Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
"Pikkuviat" ovatkin kalleimpia http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=28092 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 05.10.2018 15:54 ] |
Viestin otsikko: | "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
Jos kuka on vanhempia ns.prestige-luokan autoja harrastanut, tietää että myyntitilanteessa vähätellyt "pikkuviat" ovat monasti kalliimpia ja ennen kaikkea vähemmän palkitsevia korjata kuin klassisessa katsannossa "isot viat". Määritellään nyt ensin "prestige"-luokka. Tällä siis ei tarkoiteta kangaspenkki-audi-a6:ten täyttämää "premium"-luokkaa vaan sen luokan autoja joilla eurooppalainen toimitusjohtaja on niiden ollessa uusia ajanut. Esimerkiksi Jaguar XJ, Mercedes S-sarja, BMW 7-sarja, Citroen C6, Maserati Spyder, ja niin eteenpäin. Niin, ne pikkuviat. Tällaisen auton ostaja ei viatonta autoa löydä - ne eivät tule myyntiin käytännössä koskaan. Sen sijaan yleensä täydelliseksi mainostetussa autossa on yksi tai useampi seuraavista vioista: - viallinen kuskin istuinlämmitin - viallinen rattilämmitin - kitisevä sisäpuhaltaminen moottori (etu tai taka) - osittain toimimaton lämmönsäätöjärjestelmä jommalla kummalla etuistujalla - toimimaton lämmitettävä tuulilasi ja/tai sadetunnistin - hienoinen jäähdytysnesteen tuoksu - pienoinen öljyvuoto koneen tienoilla - sähköinen takaluukun avausmekanismi ei toimi - alkuperäisasenteinen peruutuskamera ei toimi - distronic ei toimi Taitava myyjä toteaa esimerkiksi ostajan valitellessa että kuskinpenkin istuintyyny ei lämpiä, vaikka selkänoja lämpiää: "No nyt on ollut niin lämmin talvi, enpä ole edes pannut merkille... liekkö katkaisijassa vikaa..." ...vaikka tietää hyvin itsekin että kyseessä on paskamainen ja kuskia ikuisesti häiritsevä vika, jonka korjaaminen maksaa esimerkiksi 3200 euroa (Citroen C6:n istuintyynyn hinta). Tämän luokan autoihin ei voi laittaa jälkiasenteista "mattoa" istuinlämmittimen tilalle ja alkuperäinen lämpövastus on nahan sisään integroitu tavalla joka sen korjaamisesta tekee mahdotonta. Lämmönsäätöjärjestelmää testatessa moni luksusauton myyjä vaivautuu. Tietävät itsekin että vasemmalla puolella lämmönsäätöläpän askeli on poikki ja korjaus vaatii kojelaudan purkamisen sekä kalliin moduulin vaihtamisen (2000 eur+ työ merkkiliikkeessä, 1000+ halvimmillaan nyrkkipajassa). Kun sieltä vasemmalta puolelta sitten tulee yhdenlämpöistä ilmaa on myyjän kommentti taattu: "Jaa enpä ole hoksannut, kuskin puolella se toimii.. liekkö siitä kiinni kun ilmastointia ei ole huollettu pariin vuoteen, ehkä litkut vähissä"...vaikka tietää hyvin itsekin että kyseessä on paskamainen ja kalliisti korjattava vika joka tekee autosta saunan kesällä - eikä todellakaan ole ilmastoinnin litkuista kiinni. Niin, tätäpä se vanhojen luksusautojen harrastajan elämä on... |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 05.10.2018 16:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
Kuinka olisi jekkeri, jos kuitenkin heitettäisiin tuo C6 tuolta "prestige" luokasta pois ja nostetaan vaikka se A6 Audi sinne? Vähän voi aina Citroen sivustolla vetää kotiin päin, mutta ei nyt pelkkien kankaiden takia. Ainoa, missä taitaa kuulua luokkaan on ne vähän valmistetut erityiset osat C6:tta varten, jotka hinnaltaan aika suolaisia. Jotain huomioita, missä C6 jää heti A6:n jalkoihin C6 max kone V6 ja vastaavan ikäinen A6 V10 teho erot yli kaksinkertaiset reilusti, neliveto, valittava varustetaso A6:n hyväksi eri planeetalta ym. Tämä oli taas mielipide! ![]() |
Kirjoittaja: | HanaAna [ 05.10.2018 17:00 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
ds-jekkeri kirjoitti: JTaitava myyjä toteaa esimerkiksi ostajan valitellessa että kuskinpenkin istuintyyny ei lämpiä, vaikka selkänoja lämpiää: "No nyt on ollut niin lämmin talvi, enpä ole edes pannut merkille... liekkö katkaisijassa vikaa..." ...vaikka tietää hyvin itsekin että kyseessä on paskamainen ja kuskia ikuisesti häiritsevä vika, jonka korjaaminen maksaa esimerkiksi 3200 euroa (Citroen C6:n istuintyynyn hinta). Tämän luokan autoihin ei voi laittaa jälkiasenteista "mattoa" istuinlämmittimen tilalle ja alkuperäinen lämpövastus on nahan sisään integroitu tavalla joka sen korjaamisesta tekee mahdotonta. Laittakaa laput Jasun silmille: sana "mahdoton" mainittu ![]() |
Kirjoittaja: | Xari [ 05.10.2018 17:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
Ei kyllä A6 kuulu prestige-luokkaan, työmiesten autohan se vielä on, ainakin meilläpäin moisia on tehtaan rahvaanpuoli puolillaan, A8 sinne kyllä kuuluu. |
Kirjoittaja: | Akseli [ 05.10.2018 18:05 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
HanaAna kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: JTaitava myyjä toteaa esimerkiksi ostajan valitellessa että kuskinpenkin istuintyyny ei lämpiä, vaikka selkänoja lämpiää: "No nyt on ollut niin lämmin talvi, enpä ole edes pannut merkille... liekkö katkaisijassa vikaa..." ...vaikka tietää hyvin itsekin että kyseessä on paskamainen ja kuskia ikuisesti häiritsevä vika, jonka korjaaminen maksaa esimerkiksi 3200 euroa (Citroen C6:n istuintyynyn hinta). Tämän luokan autoihin ei voi laittaa jälkiasenteista "mattoa" istuinlämmittimen tilalle ja alkuperäinen lämpövastus on nahan sisään integroitu tavalla joka sen korjaamisesta tekee mahdotonta. Laittakaa laput Jasun silmille: sana "mahdoton" mainittu ![]() Kyllähän näitä C6:sen istuinlämmittimiä on jo korjattu, tarkempia yksityiskohtia korjauksesta en osaa sanoa, sen vaan tiedän, että näitä on ehjätty. |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 08.10.2018 15:31 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
Akseli kirjoitti: HanaAna kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: JTaitava myyjä toteaa esimerkiksi ostajan valitellessa että kuskinpenkin istuintyyny ei lämpiä, vaikka selkänoja lämpiää: "No nyt on ollut niin lämmin talvi, enpä ole edes pannut merkille... liekkö katkaisijassa vikaa..." ...vaikka tietää hyvin itsekin että kyseessä on paskamainen ja kuskia ikuisesti häiritsevä vika, jonka korjaaminen maksaa esimerkiksi 3200 euroa (Citroen C6:n istuintyynyn hinta). Tämän luokan autoihin ei voi laittaa jälkiasenteista "mattoa" istuinlämmittimen tilalle ja alkuperäinen lämpövastus on nahan sisään integroitu tavalla joka sen korjaamisesta tekee mahdotonta. Laittakaa laput Jasun silmille: sana "mahdoton" mainittu ![]() Kyllähän näitä C6:sen istuinlämmittimiä on jo korjattu, tarkempia yksityiskohtia korjauksesta en osaa sanoa, sen vaan tiedän, että näitä on ehjätty. Natero antoi päivityksen että C6:n istuintyynyjä pystyy artesaani korjaamaan, kyseessä on erikoisempi prosessi jota esimerkiksi täällä Baltiassa ei kukaan tunnusta osaavansa. Vastuslanka kulkee siellä nahan alapinnan syövereissä ja se pitää osata löytää ja kaivaa esille se katkoskohta käsityömenetelmillä. Todennäköisesti samalla menetelmällä pystyy korjaamaan muidenkin nahkapenkkien istuinlämmittimiä - tällä palvelulla varmasti markkinaa on. Yllättävän monissa jageissa, meseissä jne on kuskin istuinlämmitintyynyn perse pimeänä... |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 08.10.2018 16:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
Saarivaltiossa on lukuisia pajoja jotka erikoistuneet fixaan noita luxprestiksien osia jotka yleensä merkkihuollossa kökkönä vaihdetaan jne. |
Kirjoittaja: | Lauri [ 12.10.2018 13:28 ] |
Viestin otsikko: | Re: "Pikkuviat" ovatkin kalleimpia |
Tässä esimerkki hiukan "isomman mittakaavan pikkuviasta": Subarun hitsausrobotti jätti koodivirheen vuoksi pari hitsauspistettä väliin sillä seurauksella, että 293 täysin uutta Ascentia päätyi paaliin. https://interestingengineering.com/subaru-destroys-293-ascent-suvs-after-coding-error-leads-to-unsafe-cars Jutun lopussa on kerrottu myös muutamasta muusta automaattisen kokoonpanon kömmähdyksestä. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |