|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 07:02 |
Viestit: 2163
|
|
Onko kukaan törmännyt, mistä löytäisi tietoa vanhasta Briggs&Stratton moottoreista?
Eilen tuommoinen tuli ja epäilen olevan aika vanha? Väri on harmaa, mutta voisi olla vaikka vanha Posti ja Telelaitoksen? On vaaka-akselilla, yksi sylinterinen ja pyörittänyt generaattoria. Rakennettu siirrettävään telineeseen, mutta generaattori puuttuu, kun hajonnut, epäilen kuitenkin, että moottori lähtee käymään, kunhan tuoretta bensaa laittaa tankkiin ja pikkuisen huoltaa?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 07:23 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Mikäs siinä, kunhan on öljyissä, löytyy likistyksiä ja kipinä toimii. Kaasarikin ok?, ettei ole kuivunutta möhnää.. Jostain sitten gentsu, saisi varasähkölähteen.
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 07:28 |
Viestit: 2163
|
Lähinnä kiinnostaa koneen ikä ja hv määrä. Sen verran jo netin syövereistä sain tietoa, että "code" numeron kaksi ensimmäistä kertoo vm. ja "type" numeron ensimmäiset numerot kuutiotuumat, joista voi päätellä hv määrän? Eiköhän iltaan mennessä siitä savut otettu? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Reino Ranskanleipä
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 08:54 |
Viestit: 202 Paikkakunta: Hämeenlinna
|
|
Ei ole sitä koodia laittaa niin voisi mielenkiinnosta etsiskellä? Ruohonleikkureissa olen havainnut tuuletinkopassa noita numeroita
|
|
|
|
 |
|
1Tahma1
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 09:04 |
Viestit: 29
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 10:18 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
|
B&S:llä on sinänsä yllättävän hyvä ilmainen huoltodokumentaatio ja varaosapalvelu ikivanhoihinkin. Moottorikoodi on avainsana, ilman sitä kaikki on pelkkää arvailua.
Se, miten moottorikoodi mätsää käytössä olleeseen moottorin mallinimeen ja hevosvoimiin on kyllä vähän arvailua. Itsekään en tiedä, että onko toisessa ketjussa korjaamani ruohonleikkuri tarkalleen kuinka vahva, mutta arvelen, että 3,5 hv. Moottorityyppejä on muutamanlaisia, samoin kaasuttimia, vaikka niitä on eri numeroilla myyty eri vuosi(kymmeni)nä.
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 11.05.2018 12:59 |
Viestit: 2163
|
|
Sen verran kävin kurkkimassa numeroita, että oletettavasti kone nuorukainen vielä vm. -74 ja kuutiotuumia 17, eli olisiko 5hv?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 06:09 |
Viestit: 2163
|
Ei lähtenyt Briggs vielä käymään, kun kipinä hukassa!  Vika kohteita ei voi kuitenkaan olla montaa? 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 10:23 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
betaromeo kirjoitti: Ei lähtenyt Briggs vielä käymään, kun kipinä hukassa!  Vika kohteita ei voi kuitenkaan olla montaa?  Vikakohteita ei montaa voi olla, kun ei ole montaa osaa koko moottorissakaan...  Onko puola tarpeeksi lähellä vauhtipyörää, että syntyy hyvä jännite? Puolia on kai toisinaan mennyt, tosin toimivia on aina löytynyt käytettynä.
