellyt kun niihin leditakavaloihin pitää tunkea se nelikulmainen heijastin, usein suorakaiteen muotoinen. Ei kai semmoista saa peräkärryn takana olla, edes kolmionmallisten lisänä? Ostin alennuskorista heijastimettomat mallit, alkuperäiset kolmioheijastimet pysykööt paikallaan.

Ilmeisesti saisi olla lisänä (trafin tulkinta 08/2017), jos on osa valoja, mutta tarkoittaako tuo "lisäheijastinlaitteet sallitaan" että ne kaikenmalliset irtonaiset muutkin sallitaan?

Kolmionmallinen pakollinen, mutta "ei kolmiosta" todetaan:
"E48: Valinnainen pv:ssa, jos ryhmitetty muiden takaosan merkkivalolaitteiden kanssa. Lisäheijastinlaitteet ja - materiaalit sallitaan, jos ne eivät heikennä pakollisten valaisimien ja merkkivalolaitteiden tehokkuutta."
https://www.trafi.fi/filebank/a/1503651 ... o_ohje.pdf


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Peräkärryn valot
ViestiLähetetty: 18.04.2018 20:36 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1825
Paikkakunta: Päijät-Häme
Kiitos olli_o tästä viimeisimmästä(?) dokumentista, pitää piristää Vanin kylkeä vähän ;) . Heijastavaa pinta-alaa ei taideta rajata mitenkään? Ja jotta ei mennä offtopiciin, niin kyllä Muuliinkin pitää heijasteteippiä laittaa. Pitänee tulostaa hanskalokeroon toi pdf ettei tartte asua bussipysäkillä setien seurana :lol: .



2x C5HDi Break erikoppaset, 2x Xantia Bk 19TD Aut & 2.0HDi, 3x BX 19 TZi Vaninaihio (2xAut), BX Van 18TD, BX4WD Break, BX Van D projekt, InvaBX 16TRS Aut; 3x2CV6. 2xVisa14TRS; XM 2,5TD Break; BX 18TD Break Aut + BX Van D Aut+XM 2,5TD BK
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 15 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: