Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=27994
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  Gonzales [ 15.09.2018 19:07 ]
Viestin otsikko:  Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

"Ikkunoiden kromikehys nostaa uutuuden premium-mallien luokkaan. ... " kertoo Peugeotin mainos. :lol:

Olikohan jokunen aika sitten uutinen jossa PSA:n johtaja kertoi että Peugeot ja DS olisivat tästä eteenpäin Premium-merkkejä ja Citroën sekä Opel keskiluokkaa?

Oma pösö on kyllä sen verran vanha että Premiumia ei ole edes ovenkahvoissa. ;)

Kirjoittaja:  kaseva [ 15.09.2018 20:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Aika hyvin tiivistetty. Ei se premium tosiaan taida siitä kromilistasta syntyä, mutta jos se kromilista on kunnolla kiinni korissa niin... sitten asia onkin jo ihan toinen. 8-) Tässä suhteessa Opelilla saattaa olla vähän opetettavaa PSA:lle (Citroënille). :oops:

Kirjoittaja:  Gonzales [ 15.09.2018 21:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Hmmm. Siirtyisköhän premiumluokkaan... http://www.kiiltovaunu.com/kahvan-kromi ... -4076.html

Kirjoittaja:  Hessu [ 15.09.2018 21:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Tuokin on erikoinen muoti-ilmiö. Parikymmentä vuotta sitten esim. BMW:llä perusmallissa oli kiiltävät ikkunan karmit ja "shadowline" maksoi ekstraa. Nykyään on toisin päin. Katselin tänään kuplivia C5 muovitettuja karmeja ja kyllä siinä jostain kunnon materiaalista valmistettuja ikävä tulee. Toisaalta jos autossa jotain pitää ruostua niin olkoon sitten listojen sisäiset peltisuikaleet ennemmin kuin itse korirakenne.

Kirjoittaja:  Xantippa [ 15.09.2018 21:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Takavuosien yleinen paremman varustelun mallimerkintähän oli GLS = gromilista sivussa. :mrgreen:

Kirjoittaja:  Northstar [ 15.09.2018 21:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Joo,aika hauskaa oikeastaan seurata miten suuntaukset tulee ja menee..
Useille nuoremman sukupolven autoilijoille monet asiat ja suuntaukset ovat ihka uusia ja ihmeellisiä,vaikka ovat vain vanhan toistoa.
Joissakin asioissa tosin olisi toivonut ihan kehitystäkin.Esimerkkinä korien kestävyys.
Kun katsoo vaikka sitikoiden korien kestävyyttä parikymmentä vuotta taaksepäin,niin ainoa malli joka kestänyt ajan hammasta on C5..
Kaikki muut on ruostuneita,jotkut pahoinkin..Xsarat,Picassot,Berlingot,Xantiat,Xm..

Kirjoittaja:  Teuski [ 15.09.2018 21:32 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Northstar kirjoitti:
Kun katsoo vaikka sitikoiden korien kestävyyttä parikymmentä vuotta taaksepäin,niin ainoa malli joka kestänyt ajan hammasta on C5..
Kaikki muut on ruostuneita,jotkut pahoinkin..Xsarat,Picassot,Berlingot,Xantiat,Xm..

Niin no noista C5 on ainut 2000-luvulla esitelty ja siitä eteenpäin ei muissakaan uusissa malleissa ole tainnut olla pahemmin ruostevaivaa, joten eikö se toivomasi kehitysaskel otettu jo noin 17 vuotta sitten? ;)

Kirjoittaja:  yason [ 15.09.2018 21:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Teuski kirjoitti:
Niin no noista C5 on ainut 2000-luvulla esitelty ja siitä eteenpäin ei muissakaan uusissa malleissa ole tainnut olla pahemmin ruostevaivaa, joten eikö se toivomasi kehitysaskel otettu jo noin 17 vuotta sitten? ;)


Ei oo ruostevaivoista kuulunu, mutta Kaktuksissa kai ruostuu ovien alareunat, kun on maalattu huonosti.

Alkupään C5:ssa on kyllä hyvä sinkitys. Breakin takaluukun kahvan nakertaman maalinlohkeaman kohdalla ei oo vieläkään ruostetta, vaikka auto on 15 vuotias. Harmaata sinkittyä peltiä vaan.

Kirjoittaja:  Gonzales [ 15.09.2018 21:45 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Xantippa kirjoitti:
Takavuosien yleinen paremman varustelun mallimerkintähän oli GLS = gromilista sivussa. :mrgreen:


Kyllä se oli Galvanoitu lista sivussa.

Kirjoittaja:  HiTec [ 16.09.2018 08:41 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

No kyllähän tuo monessa kohtaa Citroën on siirtänyt tuon premium-tyylisen designinsa DS:n puolelle, josta syystä merkille itselleen jää siis enää se tavallisempi tyyli. Peugeotilla ei ole vastaavaa "ongelmaa" ja he voivat iskeä kaiken luovuutensa siihen ainokaiseen merkkiinsä. No lopputuloksena tuon huomaa esim. tulevat uusi Berlingo vs. Rifter - vaikka Berlingosta ei DS-versiota olekaan :lol:

https://preview.netcarshow.com/Citroen- ... 019-ig.jpg
https://preview.netcarshow.com/Peugeot- ... 019-ig.jpg

Kirjoittaja:  sitikkaporo [ 16.09.2018 11:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Joo kyllähän ulkonäöllisesti pösöllä on aivan eri sarjasta kaikki mallit verrattuna sitikan malleihin. DS hieman yrittää laittaa kampoihin. Itselle nykyinen C3 Aircross -mallin keula, jota sitikka taitaa viljellä moneen malliin, ei uppoa millään muotoa. Mutta makuasioitahan nää on.

Kirjoittaja:  Gonzales [ 16.09.2018 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

sitikkaporo kirjoitti:
Joo kyllähän ulkonäöllisesti pösöllä on aivan eri sarjasta kaikki mallit verrattuna sitikan malleihin. DS hieman yrittää laittaa kampoihin. Itselle nykyinen C3 Aircross -mallin keula, jota sitikka taitaa viljellä moneen malliin, ei uppoa millään muotoa. Mutta makuasioitahan nää on.


Näitäpä näitä. Miusta esim juurikin tuo uusi perslinko on paljon kivemman näköinen kuin vastaava pösö. Ja muutenkin meikän silmissä tuo sitikan kaksikerroksinen nykykeula päihittää kyllä pösön korealais-saksalaisen tyylin.

Kirjoittaja:  citrophoros [ 20.09.2018 23:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Näin Herra CEO PSA tuumaili 2012-13:

CEO Philippe Varin says that "Citroën and Peugeot are too close", so he plans on positioning Citroën C-line models lower than Peugeot with DS models above Peugeot

https://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA

Kirjoittaja:  jaakkovaakko [ 21.09.2018 06:24 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Gonzales kirjoitti:
Xantippa kirjoitti:
Takavuosien yleinen paremman varustelun mallimerkintähän oli GLS = gromilista sivussa. :mrgreen:


Kyllä se oli Galvanoitu lista sivussa.


Jep
LS= lista sivussa
GLS= galvanoitu lista sivussa

Kirjoittaja:  HiTec [ 21.09.2018 08:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

jaakkovaakko kirjoitti:
Jep
LS= lista sivussa
GLS= galvanoitu lista sivussa

Ja CLS se oli cromattu :D Taikka 4wd tarkoitti että vetää neljästä ovesta = talviautoksi tuosta ei siis ole :lol:

Kirjoittaja:  Gonzales [ 21.09.2018 17:07 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

citrophoros kirjoitti:
Näin Herra CEO PSA tuumaili 2012-13:

CEO Philippe Varin says that "Citroën and Peugeot are too close", so he plans on positioning Citroën C-line models lower than Peugeot with DS models above Peugeot

https://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA


Siis.
DS = Mersium
Pösö = Volkkarium
Citroën = Ladium

:roll:

Kirjoittaja:  pvalila [ 23.09.2018 18:01 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

Esim. VAG-konsernissa on ollut hyvin selvä arvojärjestys eri merkkien välillä jo vuosikymmeniä - tosi outoa, että PSA on vasta nyt sellaista rakentamassa.

DS meni jo alusta lähtien pieleen. Toyota ymmärsi aikoinaan, että ihan ekan Lexuksen (LS400) täytyy olla totaalisesti eri kamaa kuin perus-tojotan: eka DS kun tuli markkinoille niin eipä näkynyt veekasia, ilmajousitusta eikä saksalaisissa autokaupungeissa huolestunut kukaan.

Toyota ymmärsi, ettei ekalla mallilla tarvitse tehdä tiliä, aika myydä perusmerkin tekniikkaa kalliimmalla (Lexus 300 vs. Toyota Camry) logolla tulee vasta myöhemmin; ekaksi pitää luoda se hohto uuden merkin ympärille.

- Audin V8-mallilla oli vähän samanlainen rooli: ei sekään varmaankaan taloudellisesti tuottava ollut mutta se oli aivan oikeasti S-Mersun kanssa kilpaileva auto ja varsinainen tili tehtiin vasta myöhemmin A8-malliston avulla.

Talbotit (Lago jne.) olivat aikoinaan sikahienoja autoja, mutta sen loistomerkin imago tuhottiin ikuisesti Simca-klooneilla. Nyt kun DS on myös leimattu wannabe-premiumiksi niin taitaa PSA:n nimivarasto olla aika tyhjä, kun muutaman vuoden kuluttua tulee aika yrittää taas jotain vähän aidompaa premiumia kuin tämä DS. Toyotalla riitti lihaksia luoda uusi laatumerkki tyhjästä mutta en oikein usko, että PSA pystyy samaan.

- Rautajousinen nelisylinterinen auto ei ihan hevillä premiumsarjaan ketään nosta.

**************
Muistatteko ajan, jolloin keskiluokan autotehtaat kilvan himoitsivat Mersun markkinoille? Peugeot teki 604:n, Fiatin 130 oli sikahieno mutta aika pian nuo valmistajat palasivat omaan, tuttuun segmenttiinsä.

Kirjoittaja:  aaltosa [ 24.09.2018 18:44 ]
Viestin otsikko:  Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto?

pvalila kirjoitti:
... taitaa PSA:n nimivarasto olla aika tyhjä...

Opel Diplomat?

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/