Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 19.11.2018 17:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2666
Olen näillä havillisilla, harmaapartaisilla vuosillani tullut siihen tulokseen että lähes harrasteautossa kuin harrasteautossa kannattaa säilyttää alkuperäisradio alkuperäiskaiuttimineen.

Miksi, kun nykyään saa alle eurosatasella luutuuttia ja striimausta ja vasepookkia auton keskikonsoliin?

Harrasteauton radiokalusto ja niistä ulostuva ääni kuuluvat ajan henkeen. Ne lisäävät sitä käsitystä ja tunnetta, että millaista se oli ajaa 1992 valtionpäämiestason autolla, kuunnellen valtionpäämiestason radiota. XM:ssä on ylevää säätää alkuperäistä, Clarion-merkkistä magnetofonia rattinappuloista ja mietiskellä mitä tämä kaikki onkaan tarkoittanut aikana, kun ajokorttini kuivui tuoreena taskussani ja itsellä oli rahaa korkeintaa -78 CX:n ostoon (vekselillä).

Toisaalta joidenkin uusien autojen audiojärjestelmä on jo niin hyvä (esimerkiksi MB S-sarjan 2013+ Burrmeesterr), että harrastajan edes se taso ylittääkseen on pistettävä tuhansia rahaa ja paljon asiantuntemusta oman harrasteromun audiotason korottamiseen, että pääsisi edes lähelle sitä missä vakiomersu on tänä päivänä. Tässä mielessä ajat ovat muuttuneet, ennen luksusautonkin audiojärjestelmä oli harrastajan päivityksenä helppo laittaa soimaan "paremmin", ei enää.

Ehkä se mitä yritän sanoa onkin: haluan nauttia harrasteautojen äänentoistosta ajanmukaisena "tunne-elementtinä", vähän kuin 1930-luvun gramofonin äänestä yömyssyn aikoihin. En pidä nautinnollisena kohottaa vanhan kotteron äänenluokkaa "kohtuulliseen" nykytasoon; vanhan auton tunnelma menetetään osittain ja toisaalta ei kuitenkaan ylletä uudehkon luksusauton äänentoistoon. Turhaa ähellystä ja minkä takia.

Olen kyllä seurannut threadia jossa palstamme arvostetut jäsenet asentelevat aikaviivekorjattuja vahvistimia, subbareita ja parempia elementtejä C5:seen, hanakimmat jopa korvaavat keskusyksikön ns."paremmalla" vilkkuvalohässäkällä. Mikäpä siinä. Olen itsekin harrastanut aikoinaan autoaudiota sen verran, että keksimäni ja toteuttamani "yes-us audio system" (eli jeesus audio lempinimeltään) loihtios sellaisen tilavaikutelma ja äänikuvan C5 V6 1:seen, että... no annetaanpa asiantuntijoiden kertoa:

Jarkko Korhonen, Team Korhosen vetäjä ja Suomen autohifipuolen tuomariNestori. Hän ajetteli käydä 15 minuuttia kuuntelemassa tätä "keksintöä" ja jäi autoon istumaan kahdeksi tunniksi:

"Käsittämätön äänikuva. Molemmilla etuistuimilla. Muistuttaa Dali Megalinen äänikenttää, ääni on tuolla jossain. (kokeilee kädellä peittää alkuperäisiä diskanttipaikkoja joissa ei ole elementtejä edes enää)." Jarkko haki mittavehkeet ja totesi, että taajuusvasteenkin puolesta järjestelmä menestyisi autohifikilpailuissa, vaikka sellaisia en edes koskaan itse ajatellut saati mittaillut. Olen äänikuva- ja naturalistimies. Jarkko jatkoi: "Tietomme miten ihmisen kuuloaisti toimii täytyy olla puutteellista. Tässä äänessä on korkeuskuva, realistinen korkeuskuva, joka on stereomateriaalilla mahdotonta nykyteorian mukaan. Mutta niinpä vaan on."

Jens-Uew Soehner, Parrot Francen tuotekehityspäällikkö, mm maailman ensimmäisen hyvä-äänisen Bluetooth-stereokaiutinparin suunnittelusta vastannut kettu: "The sound is just floating in there. I cannot recognize where it is coming from. The most amazing thing is it works from the both seats and even on back seat. And there is no fakeness like in all multi-channel dolby and dts systems, with their center speakers etc. Just unbelievably natural sound"

Yes-US audion äänisignaali oli alkuperäinen stereosignaali cd-levyltä, mitään ei lisätty tai otettu pois. Kyseessä oli ensimmäinen keksintöni jolla ihmiselle luonnostaan miellyttävä phantom-ääni (eli kaiuttimien väliin paikallistuva ääni) laajennettiin aivan radikaalisti uudenlaisella elementtisijoittelulla koskemaan kaikkia kuuntelupaikkoja, ilman säädettäviä viiveitä...

No se siitä. Meinasinpa ajautua 15 vuoden takaisiin muisteluihin. Nyt ei ole minulla yhdessäkään autossa yes-us audiota, ehkäpä sitten joskus rakennan nostalgiamielessä sellaisen... Palataan pääasiaan:

Miten foorumilaiset kokevat autohifin rakentelun vanhempaan harrastekalustoon? Onko järkeä, ja miksi? Millaisen laatutason järjestelmiä olette itse toteuttaneet?



Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 19.11.2018 20:40 

Viestit: 1496
Tunnistan tuon. Minulla oli joitakin vuosia sitten V6 Xantia, jossa oli paikoillaan alkuperäinen c-kasettisoitin sekä vuonna 1997 (auton rekisteröintivuosi) varmasti ihan ökyporvarivaruste: kymmenen cd-levyn vaihtaja tilaa viemässä takakontissa. Monesti mietin laitteiston vaihtamista nykyaikaisempaan, mutta kuitenkin oli mukavampi "retroilla" ja odottaa sekuntitolkulla uuden levyn latautumista yms., joten jätin päivityksen tekemättä. Oli myös mukava ajatella, että tämä on parasta mitä Xantiaan oli aikanaan rahalla saanut. Lisäksi nuo alkuperäiset äänilaitteet ovat monesti sen verran siististi asennettuja, että verhoilujen ja paneelien irtirepiminen mahdollisesti tuovat uusien hifilaitteiden asennusten myötä räminöitä, jotka ovat häiritsevämpiä kuin huono soittimen sointi.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 19.11.2018 21:23 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Ai, että sattui fetissiin. Minulla on kymmenittäin orkkisradioita tallessa, sekä se on yksi asia minkä ensimmäisenä "korjaan" harrasteautoihin kohdalleen.

Minä olen pyrkinyt modernisoimaan ns. pinnan alta. Rakentaa Bluetoothin esim niin että alkuperäisistä rattinappuloista saa vaihdettua kappaleen. Handsfree niin että orkkisradion namiskoista voi vastata puheluihin, mikrofoni piiloon jonkun alkuperäisen ritilän tms taakse, orkkispaikkoihin paremmat sinne ilman sahaamista sopivat kaiuttimet. Olen maalannut elementit vielä mustaksi, ettei ritilän läpi näe että kaiuttimessa lukee vaikka "DLS".

Se on vähän kuin hyvää XO:ta ei nautita muovipillillä, vaikka maku olisikin sama.

Lisäksi tosiostajat joita tarvitaan yksi/auto myyntihetkellä osaavat arvostaa alkuperäisen arvostusta.
Olen huomannut, että ne joilla on rahaa ostaakin auto eivät juurikaan anna arvoa hifiasioille. Tai ainakin selvä enemmistö arvostaa alkuperäisyyttä.

