Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 03:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3075
Paikkakunta: Tampere
Moro,

Jouluaatto, tylsää, selaan autoscoutia ja mobilea...

Autoja on ollut 71kpl omissa nimissä. Tänään ostin yhden, tässä kuussa kolme.
Tässä kuussa myin yhden. Autot eivät yleensä kauaa pysy tontilla. Kuitenkin minulla on autoja, jotka olen omistanut kymmeniä vuosia.

Pysähdyin miettimään mikä autossa on se juttu, että se jää tontille. En keksinyt.
Voisin käsi sydämellä väittää, että jokaisen auton ostohetkellä on ajatus pitää sitä pitkään.
Usein hankin varaosia ja lisävarusteita, renkaita, vanteita, esitteitä, kirjallisuutta jne jo ennen hankintaa. Tarkoituksena parannella autoa ja joku ihme fetissi on pyrkiä hankkimaan aikakauden esitteet, käyttöohjeet ja lehdet joissa on koeajoja ja testejä ko. automallista.
Silti kiertolaiseksi päätyy 95% hankinnoista. Hyvin vähän on joukossa niitä joiden myynti on harmittanut tai kaduttanut.

Olen myös ollut huomaavinani, että sykli kiihtyy. Vuositasolla autoja on omistuksessa aina vain enemmän ja enemmän, joista aina vain harvempi jää kalustoon. Vuoden omistusaika on jo poikkeus ajoneuvohistoriassani.

Jos nyt aloitetaan vaikka siitä, että mitkä ovat ne joiden myynti kaduttaa.
1) ZX Break Monaco 1.8 16v
Eka sitikka, perkeleen hyvä auto. Ei mitään vikoja, ajoin 43000km. Jakoremmi piti tehdä omistusaikana ja kuskin puolen helmaa hitsata.
Vaihdoin 80 euron Opel Corsan tähän 500 euron välirahalla. Tilava, hyvä ajaa, lämmin ja jotenkin "käteensopiva". Ehkä vielä joskus löydän samanlaisen, epäilyttää kyllä, koska ZX:ää ei arvosteta ja tuolla 1.8 16v koneella on aika vähän tarjokkaita muutenkin. Olin tyhmä ja vaihdoin HDi xsaraan, koska sain töitä ja ajattelin että dieselillä säästäisin rahaa. Xsara ei iskenyt ja meni kiertoon...
2) AX 10E
Ostin Keiteleen AX-gurulta, terveisiä ja hyvää joulua vaan Heikille jos luet tätä. Vähävikainen, helppo korjata, erinomainen ajettava huonollakin kelillä. Ajelin tällä 11000km reiluun vuoteen vaikka pihassa oli uusi Cactus. Kaveri lainasi pohjanmaan reissulle, eikä suostunut enää palauttamaan. halusi vain tietää mitä se maksaa. Ei olisi pitänyt myydä. Tämä lojuu nyt neljättä vuotta suinulassa "korjattavana", nykyinen omistaja ajelee 440:llä volvolla ja hakailee sekin 10E:n perään.
3) Volvo S90
Viimeinen takavetovolvo kolmen litran kutosella ja manuaalilaatikolla. Värinä erittäin harvinainen ja hieno pearl plum metallic, joka on hämärässä lähes musta mutta kirkkaassa auringonpaisteessa on hieno violetti. Kaksoismassa olisi pitänyt vaihtaa ja jotenkin katsoin viisaammaksi vaihtaa auton 200vdi väyrysmersuun, joka olikin sitten minulla kokonaisen kuusi päivää.
4) Cactus 1.2 ETG6
Ensimmäinen uusi auto joka ostettiin "all-in" tyylillä. Kaikki varusteet mitä sai rastitettiin, lisäksi kaukosäädettävä webasto, äänieristys, ruostesuojaus, lisää 12V virtapistokkeita, maalipinnan kestokäsittely ja kaiuttimien parannustyöt. Ensi hetkestä lähtien hymyilytti ajella tällä, 86000km ajoin 28kk aikana, mitään oikeita vikoja ei ollut. Joitain tehdaskamppiksia tehtiin mm ovien tiivisteisiin ja robottiaskin softaan. Vein vaihdossa uuteen Volvo V90 AWD dieseliin. Kun otin cactuksesta kuvan volvoliikkeen pihassa, niin tiesin että "vituiksi meni"...
5) Trabant 601S Universal
Farmarikoppainen pöristin, ihan viimeisiä kaksitahteja mitä tehtiin. Vuosimalli oli 1989. Ostin heinolasta ja vein muistaakseni jonkun polon litraisen hösöttimen vaihdossa. Ajelin kesässä 3500km. Ostetiin huoltoaseman mittarilla väkisin pois. Menin tankkaamaan ja mies tuli kysymään mitä se maksaa. Kerroin, ettei se ole kaupan. Hän sanoi, että "en mää sitä kysynyt". Sanoin hinnan omasta mielestäni reilusti yläkanttiin ja jouduin ajamaan taksilla kotiin.

Nykyään omistamistani autoista sellaista omistamisen intoa ja iloa koen Fiatin 4x4 Pandasta sekä 124 Spiderista. Aina välillä mietin kuinka ostan uuden E-mersun ja ne menee vaihdossa. Sitten läpsin itseäni naamaan ja se menee ohi. Myös jo 13 vuotta omistamani mersun tenavatähti W201 on auto josta en näe luopuvani kovinkaan nopeasti. Eli on onni nyt polkaissut kolme autoa joihin olen erittäin tyytyväinen ja ne ovat vielä omissa nimissä.

Nykyisen V6 Xantian suhteen oli orastavaa samanlaista innostunutta fiilistä olemassa, mutta se on nyt parissa viikossa lerpahtanut jos ei nyt tyystin niin riittävästi. V6:n murinat, pehmeä kyyti ja suorituskyky tuntuu hauskalta, mutta joku tökkii. Ehkä kun saan auton tiptop-kuntoon, niin asia vielä virkoaa siitä. En osaa sanoa, koska (ja tässä päästään asian ytimeen) en tiedä yhtään mikä se jokin on joka saa auton pysymään tontilla ja että se oikein kunnolla kolahtaa...

Mikä teillä tahoillanne on tehnyt sen, että auto tuntuu omalta ja erinomaiselta, korvaamattomalta tai muuten saa pitämään kiinni kynsin hampain?
Jos itseäni mietin, niin jonkunlainen "sisäinen ääneen hymyily" siellä on taustalla. Päivittäin tulee ratin takana tilanteita, että tekee mieli ääneen sanoa, että onpas hyvä tai hauska tai mukava tai jotakin selittämätöntä.

Usein, jopa erittäin usein käy niin että ensimmäisten viikkojen aikana tulee selväksi että "en mä kyllä tässä huvikseni istu, jos ei ole pakko" ja sitten lähtee. Näin käy hintaluokasta riippumatta. Järjellä en osta enää yhtään autoa. Se on tuhoontuomittu polku minun kohdallani. Pisimmillään olen pystynyt ajamaan ns järkihankinnalla reilun vuoden (Golf farkkudieseli 1.6 koneella 2013 mallia). Ostin uutena, mitään isoa pahaa siinä ei ollut. Se oli vain kuin olisi syönyt joka päivä samaa ruokaa ja aina kun luuli, että perunan alta löytyy vaikka kapris...niin se olikin aina vain maustepippuri.

Vielä hankkimattomia automalleja, joihin on joku sisäinen palo olemassa että pitää vielä joskus ostaa on muutamia vielä listalla. Toivo on olemassa, että niistä löytyisi se "jokin" ja jäisivät kalustoon. Näitä on mm
A) XM Break V6 24V automaatti kattoluukulla ja cruisella
B) Peugeot 205, joku siisti ja helmi tekniikasta riippumatta
C) Cadillac STS takavetoisena northstarilla tai vortecilla
D) Mercedes-Benz G bensakoneella ja lyhyellä korimallilla
E) Wartburg W353 farkku kaksitahtikoneella
F) Citroen C6 V6 bensakoneella ja vaalealla nahkasisustalla ja kattoluukulla. Väriksi olen haaveillut tummaa vihreää tai mativoirea.
E) E-mehari

Kuten tuostakin listauksesta voi päätellä, niin mitään punaista lankaa ei ole tuossakaan nipussa josta saisi juonen päästä kiinni mikä sen jonkin jutun tekee, että autosta haluaa pitää kiinni.

Tämmöistä tähän jouluaattoyöhön. Laitan lisää sinappia kinkkuleivälle ja jatkan farkkuZX:n etsiskelyä euroopan netti-ilmoituksista...

-Huikko-



C5 SX Berline 2.0 16v 2004
Ex Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 12:01 

Viestit: 549
Paikkakunta: potsLojo
Näin Citroën merkkiuskollisena voin kertoa, että autojen "kolahtaminen" on ollut itsellä kiinni siitä, miltä auto tuntuu sillä "perstuntumalla".
Poikkeuksen teki kun kymmenisen tai onko jo 11 vuotta vierähtänyt siitä hetkestä, kun ajelin C5:llani 1 tietä pitkin töihin.
Silloin oli talvi ja pimeää. Yhtäkkiä taustapeilistä häikäisi ajovalot. Suuri musta auto suhahti ohitse.
Ei auttanut muuta kun laitella pienempää pykälää silmään ja ajaa se kiinni.

Peräkontissa luki, Citroën C6.
Kotiin päästyäni katsoin sitten netistä ko. mallia ja päätin sellaisen vielä joku päivä hankkia. Nyt se on tuossa pihassa, enkä kadu pätkääkään sen hankkimista, ensimmäinen auto jonka ostin suoraan puhelimessa, näkemättä. Tolla kun lähden liikenteeseen, saa se vieläkin hymyn huulille. Tällä palstalla on mallille irvailtu ja parjattu sitä, nyt menty jo yli 25.000 km. ilman niitä elämää kalliimpia remontteja, joita se vaatii tänne kirjottaneiden mielestä.

Hydejousitetut sitikat ovat olleet aina mulle niitä parhaita autoja ajaa.
Merkkiuskollisuudesta lienee kertovan myös se seikka, ettei nimissäni ole ollut koskaan muun merkkistä autoa kuin Citroën, eikä muuten tule.

Citroênit ovat yhtä poikkeusta lukuun ottamatta vieneet aina paikasta A paikkaan B. Yhden kerran talvella hyytyi akku, jota en lue auton tekniikan pettämiseksi.

Et näin on mulle "kolahtanut" sitikat.



Ajelussa: Citroën C6 Exclusive 2.7 Hdi -06
Exiä: 2x Bx, Xantia, Xsara, C5 break, -02 ja -03, 2x ID20 vm. -70 ja DS21 M5 vm. -75
Kortin saamisesta lähtien sitikalla menty ja ehkä jo aikasemminkin....
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 12:38 

Viestit: 598
Paikkakunta: Helsinki
Autothan ovat kuin naiset.

Osa kolahtaa välittömästi ja tietää, että tämä se on se juttu. Sitten myöhemmin yksilö usein muuttuu joko tylsäksi tai hankalaksi, mutta koska se kerran silloin alussa oli niin jumalainen, niin sitä korjaa ja laittaa ja niin edespäin tinkimättömästi sen toivossa, että aika vielä kerran palaisi. Eli sitä pitkittää prosessia, kunnes lakkaa seisomasta (sen tylsän kanssa) tai tapahtuu jotain katastrofaalista (sen hankalan kanssa).

Osan kanssa on vaan yksinkertaisesti hyvä olla, mutta joko yhtälöstä puuttuu alkujaankin se potku tai sitten käy niin, että ajan myötä kytenyt nuotio roihahtaa myöhemmin kunnolla liekkiin tarpeeksi monien yhteisten kokemusten ja korjausten myötä ja sitä ikään kuin hitsautuu yhteen vuosien kumppanuudeksi. Jossain vaiheessa roihu voi kuitenkin taas hyytyä, viimeistään vanhuuttaan ja sitten katsellaan jotain muuta.

Sen sijaan suurimman osan eli ne loput voi sijoittaa suoraan osoitteeseen nimeltä "reject pile". Voi näyttää hyvältä, voi kuulostaa hyvältä, voi käyttäytyä hyvin, tai jotain muuta hyvää, mutta tietää jo suoraan, että tuollaisessa pulkassa ei tule ikinä istumaan kovin montaa päivää.

Toisaalta reject pilestä voi löytyä hyvä "beater car" arkiajoon. Sellanen kosla, josta et oikeasti välitä hevonvittuakaan, joka ei herätä mitään tunteita tai omistamisen halua ja lähinnä keskityt toivomaan, että joku älyäisi varastaa sen pois, mutta eipä älyä. Sen sijaan mokoma kovamuovinen rämisevä paska kestää ja kestää vuosikausia, käynnistyy joka ikinen kerta ekalla startilla hangen alta, ei hajota paikkojaan ja kuljettaa sinua luotettavasti aina, kun joku niistä tunnetasolla tai tallissa roihunneista rakkauksistasi on väliaikaisesti pois liikennekäytöstä. Huolimatta kaikesta palvelusta, mitä olet kyseiseltä romulta saanut, silti et vaan kykene kehittämään sitä tylsää paskaa kohtaan minkäänlaista sympatiaa tai arvostusta, vaan ainoa autossa ikinä koettu tunnetila on korkeintaan patoutunutta turhautumista, vihaa ja sääliä ja tukahdutettua huutoa ja näet unia, että joku harmaaseen tuulitakkiin pukeutunut eläkeläinen ostaisi sen sinulta väkisin pois, etkä edes joutuisi maksamaan hänelle kovin paljon.

Itselläni on harha-askelia sen verran vähän, että niistä on vähin äänin hankkiuduttu sinnikkään yrittämisen jälkeen eroon. Mutta omaksi ongelmakseni muodostuu se, että sekä noita temperamenttisia että pitkäikäisiä kumppaneita olisi enemmänkin, mutta rahat ja säilytystila puuttuu... Aika hyvin tunnistan kyllä autokaupoilla, että milloin kannattaa soveltaa "If in doubt, don't". Siinä vaiheessa, kun autokaupan jälkeen on olo, että onneksi se kustansi vain näin monta tonnia, että pääsin vanhasta eroon, tietää voittaneensa.

Yleensä ne, mitä on kuolannut nettiautosta ja mistä on kuvien ja koeistumisten/koeajojen perusteella rakentanut omanlaisensa mielikuvan, osoittautuvat arjessa flopeiksi. Parhaat autot olen ostanut siten, että olen heittänyt ajatuksen ilmaan, että tätä on pakko joskus kokeilla, ostanpa kokeeksi halvan yksilön. Tai on ollut jokin mitätön yksityiskohta, kuten kojelaudan tai keskikonsolin muoto, josta on tullut välittömästi olo, että tuollaisen haluan!


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 14:56 

Viestit: 3303
Paikkakunta: Lahti
Eihän sitä nyt kannata edes ostaa jos se ei tunnu siltä että tällä voisi seuraavat 10v vuotta ajaa :mrgreen:

Joo, Beksi vois joskus lähteä mut se tilalle pitäisi saada monikäyttöharrastusauto, ei oo montaa sopivaa tullut vastaan, toi Huikon G-Mese olis lähellä mut hinnat karkaa.

Joku X7 oli että no jos ihan hiton halvalla saa, nythän niitä tosin saa....

Eniten ihmetyttää kun on läjäpäin ihmisiä jotka ajaa 3000km vuodessa ja ne pistää 25t€ johonkin ankeaa pikkuautoon kun se menee niin pienellä ja on halpa pitää, samoilla vuosikuluilla ne ajot ajais vaikka taksilla, tai jollain oikeasti mielenkiintoisella paljon halvemmalla.



Xantia Break 1.8 16V-99 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 16:17 

Viestit: 634
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Dsharrastelija kirjoitti:
Näin Citroën merkkiuskollisena voin kertoa, että autojen "kolahtaminen" on ollut itsellä kiinni siitä, miltä auto tuntuu sillä "perstuntumalla".

Samoilla linjoilla ollaan. Esimerkiksi tämä viimeinen C5 jonka ostin Huikolta olis jäänyt ostamatta 99,9 prosentilta muita ihmisiä ja en tiedä olisko pitänyt jäädä itseltäkin, mutta kun olin ajanut ekat metrit sillä niin jokin siinä kolahti ja en sitä sitten sen enempää ajatellu vaan otin pois. Mulle ei oo koskaan ollut tärkeetä se että mitä muut ajattelee mun autoista ja eihän suurin osa mun kavereista ja tutuista ymmärräkkään mun himoa V6-moottorisiin hydesitikoihin. Aika paljon irvailua niistä saa, mutta esimerkiksi kun ex-duunikaveri oli mukana Uudenkaupungin reissulla kun käytiin automuseolla niin totes että on kyllä siistiä ja hiljaista menoa.



http://pd.kuvat.fi/
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 16:44 

Viestit: 388
Paikkakunta: Porvoo
Siinä mielessä samaa mieltä kuin Yason,että autot on kuin naiset.
Aikoinaan kun ensimmäisen Xm:än hankin,ihastuin sen tiettyyn muotokieleen
Lähinnä kylkiviivan nousu takaoven kohdalla ja keulan muotoon.Toki se ajettavuus myös näytteli osaansa.
D mallia minulla ei koskaan ole ollut,eikä varmaan tulekaan,ykköskoppaiset on rumia,ja hengettömiä,kakkoskoppaisista,jotka paljon paremman näköisiä..myös hengettömiä.
Cx:iäkin ollut pari,peltipuskurinen rellun koneella,ja gti muovipuskureilla..No,ensinmainittu ei sytyttänyt laiskan koneen takia,ja jälkimmäisestä taas hiipui innostus johonkin muuhun..?
Minun kohdallani kiinnostus koko merkkiin vain jotenkin loppui,ja se "jokin" hävisi?Juttu on ihan sama kuin ihmissuhteessa,jos intohimo katoaa,ei paljoa jää jäljelle.Yhdessäolo pelkästä tottumuksesta ei ole mun juttu.
Onneksi se "liekki" syttyi uudestaan toiseen merkkiin ja valmistusmaahan..Olen aloittanut autoilun 1981 jenkillä,ja ajattelin sen sillä lopettaa myös.
Tosin alussa oli Mopar mutta nykyään luotan GM:ään



"Give jesus a try..If no,the devil will always take you back"
Redneck Yachtclub
I prefer dangerous Freedom to peaceful slavery.
Jefferson
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 21:28 

Viestit: 1385
Minulla se, mikä saa kolahduksen aikaan, on varusteet, tai massasta poikkeavuus.

Tätä kysymystä oli hauska alkaa pohtimaan, mitkä ovat todella olleet niitä autoja? Nuorena, kun ajokortti oli vielä kaukainen haave, niin suuren vaikutuksen teki vm -1965 Ford Thunderbird, joka oli ilmestynyt vaihtoautohalliin. Kirkkaan punainen, musta katto ja se rattiputki, jonka sai siirretyä sivuun autosta noustessa. :)

Kun sitten sen ajokortin sain, niin isot jenkit oli vieneet sydämen, mutta kuitenkin niiden lisäksi oli pakko saada se DS 23 injection Pallas, se edusti sitä jotain! Avain virtalukkoon, ja vaihdekepistä käynnistys, mystinen tutti jarrupolkimena, ei kytkinpoljinta ja vaihteet valittiin vilkkuviiksen tapaisesta vivusta. Vähäisin varuste ei suinkaan ollut kääntyvät kaukovalot, jota muu nuoriso ihmetteli sen lisäksi, etten tullut cruisailemaan vesiputousmaskilla olevalla New Yorkerilla, jota edelleen pidän hienona autona 440 cid koneella. Haaveena löytää moinen hieno yksilö vielä säilöön.

Myönnän olleeni etuoikeutettu monessa suhteessa ja varsinkin autojen osalta, kun saanut ajaa ja omistaa mitä erikoisimpia Suomen mittakaavalla. Jenkki aikojen jälkeen tuli uusi herääminen autoihin saksalaisten myötä, kun autossa voi olla voimaa, mutta myös ajettavuutta ja jarrut, sillä tiellä ollaan edelleen, mutta ne varusteet pitää olla ja vielä ne, jotka ovat uusinta uutta. Moottori mielellään V12, vaikka se ei annakaan mitään järkevää lisäarvoa, vaan pikemminkin haitta moneen V8:n verrattuna vastaavaavassa autossa. Se on vaan se, mikä kolahtaa ja saa hymyilemään, kun välitetty startti pitää aivan oman äänensä ja pyörittää muutaman ylimääräisen kierroksen, jotta öljynpaineet nousee ja antaa käynnistymisluvan. En kiellä turhamaisuuttani, mutta pyrin siihen, että tyyppimerkinnät ovat poistetut ja ainoastaan asiaan vihkiytyneet tietävät mistä kyse.

Edelleenkin on kuitenkin haaveita, joiden toivon toteutuvan autojen suhteen, ne on ehkä saavutettavissa, mutta en tule alistamaan niitä muiden arvioitaviksi.

Kuitenkin toivotan aivan kaikille patonkilaisille mitä parhainta Joulua, kaikista kärkkäistä mielipiteistäni huolimatta! :)


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 24.12.2018 23:27 

Viestit: 11
Minun autoilu alkoi jo vuonna 1970 Renauld Dauphine. Cordinilla joka oli ensimmäinen Ranskalainen.Sitten tuli hankittua Mercyry Comet 1965 ,joka oli liikenteessä 1976 -1988 ja on omistuksessani vieläkin.Sitten tuli Fordia,Volvoa,Mersua.Ensimmäinen Citroen tuli pakettiauton tarpeesta ,Jumper vuonna 2006,ja siitä se lähti.Sitten vaimolle C4 Coupe.Itselle C5 autovahinkokeskukselta.Pienellä korjausella C5 HDI kilpiin,ja oli todella miellyttävä auto.Kaksi vuotta vitosella ajettua näin kerran C6 ,den ja kyllä kolahti jotenki.Toista vuotta seurasin Mobile.de siivustoa,ja kerran kävin suomessa katsomassa yhtä punaista 2,7 HDi versiota,mutta se ei oikein innostanut.Sitten vuonna 2017 kesällä mielenkiintoinen jyksilö Mobile de ,ssä ,vuoden 2011 C6 musta ruskeilla nahkoilla ja kattoluukulla.Sähköpostia Saksan välittäjälle Hannulle, että tuon minä haluan.Asiat järjestyi ihmeen sujuvasti,kun kaupat tehtiin torstaina ja seuraavana maanantaina auto oli satamassa noudettavissa.Auto on ollut nyt puolitoista vuotta ja 22000km on ajettu sinä aikana.Olen todella tyytyväinen autoon ,ei mitään ongelmia ja ihmeen hyvin pidetty auto.Tämä jää näillä näkymin taloon niin kauan kuin kortti on voimassa.Toki C4 ja Jumpperi on myös,mutta C5,den laitoin kiertoon.




,


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 03:54 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1472
Paikkakunta: Parainen
No meillä se on katsurinkin mielestä väljä kallistuksenvakaajan välitanko alias koiranluu. Joo, väsy alkaa painaa jouluyön valvojaa pahemman kerran , menen maate.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 12:20 

Viestit: 659
Paikkakunta: Kouvola
.



VW Phaeton 4.2 V8 4motion ’04
Citroen C5 1.8 Break '05
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 13:06 

Viestit: 235
^^ :lol:

Alla on ollut dyane, ax, zx, bx, xantia, c5, 106, megane farkkuna (eka koppanen), farkku escort, stratus, 9-5 farkkuna ja nyt sebring ja honda jazz. Ei siis mitään ihmeellistä, no nuille muovimopareille on oma käyttäjäkanta. Mieluusti hankkisi eksoottisempaakin kalustoa mutta krooninen likviditeettivaje ja tallin puute vaivaa. Monasti tulee autokuumeen aikaan tutustuttua kiinnostuksen kohteen yleisimpiin vikoihin ja valkattua ne mitä pystyy parkkipaikalla ylläpitämään kohtuullisella budjetilla. No saabin kohdalla tämä ei toteutunut mutta biopower softa korvasi paljon.

Yllätyksekseni en karsastanut vuoden parin ikäisen bensa-automaatti avensiksen kyydissä. Mutta ne on vielä saavuttamattomissa. Toki jos yksityisleasingilla ottaisi mutta ei kiinnosta maksaa 200-300€ kuussa siitä ilosta.

Olisiko niin että kompromissi edullisuuden ja ajamisen ja ylläpidon vaivattomuuden välillä on se mikä kolahtaa. Ajaminen ei saa **tuttaa.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 13:52 

Viestit: 388
Paikkakunta: Porvoo
Huikko kirjoitti:
Moro,

Jouluaatto, tylsää, selaan autoscoutia ja mobilea...

Autoja on ollut 71kpl omissa nimissä. Tänään ostin yhden, tässä kuussa kolme.
Tässä kuussa myin yhden. Autot eivät yleensä kauaa pysy tontilla. Kuitenkin minulla on autoja, jotka olen omistanut kymmeniä vuosia.

Pysähdyin miettimään mikä autossa on se juttu, että se jää tontille. En keksinyt.
Voisin käsi sydämellä väittää, että jokaisen auton ostohetkellä on ajatus pitää sitä pitkään.
Usein hankin varaosia ja lisävarusteita, renkaita, vanteita, esitteitä, kirjallisuutta jne jo ennen hankintaa. Tarkoituksena parannella autoa ja joku ihme fetissi on pyrkiä hankkimaan aikakauden esitteet, käyttöohjeet ja lehdet joissa on koeajoja ja testejä ko. automallista.
Silti kiertolaiseksi päätyy 95% hankinnoista. Hyvin vähän on joukossa niitä joiden myynti on harmittanut tai kaduttanut.

Olen myös ollut huomaavinani, että sykli kiihtyy. Vuositasolla autoja on omistuksessa aina vain enemmän ja enemmän, joista aina vain harvempi jää kalustoon. Vuoden omistusaika on jo poikkeus ajoneuvohistoriassani.

Jos nyt aloitetaan vaikka siitä, että mitkä ovat ne joiden myynti kaduttaa.
1) ZX Break Monaco 1.8 16v
Eka sitikka, perkeleen hyvä auto. Ei mitään vikoja, ajoin 43000km. Jakoremmi piti tehdä omistusaikana ja kuskin puolen helmaa hitsata.
Vaihdoin 80 euron Opel Corsan tähän 500 euron välirahalla. Tilava, hyvä ajaa, lämmin ja jotenkin "käteensopiva". Ehkä vielä joskus löydän samanlaisen, epäilyttää kyllä, koska ZX:ää ei arvosteta ja tuolla 1.8 16v koneella on aika vähän tarjokkaita muutenkin. Olin tyhmä ja vaihdoin HDi xsaraan, koska sain töitä ja ajattelin että dieselillä säästäisin rahaa. Xsara ei iskenyt ja meni kiertoon...
2) AX 10E
Ostin Keiteleen AX-gurulta, terveisiä ja hyvää joulua vaan Heikille jos luet tätä. Vähävikainen, helppo korjata, erinomainen ajettava huonollakin kelillä. Ajelin tällä 11000km reiluun vuoteen vaikka pihassa oli uusi Cactus. Kaveri lainasi pohjanmaan reissulle, eikä suostunut enää palauttamaan. halusi vain tietää mitä se maksaa. Ei olisi pitänyt myydä. Tämä lojuu nyt neljättä vuotta suinulassa "korjattavana", nykyinen omistaja ajelee 440:llä volvolla ja hakailee sekin 10E:n perään.
3) Volvo S90
Viimeinen takavetovolvo kolmen litran kutosella ja manuaalilaatikolla. Värinä erittäin harvinainen ja hieno pearl plum metallic, joka on hämärässä lähes musta mutta kirkkaassa auringonpaisteessa on hieno violetti. Kaksoismassa olisi pitänyt vaihtaa ja jotenkin katsoin viisaammaksi vaihtaa auton 200vdi väyrysmersuun, joka olikin sitten minulla kokonaisen kuusi päivää.
4) Cactus 1.2 ETG6
Ensimmäinen uusi auto joka ostettiin "all-in" tyylillä. Kaikki varusteet mitä sai rastitettiin, lisäksi kaukosäädettävä webasto, äänieristys, ruostesuojaus, lisää 12V virtapistokkeita, maalipinnan kestokäsittely ja kaiuttimien parannustyöt. Ensi hetkestä lähtien hymyilytti ajella tällä, 86000km ajoin 28kk aikana, mitään oikeita vikoja ei ollut. Joitain tehdaskamppiksia tehtiin mm ovien tiivisteisiin ja robottiaskin softaan. Vein vaihdossa uuteen Volvo V90 AWD dieseliin. Kun otin cactuksesta kuvan volvoliikkeen pihassa, niin tiesin että "vituiksi meni"...
5) Trabant 601S Universal
Farmarikoppainen pöristin, ihan viimeisiä kaksitahteja mitä tehtiin. Vuosimalli oli 1989. Ostin heinolasta ja vein muistaakseni jonkun polon litraisen hösöttimen vaihdossa. Ajelin kesässä 3500km. Ostetiin huoltoaseman mittarilla väkisin pois. Menin tankkaamaan ja mies tuli kysymään mitä se maksaa. Kerroin, ettei se ole kaupan. Hän sanoi, että "en mää sitä kysynyt". Sanoin hinnan omasta mielestäni reilusti yläkanttiin ja jouduin ajamaan taksilla kotiin.

Nykyään omistamistani autoista sellaista omistamisen intoa ja iloa koen Fiatin 4x4 Pandasta sekä 124 Spiderista. Aina välillä mietin kuinka ostan uuden E-mersun ja ne menee vaihdossa. Sitten läpsin itseäni naamaan ja se menee ohi. Myös jo 13 vuotta omistamani mersun tenavatähti W201 on auto josta en näe luopuvani kovinkaan nopeasti. Eli on onni nyt polkaissut kolme autoa joihin olen erittäin tyytyväinen ja ne ovat vielä omissa nimissä.

Nykyisen V6 Xantian suhteen oli orastavaa samanlaista innostunutta fiilistä olemassa, mutta se on nyt parissa viikossa lerpahtanut jos ei nyt tyystin niin riittävästi. V6:n murinat, pehmeä kyyti ja suorituskyky tuntuu hauskalta, mutta joku tökkii. Ehkä kun saan auton tiptop-kuntoon, niin asia vielä virkoaa siitä. En osaa sanoa, koska (ja tässä päästään asian ytimeen) en tiedä yhtään mikä se jokin on joka saa auton pysymään tontilla ja että se oikein kunnolla kolahtaa...

Mikä teillä tahoillanne on tehnyt sen, että auto tuntuu omalta ja erinomaiselta, korvaamattomalta tai muuten saa pitämään kiinni kynsin hampain?
Jos itseäni mietin, niin jonkunlainen "sisäinen ääneen hymyily" siellä on taustalla. Päivittäin tulee ratin takana tilanteita, että tekee mieli ääneen sanoa, että onpas hyvä tai hauska tai mukava tai jotakin selittämätöntä.

Usein, jopa erittäin usein käy niin että ensimmäisten viikkojen aikana tulee selväksi että "en mä kyllä tässä huvikseni istu, jos ei ole pakko" ja sitten lähtee. Näin käy hintaluokasta riippumatta. Järjellä en osta enää yhtään autoa. Se on tuhoontuomittu polku minun kohdallani. Pisimmillään olen pystynyt ajamaan ns järkihankinnalla reilun vuoden (Golf farkkudieseli 1.6 koneella 2013 mallia). Ostin uutena, mitään isoa pahaa siinä ei ollut. Se oli vain kuin olisi syönyt joka päivä samaa ruokaa ja aina kun luuli, että perunan alta löytyy vaikka kapris...niin se olikin aina vain maustepippuri.

Vielä hankkimattomia automalleja, joihin on joku sisäinen palo olemassa että pitää vielä joskus ostaa on muutamia vielä listalla. Toivo on olemassa, että niistä löytyisi se "jokin" ja jäisivät kalustoon. Näitä on mm
A) XM Break V6 24V automaatti kattoluukulla ja cruisella
B) Peugeot 205, joku siisti ja helmi tekniikasta riippumatta
C) Cadillac STS takavetoisena northstarilla tai vortecilla
D) Mercedes-Benz G bensakoneella ja lyhyellä korimallilla
E) Wartburg W353 farkku kaksitahtikoneella
F) Citroen C6 V6 bensakoneella ja vaalealla nahkasisustalla ja kattoluukulla. Väriksi olen haaveillut tummaa vihreää tai mativoirea.
E) E-mehari

Kuten tuostakin listauksesta voi päätellä, niin mitään punaista lankaa ei ole tuossakaan nipussa josta saisi juonen päästä kiinni mikä sen jonkin jutun tekee, että autosta haluaa pitää kiinni.

Tämmöistä tähän jouluaattoyöhön. Laitan lisää sinappia kinkkuleivälle ja jatkan farkkuZX:n etsiskelyä euroopan netti-ilmoituksista...

-Huikko-

Tuon C vaihtoehdon löytäminen taitaa vaatia aika paljon muutostöitä..Kun STS on aina Northstarilla..



"Give jesus a try..If no,the devil will always take you back"
Redneck Yachtclub
I prefer dangerous Freedom to peaceful slavery.
Jefferson
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 14:18 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2008
Yleensä väljä koiranluu uudemmassa, vanhemmassa jokin isompi ja vaikeampi vika. Kuten CX:n ylätukivarren laakerointi.

Autot jotka ovat pakottaneet ostamaan itsensä uudelleen ovat harvinaisia. Noin 100:n auton, joissa ehkäpä 40-60 eri automallia, kokemuksella minulla on jysähtänyt kolmesti. SVX, CX turbo II ja SM tämän tekivät, eli jotenkin ne ovat kolahtaneet poikkeuksellisesti.

Phaetonin V10 on sellainen auto jossa on sitä jotain, ihan erituntoinen kuin viimeisellä videolla nähty V6. Jos se V10 menee varaosiksi tai joku hullu sen ostaa, ennakoin että voi tulla piakkoin tarve ostaa samanlainen, jos niitä silloin enää saa.

Kyllä markkinahintakin vaikuttaa mikä ”kolahtaa”. Phaetonin V10 on siinä hyvä esimerkki, käsittämättömän paljon autoa saa alle viiden tuhannen.

C6 on kummallinen tapaus. Niitä olen ostanut ja myynyt aika pian aina eteenpäin vajaa kymmenen kappaletta kai kohta. Jotenkin se auto aina ostattaa itsensä kun hyvä tarjous tulee, mutta mallin pikku ärsyttävyydet aina aiheuttavat sen että myynti tapahtuu melko pian. Toki sitä auttaa se että ostajakuntaakin on. Mutta sellaista pakonomaista tarvetta omistaa ja ajaa sellaisella, kuten SVX:n tapauksessa, C6 ei aiheuta. Olen aika varma että jos autoa olisi saanut nelivetoisena ja voimamoottorilla varustettuna (Citroen suunnitteli alkuun C6:een V10:iä...) asia olisi erinäköinen...



Piilossa harrastus on kuin kaappijuoppoutta.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 14:25 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2810
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
pekka karvonen kirjoitti:
Ajaminen ei saa **tuttaa.

Tuossapa se tärkein. Muitakin syitä on, mutta ei niin voimallisesti vaikuttavia...

Viimeisin mihin ei vaan tullut "sovittua sisälle" oli ykköskoppainen C5. Ei, vaikka sillä tulikin ajeltua joku pari-kolme tonnia, ja se näytteli käyttöautoa sen hetken. Mieluummin silloinkin lähti pihasta -76 Rangella, vaikka ilmastointi oli C-vitosessa... Xantiaan en koskaan ole tykästynyt, vaikka monenlaisilla onkin tullut ajeltua. Lähinnä miellyttävää oli -93 VSX 2.0 automatique, mutta ei niin lähellä että olisi isommin kaipaamaan jäänyt. Jotain on sen kojelaudassa, sisätiloissa, olemuksessa, ajettavuudessa pielessä, että meille semmoinen tulisi. Vaikea keksi sitä syytä miksi näin on, mutta ei vaan kolahda...

Rangen kohdalla taas kävi niinkin että malli kuumeilutti ihan vakavasti jokunen vuosi sitten, kävin jopa koeajamassakin -92 Vogueta, automaatilla, ilmastoinnilla, 3.9 EFI -koneella jne, mutta myyjän kanssa keskustellessa tuli ilmi ettei ollut edes hinnasta kiinni vaan se ei jostain syystä lähtenyt mukaan. Pari vuotta sitten asia korjaantui, kun haltuun kulkeutui -76 Classic, jossa ei ollut mitään mitä halusin, vaan kyseessä oli aika perusversio, manuaalilla, kolmella ovella, kaasareilla jne. Silti se tuntui heti niin omalta että ekan pari-kolme kuukautta sitä väsäsi leimakuntoon, välillä pellolla pyöritellen. Eikä ole muuten harmittanut kuin se että miksi vasta nyt tuli hankittua. Kaveriksi tuolle tuli sitten kevättalvesta pari vuosikymmentä uudempi, nyt "tarpeellisilla" varusteilla, lisättynä ilmajousituksella. Sekin on tuntunut varsin omalta, heti, eikä ole harmittanut vaikka sitä onkin pitänyt harrastaa enemmän kuin ajaa...

Mistä se oikea fiilis sitten syntyy, sen kun tietäisi niin helpottaisi elämä näiden kanssa... :lol:

Niin, Xm tuntui oikeastaan heti sekin omalta. En edes kuvitellut sellaista hankkivani, mutta erinäisistä seikoista johtuen tulin ajelleeksi pari tuhatta kilometriä td breakilla, ja sen kun toimitin ostajalle eli pikkuveljelle, niin kotimatkalla asia valkeni. Bx myyntiin, ja uusia lentolippuja Germaaniaan ostamaan. Kaikki hallussa olleet ovat olleet Y-kolmosia, poislukien viimeisin joka pihassa odottaa hetkeä jolloin saisi aloitettua tosissaan sen leimaamisen. Sentään automaatti ja break sekin, mutta sisusta ja ohjaus ei ole ihan sitä mitä haluaisi, vaan eiköhän nekin saa päivitettyä oikeammanlaisiksi...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 14:49 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1142
Paikkakunta: Helsinki
Itsellä se uusi auto kun "kolahtaa" kylmätyypeillä, niin hommahan on sitten siinä. En siis koeaja niitä lainkaan, itselle tärkeimmät asiat selviää jo myyntihallissa autoa tarkasteltaessa. Nykyisen kohdalla elämäntilanne määritteli aikalailla korimallin ja lompakko hinnan. Tuohon sitten haettiin se mahd. optimaalinen yhdistelmä ja näin valikoitui myös merkki & malli. As.vaunun vetokyky vielä mukaan ja tekniikkakin lukittui jo kohdilleen. Mutta sitten mennään sille "kolahduksen" puolelle kun tämä yksilö löytyi. Varustetaso oli jo ennalta päätetty, mutta tässä yksilössä valmis koukku, 19" alut ja premium-kromilistasarja met.sinisessä korissa, niin sehän oli sitten siinä, järjen ja silmänruoan optimaalinen yhdistelmä 8-)



Nissan Qashqai 1.6dCi 130 Business 4wd -15
Dethleffs C'Go 495 QSK -16

Ex. autoja: Citroen C5 III 2.0HDi 136, Renault Grand Scenic II 2.0dCi 150, Renault Master 3.0dCi 140, Peugeot 1007 1.6, Renault Megane II 1.6, Peugeot Partner 1.9d...
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 21:45 

Viestit: 598
Paikkakunta: Helsinki
jasu kirjoitti:
Mistä se oikea fiilis sitten syntyy, sen kun tietäisi niin helpottaisi elämä näiden kanssa... :lol:


Jos lähtee aina pihalta ajoon myhäillen suu hymyssä, niin siinä on se oikea fiilis.

Jos tulee ajeltua ylimääräistä tai lähdettyä ajelulle ihan vaan, että saa ajaa, niin autossa on silloin oikea fiilis.

Jos on ajanut toista autoa ja omaan autoon istahtaessaan tuntuu kuin olisi kotiinsa tullut, siinä on sitä oikeaa fiilistä.

Tuosta fiiliksestä voi sitten käytännön realiteetit nakertaa osan pois, kuten hajoava tekniikka tai liikaa korjaamista kerralla, riippuen vähän käyttö- vs. harrastuspainotteisuudesta. Silloinkin saattaa vielä harmitella, että pitikö se korjausvelkainen kosla antaa vaihdossa pois...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 25.12.2018 23:01 

Viestit: 3303
Paikkakunta: Lahti
Sisusta, esim X7 vakioverhoilu on niin ruma että itkettää, aja siinä sitten silmälasit huurussa :cry: samoin nää nykyautoissa olevat kokomustat sisustat, täällä kun on ankeata ja harmaata puolet vuodesta niin miksi se kurjuus pitää vielä maksimoida?



Xantia Break 1.8 16V-99 BX 1.9 GTi A -91 1/2 BX 1.6 GTi -91
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 00:51 
Käyttäjän avatar

Viestit: 180
Paikkakunta: Ylivieska
Muhun kolahtaa 2 4 6 8
2 poljinta
4 ovea
6 istumapaikkaa
8 sylinteriä


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 09:30 

Viestit: 4378
Paikkakunta: Paimio
Autosta, C5II, saa pitämään myös melko sen vähäinen km-määrä. Itse tehdyt etulaakeri- ja takakynkkälaakerivaihdot. Lämppärin läppä myös. Nopeusmittarin neulavika. Alakerran remontit vielä siten, että vast´edeskin saa pultit, mutterit ja anturit helpommin pois. Kun nyt lähti ajan ja työn kanssa, ehjinä. Kun vetokoukku irtoaa vaivatta. Kun auto on muutenkin siisti. Mukavat jousipallot. Ainoa harmi on oikean takaovi ja- kynnyspalkki... Muutenkin samoin olen tehnyt edellistenkin autojen kanssa. Siten, että mitään harmia ei tulisi kello kaulassa. "Jason":lta jos-osiot ok.


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 12:36 

Viestit: 114
Paikkakunta: Hämeenlinna
BMWn ostajalla kaksi onnenpäivää.Osto- ja myynti päivä.

Tällä hetkellä sotkee ajatuksia 59 voordi

c5llä kuitenkin edetään


Liitteet:
filesunburg-trolls-1959-ford-fairlane-500-galaxie-skyliner-1959-ford-fairlane-367x195.jpg
filesunburg-trolls-1959-ford-fairlane-500-galaxie-skyliner-1959-ford-fairlane-367x195.jpg [ 18.74 KiB | Katsottu 2374 kertaa ]
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 13:02 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2810
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
yason kirjoitti:
jasu kirjoitti:
Mistä se oikea fiilis sitten syntyy, sen kun tietäisi niin helpottaisi elämä näiden kanssa... :lol:


Jos lähtee aina pihalta ajoon myhäillen suu hymyssä, niin siinä on se oikea fiilis.

Jos tulee ajeltua ylimääräistä tai lähdettyä ajelulle ihan vaan, että saa ajaa, niin autossa on silloin oikea fiilis.

Jos on ajanut toista autoa ja omaan autoon istahtaessaan tuntuu kuin olisi kotiinsa tullut, siinä on sitä oikeaa fiilistä.

Tuosta fiiliksestä voi sitten käytännön realiteetit nakertaa osan pois, kuten hajoava tekniikka tai liikaa korjaamista kerralla, riippuen vähän käyttö- vs. harrastuspainotteisuudesta. Silloinkin saattaa vielä harmitella, että pitikö se korjausvelkainen kosla antaa vaihdossa pois...

Noinhan se pitäisi mennä. Ja tuntuu menevänkin, jostain syystä tulee ajeltua hupiakin monella hallussa olevalla laitteella, joskus jopa keksii syytä miksi pitäisi lähteä jonnekin pöristelemään...

Siltä kannalta vaan lähdin tuota pohtimaan, että mistä sen tietäisi ennakkoon, kun koeajoja ei ole päässyt oikein millään tekemään. Taitaa olla vieläpä siten että pääasiassa ne mitä on tullut koeajettua, on jäänyt ostamatta, mutta nämä "mieleiset" mitkä ovat kotiutuneet, on ostanut kuvien ja tarinoiden perusteella. Viimeisimmän näin sentään omin voimin liikkuvan, edellisessä oli toinen sylinterikansi takakontissa odottamassa, tästä sitten tulikin JPTCoolin kanssa vitsailtua että "milloinkahan on tullut ostaneeksi viimeksi ehjän auton, olikohan 90-luvulla", johon hän vastasi jotakuinkin seuraavasti: "oliko silloin vielä myynnissä ehjiäkin autoja?"...

Taitaa kuitenkin olla siten että aina vaan kaipaa jotain haasteita, siksi tulee sorruttua vähemmän ehjiin tapauksiin. Ja näkyyhän tuo hinnassakin, tuo uudempi Rangekin kun oli seitsemisen tonnia ensimmäistä ehjää halvempi, eikä siitä tonnimäärästä ole kuin osa vasta käytetty ehjäämiseen. Osansa ehkä tulotasollakin noissa valinnoissa, ei ehjiä olisi mahdollisuus hankkia..?

Reino Ranskanleipä kirjoitti:
Tällä hetkellä sotkee ajatuksia 59 voordi

Yhtään en epäile etteikö sotkisi. Noina aikoina tehtiin kyllä mukavuuspainotteisia ja hienoja laitteita...


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 14:47 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1472
Paikkakunta: Parainen
Tänään autossa (C5 Tylö) sai kolahtamaan se toisessa autossa ollut hirvimies, joka perutti Hondansa pihatien liittymästä eteemme. Olisin ehtinyt sanoa ruman sanan Citikan liukuessa jäisellä yhden auton levyisellä tiellä abs:n avustamana Honukan takakulmaan mutta en sanonut, kun oli lapsia kyydissä. Ei lauennut tyynyt mutta lunastukseen menee Citikka. Se siitä Tapanin ajelusta.



Cx Heuliez-87, Tre-87, Fami-90, IE Pallas -83, Prestige -88, Id-58, DSuper-70, 4xXm, Xantia, BxGti-86
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 15:03 
Käyttäjän avatar

Viestit: 2008
Lisään vielä tuon monien kirjoittajien mainitseman parametrin, että ajaessa mikään ei saa hatuttaa. Näin on, hienonkin auton pilaa tunnemielessä se jos autoa ajaessa joku pikkuseikka harmittaa koko ajan, esimerkiksi ohjauksen tahmeus keskialueella yhdistettynä auton uraherkkyyteen. Tai jatkuva kuutosen piippaus nopeudella 85-115



Piilossa harrastus on kuin kaappijuoppoutta.
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 21:37 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1300
Paikkakunta: Kuopio
C5 I/II vilkun merkkiääni on muuten yksi semmonen pikkujuttu joka on aivan karseata kuunneltavaa ja oli varmaan yksi osatekijä sille miksi tuli hypättyä suoraan Xantia --> C5 X7. Ei se karsea muotoilu toki ollut vähäpätöinen seikka sekään.



C5 HDi 240 Tourer
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Mikä autossa tekee sen, että se "kolahtaa"?
ViestiLähetetty: 26.12.2018 22:01 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3075
Paikkakunta: Tampere
Tuo vilkun merkkiääni muuten totta. Se on jotain todella ärsytävää.



C5 SX Berline 2.0 16v 2004
Ex Xa V6 -98 C5 V6 -01 ZX Vlc -93 ZX -94 C5 Brk -02 C5 HDi -10 ZX -95 Cactus -14 Xs VTS -00 ZX SP3 -94 AX 10E -89 Xa Bk -96 BX 16 -90 C5 Tour -08 Xsara HDi -03 ZX Brk -97
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/2 [ 26 viestiä ]  Mene sivulle 1, 2  Seuraava


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 7 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: