Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 09.12.2018 14:05 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5847
Paikkakunta: Tuusula
Varmaan muistatte miten varsin 70- ja 80-luvuilla katsastustapahtumat saattoivat olla arrogantteja ja ylimielisiä. Reikiä tehtiin pahimmillaan puoliväkisin.
Kuvassa on nyt Järvenpääläistä osaamista C3:n kynnykseen. Takapäässä, pyöräkotelon lähellä oli pieni reikä jonka ympärillä oli jo heti hämmästyttävän tervettä ja paksua peltiä. Mutta, herra katsuri takoi vasaran terävällä päällä rajut kolhut metrin matkalle ihan selkeästi kovaan peltiin.
Oikea menetelmähän on painella tylpällä raudalla kynnykseen. Minusta tämä on ollut tyrmistyttävä teko. Lisäksi keskimmäinen pönttö oli lävistetty kahdesta kohta puoliväkisin hyvin terävällä työkalulla. Reikien leikkauspinnoissa kiilsi teräs, ei ruoste.


Liitteet:
kynnys.jpg
kynnys.jpg [ 66.33 KiB | Katsottu 7872 kertaa ]

Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 09.12.2018 15:12 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Ei stna!! Tosta vois kyllä reklamoida!

Herttoniemen katsureiden 70-80-lukujen jälkiä koko syksyn D-mallista läpikäyneenä voin kyllä samaistua tunteeseen. Tismalleen samanlaisia jälkiä helmat täynnä, kovassa pellissä.



*2CV6 -74
*DSuper5 -73
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 00:11 

Viestit: 125
Tuo on jo rumaa. Eihän tuollainen touhu voi olla hyväksyttyä?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 08:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 475
Paikkakunta: Helsinki
Cikatti kirjoitti:
Varmaan muistatte miten varsin 70- ja 80-luvuilla katsastustapahtumat saattoivat olla arrogantteja ja ylimielisiä.


Muistetaan kuinka vielä 90-luvullakin parisuhde oli koetuksella jo kuukautta ennen katsastuksen määräpäivää. Hammaslääkäriin menokin oli pienempi kauhunaihe. :o



BX 16 TGS, BX Premier, BX Gti, Xantia, 2x ZX, Xsara, 2x C5, C5II, 2x C4, 2x C3, Berlingo...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 09:28 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2541

Profiili ICQ
Ei helvata mitä on menny tekemään...Reklamoimaan mars...

Dyanessa jota tossa laittelin oli kanssa reikä pyöräkotelossa ja kirosin kun tarvinnu terävällä lyödä tervepelti rikki kun sisempi oli vaihdon tarpeessa.
Tämä kyseinen katsastus on tapahtunut 2010-luvulla. :lol:



Citroen C4 Cactus '16
Citroen BERLINGO '14
Citroen C15d '95
Citroen AX Maxi '93
Citroen C15e '91
Citroen AX 1.1 '88
Citroen Visa Gti '85
Citroen Visa 14(GT) '85
Citroen Visa 11re '84
Citroen GS Special 1.0 '76
Citroen Dyane '75
Citroen Ami 8 '72
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 17:21 

Viestit: 28
Ei vaikuta oikein fiksulta touhulta takoa kynnyskotelo perunapelloksi. Kyllä ruosteen tuntee ja kuulee vähemmälläkin paukutuksella.

Reklamaatio ja korjausvaatimus ko. konttorille heti. Olisi tietenkin pitänyt tehdä jo heti, ennenkuin, auto edes liikahtaa hallista ulos. Katsastusmiehen / konttorin esimies paikalle ja välitön reklamaatio ja asian laittaminen alkuun. Siihen en osaa neuvoa antaa, mikäli konttori ei olisi nähnyt toiminnassaan moitittavaa, minne kantelu / vaatimukset olisi pitänyt osoittaa. Trafi, virallinen tavarantarkastaja vai kuka? Katsastuksia valvova toimielin.

Toivotaan nyt, että tuo asia selviää kunnialla. Tuossa on nyt vain ongelmana tilanne, sana sanaa vastaan, mikäli välitöntä reklamaatiota ei ole suoritettu.


Edit. Tietysti jos tuosta voi ja uskaltaa pientä huumoria repiä niin katsastussetä merkitsi sulle valmiiksi kohdan joka pitää korjata. Kiitollisuutta voisi esittää siitä avuliasta konttoria kohti. ;) :o :shock:


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 19:37 

Viestit: 83
Paikkakunta: Sipoo
Tänne vaan konttorin nimi siitä lapusta, niin osaa kanssa-autoijat varoa tuommoisia puupäitä! Kirjallinen reklamaatio, korvausvaade ja tieto Trafille.

Oppivat kolistelemaan niitä autoja...



C4 Picasso 1,8 RE85

Työterveyshuolto ihmettelee, perheessä menee viinaa yli 4000 litraa vuodessa.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 19:59 
Käyttäjän avatar

Viestit: 4478
Paikkakunta: 05460 Hyvinkää
juuri niin


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 21:37 

Viestit: 624
Paikkakunta: Porvoo
Tuollakin asialla on kaksi puolta..
Ensinnäkin,Nuo C3,Xsara,facelift 406,307 ruostuu helmoistaan melkein poikkeuksetta sisäpuolelta.Monesti jäljellä ei ole muuta kuin pintaväri,ja sen alla oleva helmapeltimassa.
Jolloin on mahdotonta tutkia helmapellin kuntoa koputtelematta,ja veikkaan että tuossa esimerkkitapauksessakin pelti on jo huomattavasti ohentunut.
Toinen juttu on sitten se että aivan liian monessa 2000 luvun alkupuolen autojen helmoista on sisäpuolinen pitkittäisjäykiste hävinnyt,jolloin koko helman rakenne huomattavasti heikentynyt.Monesti näkee myös ns.ratsastajia,eli hitsattu peltilätkää reijän päälle ilman kunnollista ruostesuojausta.
Ruostevauriokorjaukset pitäisi oikeastaan olla luvanvaraisia,silloin saavutettaisiin edes jonkinlainen laatutakuu.
Itse asiassa siihen suuntaan ollaan jo menossa uudempien autojen korikorjauksissa,lähinnä suurlujuus terästen yleistyessä.



"Those who sacrifice liberty for security,deserves neither
and will loose both"
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 10.12.2018 21:54 

Viestit: 28
Northstar kirjoitti:
Ensinnäkin,Nuo C3,Xsara,facelift 406,307 ruostuu helmoistaan melkein poikkeuksetta sisäpuolelta.Monesti jäljellä ei ole muuta kuin pintaväri,ja sen alla oleva helmapeltimassa.


Tämä on ikävä kyllä nykyaikaa ja vehkeiden kestävyyttä. Mutta edelleen olen sitä mieltä, että on tuon asian selvittämiseen muitakin konsteja kuin piikata kynnyskotelo syville lommoille.

Ihmettelen vain tuota koko kynnyksen paasaamista; itse kävin vajaan kaksi viikkoa sitten katsastamassa erään vääränmerkkisen :) tohdin kertoa sen olleen -93 Lada 2105 ja sen katsastuksen yhteydessä ei kopisteltu eikä hakattu saatika piikattu kynnyksiä ensimmäiselläkään työkalulla eikä edes rystysillä mänttäämällä. Luulisi noiden kynnysten jo olevan vähän hapraampia kuin ko. Citroënin. Samaa kokemusta, ettei paukutella eikä muutenkaan murjota, olen todistanut 2CV4 -75 katsastuksessa. Jos ei yli 40 vuotiaasta autosta tarvitse hakata kynnyksiä tai runkoa niin miksi uudemmista pitää????


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 12.12.2018 19:38 

Viestit: 103
Hei!
Olen samaa mieltä siitä, että tällainen asia on pakko käsitellä heti paikanpäällä. Hakemattakin tulee mieleen, että nuo "tarkastusjäljet" reiän vieressä voivat saada lisäyksiä katsastuksen jälkeen. Sentähden asiasta on paha reklamoida.
Kun juttu nyt on kuitenkin jollakin tavalla julkinen, tahtoisin nähdä luotettavat kuvat tuosta helmasta , kun ruosteinen alue on leikattu irti. Sen jälkeen vasta julistetaan tuomioita asiassa.
Voihan olla että se paljastuu ihan liikenneturvalliseksi teoksi tämä katsastus!

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 12.12.2018 20:27 

Viestit: 1659
Olen kokolailla samoilla linjoilla Hakapajamiehen kanssa. Ensimmäiseksi olisi tärkeä tietää, mitä tuosta helmasta on kirjoitettu katsastuskirjaan, onko esim. todettu rakenteeltaan heikoksi? Tuota ulkosivua voi pitää kasassa muovimassa ja maali? On noita Xsara Picassojakin nähty, missä helmat aivan mutkalla, kun kenkiä niihin kopisteltu.

Jos kuitenkin kokee suurta vääryyttä kokeneen, niin Trafilta taitaa löytyä oikein kaavake reklamaation tekemistä varten ja suurella todennäköisyydellä uskon tietäväni sieltä tulevan vastauksenkin?


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 12.12.2018 23:51 

Viestit: 711
Paikkakunta: Helsinki
Kyllä ruostereiät antautuvat puukepilläkin. Niitä tartte terävällä vasaralla paukuttaa...

Nykyisin, kun autojen pohja on täynnä muovia, siellä voi pesiä minkälaisia ruosteongelmia vain, vaan eipä ne katsastusmiehet niitä edes yritä tarkistaa. Kun kerran suurin osa alustasta jää tutkimatta, niin onko sitten pakko hakata niitä vähiä näkyviä paikkoja, jotta ainakin ne alkavat ruostua...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 13.12.2018 00:58 

Viestit: 3461
Paikkakunta: Lahti
Ketsastus olisi loppunut kyllä ennen helman puoltaväliä ja esimiestä paikalle, täyttä ammattitaidottumuutta jos ruostetta ei löydä kuin hakkaamalla, pidän moista ihan täytenä vittuiluna.



BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 13.12.2018 01:17 

Viestit: 1659
Xari kirjoitti:
Ketsastus olisi loppunut kyllä ennen helman puoltaväliä ja esimiestä paikalle, täyttä ammattitaidottumuutta jos ruostetta ei löydä kuin hakkaamalla, pidän moista ihan täytenä vittuiluna.


Tämä ei taida selvitä, ennen kuin aloittaja kertoo, mitä helmalle vaadittu tehtäväksi, vaihdettava rakenteen heikkouden vuoksi, vai mitä? Olisiko halunnut näyttää, miltä matkalta korjattava? Jos määrännyt vaihdettavaksi ja helma sisältä terve, niin sitten aiheeton ehdottomasti.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 13.12.2018 15:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1570
Paikkakunta: Tampere
Olenkin ihmetellyt, miksi parissa omistamassani autossa on ollut tuo näköiset helmat. Ei tarvi ihmetellä enää. :?




- Xsara Break Exclusive 2001
(ja Mini Cooper S JCW++ 2006)
- exät: Saxo SX, Xsara Exclusive, Xantia Break HDi ja pari V6 Activaa
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 13.12.2018 15:59 

Viestit: 3817
Katsastuksen arvosteluperusteet 2018 todetaan, Alustan kunto:
"Silmämääräisesti sekä rengasrautaa tai ruostehakkua apuna käyttäen. Rengasraudalla koputellaan alusta systemaattisesti ja äänen ja kimmoisuuden perusteella painellaan epäilyttäviä kohteita.

Tarvittaessa mittaamalla tai erillisellä mittaustodistuksella. "
Koputtelu kuuluu asiaan, tuo mittaaminen taitaa olla alustan mittavirheitä kolareissa, eikä pellin paksuutta.

Mutta noista jäljistä ei oikein voi päätellä mitään, jos ne on tehty siten että kokeiltu ensin hellemmin missä sisältä kuuluu ruosteen rutinmaa tai on ohut joustava kohta ja sen jälkeen merkattu kovemmalla lyönnillä huono kohta, se on ihan ok, mutta jos on yritetty suoraan lyömällä kuopan syvyydestä päätellä onko huono pelti, niin en usko kenenkään rannekalibroinnin olevan niin hyvä että tunnistaa edes ehjän pellin ja puoleen ohenneen pellin eron ja noin syvä kuoppa olisi jo lähes puhki oleva kohta, jos ehjään peltiin ei jäisi lommoa samalla voimalla lyödyllä vasaralla.

Eli totuus selviää vasta kun näkee sisäpuolen ja sen kunnon (endoskooppi/irtileikattuna), mutta on katsastusmiehissäkin niitä pimeitä älyvapaita yksilöitä, jotka luulevat olevansa oikeassa, eli reklamaatiota myös katsastuskonttoriin, jos on aihetta - tietysti jos on konttorin omistaja, niin ei välttämättä mitään vaikuta. Minulla oli yksi usein käytetty konttori, jossa yksi omistajista lähes aina antoi huomautuksen vilkkujen väristä (jos sellaiset, joissa väri polttimon kuvussa), huomautuksen sai riippumatta siitä oliko oranssi kalvo ehjä tai irtikesinyt, kai noista sai sitten vähän helpommin uusintakatsastusmaksun, jos oli muitakin pikkuvikoja...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 13.12.2018 19:05 

Viestit: 318
Paikkakunta: Helsinki
Muistuu mieleen ensimmäinen katsastuskokemus 80-luvulta (itse -69 Amazonilla):
Viereisellä nosturilla 100A Datsuni joka alkoi heilua holtittomasti kun katsuri iski piikin pohjasta läpi kuskin jalkatilaan. Datsuni-heppu oli iso roikale paskasissa haalareissa ja alkoi huutamaan sieltä ylhäältä että laske tämä saatanan nosturi alas!!! Pienehkö katsuri lopulta laski datsunin alas jolloin haalariheppu nappas sen piikin ja iski sen katosta läpi ja huusi jotain että: menee se perkele tästäkin läpi tarvittaessa :lol: :lol: :lol: hyppäs takasin puikkoihin ja ajoi ulos kumit vinkasten pakoputkessa vielä letku kiinni joka komeesti kyllä irtos... Kävi silloin mielessä että mitä kaikkea sitä onkaan menettänyt kun ei ole ollut ajokorttia....

Joten kyllä tässä C3 keississäkin ilmiselvästi auton omistaja on syyllinen! Oikea osoite olis ollut paali :lol:



*2CV6 -74
*DSuper5 -73
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 15.12.2018 16:34 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5847
Paikkakunta: Tuusula
En kertonut että asiakas oli nainen joten se suorastaan lisäsi teon tahallisuutta. Tämä ei ole edes ensimmäinen kerta kun se tehdään naisasiakkaalle...
Pellit hitsattiin molemmin puolin ja keskipönttöön lyödyt reiät oli helppo täyttää migillä. Jos keskipönttö olis ollut pitsiä niin ei olis ollut migillä asiaa. Toisen konttorin katsuri kehui työn jälkeä syystä että saumat hiottiin, sinkkimaalattiin ja myös pakkeloitiin, kiveniskusuojattiin ja kotelon sisukset ammuttiin kotelosuojalla.
Vaurioiden kuvat otettiin ja naisasiakas lupas laittaa ne Trafille ja Omakatsastusketjulle.



Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 15.12.2018 17:27 
Käyttäjän avatar

Viestit: 309
Järvenpääläistä osaamista ??? Omakatsastuksella ei ole toimipistettä järvenpäässä.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 15.12.2018 17:30 

Viestit: 103
Hei!

Se oleellinen; että oliko kolhittu alue korjauksen tarpeessa?, jäi vielä epäselväksi.
Nuo viittaukset nais-asiakkaan kohtelusta, tuntuvat oudoilta. Muistan kavereiden joskus käyttäneen omia naisystäviään auton katsastuttajina. Mitä lyhyempi hame ja tiukempi jumpperi, oli mukamas toiveita saada haluttu leima.
Mitä muuten tarkoittaa, että kynnyskotelon pelti hitsataan molemmilta puolilta? En ole niin pieniä hitsareita meilläpäin nähnyt!

Hakapajamies
- ja näistä tarinaa riittää


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 15.12.2018 18:07 
Käyttäjän avatar

Viestit: 5847
Paikkakunta: Tuusula
Inikki, siis Helppokatsastus. Pahoittelut.
Mitä se pajamies nyt sönkää? Vasen ja oikea on molemmin puolin.
Ja totta kait reiät kynnyksessä on yhtä kuin hylky eli aina lukee silloin paperissa korjattava hitsaamalla.



Honda Valkyrie F6C, Cadillac Seville Northstar 32 Valve.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 15.12.2018 19:47 

Viestit: 3461
Paikkakunta: Lahti
Cikatti kirjoitti:
Inikki, siis Helppokatsastus. Pahoittelut.
Mitä se pajamies nyt sönkää? Vasen ja oikea on molemmin puolin.
Ja totta kait reiät kynnyksessä on yhtä kuin hylky eli aina lukee silloin paperissa korjattava hitsaamalla.


Mulla löi rengasraudan läpi helmasta ja tuumas vaan että kait sä tän korjaat, ei ollut helppokatsastus :mrgreen:



BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 16.12.2018 11:41 

Viestit: 103
Hei!
En tahdo sönköttää, tahdoin vaan että asia tulee selväksi. Siis katsuri teki ihan oikean diagnoosin, kun laittoi kynnyskotelon korjattavaksi. Teki kai pienen virheenkin siinä, kun ei määrännyt myös sitä toista mätää helmaa laitettavaksi. Ajatteli kai, että ehkä korjaaja käyttää järkeään, ja tutkii myös sen.
Meilläpäin oli muuten tapana, että korjattavaksi määrätty ruostekohta oli "hitsattava yhtenäiseen saumaan, ja käytävä näyttämässä ennen kittaamista tms peittävää käsittelyä".
Mutta tämä on nyt viimeinen tikki tästä asiasta, hitsaillaan edelleen ja aanetaan katsurin hoitaa työnsä, vaikka joskus kirvelee!

Hakapajamies


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Katsastuksen 70-luku
ViestiLähetetty: 17.12.2018 08:12 
Käyttäjän avatar

Viestit: 523
Hakapajamies kirjoitti:
Mutta tämä on nyt viimeinen tikki tästä asiasta, hitsaillaan edelleen ja aanetaan katsurin hoitaa työnsä, vaikka joskus kirvelee!

Hakapajamies


Kaikennäköiselle perseilylle löytyy aina joku, joka ymmärtää.

Itse ihmettelen enemmän tuota tiiviin äänenvaimentajan rikkomista. Mikä ihmeen tarkoitus sen rikkomisella on ollut?

Taisi olla huono päivä tai olisikohan katsuri saanut joskus pakit auton omistajalta ;)


Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 38 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: