|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
Gonzales
|
Viestin otsikko: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 19:07 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
"Ikkunoiden kromikehys nostaa uutuuden premium-mallien luokkaan. ... " kertoo Peugeotin mainos. Olikohan jokunen aika sitten uutinen jossa PSA:n johtaja kertoi että Peugeot ja DS olisivat tästä eteenpäin Premium-merkkejä ja Citroën sekä Opel keskiluokkaa? Oma pösö on kyllä sen verran vanha että Premiumia ei ole edes ovenkahvoissa. 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
kaseva
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 20:02 |
Viestit: 1878
|
Aika hyvin tiivistetty. Ei se premium tosiaan taida siitä kromilistasta syntyä, mutta jos se kromilista on kunnolla kiinni korissa niin... sitten asia onkin jo ihan toinen.  Tässä suhteessa Opelilla saattaa olla vähän opetettavaa PSA:lle (Citroënille). 
__________________________________________________________________ G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
|
|
|
|
 |
|
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:00 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
Hessu
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:09 |
Viestit: 1526 Paikkakunta: The City of Häijää
|
|
Tuokin on erikoinen muoti-ilmiö. Parikymmentä vuotta sitten esim. BMW:llä perusmallissa oli kiiltävät ikkunan karmit ja "shadowline" maksoi ekstraa. Nykyään on toisin päin. Katselin tänään kuplivia C5 muovitettuja karmeja ja kyllä siinä jostain kunnon materiaalista valmistettuja ikävä tulee. Toisaalta jos autossa jotain pitää ruostua niin olkoon sitten listojen sisäiset peltisuikaleet ennemmin kuin itse korirakenne.
Have more than you show, speak less than you know.
|
|
|
|
 |
|
Xantippa
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:21 |
Viestit: 1709 Paikkakunta: Kuopio
|
Takavuosien yleinen paremman varustelun mallimerkintähän oli GLS = gromilista sivussa. 
C5 HDi 240 Tourer
|
|
|
|
 |
|
Northstar
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:26 |
Viestit: 1417 Paikkakunta: Porvoo
|
|
Joo,aika hauskaa oikeastaan seurata miten suuntaukset tulee ja menee.. Useille nuoremman sukupolven autoilijoille monet asiat ja suuntaukset ovat ihka uusia ja ihmeellisiä,vaikka ovat vain vanhan toistoa. Joissakin asioissa tosin olisi toivonut ihan kehitystäkin.Esimerkkinä korien kestävyys. Kun katsoo vaikka sitikoiden korien kestävyyttä parikymmentä vuotta taaksepäin,niin ainoa malli joka kestänyt ajan hammasta on C5.. Kaikki muut on ruostuneita,jotkut pahoinkin..Xsarat,Picassot,Berlingot,Xantiat,Xm..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
|
|
|
|
 |
|
Teuski
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:32 |
Viestit: 7831 Paikkakunta: Eurajoki
|
Northstar kirjoitti: Kun katsoo vaikka sitikoiden korien kestävyyttä parikymmentä vuotta taaksepäin,niin ainoa malli joka kestänyt ajan hammasta on C5.. Kaikki muut on ruostuneita,jotkut pahoinkin..Xsarat,Picassot,Berlingot,Xantiat,Xm.. Niin no noista C5 on ainut 2000-luvulla esitelty ja siitä eteenpäin ei muissakaan uusissa malleissa ole tainnut olla pahemmin ruostevaivaa, joten eikö se toivomasi kehitysaskel otettu jo noin 17 vuotta sitten? 
-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=- -=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
|
|
|
|
 |
|
yason
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:40 |
Viestit: 1220 Paikkakunta: Turku
|
Teuski kirjoitti: Niin no noista C5 on ainut 2000-luvulla esitelty ja siitä eteenpäin ei muissakaan uusissa malleissa ole tainnut olla pahemmin ruostevaivaa, joten eikö se toivomasi kehitysaskel otettu jo noin 17 vuotta sitten?  Ei oo ruostevaivoista kuulunu, mutta Kaktuksissa kai ruostuu ovien alareunat, kun on maalattu huonosti. Alkupään C5:ssa on kyllä hyvä sinkitys. Breakin takaluukun kahvan nakertaman maalinlohkeaman kohdalla ei oo vieläkään ruostetta, vaikka auto on 15 vuotias. Harmaata sinkittyä peltiä vaan.
|
|
|
|
 |
|
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 15.09.2018 21:45 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
Xantippa kirjoitti: Takavuosien yleinen paremman varustelun mallimerkintähän oli GLS = gromilista sivussa.  Kyllä se oli Galvanoitu lista sivussa.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 16.09.2018 08:41 |
Viestit: 1942 Paikkakunta: Helsinki
|
No kyllähän tuo monessa kohtaa Citroën on siirtänyt tuon premium-tyylisen designinsa DS:n puolelle, josta syystä merkille itselleen jää siis enää se tavallisempi tyyli. Peugeotilla ei ole vastaavaa "ongelmaa" ja he voivat iskeä kaiken luovuutensa siihen ainokaiseen merkkiinsä. No lopputuloksena tuon huomaa esim. tulevat uusi Berlingo vs. Rifter - vaikka Berlingosta ei DS-versiota olekaan https://preview.netcarshow.com/Citroen- ... 019-ig.jpghttps://preview.netcarshow.com/Peugeot- ... 019-ig.jpg
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
sitikkaporo
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 16.09.2018 11:38 |
Viestit: 1114
|
|
Joo kyllähän ulkonäöllisesti pösöllä on aivan eri sarjasta kaikki mallit verrattuna sitikan malleihin. DS hieman yrittää laittaa kampoihin. Itselle nykyinen C3 Aircross -mallin keula, jota sitikka taitaa viljellä moneen malliin, ei uppoa millään muotoa. Mutta makuasioitahan nää on.
C4 e-HDi 115 Premium ETG6 -15, Dyane -68 (ikurojekti), Mitsu Outlander PHEV 2016
|
|
|
|
 |
|
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 16.09.2018 11:57 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
sitikkaporo kirjoitti: Joo kyllähän ulkonäöllisesti pösöllä on aivan eri sarjasta kaikki mallit verrattuna sitikan malleihin. DS hieman yrittää laittaa kampoihin. Itselle nykyinen C3 Aircross -mallin keula, jota sitikka taitaa viljellä moneen malliin, ei uppoa millään muotoa. Mutta makuasioitahan nää on. Näitäpä näitä. Miusta esim juurikin tuo uusi perslinko on paljon kivemman näköinen kuin vastaava pösö. Ja muutenkin meikän silmissä tuo sitikan kaksikerroksinen nykykeula päihittää kyllä pösön korealais-saksalaisen tyylin.
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
citrophoros
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 20.09.2018 23:40 |
Viestit: 407 Paikkakunta: Etelä-Pirkanmaan seutukunta
|
Näin Herra CEO PSA tuumaili 2012-13: CEO Philippe Varin says that "Citroën and Peugeot are too close", so he plans on positioning Citroën C-line models lower than Peugeot with DS models above Peugeothttps://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSA
25 C5 X PureTech 225 21 C4 PureTech 130 19 C3 Aircross 110 15 C4 Aircross 1,6i 12 C4 VTi 120 Exclusive 05 C4 1,6i 16v VTR coupé 03 C5 2,0i 16v SX berline 98 Xsara 2,0i VTS coupé 95 ZX 1,9i Volcane berline 93 BX GTI berline 91 Visa 14 TRS berline
|
|
|
|
 |
|
jaakkovaakko
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 21.09.2018 06:24 |
Viestit: 694
|
Gonzales kirjoitti: Xantippa kirjoitti: Takavuosien yleinen paremman varustelun mallimerkintähän oli GLS = gromilista sivussa.  Kyllä se oli Galvanoitu lista sivussa. Jep LS= lista sivussa GLS= galvanoitu lista sivussa
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 21.09.2018 08:39 |
Viestit: 1942 Paikkakunta: Helsinki
|
jaakkovaakko kirjoitti: Jep LS= lista sivussa GLS= galvanoitu lista sivussa Ja CLS se oli cromattu  Taikka 4wd tarkoitti että vetää neljästä ovesta = talviautoksi tuosta ei siis ole 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
Gonzales
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 21.09.2018 17:07 |
Viestit: 633 Paikkakunta: Helsinki
|
citrophoros kirjoitti: Näin Herra CEO PSA tuumaili 2012-13: CEO Philippe Varin says that "Citroën and Peugeot are too close", so he plans on positioning Citroën C-line models lower than Peugeot with DS models above Peugeothttps://en.wikipedia.org/wiki/Groupe_PSASiis. DS = Mersium Pösö = Volkkarium Citroën = Ladium 
BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
|
|
|
|
 |
|
pvalila
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 23.09.2018 18:01 |
Viestit: 4007
|
|
Esim. VAG-konsernissa on ollut hyvin selvä arvojärjestys eri merkkien välillä jo vuosikymmeniä - tosi outoa, että PSA on vasta nyt sellaista rakentamassa.
DS meni jo alusta lähtien pieleen. Toyota ymmärsi aikoinaan, että ihan ekan Lexuksen (LS400) täytyy olla totaalisesti eri kamaa kuin perus-tojotan: eka DS kun tuli markkinoille niin eipä näkynyt veekasia, ilmajousitusta eikä saksalaisissa autokaupungeissa huolestunut kukaan.
Toyota ymmärsi, ettei ekalla mallilla tarvitse tehdä tiliä, aika myydä perusmerkin tekniikkaa kalliimmalla (Lexus 300 vs. Toyota Camry) logolla tulee vasta myöhemmin; ekaksi pitää luoda se hohto uuden merkin ympärille.
- Audin V8-mallilla oli vähän samanlainen rooli: ei sekään varmaankaan taloudellisesti tuottava ollut mutta se oli aivan oikeasti S-Mersun kanssa kilpaileva auto ja varsinainen tili tehtiin vasta myöhemmin A8-malliston avulla.
Talbotit (Lago jne.) olivat aikoinaan sikahienoja autoja, mutta sen loistomerkin imago tuhottiin ikuisesti Simca-klooneilla. Nyt kun DS on myös leimattu wannabe-premiumiksi niin taitaa PSA:n nimivarasto olla aika tyhjä, kun muutaman vuoden kuluttua tulee aika yrittää taas jotain vähän aidompaa premiumia kuin tämä DS. Toyotalla riitti lihaksia luoda uusi laatumerkki tyhjästä mutta en oikein usko, että PSA pystyy samaan.
- Rautajousinen nelisylinterinen auto ei ihan hevillä premiumsarjaan ketään nosta.
************** Muistatteko ajan, jolloin keskiluokan autotehtaat kilvan himoitsivat Mersun markkinoille? Peugeot teki 604:n, Fiatin 130 oli sikahieno mutta aika pian nuo valmistajat palasivat omaan, tuttuun segmenttiinsä.
|
|
|
|
 |
|
aaltosa
|
Viestin otsikko: Re: Onko Pösö premium ja Sitikka keskiluokan auto? Lähetetty: 24.09.2018 18:44 |
Viestit: 86
|
pvalila kirjoitti: ... taitaa PSA:n nimivarasto olla aika tyhjä... Opel Diplomat?
|
|
|
|
 |
|
|