Wesa kirjoitti:
Laskennällisesti varmaan isomoottorisen xm farkun pitäisi olla suuntavakaampi kun berline cx mutta ei kokemukseni mukaan. Pesee kyllä berline xm:n. Tässä voi olla alustageometrialla osansa sopassa?
Varmasti vaikuttaa siinä vaiheessa siihen miten tukivarsien asento muuttuu, kun ilma alkaa puskemaan koria sivuun. XM:ssä on kuitenkin MacPherson, jossa tukivarret niin ylä- kuin alapäässä ovat kiinni korissa kumin välityksellä kun taas CX:ssä on hyvä double wishbone tyyppinen ratkaisu jossa ylätukivarsi on laakeroitu ja alatukivarsi on puslalla. Sitä en osaa sanoa miten ja miksi laskennallisesti toinen on parempi kuin toinen, mutta kyllä mutulla CX:n etupään pitäisi olla parempi (lähes) joka tilanteessa. Taka-akselit ovat kummassakin hyvin samanlaiset, joten sieltä tuskin eroa löytyy.
Activalla tuli ajettua tuossa muutama päivä sitten jokunen sata kilometri ja sivutuuli tuntui heittelevän autoa jonkun verran sivulle, sanoisinko suunilleen saman verran mitä joku ykköskoppainen C5 Berline heittelee. Siinä ajellessa tuli mietittyä sitä, että mitenhän paljon kallistuksenvakaaja vaikuttaa näihin sivuille heittoihin "suoraan" ajaessa, eli mikä ero on suuntavakaudella Activan ja vastaavan epä-Activan välillä? Suoraan ajaessa Activa ei käsittääkseni kuitenkaan vedä vakaajaa kovaan tilaan kovinkaan herkästi.