Autoradioasennukset tehdään sillä silmällä, että ne kelpaisivat museotarkastajallekin vaikka auto ei museoikäinen olisikaan. Ja onhan se hienoa laittaa kasiraitakasetti soimaan kun maisema vaihtuu.

Snapshot aikakaudesta särkyy vääränlaisella stereoasennuksella.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 19.11.2018 21:43 

Viestit: 1225
Paikkakunta: Turku
Mulle on ihan se ja sama, että minkälainen radio autossa on, kun en sitä juurikaan kuuntele ja jos kuuntelen, niin korkeintaan jotain puheohjelmaa. Mutta perkule, jos joku on vaihtanut alkuperäisen radion tilalle jonkun sinisenä vilkkuvan motonettilöydön, niin laitan siihen vaikka toimimattoman alkuperäisradion tilalle, jotta auto näyttää eheältä. Esimerkiksi C5-I:ssä alkuperäinen uppoaa keskikonsoliin hyvin, ja nappienkin ja pyörylöiden tuntuma vastaa konsolin muita nappeja ja pyörylöitä, kuten ilmastoinnin ohjauspaneelissa. Mutta jos se harmonia on rikottu jollain piipittävällä tekknovehkeellä, niin tunnelmasta tulee välittömästi jotensakin halpa. Vaikka soundit siinä aparaatissa olisivat mainiot ja bluetoothitkin toimis. Xantiassa radion sai muistaakseni piiloon, jos olisikin ollut jälkiasennettu vehjes.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 19.11.2018 21:45 

Viestit: 983
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Asiaa


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 21.11.2018 11:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1878
Äänenlaadun parantaminen käyttöautoissa on tärkeää varsinkin puheohjelmia kuunneltaessa. Harrasteautoihin taas kuuluu sellaiset rammarit kuin niissä on tehtaalta lähtiessä ollut, eipä niillä joka päivä ajellakaan.



__________________________________________________________________
G11 730d xDrive -16 | V60 D3 Inscription -19 | 96 V4 1980 | Goldwing 1200 Interstate 1986
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 21.11.2018 12:50 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Tähän originaaliuteen liittyen, olen kovasti ihmeissäni, että Xantian karvalakkimalli-Xsarassa on parempi alkuperäisäänentoisto kuin Xantiassa. Monesta kohtaa Xsara on selkeästi tehty enemmän kauppakassiksi ja "naisen käteen", joten pidän erikoisena, että saman aikakauden matkantekokoneeseen on laitettu huonompi äänentoisto. :shock:

Mitä tulee alkuperäisyyteen yleisesti niin olen siinä mielessä syntinen, että olen asentanut useampaan rättäriin pääkajareille nelikanavavahvarit ja subbarille jopa 1500W jatkuvaa tehoa isoine virtakaapeleineen kaikkineen. Subina on ollut 10-15 tuumaisia elementtejä rättikattoa läpyttämässä.
Toisaalta, jos alkuperäisenä ei ole ollut radiota ollenkaan niin eihän tämä tavallaan ole alkuperäisen hävittämistä :lol:

Xantiasta vaihtui pääkajarit, mankka ja tuli vahvari ja Cerwin-Vega. En kadu ja niille joita modernimpi näyttö ärsyttää niin suosittelen kääntämään BX:ssä ja Xantiassa sen roistonestolipan siihen eteen :ugeek:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 21.11.2018 21:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1709
Paikkakunta: Kuopio
Onneksi vakiosoittimen säilyttäminen on nykyään helppoa kun taitaa suurinpiirtein kaikkiin soittimiin joissa on cd-boksi-liitäntä saada jo bluetooth-boksin jonka kautta voi soitella musiikkia luurista ja jopa vaihdella biisejä. Samoin alkuperäissoittimien perään liitettävät vahvarit on nykyisin ilahduttavan asiallisia ja joissakin jopa erittäin säädettävä DSP. Täälläkin on orkkislook lukuunottamatta DLS:n diskantteja jotka pinta-asennettu tyylikkäästi kaksipuoleisella teipillä. :mrgreen:



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 02:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Aasinsilta.

En ole löytänyt xantian clarion C-bus radioihin toimivaa CD-vaihtajaa emuloivaa boksia vielä.
Radion takana on Clarionin pyöreä 13-pin CD-vaihtajan liitin.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 11:25 

Viestit: 352
Työläisperheestä lähtöisin olevana ja samassa sosioekonomisessa ryhmässä vaellusta jatkaneena muistelen hetken lapsuusaikoja...

Isäukko kuunteli silloista 80-luvun yleä radiosta. Puhettahan sieltä piisasi ja välillä iskelmää. Mitenkä sosioekonominen ryhmä tähän vaikuttaa? No siten että autot ei ollu s-mersuja eikä lähellekkään sitä. Äänentoistollisten laitteiden laatu oli sitä luokkaa että jos ei pitänyt volumea niin isolla että kajareiden ääni särkyi niin sieltä kuului suhahtavat s-kirjaimet välillä. Ennemmin sitä katseli vaihtuvia maisemia kuin yritti arvata että missä sanassa se ässä suhahtaa.

Tästä päästään siihen että en ihmettele yhtään jos joku haluaa vaihtaa autoonsa edes sen verran parempaa laitetta että merisään kuulee ilman että pitää arvuutella puhuttiinko Kuuskajaskarista vai mistä? Itseki arvostan alkuperäistä mutta tykkään kuunnella ennemmin haluamaani musiikkia bt:n välityksellä kuin levylistoja ja rasittavia mainoksia. Soittimen olen nykyiseen vaihtanut juurikin tämän takia. Ja kirosin kun ostin pioneerin enkä jotain missä säädetään pelkästään bassoa, trebleä ja ehkä vielä loudnesia. Tuossa pioneerissa on typerä "ekvalisaattori" eikä meikäläisen vaikkuisilla korvilla siitä kummoista ääntä taiota mutta ässät ei suhahda :lol:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 12:51 

Viestit: 1180
Paikkakunta: Jyväskylä
Ah, loudness - tuo ihana nappi. Mutta samalla nappi, jota wannabe-hifistelijät karttoivat kuin ruttoa.

Ei ymmärrä miksi halvoissa stereoissa puutteita yritetään korvata vilkkuvaloilla ja nappien sekamelskalla. Ja näin on ollut jo aika kauan. Onko ihmiset oikeasti niin tyhmiä. Evasionissakin stereoiden näytöllä kävelee joku elukka. Tuo tosin alkaa olla jo retroa, kun stereot on sieltä vuosituhannen alusta.

Dartissa mulla on (edellinen omistaja laittanut) sellainen uusi retromankka, mutta niitä ei satasella saakaan.



MB W204 -11, Peugeot 106 gti -98, Fiat Ducato -05, Tunturi Super Sport -83
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 13:42 
Käyttäjän avatar

Viestit: 633
Paikkakunta: Helsinki
Juu. Eihän se Panasonicin 12 CD:n vaihtaja buustereineen oikein istunut Wartburg 353w:n muuhun tyyliin...



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 14:16 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1599
Paikkakunta: Tampere
Mitenkäs tuommoinen -92 Karvalakki, jonka varustetasoon on kuulunut radiovalmius? Saako laittaa uudemman soittimen & kaiuttimet ilman että pussihousut suuttuu, vai pitääkö pitäytyä vuoden -92 tarjonnassa? Entä hattuhyllylle asennetut klassiset 6x9:t? Kuuluvathan ne tavallaan ajan henkeen.




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Corvette Z51 4+3 1985 & Cooper S JCW++ 2006)
- ex-patongit: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 14:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5855
Paikkakunta: Tuusula
Amerikan autoissa radion joutuu vaihtamaan jos haluaa kuulla radion. Syynä yksinkertaisesti se ettei taajuutta pyusty säätämään 0.05:n välein vaan niiden säädöt toimii 0.1 tai 0.2 inkrementein eli kaikkia radiokanavia ei saa kuulumaan ja toisekseen RDS niistä puuttuu kokonaan.



Honda Valkyrie F6C, Plymouth Fury Custom Suburban ja Pontiac Firebird Trans Am.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 15:46 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Huikko kirjoitti:
Aasinsilta.

En ole löytänyt xantian clarion C-bus radioihin toimivaa CD-vaihtajaa emuloivaa boksia vielä.
Radion takana on Clarionin pyöreä 13-pin CD-vaihtajan liitin.

Jos puhutaan Xantian radiosta, siihen saa 3.5mm aux piuhan todella helposti viriteltyä. Tää nyt on tietty kauhean brutaalia jos haluaa langatonta käyttää...



*B11 -52
*3CV AK350 -65
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 16:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 7850
Paikkakunta: Eurajoki

Profiili WWW
HanaAna kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
Aasinsilta.

En ole löytänyt xantian clarion C-bus radioihin toimivaa CD-vaihtajaa emuloivaa boksia vielä.
Radion takana on Clarionin pyöreä 13-pin CD-vaihtajan liitin.

Jos puhutaan Xantian radiosta, siihen saa 3.5mm aux piuhan todella helposti viriteltyä. Tää nyt on tietty kauhean brutaalia jos haluaa langatonta käyttää...

Siihen 3,5mm aux-piuhaan on todella helppo kytkeä mikä vaan yleismallinen bluetooth-vastaanotin :)



-=Citroën - Yhtä mukava kuin hyvä nojatuoli. Mutta parempi ajaa.=-
-=C-Crosser 2.2HDi '07|C4 Cactus BlueHDi100 ETG '16=-
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 16:16 

Viestit: 5158
Jenkeissä FM-radiolähettimet on 200 kHz välein, parittomissa lukemissa, esim 90,5 MHz, 90,7 MHz, Euroopassa voi olla mikä tahansa 100 kHz monikerta pariton tai parillinen, samoin korkeiden taajuuksien korostuksessa/palauttamisessa on eroa (FM kohinan vaimennus, 75 mikrosekuntia vs. 50 USA). Oli myös moninormiradioita, jotka sai helposti vaihdettua, joskus oli myös radiokorjaamoja, jotka tekivät tuollaisen toimenpiteen ainakin joihinkin laitteisiin. Useat vähänkään tuoreemmat radiot tekevät myös virityksen pienempinä steppeinä, esim 25 kHz kanssa ei mitään ongelmaa kummassakaan taajuuksin puolesta ja diskanttisäädöllä saa esikorostuksen eroa karsittua.

Samankaltainen ero koskee AM radiota, mutta käsi ylös: kuka on kuunnellut AM-radiota Euroopassa viimeisen viiden vuoden aikana (ellei kyse ole hydractiven toiminnan testaamisesta).

Tai kasettien kuuntelussa, joskus -80-luvulta muistan kun Jenkki äimistyi ja hermostui levykaupassa kun ei kehitysmaassa edes 8-raita kasetteja löydy.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 20:17 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Igor kirjoitti:
Mitenkäs tuommoinen -92 Karvalakki, jonka varustetasoon on kuulunut radiovalmius? Saako laittaa uudemman soittimen & kaiuttimet ilman että pussihousut suuttuu, vai pitääkö pitäytyä vuoden -92 tarjonnassa? Entä hattuhyllylle asennetut klassiset 6x9:t? Kuuluvathan ne tavallaan ajan henkeen.


Ei saa. Tänne häpeämään. Keitän kahvit.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 20:20 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Teuski kirjoitti:
HanaAna kirjoitti:
Huikko kirjoitti:
Aasinsilta.

En ole löytänyt xantian clarion C-bus radioihin toimivaa CD-vaihtajaa emuloivaa boksia vielä.
Radion takana on Clarionin pyöreä 13-pin CD-vaihtajan liitin.

Jos puhutaan Xantian radiosta, siihen saa 3.5mm aux piuhan todella helposti viriteltyä. Tää nyt on tietty kauhean brutaalia jos haluaa langatonta käyttää...

Siihen 3,5mm aux-piuhaan on todella helppo kytkeä mikä vaan yleismallinen bluetooth-vastaanotin :)


Juu näin on toki. Haluaisin sellaisen boksin kuten Yatour/Dension jossa pystyy vaihtamaan kappaletta ja vastaamaan puheluihin alkuperäisistä rattinapeista.
Semmoisen saa ykköskopan Blaupunktin radioihin mutten ole tähän Clarionin C-busiin nähnyt yhtään.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 21:03 

Viestit: 5158
Jos CD-vaihtajan voi korvata nykytekniikalla, niin eikö sitten voisi laittaa piiloon jotain nykysoitinta ja viritellä sitten vaikka sen kaukosäädintä rattinappeihin? (ja jättää alkuperäiseen radioon vain valot tai pelkän etulevyn uuden peitoksi)

Tai jos siellä Bluetoothin perässä on puhelin musiikkilähteenä, niin muutamalla eurolla maailmalta saa blutoothilla toimivia kaukosäätimiä, toimivat ainakin musiikin ohjauksessa puhelimessa, en tiedä miten HF:n osalta löytyy?
https://www.motonet.fi/fi/tuote/6501317 ... aukosaadin

Retrolookin säilyttäminen toki vaatii hieman johdotuksia alkuperäisille kytkimille ja kenties virransyötönkin tekemisen, jollei halua paristoja vaihdella muutaman vuoden välein ratin sisästä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 21:06 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Voisi toki. Mulla on ollut periatteena, että kelpaa museotarkastajallekin, eli kaikki on pinnan alla nätisti. Täytyy tutkia. BT HF:n saa piiloon ja CD-vaihtaja riittää kyllä musiikkiin. Olisi vaan noita Yatoureja ja Densioneja hyllyt väärällään erilaisilla kaapeleilla. Hämmästys oli suuri kun tuohon ei olekaan välikaapelia.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 21:14 

Viestit: 5158
Kelpaisiko Yatourin lisäys museotarkastajalle (vai perustuuko se vaan siihen ettei sitä kerrota)?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 21:24 

Viestit: 297
Eihän museokatsastajaa kiinnosta se mikä on piilossa. Se riittää, että kaikki näkyvä näyttää alkuperäiselle.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 21:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3199
Paikkakunta: Tampere
Juuri näin. Kai se pilkkua viilaten ei menisi läpi jos kertoisi, mutta voi vedota turvallisuusnäkökohtiin ainakin HF:n kohdalla.
Eikä 90-luvun lopun autoja nyt MR-kuntoon laitellaakaan. Se on vain se linja millä pyrin autoja kunnossa pitämään ja parantelemaan, että mitään ei tehdä joka vie autoa poispäin alkuperäisestä suunnasta.

...aloin taas fiilistelemään kattoluukusta.



DS 9 E-Tense 4x4 360 Rivoli+ 2022, ZX Br -97 C5 Ber -17 C5 Ber -04 Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cact -14 Xs VTS -00 ZX SP3 94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX -90 C5 -08 Xsa HDi -03 ZX Br -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Hifi-harrastus vs originaali-radio
ViestiLähetetty: 22.11.2018 21:40 

Viestit: 297
Tai oikeastaan sekin riittää, että näyttää aikakaudelleen tyypilliseltä. Radion ei tarvitse olla alkuperäinen, mutta sen pitää olla oikealta aikakaudelta, tai ainakin näyttää siltä. Sama homma muidenkin "lisävarusteiden" kanssa, kuten esimerkiksi alumiinivanteet.


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 40 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: