Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]




 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 
Kirjoittaja Viesti
 Viestin otsikko: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 11:30 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Moi. Rupesin kysymään neuvoa kun olen katsellut kesäautoksi rättäriä,että onko niissä eroja esim.moottorissa ja onko Dyane oikea rättäri? Jonkunlainen tuntuma on,että joku moottori tarvitsisi enempi kierroksia kulkieksaan.
Neuvokaa viisaammat.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 12:24 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Onhan noita versioita, muutama...

Moottorit, 9, 12, 18, 21, 24, 29, 32 kaakkia, kokoja 375, 425, 435, 602 kuutiota. Lisänä Visa/LNA -mallista löytyvä 652 kuutioinen, jossa on yhteensopivia osia 2CV:n moottoriin venttiilikopat ja vauhtipyötän pultit. Malleissa 2CV, Dyane, Mehari, Bijou (vain 12-kaakkisia), Ami (tästä myös 1015 nelosbokserilla versio Ami Super). Kaikki nuo on ns. A-runkoisia, A-sarjalaisia, eli perustuu 2CV:n perusrakenteeseen. Korit käy kivasti kaikkiin runkoihin, tekniikat suoraan tai vähän soveltaen samaten...

Aikanaan on Dyane ollut semmoinen hyljeksitty, jota ei oikein 2CV:nä haluttu pitää. Sen kun piti korvata "modernimpana" 2CV, mutta toisin kävi; 2CV eli Dyanea pitempään tuotannossa... Ami on taas oma lukunsa, vähänniinkö 2CV:n Premium -versio...

Moottoreista mukavin (oma mielipide, ei fakta) ajolleen on 18-kaakkinen, sopivasti vääntöä ja voimaa, ja matalakierroksinen. Hoopoin versio 435 eli tutummin 2CV4/Dyane4 -moottori, käsittämätön kierroskone josta "huipputeho" irtoaa karvan alle seitsemän tuhannen kierroksen. Vääntöä puolet 2CV6 -moottoriin verrattuna, vähemmän kuin Wanhuksissa eli 425cc koneissa, ja se hentoinen vääntö on jossain korkeilla kierroksilla. Lisäksi tästä parjaamastani Nelkusta puuttuu öljynsuodatin, joka Kutoseen vasta tuli, niin koneen kestoikä on käytännössä jossain sadan tonnin korvilla, sitten uusitaan kaikki liikkuva koneeseen, Kutosella on itsekin tullut ajettua 380 tonnia kunnes loppui veto...

Jotain eroista kertoo myös eräs vanha sanonta, joka koneiden loppuvaiheisiin liittyy. "Ensimmäisestä kammen kolahduksesta, Wanhuksella ajaa vielä vuosia, Kutosella sen kesän loppuun, mutta Nelkulla saattaa päästä seuraavalle levikkeelle". Ja nuo matkat, silloin kun näitä käytettiin aktiiviliikenteessä, kymmeniä tuhansia kilometrejä vuosittain... Joskus tuli itsekin vähän enemmän ajettua, 80 tonnia vuoteen, kun oli olevinaan kaikenlaista tarpeellista, Rättäritapahtumia, työajoja, nuorena monenlaista oleellista jne, ja olihan miulla Dyane ainoana kulkimena yhdeksän vuotta, siis kesät-talvet yhtä menoa, ja vielä ollaan hengissä...

Vielä tuosta "rotuerottelusta", siitä on onneksi päästy eroon. Eikä nykyään tapahtumissakaan enää tungeta perunaa pakoputkeen vaikka tulisikin "kovakatolla" näitä kummastelemaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 12:32 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
Niin, ja näitä on myös rakennettu/viritetty aina. Nykyään tosin aika paljon vähemmän, vaan käyttäjäkuntakin alkaa olla enemmän sitä varttuneempaa väkeä...

Monenlaista on moottoreille ja muulle tekniikalle tehty, omat näpit on ollut mukana kätilönä PakuWanhuksen Superoinnissa, ihan tavallisen Sätkän ruisku-turbo -virityksessä Visan koneelle, yhden aika ensimmäisistä 652 Visa/GS-vaihteisto asennuksista tekaisin jo 90-luvun puolivälissä (kuullen monesta suunnasta ettei niitä voi tällätä Dyanen keulille, kun ei sovi mitenkään), pari ruiskumuutosta omiin joista toisessa remmiahdin, ja tämä kone kävi nelivedoksi muutetun Dyanen keulalla. Aika monta sovellusta on ehtinyt omaan ekaan Sitikkaankin jo tehdä, kun sen hankinnastakin tuli syksyllä vasta 25 vuotta...

Nykyään on tosin tullut jonkin verran kuultua paheksuntaa näistä virityksistä. Kun yllättävänkin moni sellainen taho, joka on hurjassa nuoruudessaan kovastikin virittänyt, tulee kertomaan että "vain alkuperäiseen tapaan saa rakentaa" tms. Onneksi sellaista sääntöä ei ole olemassa, eikä toivottavasti tulekaan...

Yksinkertaisia nämä ovat alkujaan, vähillä työkaluilla ylläpidettävissä, eikä pieneen tekniikkaan isoa ongelmaa saa mahtumaan...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 12:38 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Kiitos kattavasti vastauksesta ,nettiautosta katselin ja kahdelle soitin Salossa yksi ja Dyane toinen Helsingissä ois yksi,mutta siihen ei saa yhteyttä sillä ajettu 62 000,mutta taitaa olla se kierroskone.
Kiitos vielä jos kehtaa niin katsoisitko ne ja minkä itse ottaisit.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 16:39 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
Sanoisin näin, että kone ja loota ei ole ongelma, kulkimen eheys ruosteen suhteen ehkä se yksi oleellisimmista seikoista. Asialliset peltirapparit ovat vähissä ja jos itse tähän ryhtyy niin jonkun verran olisi hyvä olla fasiliteettejä ja intoa...mielellään jopa enemmän sitä intoa, kun moni hyvä projekti on jäänyt kesken innon loputtua.

