Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=28326
Sivu 1/2

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 19.11.2018 18:46 ]
Viestin otsikko:  Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Kävin sittarissa. Parkkipaikalla oli hinausauto, mikä laski juuri lavaa alas. Ja kyydissä oli Nissan Leaf. Oli tuotu näköjään ladattavaksi eli matka oli katkennut... Tuo voisi sattua kenelle tahansa tai mille sähköautolle tahansa, sinänsä harmittava juttu.

Eli nyt kannattaisi perustaa hinausfirma...

Kirjoittaja:  Teuski [ 19.11.2018 20:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Jos onnistuu jäämään tielle sähköauton kanssa akkujen tyhjennyttyä niin samaan pystyy varmaan yhtä lailla polttomoottoriautollakin?

Vai menikö mulla pointti ohi? :roll:

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 19.11.2018 22:27 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Kuinka ennustaa sähköauton toimintamatka kesäkelillä tai sitten pakkasella talvella? Ja riittääkö se omiin ajotarpeisiin? Ja missä saa ladattua? Perinteisillä autoilla toimintamatka on pidempi ja tankattavuus helpompaa. Ei sillä, ettenkö olisi myös sähköautoista kiinnostunut...

Kirjoittaja:  Huikko [ 19.11.2018 22:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Ei tässä nyt mitään vaikeaa oikeasti ole? Eihän?

Kirjoittaja:  Teuski [ 19.11.2018 23:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Oli miten oli, ei se "tulevaisuus" sitä tule olemaan sillä tekniikka kehittyy ;)

Ei se kännykän akkukaan yllättäen lopu...

Kirjoittaja:  XM-Hannu [ 19.11.2018 23:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Onko tällainen lobbaus-sivusto jo monelle tuttu?

https://www.vapausvalitaauto.fi/info/

Kirjoittaja:  Huikko [ 20.11.2018 00:14 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Olin näkevinäni näiden TV-mainoksenkin. Asiallisesti toteutettu sivusto ilman kärkevää yliperustelua, johon esim. Autoliitto syyllistyy ja tiedoitteet ovat lähinnä lapsellista "me halutaan näin" -tuubaa.

Kirjoittaja:  Lauri [ 20.11.2018 09:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Miksi sähköön auton käyttövoimana ei voisi suhtautua kiihkottomasti? Tällä hetkellä se on vaihtoehto muiden "polttoaineiden" joukossa. Jos ajaa pitkiä satojen kilometrien päivämatkoja latausverkon ulkopuolella tai vetää peräkärryä, niin ei nyt kannata sähköautoa ostaa. Ei kaasu- tai dieselautokaan kaikille sovi. Monelle taas sähkö voi olla paras ratkaisu (myös Suomessa), joten turha pelko ja vänkääminen pois tästä(kin) asiasta. Joku vänkää, että sähköautot on liian kalliita. Ei ole mikään pakko ostaa itselleen liian kallista autoa.

Toinen juttu. Usein sähköautoilun vastustajat kysyvät, että eikö ole aivan sama tuotetaanko päästöt autossa vai kivihiilellä sähköä tuottamassa laitoksessa? Hakukoneeseen kannattaa laittaa sanat "well to wheels", jolloin aukeaa toinen toistaan kauniimpia piirroksia siitä, miten paljon parempi hyötysuhde sähköauton "polttoaineella" on, koska se saadaan vähemmillä välikäsillä (=häviöillä) "lähteestä auton pyöriin". Lisäksi ymmärtääkseni sähkömoottorin hyötysuhde on polttomoottoria huomattavasti parempi.

Joten on sähköautoille järkiperusteitakin muodikkuuden lisäksi.

Kirjoittaja:  HiTec [ 20.11.2018 10:15 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Lauri kirjoitti:
Joten on sähköautoille järkiperusteitakin muodikkuuden lisäksi.

No onhan sillä aika läjä teknisiäkin etuja, jos nyt ajatellana miten auton muotoilukin vapautuu kun ei tartte olla sitä konehuonetta. Ja jos vielä aikanaan napamoottoritkin saadaan kehitettyä riittävän kevyiksi & tehokkaiksi, niin autosta tulee 4wd ihan vain asentamalla siihen 4kpl noita napamoottoreita, vedon vaihdellessa 0/100...100/0 paitsi etu- ja taka-akselin välillä, mutta myös auton puolien välillä = jos edes yhden renkaan alta löytyy pitävää alustaa, tuo pääsee silti liikkeelle. Tai ajatellaan miten monipuolisen ESC:n tuolla aikaansaakaan ihan vain noita napamoottoreita hyödyntämällä, mikä yksittäinen rengas toimiikan moottorina, mikä ajoenergiaa talteen ottavana laturina, milloin missäkin ajotilanteessa se sekunnin murto-osalla 8-)

Kirjoittaja:  maximi [ 20.11.2018 10:28 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Lauri kirjoitti:
Miksi sähköön auton käyttövoimana ei voisi suhtautua kiihkottomasti? Tällä hetkellä se on vaihtoehto muiden "polttoaineiden" joukossa. Jos ajaa pitkiä satojen kilometrien päivämatkoja latausverkon ulkopuolella tai vetää peräkärryä, niin ei nyt kannata sähköautoa ostaa. Ei kaasu- tai dieselautokaan kaikille sovi. Monelle taas sähkö voi olla paras ratkaisu (myös Suomessa), joten turha pelko ja vänkääminen pois tästä(kin) asiasta. Joku vänkää, että sähköautot on liian kalliita. Ei ole mikään pakko ostaa itselleen liian kallista autoa.

Toinen juttu. Usein sähköautoilun vastustajat kysyvät, että eikö ole aivan sama tuotetaanko päästöt autossa vai kivihiilellä sähköä tuottamassa laitoksessa? Hakukoneeseen kannattaa laittaa sanat "well to wheels", jolloin aukeaa toinen toistaan kauniimpia piirroksia siitä, miten paljon parempi hyötysuhde sähköauton "polttoaineella" on, koska se saadaan vähemmillä välikäsillä (=häviöillä) "lähteestä auton pyöriin". Lisäksi ymmärtääkseni sähkömoottorin hyötysuhde on polttomoottoria huomattavasti parempi.

Joten on sähköautoille järkiperusteitakin muodikkuuden lisäksi.


Työkaveri osti "patterivolkkarin", eli Passat GTE:n (PlugIn-hybridi, jossa siis 9.9 kWh akusto + bensa-TSI). Sähköllä luvataan n. 40-50 km ajomatkaa, minkä työkaveri koki kutakuinkin oikeaksi: 45:n km:n mökkireissu kesällä onnistui nippanappa pelkällä sähköllä, kun "nätisti ajoi".

Normiajot hänellä on n. 20 km/päivä, ja hänellä on siis mahdollisuus ladata autoa kotona (omakotitalo). Hän kokee sähköllä etenemisen ehdottomasti parhaaksi vaihtoehdoksi. "Kulutus" hänen kaupunkikäytössään on noin 20-22 kWh/100km. Autoa on tankattu kerran (kesäkuussa, kun hän sen sai haltuunsa), ja nyt hän sanoi että "voipi olla että joudun tankkaamaan toisen kerran jo tänä vuonna...". Autossa on myös bensa-webasto lämpöä antamassa.

Nyt odotetaan innolla pakkaskelejä, jotta saadaan ensikädentietoa kuinka paljon tuo kesäkelien toimintasäde pienenee Luonaissuomen "talvessa".

Sähkö on siis ihan aikuisten oikeasti hyvä/varteenotettava vaihtoehto joillekin. Ei kaikille, mutta joillekin.

Btw, alkuperäiseen aiheeseen liittyen: eilen bongattu hinurin kyydissä ollut Opel Ampera...

Kirjoittaja:  Lauri [ 20.11.2018 10:49 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

maximi kirjoitti:
Btw, alkuperäiseen aiheeseen liittyen: eilen bongattu hinurin kyydissä ollut Opel Ampera...


Minä bongasin tienlaitaan hyytyneen polttomoottorikäyttöisen Peugeot 206:n :lol:

Kirjoittaja:  Cikatti [ 20.11.2018 11:53 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Tielle jäänyt auto on helppo tankata kannusta. Sähköautoilijalla pitää olla mukana oma agrekaatti. Eiks vartti riittäs kun jymistelee agrella sähköä akkuun ;-)

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.11.2018 11:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Cikatti kirjoitti:
Tielle jäänyt auto on helppo tankata kannusta. Sähköautoilijalla pitää olla mukana oma agrekaatti. Eiks vartti riittäs kun jymistelee agrella sähköä akkuun ;-)

Onko tuo ihan oikea ongelma? Tuskin niitä autoja kovin paljoa polttoaineen loppumisen takia tien poskeen jää, ja jos jääkin, se on kuskin vika. Nykyautot kertoo vielä paljonko sillä jäljellä olevalla polttoaineella pääsee...

Kirjoittaja:  Lauri [ 20.11.2018 12:20 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Teuski kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Tielle jäänyt auto on helppo tankata kannusta. Sähköautoilijalla pitää olla mukana oma agrekaatti. Eiks vartti riittäs kun jymistelee agrella sähköä akkuun ;-)

Onko tuo ihan oikea ongelma? Tuskin niitä autoja kovin paljoa polttoaineen loppumisen takia tien poskeen jää, ja jos jääkin, se on kuskin vika. Nykyautot kertoo vielä paljonko sillä jäljellä olevalla polttoaineella pääsee...


Jos tälle pelon linjalle lähdetään, niin polttomoottoriautosta voi loppua myös moottoriöljy ja jäähdytysneste....tai LHM. Jopa akku voi simahtaa. :D Kaikkea voi sattua... Onneksi esim. diesel-autoja ei pakkasella jäätyminen uhkaa...eiku...

Kirjoittaja:  olli__o [ 20.11.2018 14:29 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Teuski kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Tielle jäänyt auto on helppo tankata kannusta. Sähköautoilijalla pitää olla mukana oma agrekaatti. Eiks vartti riittäs kun jymistelee agrella sähköä akkuun ;-)

Onko tuo ihan oikea ongelma? Tuskin niitä autoja kovin paljoa polttoaineen loppumisen takia tien poskeen jää, ja jos jääkin, se on kuskin vika. Nykyautot kertoo vielä paljonko sillä jäljellä olevalla polttoaineella pääsee...

Eikös joskus ollut ideana että auton akustoa voi käyttää vaikka omakotitalon varavistalähteenä, jos tuuli kaataa puun sähköjohdoille, tuosta autosta voisi ottaa ulos yksi- tai kolmivaihesähköä (luulisi onnistuvan ilman isompia lisäinvesteinteja moottoriohjauksen komponenteilla?), mutta ei taida monessa autossa olla ulosottoja tai ainakaan mitään supertehokkaita, sellainenhan olisi tulevaisuudessa kätevä tapa: antaa toiselle virtaa sen verran että pääsee seuraavalle latauspisteelle. Sama koskee varmaan tulevaisuuden autopalvelu- ja hinausautoja, joko omista tai irto-akkupaketista pikalatausvirtaa (eri tehoilla ja johtoliitännöillä), niin ei tarvitse hinata, kunhan vartin-puolituntia antaa olla töpselin kiinni. (tai voishan siinä hinausautossa olla aggregaattikin tai moottoriin kytketty iso generaattori, mutta vähän kömpelömpää)

Kirjoittaja:  HiTec [ 20.11.2018 15:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

olli__o kirjoitti:
Eikös joskus ollut ideana että auton akustoa voi käyttää vaikka omakotitalon varavistalähteenä, jos tuuli kaataa puun sähköjohdoille, tuosta autosta voisi ottaa ulos yksi- tai kolmivaihesähköä (luulisi onnistuvan ilman isompia lisäinvesteinteja moottoriohjauksen komponenteilla?)

No tuo 2-suuntainen lataushan on jo ihan tätä päivää 8-)
https://www.helen.fi/uutiset/2017/V2G/

Kirjoittaja:  Gonzales [ 20.11.2018 15:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Cikatti kirjoitti:
Tielle jäänyt auto on helppo tankata kannusta. Sähköautoilijalla pitää olla mukana oma agrekaatti. Eiks vartti riittäs kun jymistelee agrella sähköä akkuun ;-)


Meinaatsie et akkuja ei voi kantaa? :o

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.11.2018 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Fordillahan oli jo 50-luvulla ratkaisu tuohon sähköautojen akkujen loppumiseen :D

Kuva

Kirjoittaja:  jasu [ 20.11.2018 15:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Gonzales kirjoitti:
Cikatti kirjoitti:
Tielle jäänyt auto on helppo tankata kannusta. Sähköautoilijalla pitää olla mukana oma agrekaatti. Eiks vartti riittäs kun jymistelee agrella sähköä akkuun ;-)


Meinaatsie et akkuja ei voi kantaa? :o

Voi toki, vaan tuommoisissa täyssähköautoissa on akkua vähän useampi kilo (kymmeniä, ellei enemmänkin) kuin polttomoottoriautossa. Eikä sen akkupaketin vaihto ole myöskään ihan yksinkertainen juttu...

Bensakannullisen energiasisältö akkuun pakattuna on jonninverran enemmän tilaa vievä, ja painavampi pakkaus kuin se bensakannu...

Kirjoittaja:  Gonzales [ 20.11.2018 15:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Vihreät ei diggaa sähköautoja:
http://www.soininvaara.fi/2014/07/25/hu ... ahkoautot/

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 20.11.2018 16:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Ladattava hybridi olisi paras ratkaisu omiin ajoihin. Ehkä sitten seuraavaksi...töissä olisi lupa ladata..

Kirjoittaja:  HiTec [ 20.11.2018 16:37 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Gonzales kirjoitti:

Periaatteessa samoilla linjoilla itsekin, hybridi on se ylivoimaisesti fiksuin ja monipuolisin vaihtoehto. Sinällään vaan taitaa Soininvaarankin tekniikkatietämys pikkasen lopahtaa kesken kun pitää esim. polttokennoautoa ihan omana lajinaan, vaikka kyseessä on ihan tavalinen sarjahybridi, jollaisia pitäisi mielestäni kaikien muidenkin autojen olla. Se että tuotetaanko se sähkö sinne akkuun mukana kulkevalla polttiksella kuin agregaatilla ikään, vai jollain über hienolla polttokennolla, on loppupelissä täysin toisarvoinen asia. Se auto kuitenkin liikkuu vain sähkömoottoreiden voimalla joka tapauksessa, jota tuo laturi on sinne akkuun pukannut (jarruenergian talteenottojen, töpseli-latausten yms. lisäksi) kuskin käytettäväksi 8-)

Kirjoittaja:  palpankilli [ 20.11.2018 18:02 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

Paljonkohan ne laittaa siirtomaksua , sähköautolle. Nytkin siirtom jo, pilivissä.

Kirjoittaja:  Teuski [ 20.11.2018 18:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

palpankilli kirjoitti:
Paljonkohan ne laittaa siirtomaksua , sähköautolle. Nytkin siirtom jo, pilivissä.

No se siirtomaksuhan on sähkön hinnassa. Ei se sähkö tiedä siirretäänkö se sähköautoon vai sauvasekoittimeen :)

Varmasti on plugin-hybridi kiva peli jos töissä saa ladata. Mutta verottajallapa taitaa jo olla oma kantansa "työsuhdelataukseen". Meilläkin muuttui parit talon tarjomat (ainakin osittain) paikat fortumin latauspisteiksi... Aika hiljaista on vaikka sitä sähköä tuotetaan liki 2 gigawattia siinä vieressä...

Kirjoittaja:  ovi [ 20.11.2018 18:21 ]
Viestin otsikko:  Re: Autoilun tulevaisuutta (tänään koettua...)

HiTec kirjoitti:
Se että tuotetaanko se sähkö sinne akkuun mukana kulkevalla polttiksella kuin agregaatilla ikään, vai jollain über hienolla polttokennolla, on loppupelissä täysin toisarvoinen asia.


Polttokenno tekee sähköä päästöttömästä vedystä. Vetyä taas saadaan kaasuttamalla öljyä, tai maakaasua...

Sivu 1/2 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/