|
|
|
|
 |
|
jasu
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 11:11 |
Viestit: 3152 Paikkakunta: Korpilahti
|
Jos moottori on "oikeasti vanha", niin sieltä voi löytyä myös kärjet. B&S sivuilta nopeasti etsien, löytyi maininta että olisi vuoteen -83 asti ollut sytty kärjillä, uudemmissa sitten kärjetöntä... Muistuu mieleen yksi hauska vanha B&S -moottori, jonka Eskere toi ihmeteltäväksi, arvio oli että jostain 50-60 tienoolta olisi ollut. Pulsaattoripesukoneen moottori. Siitä tarkistettiin että öljyä on, eikä kaasarissa näkynyt epäilyttävää, bensaa kipattiin tankkiin ja kipinää meinattiin testata mutta tuli kuitenkin narusta nykäistyä -ja se jopa lupaili heti. Pienellä lisänykimisellä sitten saatiinkin ääntä aikaan. Hieno, ruskea väriltään, kilven mukaan 2,5 hp tehoinen vaaka-akselimoottori. Sille tuli sitten tekaistua telinekin, jotta sen olisi voinut laittaa Bx:n laturin tilalle pyörittämään hydraulipumppua, mutta koskaan ei tullut sitä testattua. Mutta pikkugeneraattori siitä tehtiin, auton laturia pyöritti kivasti, starttiapulainen syntyi siis... Jos tuo ei halua pörisemään alkaa, tai vaikka alkaisikin, etkä keksi sille käyttöä niin voisin olla varovaisen kiinnostunut moisesta... 
Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2 Series -LantikanPätkä
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 19:26 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
Nuo B&S moottorit on kyllä toimintavarmuuden vertauskuvia..Ruohonleikkureissakin runko häviää ympäriltä,mutta moottori vaan pelaa! Toinen,samanlainen "ikiliikkuja" on Tecumseh,samalta mantereelta kuin B&S..Tekivät ilmeisesti liian hyviä koneita,kun meni konkurssiin lopulta 
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 22:10 |
Viestit: 2163
|
Magneetto sytytyksellä tuo on ja etäisyys näyttäisi olevan pyörään oikealla tasolla, mutta taitaa sytytysyksikkö olla ottanut itseensä? Näyttäisi olevan varastossa yksi saman näköinen ja kunhan Citroen ja"tölkki" kiireiltä joutaa, niin taas tämän kimppuun. PS: Jasulle tiedoksi, ei tule jäämään perikunnan harmiksi, joten palataan asiaan, kunhan käynnistynyt! 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 22:14 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Joo, ei ole B&S mitään BullShittiä  Mulla on hyvä 80-luvun Stigan leikkurin runko, jossa ei ole ruostetta ja joka on ehjä. Olen miettinyt, että jos löytäisin tehokkaan pystyakselimallin halvalla, ni voisin upgreidata moteurin leikkuriin. On meinaan sellasta viidakkoa, kun mökin pihaniityn pääsee ajamaan vain toisinaan, että tehoa ei ole koskaan liikaa. Tuo nykyinen silppuaa oksatkin, mutta pahimmat heinämättäät pitää ottaa kerros kerrokselta useammassa erässä. Vaaka-akselikone, generaattori, akku ja sähkömoottori vois tietty olla hauska kombo myös, saisi hybridivoimalinjan leikkuriin 
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 12.05.2018 22:28 |
Viestit: 5128
|
jasu kirjoitti: Jos moottori on "oikeasti vanha", niin sieltä voi löytyä myös kärjet. B&S sivuilta nopeasti etsien, löytyi maininta että olisi vuoteen -83 asti ollut sytty kärjillä, uudemmissa sitten kärjetöntä... ...
Molemmissa malleissa on sitten aika samanoloinen puola vauhtipyörän magneettikehällä, toisessa menee vaan yksi johto kärjille ja toisessa ei. Jos on alkuperäinen puola, tuon tyypin näki ainakin joissain malleissa käämin muodosta ja sydämen muodosta (väristäkin joskus). Joskus nuo uudemmat hajoaa myös siten että kipinä on hyvin heikko, käyntiin saaminen vaatii kaikkia raikatemppuja eikä käynti kovin kaunista. Hain vikaa silti hetken ja löysin toisenkin vian, sammutuspiirissä oli joku komponentti joka vuosi reilusti maihin (siltikin sen sai silläkin vialla käymään kun lämmmitti tulpan ensin, mutta kävi kehnosti), sen korjaus auttoi, mutta vasta puolan vaihto palautti perinteisen laakin peli toiminnon ja "kauniin" käynnin. Meinasin ensin vaihtaa samantehoisesta (5 hp) ja samanoloisesta jyrsijästä puolan, mutta se olikin kärjillä (muistaakseni ne on vauhtipyörän alla? sen kanssa oli konkka, jossa päässä kärjen toinen puolisko?) ja ajoleikkurissa oli taas kärjetön. Kun en ollut ihan varma oliko se tuossa huonon käynnin ja käynnistyvyyden vika, niin hain pienemmän vauhtipyörän omaavasta ruohonleikkurinkoneesta puolan ja sillä toimi (ja toimii kuulemma vieläkin) Väärä puola tosin vaati modausta ruuvinreikiin ja kaarevuussädekin oli väärä, mutta kun toimi hyvin eikä maksanut edes mitään... Tuossa uudemmassa puolassa on käämin kanssa (täysin piilossa) transistori ja joku vika siinä teki pikkuhiljaa huonontuvan käynnistyvyyden, mutta -80 luvun tuotos oli sekin jyrsimen kanssa. Juutuubissa on hyviä video-ohjeita niten noita vanhemman sytysosia säädetään/vaihdetaan.
|
|
|
|
 |
|
kimmoa
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 13.05.2018 12:27 |
Viestit: 169
|
Northstar kirjoitti: Nuo B&S moottorit on kyllä toimintavarmuuden vertauskuvia..Ruohonleikkureissakin runko häviää ympäriltä,mutta moottori vaan pelaa! Toinen,samanlainen "ikiliikkuja" on Tecumseh,samalta mantereelta kuin B&S..Tekivät ilmeisesti liian hyviä koneita,kun meni konkurssiin lopulta  Toimiihan ne jotenkin, mutta jos tosiaan haluaa huoletonta käyttöä niin Hondan pienmoottori on se, mikä kannattaa hommata. Hiljaisempi, taloudellisempi ja ainakin omassa käytössä HUOMATTAVASTI luotettavampi. Ollut talossa ruohonleikkurin moottorina yli 30 vuotta. Öljyt vaihdettu n. 3v välein. Ikinä ei oo tarvinnut tehdä mitään, paitsi kerran on tulppa vaihdettu. 
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 13.05.2018 14:15 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
kimmoa kirjoitti: Northstar kirjoitti: Nuo B&S moottorit on kyllä toimintavarmuuden vertauskuvia..Ruohonleikkureissakin runko häviää ympäriltä,mutta moottori vaan pelaa! Toinen,samanlainen "ikiliikkuja" on Tecumseh,samalta mantereelta kuin B&S..Tekivät ilmeisesti liian hyviä koneita,kun meni konkurssiin lopulta  Toimiihan ne jotenkin, mutta jos tosiaan haluaa huoletonta käyttöä niin Hondan pienmoottori on se, mikä kannattaa hommata. Hiljaisempi, taloudellisempi ja ainakin omassa käytössä HUOMATTAVASTI luotettavampi. Ollut talossa ruohonleikkurin moottorina yli 30 vuotta. Öljyt vaihdettu n. 3v välein. Ikinä ei oo tarvinnut tehdä mitään, paitsi kerran on tulppa vaihdettu.  Hienoa,tuo TALOUDELLISUUS onkin ollut minun tärkeimpiä valintakriteereitäni ruohonleikkuria ostaessa.. 
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 13.05.2018 18:25 |
Viestit: 2163
|
Löytyihän sieltä ne kärjetkin, kun osasi etsiä!  Tuli niitä rassattuakin, mutta ei kpinää edelleenkään, joten taitaa olla kondensaattorissa vika?
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 13.05.2018 21:45 |
Viestit: 5128
|
betaromeo kirjoitti: Löytyihän sieltä ne kärjetkin, kun osasi etsiä!  Tuli niitä rassattuakin, mutta ei kpinää edelleenkään, joten taitaa olla kondensaattorissa vika? Puolan ja sammutusjohtimen voisi mitata myös, eli ettei ole puola poikki tai sammutusjohdin jostain oikosulussa maihin. Puolan toision saa kai mitattua suoraan: resistanssi tulpanjohdosta käämin sydänrautaan? Mutta ei tuo kärki/konkkasettikään paljoa maksa 5...8 € ?
|
|
|
|
 |
|
betaromeo
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 13.05.2018 22:42 |
Viestit: 2163
|
Sammutimen johdossa ei vikaa, kun on peltilätkä kannessa, mikä laitetaan suoraan tulppaa maadoittamaan. 
BX16Valve88 C5V6-02 CEE-5 C62.7Hdi06ja07 CX2000 Pallas-79 CX25Prestige-87,Turbo-87 4xD-malli68 Pallas,DSuper70,DS23IE73,D-Super5-74 Dyane4-72 museo,2CV4-74 GSA Spesial-83aj.13tkm museo Jumpy2.0Hdi 80kw pitkä XM V6 12V 156tkm,2.0iBreakY4-96 ZX1.9Vol-92 ym.
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 18.05.2018 20:53 |
Viestit: 1242
|
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
ealab
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 18.05.2018 22:33 |
Viestit: 4467 Paikkakunta: Paimio
|
|
Nyt haeskelen puolaa(B&S) työnnettävään leikkuriin. Vaikka koneen tyyppi on selvillä, puolaa ei niillä tiedoilla löydy. Tyyppinumerossa pitäisi olla merkkejä enemmän! Kun vielä kahta samanlaista puolaa ei löydy eri koneista... Kiinnityksissäkin eroja. Silti nettisivuilta löytyy puolia ao. tyyppinumerolla suoraan. Jospa kaupassa vaan myytäisiin uutta konetta.. !
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 18.05.2018 23:17 |
Viestit: 5128
|
ealab kirjoitti: Nyt haeskelen puolaa(B&S) työnnettävään leikkuriin. Vaikka koneen tyyppi on selvillä, puolaa ei niillä tiedoilla löydy. Tyyppinumerossa pitäisi olla merkkejä enemmän! Kun vielä kahta samanlaista puolaa ei löydy eri koneista... Kiinnityksissäkin eroja. Silti nettisivuilta löytyy puolia ao. tyyppinumerolla suoraan. Jospa kaupassa vaan myytäisiin uutta konetta.. ! Jos ulkonäöllä ja työvaivalla ei ole niin väliä, niin melkein mikä tahansa samantyyppinen käy tuohon riittävän hyvin. Eli jos on magnatron (puolan sisällä piilossa transistori, ei kärkiä) niin sellainen ja poraa/viilaa reikiä sopivaan kohtaan. Helpointa jos sama vauhtipyörän koko, mutta oma kokemus on että ei edes koneen koko/vauhtipyörän väärä halkaisija tunnu käynnistyvyydessä ja käynnissä, vaikkei ilmarakoa saakaan edes lähelle sopivaksi (eri kaarevuussäde). Mutta helpoimmalla pääsee, kun menee puola kourassa pienkonekorjaamoon, niin melko varmasti löytyy sopiva, ei niitä kai niin montaa erilaista ole, ja uudemmista löytyy versioita jotka korvaavat useampia entisiä varaosanumeroita. Niitä vain kahta päätyyppiä (vai mitä lienee ihan uusissa päästöluokitelluissa?), noita transistorillisia oli ihan alussa irroitettavalla transistoriosalla, mutta uudempi käy kai tilalle? Tuolta löytyy kuva josta erottaa nuo päätyypit käämin muodosta: https://www.briggsandstratton.com/na/en ... sting.htmlHinta puolalle on tosin yllättävän kova kun vertaa vaikka kokonaiseen ruohonleikkuriin ja miettii mikä siitä on moottorin osuus ja sen eri komponenttien arvo. Itse hain ekotorilta purkuleikkurista puolan (ilmaisen, oli hyvä palvelu tai tuuri, ruosteisia vanhoja leikkureita oli aika nivaska purettavana/kunnostettavana)
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 20.05.2018 22:24 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
|
Paljos tollasen pikku-briggsin pitäis kehittää painetta kampikammioon?
Talven aikana kuntoon(?) ranettamani ikivanha vehjes toimii muuten hyvin, mutta ekan nurtsinleikkuun jälkeen totesin, että kone alkaa täysillä kierroksilla polttaa öljyä. Sen jälkeen polttaa tyhjäkäynnilläkin. Kun koneen käynnistää myöhemmin, ei savuta ja ainakin 2/3 kaasua voi varovasti antaa ja nostaa kierroksia ilman, että alkaa savuttaa. Täyskaasulle kääntäessä humppaa kerran pari ja tuo savutus alkaa. Lisäks kuorman lisääminen, eli koneen ajaminen tiheämpään pöheikköön pienemmilläkin kierroksilla aloittaa helposti tuon savutuksen.
Tuuppaa käynnissä ollessaan mukavan öljysumun ilmaan, jos avaa öljykorkin. Korkkikin lentää pihalle, jos ei pidä kiinni. Ei tuo nyt varmaan ihan normaalilta kuulosta?
Koneessahan silloin on (liikaa) ohivuotoa tai huohotin tukossa. Eiks kampikammiossa pitäis normaalisti olla pikemminkin alipaine, jos huohotin on auki ja imupuoli ei vuoda muualta?
Toi tilanteen normalisoituminen seuraavalla käynnistyksellä kuulostaa siltä, että öljyt valuvat huohottimesta pois ja kaikki toimii suurin piirtein normaalisti, kunnes kuorma ja/tai kierrokset taas nousevat.
|
|
|
|
 |
|
olli__o
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 21.05.2018 01:55 |
Viestit: 5128
|
|
Joskus ilmansuodattimen kunto (liikaa öljyä tai muuten tukkoinen) voi vaikuttaa huohotukseen (tai pikemminkin öljyn kulkeutumiseen kaasarin suuntaan), mutta se ei kai parane sammutuksesta?
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Briggs&Stratton moottori? Lähetetty: 21.05.2018 10:29 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
olli__o kirjoitti: Joskus ilmansuodattimen kunto (liikaa öljyä tai muuten tukkoinen) voi vaikuttaa huohotukseen (tai pikemminkin öljyn kulkeutumiseen kaasarin suuntaan), mutta se ei kai parane sammutuksesta? Ei luulis ja sekin on talvella pesty ja kevyesti öljytty. Toi koko kone on talvella purettu atomeiksi, puhdistettu ja kasattu uudelleen uusilla tiivisteillä yms. pienosilla, joten normaalit tukokset ja hyytyneet bensat voi käytännössä lukea pois laskuista. Mielenkiintoisinta on, että savuaminen alkaa kuormituksen alun humppauksesta kertalaakilla, pienemmilläkin kierroksilla. Paksuun ruohotuppoon osuessa käy noin, kun kierrokset hetkeksi laskevat. Mutta miten tuo voisi liittyä öljyn huohottamiseen... Voisin kyllä kokeilla helpoimman ensin, eli vähentää öljyn määrää vaikkapa minimitasoon. Nyt on maksimissa, kuitenkin merkkien sisäpuolella, mutta kun kone keikkuu mättäältä toiselle, niin sitä saattaa helposti loiskua huohottimeenkin asti. Ja jos sitä pääsee sinne, niin sehän ei välttämättä valu takaisin kovin nopeasti, jos kaasuttimelle päin jatkuvaa on imua.
|
|
|
|
 |
|
|