Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Turbo
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=28320
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  palpankilli [ 18.11.2018 15:49 ]
Viestin otsikko:  Turbo

Moi, C4 1,6 HDI turbo lakkasi pelaamasta. Hiukkaspolton jälkeen moottorista kuului, voimakas tussahdus ja kuin ilmat olis tullut pihalle. Päällepäin ei näkynyt mitään vikaa, mut olisko ahtopaineputki haljennut.

Kirjoittaja:  palpankilli [ 20.11.2018 12:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Kaikki menty läpi ei löydy mitään, miksi vetoja ei ole. Onko kenelläkään kokemuksia tietoa, mistä johtuu?

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.11.2018 14:06 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Mitä tarkoittaa "Kaikki menty läpi ei löydy mitään", onko se että kaikki ahtoputket ja välijäähdytin tms. on tarkistettu, eivät ole irronneet, ei halkemia tai vuoda, vai tarkoittaako jotain laajempaa tutkimusta (merkkitesterillä arvojen lukemista ajon aikana, turbon tarkastamista tms)

Eikös tuossa ole paineanturit ennen ja jälkeen DPF:n eli ainakin sen tukkoisuuden saa tutkittua, samoin kuin ahtopaineet (ainakin merkkitesterillä)?

Tuossa konemallissa on ainakin ollut joissain vuosimalleissa ongelmia turbon öljynkierrossa, eli turbon öljyn tuloputken? banjopultissa olevaa pientä sisäistä öljynsuodatinta muuteltiin ja lopuksi kai jätettiin kokonaan pois ja muutenkin öljynkierron ongelmia pidemmillä vaihtoväleillä (tai ihan säännönmukaisillakin, riippuen ajorytmistä ja muista seikoista).

Kirjoittaja:  jasu [ 20.11.2018 14:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

On turboista katkennut akseleitakin, pitää pikku tupsahduksesta reiluun kolinaan välillä ääniä. Ensinmainitusta selvitään suht vähillä asennussanaston kertaamisella, isompien äänien kanssa tulee käytyä koko sanasto reilulla intensiteetillä oppien uusiakin mukaan...

Kirjoittaja:  Gonzales [ 20.11.2018 14:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Tokihan tussahdus pistäisi kenties olettamaan ennemmin paineiden karkaamista kun metalliosan rikkoutumista??

olli_o: "Tuossa konemallissa on ainakin ollut joissain vuosimalleissa ongelmia turbon öljynkierrossa, eli turbon öljyn tuloputken? banjopultissa olevaa pientä sisäistä öljynsuodatinta muuteltiin ja lopuksi kai jätettiin kokonaan pois ja muutenkin öljynkierron ongelmia pidemmillä vaihtoväleillä (tai ihan säännönmukaisillakin, riippuen ajorytmistä ja muista seikoista)."
Ilmeisesti syllinen on käsittämättömästi suunniteltu öljypohja. Proppu oli pari senttiä pohjan yläpuolella joten propusta valuttaessa jäi sakka pohjalle. Ja siellä sakan seassa sitten tuo turbon suodatin.

palpankilli: C4 1,6 HDI turbo lakkasi pelaamasta
On muuten kone, joita on tehty niin maan saakutisti erilaisia. Turboja kääntyvillä siivillä ja kiinteillä. FAPeilla ja ilman. 16 ja 8 venttiilisiä kahdella ja yhdellä nokka-akselilla. Mikähän kone sulla mahtoi olla?

Pösöpalstalla keskustelua:
"Syy huoltomuutokseen on se, että moottorin öljytilavuus dieselmoottoriseksi autoksi on pieni, öljypohjaan kerääntyy lietettä pohjalle, joka ei poistu öljyn vaihdon yhteydessä ja näistä syistä on vaarana että turbo, männät tai nokka-akseli leikkaa kiinni 100000-200000km välillä. Ne tapaukset joita tietoomme viime syksynä tuli, oli autoja joita oli huollettu hieman yli 20000km välein.
FAP ja lyhyt pätkä ajo saattaa johtaa öljyn ohenemiseen ja lisääntymiseen. Tällaisessa ajossa on syytä vaihtaa öljy useammin kuin huolto-ohjelmassa on mainittu."
http://peugeot-foorumi.com/index.php?topic=32514.0

No. Tämän tiedettyäni ostin tietysti 200 000 ajetun 1.6 HDI Citroënin jossa dokumenttien mukaan öljyt on vaihdettu 25 000 km välein. Sitikkamies kaipaa elämäänsä pientä jännitystä :D Ja viimeisestä öljynvaihdosta ei tietenkään kuittia, vaikka kaikista muista on... :?

Wikipedia:

DLD-416
The DLD-416 (or DV6) is a 1.6 L (1560 cc/95 cu in) UK Built version used by Ford, Volvo, PSA, Mini and Mazda.

The DV6 has a DOHC 16-valve design, with an intercooled variable geometry turbocharger (for example, Garrett GT1544V), and with Diesel particulate filter is Euro 5 compliant. In 2011 the 16V DOHC was reduced to 8V and only SOHC and called DV-6C/DV-6D

Applications include:

2007–2008 Suzuki SX4 1.6 DDiS, 90 PS (89 hp/66 kW) and 159 lb·ft (215 N·m)
2007–2009 MINI Cooper D 1.6 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2007–present Citroën C4 Picasso 1.6 HDi, 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2010–present Citroën C3 Picasso 1.6 HDi, 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2006–present Citroën Berlingo 1.6 HDi, 75–90 PS (74–89 hp/55–66 kW) and 127–159 lb·ft (172–215 N·m)
2008–2009 Citroën C2 1.6 HDi, 110 PS (109 hp/80 kW) and 198 lb·ft (269 N·m)
2005–present Citroën C3 1.6 HDi, 90 PS (89 hp/66 kW) and 159 lb·ft (215 N·m)
2009–present Citroën DS3 1.6 HDi, 90 PS (89 hp/66 kW) and 170 lb·ft (230 N·m)
2009–present Citroën DS3 1.6 HDi, 110 PS (109 hp/80 kW) and 198 lb·ft (269 N·m)
2011–present Citroën DS4 1.6 HDi, 110 PS (109 hp/80 kW) and 198 lb·ft (269 N·m)
2004–present Citroën C4 1.6 HDi, 90–109 PS (89–108 hp/66–80 kW) and 159–177 lb·ft (215–240 N·m)
2004–present Citroën C5 1.6 HDi, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2004–2009 Citroën Xsara Picasso 1.6 HDi, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2010–present Ford C-Max/Grand C-Max 1.6 TDCi, 115 PS (117 hp/85 kW) and 199 lb·ft (270 N·m)
2005–2010 Ford Fiesta 1.6 TDCi, 90 PS (88 hp/65 kW) and 148 lb·ft (200 N·m)
2010–present Ford Fiesta 1.6 TDCi, 95 PS (94 hp/70 kW) and 156 lb·ft (212 N·m)
2005–2012 Ford Fusion (Europe) 1.6 TDCi, 90 PS (89 hp/66 kW) and 159 lb·ft (215 N·m)
2004–present Ford Focus 1.6 TDCi 90, 90 PS (89 hp/66 kW) and 159 lb·ft (215 N·m)
2004–present Ford Focus 1.6 TDCi 110, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2004–2010 Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 90, 90 PS (89 hp/66 kW) and 159 lb·ft (215 N·m)
2003–2010 Ford Focus C-MAX 1.6 TDCi 110, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2008–present Mazda2 MZ-CD 1.6, 90 PS (66 kW) and 212 N⋅m (156 lb⋅ft)
2003–present Mazda3 MZ-CD 1.6, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2003–2006 Peugeot 206 1.6 HDi, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2006–2012 Peugeot 207 1.6 HDi, 90–109 PS (89–108 hp/66–80 kW) and 159–177 lb·ft (215–240 N·m)
2005–2008 Peugeot 307 1.6 HDi, 90–109 PS (89–108 hp/66–80 kW) and 159–177 lb·ft (215–240 N·m)
2008–present Peugeot 308 1.6 HDi
2008–2016 Peugeot 3008 1.6 HDi, 110 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2016–2017 Peugeot 3008 1.6 BlueHDi, 120 PS (118 hp/88 kW) and 221 lb·ft (300 N·m)
2003–2010 Peugeot 407 1.6 HDi, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2010–present Peugeot 508 1.6 HDi, 112 PS (110 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2007–2012 Volvo C30 D2 and DRIVe, 115 PS (85 kW; 113 hp) and 199 lb⋅ft (270 N⋅m)
2004–2012 Volvo S40 1.6D, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2004–2012 Volvo V50 1.6D, 109 PS (108 hp/80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2010–present Volvo S60/V60 1.6D, 115 PS (114 hp/81 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2007–present Volvo V70 1.6D, 115 PS (114 hp/81 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2009–present Volvo S80 1.6D DRIVe, 109 PS (107 bhp; 80 kW) and 177 lb·ft (240 N·m)
2012–present Volvo V40 (P1) D2 and DRIVe 115 PS (113 hp/85 kW) and 200 lb·ft (270 N·m)

Model Output Notes
DV6 ATED4 90 PS (88 hp/66 kW) turbo-Diesel 16-valve
DV6 B 75 PS (73 hp/55 kW) turbo-Diesel 16-valve
DV6 TED4 110 PS (108 hp/80 kW) turbo-Diesel 16-valve
DV6 C 111 PS (82 kW) turbo-Diesel 8-valve
DV6 D 92 PS (68 kW) turbo-Diesel 8-valve
DV6 FE 75 PS (55 kW) turbo-Diesel 8-valve
DV6 FD 95 PS (70 kW)[3] turbo-Diesel 8-valve
DV6 FC 120 PS (88 kW)[3] turbo-Diesel 8-valve

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.11.2018 15:13 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Gonzales kirjoitti:
...Ilmeisesti syllinen on käsittämättömästi suunniteltu öljypohja. Proppu oli pari senttiä pohjan yläpuolella joten propusta valuttaessa jäi sakka pohjalle. Ja siellä sakan seassa sitten tuo turbon suodatin.
...

Tuossa esimerkki modauksesta ja paljonko tuli vielä öljyä ulos sen jälkeen kun se oli normaalipropusta jo tyhjennetty:
https://www.youtube.com/watch?v=ajFe-Jqkt8w

Kirjoittaja:  Gonzales [ 20.11.2018 16:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Gonzales kirjoitti:

No. Tämän tiedettyäni ostin tietysti 200 000 ajetun 1.6 HDI Citroënin jossa dokumenttien mukaan öljyt on vaihdettu 25 000 km välein. Sitikkamies kaipaa elämäänsä pientä jännitystä :D Ja viimeisestä öljynvaihdosta ei tietenkään kuittia, vaikka kaikista muista on... :?


Ja tänään Pelttarilta: "Hei Pirinen Janne Pekka Gonzales
Kiitos mielenkiinnostasi tuotteitamme kohtaan.
Moi, ilman muuta voit käyttää auton öljynvaihdossa meidän piikkiin. Ota yhteys vaikka johonkin AD huoltopisteeseen tms korjaamoon ja käske heidän vaikka soittaa minulle niin sovin laskutuksesta."


Pelttari rulets!

Kirjoittaja:  palpankilli [ 20.11.2018 16:38 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Vaihdan öljyt yleensä 10000-15000tuh, mielestäni se on maksimi. Vikakoodeja tuli 100,104,299 ja (3008 ?).
Mulla on eristeenä moottorin takan armaflex ja se oli paukauksen jälkeen egr kohdalta, siinä oli öljyläntti eli kuin olisi spreipullolla sumutettu, muuten ei öljy vuotoja. Hehkut vaihdettu ja muu huolto tehty 2kk sitten. Ilmamassamittari uusittu keväällä (käytetty alkuperäinen) turpon paineanturia en ole vielä vaihtanut. Niin kaikki letkut ja välijäähdytin on ok, turpossa ei ollut väljyyyttä. Mutta kiidyttäessä jotenkin imuääni on voimakas.

Kirjoittaja:  palpankilli [ 20.11.2018 16:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Moottori on 1,6Hdi 80kw 109hv, ja egr tulpattu ja lastu on.

Kirjoittaja:  Gonzales [ 20.11.2018 16:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

palpankilli kirjoitti:
Moottori on 1,6Hdi 80kw 109hv, ja egr tulpattu ja lastu on.


Oliko tulpattu tölkillä? http://peugeot-foorumi.com/index.php?to ... #msg191757

Kirjoittaja:  palpankilli [ 20.11.2018 17:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

En osta tölkkejä kun juotavaksi, ei kyllä sen alan mies. Eihän tätä voi kun sähkösesti

Kirjoittaja:  palpankilli [ 20.11.2018 17:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Meinaan kyllä kokeilla uutta ilmamassamittaria ja paineanturia, 60e massamittari. (uusi) autohajottamot 100-150e ne onkin ihan sikoja rosvoja.

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.11.2018 19:23 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Pari ekaa vikakoodia viittaa ainakin ilmamassamittariin, mutta vastaanvanlaisia kai voi tulla erilaisista vuodoistakin, letkut, liitokset, EGR... Voikos tuossa myös alipainevuodot ohittaa ilmamassamittarin?

Onko EGR vain sähköisesti ajettu kiinni asentoon ja sen jälkeen poistettu käytöstä - kai sekin periaatteessa silti voi vuotaa, jos ei ole mekaanisesti tukittu?

Kirjoittaja:  Gonzales [ 20.11.2018 20:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

olli__o kirjoitti:
Onko EGR vain sähköisesti ajettu kiinni asentoon ja sen jälkeen poistettu käytöstä - kai sekin periaatteessa silti voi vuotaa, jos ei ole mekaanisesti tukittu?


EGR:n toiminenko särkee turbon?

Kirjoittaja:  ovi [ 20.11.2018 20:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Eihän se turboa riko, mutta auki juuttunut EGR vähentää ahtopainetta.

Tussahdus ja öljyroiskeet viittaa siihen, että joku ahtoputki on irronnut, tai haljennut. Periaatteessa EGR:n imusarjan puolella oleva halkeama/vuoto voisi käyttäytyä samoin, koska sehän on myös ahtoputkistoa. Ahtoputkiston/imusarjan vuodosta tulee varmasti myös ilmamäärämittariin viittaava vikakoodi, koska mittarin kautta ei kulje laskennallista ilmamäärää.

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.11.2018 22:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

ovi kirjoitti:
Eihän se turboa riko, mutta auki juuttunut EGR vähentää ahtopainetta.
...

Lähinnä mietin myös että erilaiset vikakoodit voisivat ajaa koneen "kotiin nilkutusmoodiin" ja tehoja/ahtoja ei anneta siksi käyttää kun erilaiset mittaustulokset on normaalien mahdollisten arvojen ulkopuolella. (Ja muistelisin että joissain autoissa EGR:n vuotaminen/väärässä kohdassa oleminen aiheuttaa myös MAF-mittausongelmia, en tiedä miten tässä ja mitä vaikuttaa ECUn tuunaukset.)

Kirjoittaja:  ovi [ 21.11.2018 19:54 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Juu, vuotava EGR antaa ilmamäärämittariin viittaavan vikakoodin samalla perusteella, kuin vuotava ahtoputkisto, koska mitattu ilmamäärä ei vastaa laskennallista. En tiedä kuinka EGR viat/vikakoodit aiheuttavat limp modea, mutta jumittava turbon siivikkö laittaa koneen varmasti vikatilaan, jotta ahtopaine ei kasva liian suureksi.

Periaatteessa tuollaisen "vedottomuuden tunteen" saa aikaiseksi myös tukossa oleva pakoputki. Ei sekään taida olla tavatonta, että katalysaattori tai hiukkassuodatin hajoaa ja tukkii putken. Ja voihan se turbokin olla rikki.

Kirjoittaja:  palpankilli [ 22.11.2018 18:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Kävin ahtimen letkut päällisin puolin läpi, ei löydy mitään suhinoita vuotoja. Ahtopaineet nousee, ei mitattu. Turpossa ei väljyyttä, ilman otto ei vuotoja. Voisiko silloin kun pamahti, vaikka egr venttiili aueta ja jumittua. Tai imusarja halki, mutta luulis suhisevan kierroksilla. Avaan huomenna egr:än ja vilikasen.

Kirjoittaja:  olli__o [ 22.11.2018 19:09 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Mitä noille vikakoodeille käy jos ne nollaa:
Saako nollattua?
Pysyykö poissa edes jonkun aikaa, vaikuttaako nollaus tehon tunteeseen?
Tuleeko heti uudestaan kaikki/osa?

Kirjoittaja:  palpankilli [ 23.11.2018 01:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Saa nollattua, 299 tulee heti kun käyttää konetta, 100 104 myöhemmin. Pitää vielä kokeilla, tehoja ei tule yhtään lisää.

Kirjoittaja:  palpankilli [ 23.11.2018 17:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Vikakoodit oli 3008, 299. Particle filter jotain ja polttoa yritti kahdesti ei kyllä kestänyt montaa minuuttia. Oliskohan hiukkasloukku tukossa?

Kirjoittaja:  palpankilli [ 26.11.2018 14:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Tänään käytin autoa piuhan päässä, hiukkassuodatin tukossa. Meinasin tilata korjaus sarjan h.200e pk. 0e

Kirjoittaja:  ace [ 28.11.2018 17:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

Totesitko loukun olevan tukossa vastapaineen perusteella? Sen loukun voi myös koittaa pestä.

Kirjoittaja:  palpankilli [ 29.11.2018 16:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

En viittinyt, voinhan pestä myöhemminkin. Eipä noi muutenkaan paljon maksa 154e, piuhassa käytin, niin hiukkaspönttö oli tukossa oliko 30% jälellä.

Kirjoittaja:  olli__o [ 29.11.2018 17:48 ]
Viestin otsikko:  Re: Turbo

palpankilli kirjoitti:
En viittinyt, voinhan pestä myöhemminkin. Eipä noi muutenkaan paljon maksa 154e, piuhassa käytin, niin hiukkaspönttö oli tukossa oliko 30% jälellä.

Minkälaisen piuhan päässä kävit ja oliko jotain tietämystä konemalliin liittyen? Ja kokeiltiinko FAPin pakkopolttoa. Lähinnä tulee mieleen jos tukkeutuminen johtuukin jostain noista muista vikakoodeista, eli jotkut koodit aiheuttavat sen että polttosykliä ei mennä läpi, esimerkiksi pelkkä koneen lämpötila-anturi aiheuttaa sen. Eli tulee mieleen jos vika onkin tullut näin päin:
Ahto- tai alipaineletkuissa vuoto -> vikatila -> puhdistuspolttoa ei suoriteta kun on vikatila -> suodatin tukkeutuu?

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/