Henkilökohtainen mielipide on, että ensirättäriksi ehkä parasta vuosikertaa ovat 73-77 2cv4/6 mallit, monestakin eri syystä. Dyaneissa -67-69 todella kovaa rautaa verrattuna myöhempään tuotantoon. En karta wanhuksiakaan (=2cv ennen vuotta 1970), mutta surullinen havaittu totuus on niiden osalta, että monikäyttöisyys arkikulkimena kaupunkiliikenteessä on vähän niin ja näin. Näiden harrastajakunta varsin vähälukuinen tänä pänä. (Joo, monella tallissa, mutta milloin viimeksi ajossa?)

Ja mitä vikaa näissä vuosimallien ulkopuolelle sijoittuvissa yksilöissä? Siinä mennään jo pitkälle metallurgian ja kemiantekniikan puolelle :D Katsastuksesta puhumattakaan...



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 17:30 
Käyttäjän avatar

Viestit: 3151
Paikkakunta: Korpilahti

Profiili WWW
JUKE kirjoitti:
Kiitos kattavasti vastauksesta ,nettiautosta katselin ja kahdelle soitin Salossa yksi ja Dyane toinen Helsingissä ois yksi,mutta siihen ei saa yhteyttä sillä ajettu 62 000,mutta taitaa olla se kierroskone.
Kiitos vielä jos kehtaa niin katsoisitko ne ja minkä itse ottaisit.

Nettiauton tarjonnasta, joko -57 tai -67. Jälkimmäisessä kiva kone, ensimmäisessä iän tuomia hauskuuksia, ja "valmiiksi pilattu" jos vaikka innostuisit muutoksia tekemään. Se -57 on ollut kesäisin aktiivikäytössä, tai ainakin liki viikottaisessa ajossa vielä viime vuosinakin, jonka voinee laskea eduksi myös...



Dyane 4x4 IE, Sm 2.7, Dyane IE, C8 2.2
Series -LantikanPätkä
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 20:53 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1169
jasu kirjoitti:
Nettiauton tarjonnasta, joko -57 tai -67. Jälkimmäisessä kiva kone, ensimmäisessä iän tuomia hauskuuksia, ja "valmiiksi pilattu" jos vaikka innostuisit muutoksia tekemään. Se -57 on ollut kesäisin aktiivikäytössä, tai ainakin liki viikottaisessa ajossa vielä viime vuosinakin, jonka voinee laskea eduksi myös...
Näissähän alkaa jo olla hyvä eurooppalainen hintataso.



Citroën 2CV AZ Berline -56
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 12.02.2019 21:59 

Viestit: 978
Paikkakunta: Vihti

Profiili WWW
Kiitos hyvästä ketjusta. Tää ei kyllä auttanut yhtään jo muutaman vuoden orastanutta Dyane-kuumetta ja oonkin harkinnut että jos yhden V6:sen vaihtais Dyaneen, joko C5:sen tai Xantian. XM ei lähde :)

Pena


Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 13.02.2019 12:38 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Kiitos vielä tiedoista menen käymään Mikkelissä ja tuo Dyane ois Mäntyharjulla sinnehän ei olisi kuin 40 km Mikkelistä, pitää katsoa käykö katsomassa. Oli tässä yhtenä kesänä pikkusen viritettyjä 2CV Kuopion motarilla kun itse ajelin 120 niin ne vain vinkasi ohi,olivat Ranskan kilvissä,kolme niitä oli ja ohituskaistalla koko ajan.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 13.02.2019 23:33 
Käyttäjän avatar

Viestit: 1977
Paikkakunta: Espoo
JUKE kirjoitti:
Oli tässä yhtenä kesänä pikkusen viritettyjä 2CV Kuopion motarilla kun itse ajelin 120 niin ne vain vinkasi ohi,olivat Ranskan kilvissä,kolme niitä oli ja ohituskaistalla koko ajan.


Eihän ne mihinkään kulje, aina ne ovat jaloissa :twisted:

PS: 154hp kaksmukisesta vihreän konepellin alla taitaa olla tämän hetken pohjat näissä kotteroissa :lol:



Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
Poissa
   
 
 Viestin otsikko: Re: Rättäri
ViestiLähetetty: 25.02.2019 14:09 

Viestit: 266
Paikkakunta: Suomussalmi
Nyt on rättäri kuume lähtenyt,kävin Kankaanpäästä hakemassa pyhäaikana oli 1260 km lenkki, vm.-70 ja oli kaikki hultokirjasta lähtien tallessa.



2CV vm.-70, Aircross vm.-19 ,ex C4 vm.-16, Cactus vm-14 ex, C5 vm.08, BX vm-90 TZI, BX GT projekti,ex C5, ex C-crosser ,ex XM, ex Jumpy, ex Xsara, Kawasaki 1500 Classic Custom
Poissa
   
 
Näytä viestit ajalta:  Järjestä  
 Sivu 1/1 [ 11 viestiä ] 


Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 9 vierailijaa


Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]


Et voi kirjoittaa uusia viestejä
Et voi vastata viestiketjuihin
Et voi muokata omia viestejäsi
Et voi poistaa omia vestejäsi
Et voi lähettää liitetiedostoja.

Etsi tätä:
Hyppää: