Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Edelläkävijät! http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=28670 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | Northstar [ 28.02.2019 23:41 ] |
Viestin otsikko: | Edelläkävijät! |
Nykyään kun uusissa autoissa on kaikenlaisia elektronisia "hilavitkuttimia",joita autonvalmistajat kovasti mainostavat innovatiivisina uutuuksina on hyvä palauttaa mieliin miten vanhoja keksintöjä monet niistä ovatkaan. Esimerkiksi törmäysvaroitin/tutka:1959 Cadillac Cyclone..Peruutuskamera:1956 Buick Centurion..Kosketusnäytöllinen ajotietokone:1986 Buick Riviera.. Automaattinen valonvaihdin:1959 Cadillac Eldorado..Nämä esimerkit siinäkin mielessä hauskoja,kun usein kuulee erityisesti eurooppalaisten autojen omistajilta vähätteleviä arvioita USA autoista. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 01.03.2019 08:47 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
No nuo eivät kyllä mitenkään kuvaani amerikkalaisista autoista muuttaneet ![]() Onhan niitä hilavitkuttimia ollut, mutta nuokaan tuskin ovat kovinkaan yleisiä olleet. Eikä ne itse autosta sen kummempaa tee... esim. Hondalla oli Japanissa 80-luvun alussa gyroskooppipohjainen navigaattori, mutta tuskinpa sekään kovin yleinen oli kun lisävaruste maksoi sen Accordin verran... https://www.carlist.my/news/when-honda-invented-worlds-first-car-navigation-system/47978/ |
Kirjoittaja: | Reino Ranskanleipä [ 01.03.2019 10:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
>Automaattinen valonvaihdin:1959 Cadillac Eldorado. Tuohon on pakko linkata tuo: https://www.popularmechanics.com/cars/a ... -16301766/ Naapurilla oli sittemmin Sakari Kulhian omistama `55 Cadillac,jossa oli tuo valonvaihtosysteemi |
Kirjoittaja: | Cikatti [ 01.03.2019 15:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
"No nuo eivät kyllä mitenkään kuvaani amerikkalaisista autoista muuttaneet ![]() Joo ei mullakaan muuttanut... Ajan tästä eteenkin päin vanhalla Ämöriikkalaisella koska siitä ei hajoa mikään, ruostua se ei osaa (Paitsi Chevyt mätänee kuten Sitikat). Vanhan Amerikkalaisen laatu näkyy niissäkin paikoissa mihin ei silmä näe. Mm mikä tahansa alustan pultti ja mutteri aukeaa helposti 25 vuoden jälkeen. (Sitikka: hyvinkin monia pultteja olen joutunut poraamaan pois tuhoutumisen takia). Matriisinäytöt ohjaamossa joita alettiin 90-luvulla käyttämään toimivat edelleen kirkkaasti. (Sitikan pistematriisit laukes jo toimimasta 90-luvulla). Näin vain ihan jäävuoren huippuja mainitakseni. Olen ollut kovin hämmästynyt että omaa autoa ei ole tarvinnut juurikaan korjata kahdeksaan vuoteen kun taas siitä 20 vuotta taakse päin korjaus oli ihan jatkuvaa mutta onneksi usein. Ihan hetken, noin 12 000 km, omistin Chevyn ja se on kyllä Amerikan Sitikka, lahoaa ja oli varsinainen vikasimulaattori. Ainoa mihin vanha Jenkki ei kykee on pitkät ulosjoustot ja hydejousitus, sitä on ikävä loputtomiin. |
Kirjoittaja: | Plagu [ 01.03.2019 16:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Teuski kirjoitti: No nuo eivät kyllä mitenkään kuvaani amerikkalaisista autoista muuttaneet ![]() Onhan niitä hilavitkuttimia ollut, mutta nuokaan tuskin ovat kovinkaan yleisiä olleet. Eikä ne itse autosta sen kummempaa tee... esim. Hondalla oli Japanissa 80-luvun alussa gyroskooppipohjainen navigaattori, mutta tuskinpa sekään kovin yleinen oli kun lisävaruste maksoi sen Accordin verran... https://www.carlist.my/news/when-honda-invented-worlds-first-car-navigation-system/47978/ upea härveli, enpä ollu tollasesta kuullutkaan montakohan lie mahdettiin myydä? |
Kirjoittaja: | Northstar [ 01.03.2019 19:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Teuski kirjoitti: No nuo eivät kyllä mitenkään kuvaani amerikkalaisista autoista muuttaneet ![]() Onhan niitä hilavitkuttimia ollut, mutta nuokaan tuskin ovat kovinkaan yleisiä olleet. Eikä ne itse autosta sen kummempaa tee... esim. Hondalla oli Japanissa 80-luvun alussa gyroskooppipohjainen navigaattori, mutta tuskinpa sekään kovin yleinen oli kun lisävaruste maksoi sen Accordin verran... https://www.carlist.my/news/when-honda-invented-worlds-first-car-navigation-system/47978/ Eikä tarvitsekaan muuttaa! Asian voi kuitenkin nähdä niinkin,että jos noita neljää "isoa"(Gm,Ford,Chrysler,Amc) Ei olisi ollut,niin Citroen olisi korkeintaan VW:n tai Ladan alihankkija. Kas,kun nuo samat tuotantolaitokset myös valmistivat valtavia määriä ajoneuvoja,lentokoneita ja aseita millä Eurooppa vapautettiin.. ![]() |
Kirjoittaja: | Plagu [ 01.03.2019 22:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Aatteleppa jos monsiur Citroën ei ois keksiny vinohampaisia hammasrattaita niin ois ne ameriikan pelitki melko ankeita pelejä. |
Kirjoittaja: | Souffleuse [ 01.03.2019 22:49 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Plagu kirjoitti: Aatteleppa jos monsiur Citroën ei ois keksiny vinohampaisia hammasrattaita niin ois ne ameriikan pelitki melko ankeita pelejä. Joseph Woollams Patent Nr. 4477 20.6.1820 |
Kirjoittaja: | Northstar [ 01.03.2019 23:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Plagu kirjoitti: Aatteleppa jos monsiur Citroën ei ois keksiny vinohampaisia hammasrattaita niin ois ne ameriikan pelitki melko ankeita pelejä. ...Tai Cadillac sähköistä käynnistintä..Siinähän "veivattais" ![]() ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 02.03.2019 08:07 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Itse olen ihmetellyt 2CV:n innovaatioita. Mulla -56 mallisessakin on nopeuden mukaan säätyvät pyyhkijät, jotka paikallaan ollessa siirtyvät manuaalikäyttöön. Vilkkukin on ajastimen kanssa automaattisesti poiskytkeytyvä. Ja onhan siinä automaattinen kytkinkin vakiona. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 02.03.2019 08:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Hienoja juttuja vinohampaiset rattaat ja starttimoottorit, mutta nekin tarvitsivat pohjan, mihin ne laitetaan. Taisi herra Benz kuitenkin kehitellä polttomoottorilla toimivan auton? "Maailma tarvitsee esikuvia!" ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 02.03.2019 09:04 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
betaromeo kirjoitti: Hienoja juttuja vinohampaiset rattaat ja starttimoottorit, mutta nekin tarvitsivat pohjan, mihin ne laitetaan. Taisi herra Benz kuitenkin kehitellä polttomoottorilla toimivan auton? "Maailma tarvitsee esikuvia!" Eikös ne ollut joku Otto ja Diesel, kun keksivät bensa- ja dieslimoottorin? Vai olivatko jotain toteuttajia?![]() Ilman näitä keksintöjä, meillä voisi olla paljon hienommat ja hyötysuhteeltaan tehokkaammat moottorit tänä päivänä. |
Kirjoittaja: | betaromeo [ 02.03.2019 09:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Aakku kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Hienoja juttuja vinohampaiset rattaat ja starttimoottorit, mutta nekin tarvitsivat pohjan, mihin ne laitetaan. Taisi herra Benz kuitenkin kehitellä polttomoottorilla toimivan auton? "Maailma tarvitsee esikuvia!" Eikös ne ollut joku Otto ja Diesel, kun keksivät bensa- ja dieslimoottorin? Vai olivatko jotain toteuttajia?![]() Ilman näitä keksintöjä, meillä voisi olla paljon hienommat ja hyötysuhteeltaan tehokkaammat moottorit tänä päivänä. Jos lehmässä olisi pyörät, niin se olisi maitoauto! Niissä kehittyneemmissä moottoreissa tuskin tarvitaan vaihteistoa, saati starttimoottoria? Benz ymmärsi kuitenkin laittaa Oton ja Dieselin moottorit autoon, ettei tarvinnut aamulla alkaa lämmittää höyrykattilaa. |
Kirjoittaja: | Plösöilijä [ 02.03.2019 09:23 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Kaikkia se sakemanni keksii |
Kirjoittaja: | Teuski [ 02.03.2019 10:57 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Jos Retu Kivinen ei olis keksinyt pyörää niin pirun hankalaa olis autoilu ![]() |
Kirjoittaja: | BXboy89 [ 02.03.2019 11:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Jos joku ei olis keksinyt automaatio-sanaa ei ajettais autoilla ollenkaan? |
Kirjoittaja: | jasu [ 02.03.2019 11:50 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
betaromeo kirjoitti: Hienoja juttuja vinohampaiset rattaat ja starttimoottorit, mutta nekin tarvitsivat pohjan, mihin ne laitetaan. Taisi herra Benz kuitenkin kehitellä polttomoottorilla toimivan auton? "Maailma tarvitsee esikuvia!" ![]() Entäs Sigfried Marcus, joka sai sakot liian äänekkäällä autolla ajelusta toista vuosikymmentä ennen Benzin suoritusta? Auto ei ole säilynyt (eikös Benzinkin auto ole kopio, ei aito?), eikä paljoa muutakaan tietoa, replica on tehty sen perusteella mitä säilyneistä asiakirjoista ja muistikuvista oli jäljellä... Tuokin on sitten semmoinen kiista mikä tuskin koskaan selviää, mutta aikalaisten kirjauksista löytyy kuitenkin maininta sakkotuomiosta vuosiluvun kanssa, eli kaipa siinä jotain perää kuitekin on? Ja replicaa koeajaneet olivat todenneet auton olleen yllättävänkin hiljainen, ehkä suurin syy oli ollut hevosettoman ajoneuvon ymmärtämättömyys... Ja syy miksi Marcus lopetti jatkokehittelyt, oli verstaan palaminen, ja yleisön ymmärtämättömyys asiaan, näin olen ymmärtänyt... |
Kirjoittaja: | Northstar [ 02.03.2019 21:46 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Aakku kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Hienoja juttuja vinohampaiset rattaat ja starttimoottorit, mutta nekin tarvitsivat pohjan, mihin ne laitetaan. Taisi herra Benz kuitenkin kehitellä polttomoottorilla toimivan auton? "Maailma tarvitsee esikuvia!" Eikös ne ollut joku Otto ja Diesel, kun keksivät bensa- ja dieslimoottorin? Vai olivatko jotain toteuttajia?![]() Ilman näitä keksintöjä, meillä voisi olla paljon hienommat ja hyötysuhteeltaan tehokkaammat moottorit tänä päivänä. Eikös Rudolf Diesel kärsinyt mielenterveysongelmista ja teki itsemurhan? Itse olen aina yrittänyt pitää erillään asunnon lämmitysöljyn ja auton polttoaineen.. |
Kirjoittaja: | Northstar [ 02.03.2019 21:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
BXboy89 kirjoitti: Jos joku ei olis keksinyt automaatio-sanaa ei ajettais autoilla ollenkaan? Ja koska joku on sen keksinyt,niin kohta ei enää ajetakaan... |
Kirjoittaja: | Puhi [ 03.03.2019 04:08 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Aikoinaan kun intissä tykistötiedustelussa piti saada vuonna 96 vedettyä 12 kilsaa pitkä mikkijono, jolla mitattiin vihulaisen ampumia suupamauksia, niin: -yksi porukka veti maanmittauslaserilla ja prismalla pitkin metsää asemat. -mun homma oli mennä joko Nasulla tai vastaavalla moottorilaitteella, gyroskoopilla mitaten samat paikat. (maan pyöreydestä johtuen jouduttiin aina säännöllisesti pysähtymään, että gyro ehti kääntyä pallon mukaan. Sitten oli tuo maaginen GPS, jota käytettiin vain varmistamaan muut tulokset. Normi satelliitit antoivat häirityn signaalin, jolloin tarkkuus oli 100m luokkaa. Tuo tarkennettiin radion avulla, joku paikallisasema lähetti korjaussignaalia, jolla saatiin tuo gepsi signaali osumaan suunnilleen parin metrin tarkkuudella kohdilleen. |
Kirjoittaja: | Kami [ 04.03.2019 09:22 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Kyllä ne jenkit on osanneet autoja rakentaa... eivät vaan koskaan oikein älynneet että se musta kulta joka maasta pulppuaa ei tule sieltä loputtomiin ja unohtivat taloudellisuuden. Ja taaisi tuo rakas länsinaapurimme olla kuitenkin jenkkejäkin edellä törmäysturvallisuudessa. |
Kirjoittaja: | Teuski [ 04.03.2019 09:30 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Tämä menee vähän mutuilun puolelle, mutta amerikkalainen autoteollisuus ei aikanaan ole tainnut toimia ihan samanlaisella taloudellisella logiikalla kuin muualla maailmassa. Kun muiden kanssa on pitänyt kilpailla muilla mailla ja samoilla ehdoilla, onkin päädytty siihen, että ne perusautot onkin kannattavampaa tuottaa korealaisten kanssa samalla laadulla kuin muuallakin. Kaipa sitä mikä valmistaja vaan tekee kestävän ja pomminvarman jne. auton täynnä kaikkia herkkuja, mutta kun oikeasti niitä autoja kannattaa tehdä bisneksen ehdoilla... |
Kirjoittaja: | Plagu [ 04.03.2019 09:40 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Northstar kirjoitti: Aakku kirjoitti: betaromeo kirjoitti: Hienoja juttuja vinohampaiset rattaat ja starttimoottorit, mutta nekin tarvitsivat pohjan, mihin ne laitetaan. Taisi herra Benz kuitenkin kehitellä polttomoottorilla toimivan auton? "Maailma tarvitsee esikuvia!" Eikös ne ollut joku Otto ja Diesel, kun keksivät bensa- ja dieslimoottorin? Vai olivatko jotain toteuttajia?![]() Ilman näitä keksintöjä, meillä voisi olla paljon hienommat ja hyötysuhteeltaan tehokkaammat moottorit tänä päivänä. Eikös Rudolf Diesel kärsinyt mielenterveysongelmista ja teki itsemurhan? Itse olen aina yrittänyt pitää erillään asunnon lämmitysöljyn ja auton polttoaineen.. Amerikkalaiset murhasivat Rudolfin koska eivät kestäneet tosiasiaa että oli keksitty ylivertainen polttoaine ylisuurten työntötanko bensakrematorien turmioksi ![]() |
Kirjoittaja: | olli__o [ 10.03.2019 18:03 ] |
Viestin otsikko: | Re: Edelläkävijät! |
Ei kaikki mersutkaan ole ilmeisesti tehty niin ostajaa ja asiakasta ajatellen, ajattelin ensin että joku hassu huhu, kun omistaja kertoi että noin 15 vuotiseen mersuun on rakennettu laskuri, joka laskee montako kertaa jarrupoljinta on painettu ja sanoo sen laskurin perusteella: "jarrut on nyt loppu, osta uusi SBC-yksikkö, maksaa vaan 2500...3500 €". Totta tuo näkyi kuitenkin olevan. Eikös tuollaiset laskurit kielletty vaikka mustesuihkareissa ja kellot, jotka lopetti kasetin toiminnan. Ja tuo laskuri tulee yllättävän nopeasti täyteen, jos on vaikka vikaa kytkimessä, toki ei juuri kukaan osta tuota täyteen hintaan vaan saa joko goodwillinä tai maksaa jollekin/ostaa jonkun kiinalaisen kalikan jolla saa laskurin nollattua. Noista sähköhydraulisista jarruista sittemmin luovuttiin, kun oli muutenkin vikaherkät (ilmeisesti hyvät toimiessaan). |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |