Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Renkaiden ja alustan yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 18.07.2018 10:41 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1334
Paikkakunta: Järvenpää
Totesin juuri, yllätyksekseni, että matalampi ja suurempi rengas toimii H3+:ssa paremmin kuin kapeampi ja parantaa mukavuutta. Ainakin näin kävi tässä tapauksessa. Vaihdoin ristiin C5 I:n alla olleet 205/60x16 Michelin Energyt ja C4GP:n alla olleet 215/55x17 ZR Nexenit. Kummankin auton ajettavuus ja mukavuus parani ja yllättävää kyllä melukin. Tämä nyt pätee vain tässä tapauksessa ja offseteilla voi olla jokin vaikutus, mutta seuraavassa asiaan liittyviä ajatuksia. Ensinäkin Nexen oli huono GP:ssä, tahmainen ja kova, vaikka aika hiljainen etenkin uutena. Tuo Misukka oli ok C5:ssä, hiljaisempi ja mukavampi ja jämäkämpikin kun alla aiemmin olleet kuluneet 205/65x15 energyt.
C4GP:n alla nämä 205/60x16 misukat tuntuu todella hyviltä ja kyyti on tasaista hiljaista, ikäänkuin jousitus ja iskunvaimennus toimisi suunnitellulla tavalla. Sama ilmiö, mutta vahvempana tuli C5:n kanssa! Pintapehmeys parani ja nyt "tuntee" paljon selvemmin Hydractiven toiminnan niin softissa kuin firmissäkin. En ole oikein missään mehumaijassa ollut tyytyväinen nykyisin vihreisiin renkaisiin 65-sarjaisina. Näitä on olleet Energyt, GY:t ja Nokian Hakka greenit. Kaikkiin jotenkin soivia rungoltaan hydevehkeissä, vaikka kuvio sinänsä olisi hiljainen. Tuntuu kuin nuo korkeammat ja näennäisesti mukavat renkaat joustollaan joutuisivat johonkin resonanssiin näissä matalan ominaistaajuuden alustoissa, mutta toimii taas hyvin rautajousilla. Onko muilla mitään vastaavia kokemuksia?



Xantia Activa Tct -96
CX 20 TRE -88 -> 22i projekti, CX 25 Prestige -84
GS X3 ZEV-projekti, C5 2.2 HDI 170 -08
XM V6 A. -95
C6 2.7 HDi
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaiden ja alustan yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 19.07.2018 00:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Totesin taannoin, että jos laittaa kirjakoon tilalle jotain muuta niin ei oikein toimi. Väärämmerkkiseen kokeilin 205/50 R17 kokoa 225/45 R17 tilalle ja sehän meni ihan vituralleen. Kokeilun tavoitteena oli pintapehmeyden maksimointi (jota siis oli jo ennestään ihan ookoosti) mutta ei onnistunut.

Veikkaisin, että tuossa kombossa ongelma syntyy kun yritetään säilyttää vierintäkehä + kantavuus samana. En tiedä, kunhan arvailen mutta kyllä tuo valmistajan valitsema koko on huomattavasti parempi.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaiden ja alustan yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 19.07.2018 20:25 

Viestit: 1496
kaseva kirjoitti:
Totesin taannoin, että jos laittaa kirjakoon tilalle jotain muuta niin ei oikein toimi....En tiedä, kunhan arvailen mutta kyllä tuo valmistajan valitsema koko on huomattavasti parempi.


Minulla on samanlainen käsitys. Esim. Clio IV:ssa säästin (väärässä paikassa) ja ostin valmistajan suositteleman 195/55/R16 -talvirenkaiden tilalle edullisemmat 205/60/R16 -kokoiset renkaat ja ajettavuudesta tuli vähän "molisko". Toki muutakin ominaisuuseroja varmasti renkaissa on, mutta jatkossa pitää luottaa valmistajan suosituksiin (tässäkin) asiassa. Joku syy kai niihin rengaskokovalintoihin siellä tehtaalla on. Tuskin ne niitä hatusta vetelee. :D


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Renkaiden ja alustan yhteensopivuus
ViestiLähetetty: 20.07.2018 19:16 

Viestit: 1417
Paikkakunta: Porvoo
Lauri kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Totesin taannoin, että jos laittaa kirjakoon tilalle jotain muuta niin ei oikein toimi....En tiedä, kunhan arvailen mutta kyllä tuo valmistajan valitsema koko on huomattavasti parempi.


Minulla on samanlainen käsitys. Esim. Clio IV:ssa säästin (väärässä paikassa) ja ostin valmistajan suositteleman 195/55/R16 -talvirenkaiden tilalle edullisemmat 205/60/R16 -kokoiset renkaat ja ajettavuudesta tuli vähän "molisko". Toki muutakin ominaisuuseroja varmasti renkaissa on, mutta jatkossa pitää luottaa valmistajan suosituksiin (tässäkin) asiassa. Joku syy kai niihin rengaskokovalintoihin siellä tehtaalla on. Tuskin ne niitä hatusta vetelee. :D

Vähän sama juttu täällä,ostin myös yhtä kokoa korkeampiprofiiliset ja "veteläksi"muuttui ohjaustuntuma..Alkuperäinen koko 225/60/16 oli mielestäni liian pieni noihin pyöränkoteloihin,joten vaihdoin alle 225/65/16..
Ensi kesäksi alle tulee 17 tuumaiset,ovat vaan kalliit vanteet 250€/kpl +rahti Usa:sta



"Sell the house
Sell the cars
Sell the kids
I am not coming back"
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 4 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 17 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: