Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Trafi ja GDP
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=28421
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  amikasi [ 13.12.2018 21:47 ]
Viestin otsikko:  Trafi ja GDP

Trafilla ei tainnut mennä ihan putkeen tuo ajokorttitietopalvelu.

Mitä veikkaatte?
Tuleeko sakkoa ja jos tulee, niin kuka maksaa (valtio, Trafi, tieto) vai painetaanko villaisella?

https://www.talouselama.fi/uutiset/lisa ... 9f99099f4e

Kirjoittaja:  Teuski [ 13.12.2018 22:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

En usko että tulee mitään. En ole kovin syvällisesti tuohon perehtynyt, mutta eikös se ole suht kiistatonta, että kyseinen data on rehellisesti julkista ja ollut aiemminkin esim. puhelimitse saatavilla. Nyt sitä vaan pystyy entistä kätevämmin seulomaan...

Kirjoittaja:  Gonzales [ 14.12.2018 00:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Trafin verkkopalvelu ei ole lain vastainen – hyvin yksinkertainen tieto olisi kuitenkin riittänyt
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/traf ... yt-6752333

Kirjoittaja:  Monikan kuski [ 14.12.2018 14:22 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Gonzales kirjoitti:
Trafin verkkopalvelu ei ole lain vastainen – hyvin yksinkertainen tieto olisi kuitenkin riittänyt
https://www.tivi.fi/Kaikki_uutiset/traf ... yt-6752333


Voi olla näinkin. Vähän kyllä nyppi silmäkulmaa kun tuo paljastui. Kävin samoin tein maistraatin sivuilla tekemässä täydellisen tietojenluovutuskiellon. Kyllä Suomessa ollaan vielä sinisilmäisiä. Eihän nyt toki kukaan missään koskaan yritä hyötyä saamistaan tiedoista, varsinkin tämä pätee internettiin....

Kirjoittaja:  olli__o [ 15.12.2018 00:52 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Kuinkahan syvällisen tietoturvatutkailun ne tekee vai onko noi kaikki palvelut niin naimisissa keskenään ettei tuolta voi avata erikseen vaikka liikennekäytöstä poistoa/ottoa, se on ollut kätevä ja kuitenkin suht edullinen tapa laittaa seisomaan ja ottaa käyttöön vaikka kännykällä ja mobiilivarmenteella koska vaan - paitsi nyt ei toimi enää mikään netin kautta.

Kirjoittaja:  HiTec [ 15.12.2018 09:46 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Tuo nyt on vähän samalla tavalla kuin vaikka verotiedotkin. Nehän ovat myös julkisia, halutessasi saat ihan kenen tahansa verotiedot selville, sillä se on laissa näin määrätty oikeus kaikille. Ainoa että sun tarttee raahautua sinne verotoimiston koneelle niitä selailemaan, nettiin tuota tietoa ei ole laitettu, enkä usko että koskaan laitetaankaan. No tasan samalla tavalla olisi siis Trafikin voinut tuon ajo-oikeuspalvelunsa toteuttaa, lakimääräisesti julkista tietoa, mutta ei netissä julkaistavaa tavaraa kuitenkaan. Nousi vaan herroille digi-avoimuus hieman nuppiin ja haluttiin olla esimerkkinä toisille kuinka heillä ollaan niin avoindata-digiä ettei tosikaan - ja sitten tuleekin jo näitä ylilyöntejä :roll:

No nyt vastaavasti otettiin sitten se ylilyönti toiseen suuntaan ja laitettiin kaikki säppiin. Bäkkäri ilmeisesti on kuitenkin yhä hengissä = vak.yhtiöt yms. saavat hoidettua mm. noita seisontoja ja kats.konttorit katsastuksia. Se on nyt vaan tuo netti-frontti joka on down, niin yksityiseltä kuin ns. yrityspuoleltakin. Käyvät jokaisen verkkopalvelun läpi bit-by-bit, mikä netissä oikeasti saa olla ja mikä ei 8-)

Kirjoittaja:  Teuski [ 15.12.2018 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

No onko siellä sitten ollut jotain, mitä ei julkisesti olisi netissä saanut lain mukaan olla? Onko sellaista edes väitetty?

Eikös tuossa perimmäisenä tarkoituksena ollut, että uuden taksilain myötä kuluttaja voi suoraan verkossa tarkistaa taksikuskin ajo-oikeuden tilan?

Kirjoittaja:  Gonzales [ 15.12.2018 15:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Teuski kirjoitti:
No onko siellä sitten ollut jotain, mitä ei julkisesti olisi netissä saanut lain mukaan olla? Onko sellaista edes väitetty?

Eikös tuossa perimmäisenä tarkoituksena ollut, että uuden taksilain myötä kuluttaja voi suoraan verkossa tarkistaa taksikuskin ajo-oikeuden tilan?


Ja yksi selitys tuntui olevan että kun autojen airb'n'b palvelut joskus kenties alkaisivat toimimaan, voisi omaa autoansa vuokraava varmistua asiakkaan ajo-oikeudesta.

Nykymallin mukaan kun uudet ajokortit on voimassa enää sen viisi vuotta, voi tuo voimassa olemattomuus lähivuosina yleistyä aika tavalla? Esim silmälasimerkintä kuorma-auton ajo-oikeuteen nelivitosena saattaa lyhentää henkiköauton ajo-oikeutta entisestä kahdellakymmenellä vuodella.

Kirjoittaja:  Janne L [ 16.12.2018 12:26 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Gonzales kirjoitti:
Ja yksi selitys tuntui olevan että kun autojen airb'n'b palvelut joskus kenties alkaisivat toimimaan, voisi omaa autoansa vuokraava varmistua asiakkaan ajo-oikeudesta.


Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Kirjoittaja:  JC5IEDM [ 16.12.2018 13:03 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Janne L kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Tieliikennelain 65 §: "Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolta 63 §:ssä tarkoitetusta syystä ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen."

Ja 63 § mainitsee "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." Lisäksi siinä on mainittuna ajokorttivaatimus.

Eli ei ole luovutustilanteessa pelkästään vastaanottajan vastuulla, myöhempi ajokunnon menetys on sitten asia erikseen.

Kirjoittaja:  Aakku [ 16.12.2018 15:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

JC5IEDM kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Tieliikennelain 65 §: "Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolta 63 §:ssä tarkoitetusta syystä ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen."

Ja 63 § mainitsee "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." Lisäksi siinä on mainittuna ajokorttivaatimus.

Eli ei ole luovutustilanteessa pelkästään vastaanottajan vastuulla, myöhempi ajokunnon menetys on sitten asia erikseen.
Yleensä on tapana ollut näyttää voimassa oleva ajokortti.
Eikös sen voisi siltä taksisuhariltakin kysyä kyytiin mennessään?

Kirjoittaja:  HiTec [ 16.12.2018 16:17 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Aakku kirjoitti:
Eikös sen voisi siltä taksisuhariltakin kysyä kyytiin mennessään?

Toki sen taksiluvan lisäksi :ugeek:

Kirjoittaja:  olli__o [ 16.12.2018 16:42 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Entäs sitten vielä kuskin ajokunto, eihän se riitä vaikka olisi kortti: puhallustesti, huumepikatesti, muu arviointi, pitäisikö kuskille tehdä testejä ja haastatella onko hyvin nukuttu ja pidetty taukoja...

Tai sitten se kulkupeli, pitääkö siitä tarkistaa vakuutukset (ja että ne kattavat luvanvaraisen ajon), omistussuhteet, onko luvallisesti käytössä kuskilla ja katsastustilanne, ja voihan olla silti joku vika vaikka olisi katsastettu...

Kirjoittaja:  Aakku [ 16.12.2018 18:56 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

olli__o kirjoitti:
Entäs sitten vielä kuskin ajokunto, eihän se riitä vaikka olisi kortti: puhallustesti, huumepikatesti, muu arviointi, pitäisikö kuskille tehdä testejä ja haastatella onko hyvin nukuttu ja pidetty taukoja...

Tai sitten se kulkupeli, pitääkö siitä tarkistaa vakuutukset (ja että ne kattavat luvanvaraisen ajon), omistussuhteet, onko luvallisesti käytössä kuskilla ja katsastustilanne, ja voihan olla silti joku vika vaikka olisi katsastettu...
Alkaa muistuttamaan DDR meininkiä.
Trafi ilmeisesti olettaa, että ilmiantajia riittää, kunhan vain annetaan kansalaisille työkalut.

Kirjoittaja:  Gonzales [ 16.12.2018 23:39 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Aakku kirjoitti:
JC5IEDM kirjoitti:
Janne L kirjoitti:
Eikö tuo nyt ole sen ajajan vastuulla että omaa ajo-oikeuden ja ajokunnon?

Tieliikennelain 65 §: "Ajoneuvoa ei saa luovuttaa sen kuljetettavaksi, jolta 63 §:ssä tarkoitetusta syystä ilmeisesti puuttuvat edellytykset ajoneuvon kuljettamiseen."

Ja 63 § mainitsee "Ajoneuvoa ei saa kuljettaa se, jolta sairauden, vian, vamman tai väsymyksen vuoksi taikka muusta vastaavasta syystä puuttuvat siihen tarvittavat edellytykset." Lisäksi siinä on mainittuna ajokorttivaatimus.

Eli ei ole luovutustilanteessa pelkästään vastaanottajan vastuulla, myöhempi ajokunnon menetys on sitten asia erikseen.
Yleensä on tapana ollut näyttää voimassa oleva ajokortti.
Eikös sen voisi siltä taksisuhariltakin kysyä kyytiin mennessään?


Tokihan voi, mutta kortti ei välttämässä ole voimassa jos vaikkapa silmälasimääräys on toimitettu kortin haltijalle postitse.

Kirjoittaja:  Aakku [ 17.12.2018 07:00 ]
Viestin otsikko:  Re: Trafi ja GDP

Gonzales kirjoitti:
Tokihan voi, mutta kortti ei välttämässä ole voimassa jos vaikkapa silmälasimääräys on toimitettu kortin haltijalle postitse.

No niinpä.
https://www.youtube.com/watch?v=UoiDZQOPmBA

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/