Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
XM:ään akku? http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=2868 |
Sivu 1/1 |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 29.10.2009 17:57 ] |
Viestin otsikko: | XM:ään akku? |
Kyseessä -95 XM V6 break. Autoon vaihdettiin kesällä melkein uusi harmaaparta, eiku harmaa Varta 60 Ah, kun edellisen omistajan jäljiltä auton akku oli jo jonkin vuoden vanha. Ilmeni, että auton seistyä esim. viikon, starttaus oli jo kesällä "hiukan vaivalloinen". Syyshuollossa Tamperelaisessa "Citroen-korjaamossa" mittautin virran kulutuksen stand by-tilassa. Kertoivat olevan "normaalin", että siis aivan pieni "ylläpitokulutus"! Nyt kuitenkin hiukan webastolla lämmitettäessä akku meni "kuiviin", niin, ettei edes takakontti auennut, jossa oli vara-akku (olipahan varauduttu ![]() ![]() |
Kirjoittaja: | zX-files [ 29.10.2009 18:25 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Webasto => AGM-akku, ja niin iso kuin tilaan mahtuu. |
Kirjoittaja: | sahtivaari [ 29.10.2009 19:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Ylläpitolaturi on hyvä laite, kun auto seisoo kauemmin, tai ajetaan lyhyttä matkaa.Meillä ei ole lohkolämmitintä, vaan naftalämmitin. Ei ole ollut ongelmia. ![]() |
Kirjoittaja: | black_van [ 29.10.2009 19:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
60ah on aika pieni akku webaston kaveriksi. 90-100ah ja ylläpitolaturi niin rupeaa kestämään. Ja ei kannata mitään halpa-akkuja ajatella.Vartan tms akku niin eiköhän se siitä |
Kirjoittaja: | zX-files [ 29.10.2009 19:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Ei se merkki vaan tyyppi: AGM. Vartallakin on surkeita perinteisiä akkuja... |
Kirjoittaja: | 2cvkimmo [ 29.10.2009 20:01 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
...mää olen ollut oikein tyytyväinen Boschin tuotteisiin... |
Kirjoittaja: | Pasis [ 29.10.2009 20:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
2cvkimmo kirjoitti: ...mää olen ollut oikein tyytyväinen Boschin tuotteisiin... Eli Vartaan.. sama tuote |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 29.10.2009 22:59 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Kiitos tähänastisista vinkeistä. "AGM" - enpä ole aiemmin törmännyt - siis on jo aikakin! Olisko jollain antaa mittoja, minkä kokoinen akku ko vehkeeseen mahtuu, kun kuljin on jälkipolvella toisessa kaupungissa? Tulossa viikonlopulla käymään, niin ehtis hommaamaan valmiiksi. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 30.10.2009 00:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Toisesta päästä puuhun kiiveten: noin 70Ah AGM on noin 28cm pitkä ja noin 100Ah AGM on noin 35cm pitkä. Merkkejä on jo monta, kiitos noiden lisälämppäreiden sekä start'n'stop-autojen jotka moisia vaativat, mutta tuossa yleisimmät koot kun unohdetaan se sikahintainen ja oudonmallinen Optima. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 30.10.2009 08:11 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
olisiko XM:ssä samaa tautia kuin omassa CX GTI turbossa, joka sekin välillä tyhjenti akkunsa itsekseen muutamassa päivässä, ja syylliseksi löytyi keskuslukko: kun normaalisti käytti lukkoja kauko-ohjaimella, akku kyllä kesti hyvin, mutta jos erehtyi lukitsemaan kake-keskuslukolla auton, ja sitten kävi "manuaalisesti" takaluukulla avaimella avaten sen lukon, niin 2pv. päästä oli akku tyhjä... teki tuon useankerran, ennenkuin tajusin syyn ja seurauksen, varsinaista vikaa en ole mistään löytänyt, mutta ilmeisesti lukon solenoidi jää vaiheeseen ja haluaa vääntää lukkoa siten johonkinsuuntaan. UA:ssa ittellä on jokin 90Ah:n akku, joka kuitenkin on "normi" kokoinen, kun CX:ssä se akku makaa siinä l9okasuojan etupuolella, eikä siihen pitkää 100Ah:n akkua mielellään laita, kun pitäisi toinenpää edellä "tipauttaa" ja jää sitten vain puoliksi akkutelineen päälle. noita akkuja on joillakin valmsitajilla vähän erikoisempia kokoja, jotka sopii normi 55/60Ah:n tilaan omani valmisti Banner/uni bull, joka jossain testissä jokuvuosi sitten pärjäsikin ![]() tuolta voi kattella lisää http://www.bannerbatterien.com/banner/produkte/batterien/uni_bull/index2_en.php toinen jota itse harkitsin on Exide, jolta löytyy kanssa eri käyttötarkoituksiin akkuja, on "nopeita" akkuja, akkuja jotka antaa suuren käynnistysvirran, ja sitten "nykyaikaisiin" autoihin,jossa on webastoja ja muita sähköä tarvitsevia apulaitteita... http://exide.fi.loopiadns.com/ tuon kokoista siihen suosittelevat: Pituus: 278 mm, Leveys: 175 mm, Korkeus: 190 |
Kirjoittaja: | olli__o [ 30.10.2009 08:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Kyllä niissä akuissa hieman on hopeaakin, mutta AGM nimitys tulee sanoista Absorption Glass Mat, eli hapot on imeytetty lasikuitumattoon. Etuja niillä silti on verrattuna tavallisiin ja geeliakkuihin, kestää ainakin paremmin. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 30.10.2009 09:29 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Otetaanpas alhaalta ylöspäin: 1) Perinteinen korkilillinen ns lyijyakku (lyijyä on silti kaikissa) 2) Ca- eli kalsiumakku, mausteena levyissä hieman kalsiumia (tästä eteenpäin suljettuja) 3) Ag- eli hopea-akku, maustena hopeaa 4) AGM eli olli_o'n kuvailema tämän hetken huippuakku Mitä parempaan mennään niin sitä paremmin akku ottaa vastaan ja luovuttaa virtaa. Vaikka Ah-lukema ei muuttuisikaan niin se CCA-arvo joka ilmoitetaan A=ampeereissa kasvaa, kuvaten paljonko puhtia akussa on veivata. Lisäksi AGM kestää paremmin rääkkiä kuten säilytys ja purkautuminen. Myös levyrakenne muuttuu kun mennään yllmainittua ketjua parempaan suuntaan, ja sitä ei käyttäjä näe akun läpi. Geeli- eli hyytelöakku taasen ei ole ole starttiakku, nuo elektronit kun vipeltävät levyltä toiselle hyytelössä hitaasti tarpoen. Ja pitäisi vipeltää vinhaan tahtiin jotta sähköä tulisi ulospäin. Sotilaskäytössä hyvä kun nesteet ei tule ulos vaikka koppa olisi seulaksi ammuttu. Samoin ladattavissa värkeissä joita kanniskellaan ympäriinsä heilutellen. Sitikka ei kuulune kumpaankaan ![]() |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 30.10.2009 10:43 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
cxtb2: mistä keskuslukon saa kytkettyä pois päältä?. Minulla samat oireet enkä ole vikaa cx:stä löytänyt. Vois kokeilla tuota keskuslukitusta. Akuista: Varta on toiminut hyvin xm:ssä |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 30.10.2009 12:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
en ole kytkenyt keskuslukkoa pois päältä, vaan nimenomaan käytän sitä, enkä avainta autoon (siis CX:ään) pääsemiseen ![]() ![]() keskulukon ohjaamana ei solenoidit mene "vääriin" asentoihin, vaan toimii ok, eikä akku tyhjene. ![]() |
Kirjoittaja: | anakonda33 [ 31.10.2009 00:39 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Keskuslukon kaukosäädintä ei ole, vaan lukitus/aukaisu tapahtuu aina avaimelle. Tarkoitin, että saako jostakin sen keskuslukon pois, että voi avata yhden oven kerrallaan avaimella??? |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 31.10.2009 00:54 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
no saahan sen pois, taisi olla hanskalokeron pohja alla se musta rasia, joka on keskuslukon ohjausboxi, se vaan irti liittimestään, niin on täysin manuaalilukot ![]() |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 31.10.2009 23:52 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Hyviä vinkkejä akuista, kiitos. Tuo cxtb2:n vinkki keskuslukon takapaxin solenoidista voisi olla hyvinkin se "syyllinen", joskin tehokkaampi akku, varsinkin nyt talvea vasten on syytä hommata joka tapauksessa! Kesälläkin, kun aukaisi kakella keskuslukituksen ja yritti avata takaluukun ensiksi, niin eipäs aina auennutkaan. Toisinaan onnistui, kun "rumppasi" sulje-avaa, sulje-avaa, toisinaan taas, kun käynnisti auton ensin ja hiukan myöhemmin kokeili, niin aukesi. Vika siis ajoittainen ja näin viittaisi siihen, että toisinaan se solenoidi voisi jäädä "purkamaan akkua". Taisi joku joskus neuvoakin täällä palstoilla takaluukun mekanismien voitelua?? Vinkeistä kiitollinen - mitä kohtia nimenomaan tulisi voidella? |
Kirjoittaja: | 12Soupapes [ 01.11.2009 00:16 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Puhuttaessa akuista ja XM:stä, reunaehtona tulee sitten heti ensiksi se että akulle on tila pienessä muoviämpärissä. Siihen ei mitään 100Ah:ta saa sopimaan. Siten toinen fakta on että bensa/naftalämmittimet tappavat akun kuin akun huomattavan nopeasti. Taksimiehet uusivat haastettelujen mukaan akun kerran vuoteen. Tiedä sitten näistä uusimmista akkukeksinnöistä, voihan niissä olla jotain ideaa. |
Kirjoittaja: | zX-files [ 01.11.2009 16:41 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
zX-files kirjoitti: Toisesta päästä puuhun kiiveten: noin 70Ah AGM on noin 28cm pitkä ja noin 100Ah AGM on noin 35cm pitkä. Tuollainen 28cm pitkä näyttäisi mahtuvan 2-litraisen muovikoppaan. |
Kirjoittaja: | cxtb2 [ 01.11.2009 22:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
joskus -80 luvulla hankin defan systeemit silloiseen kulkineeseen, eli lohkoläppäri, kello-ohjattu haaroitus-sarja jossa rele-ohjatut lähdöt lohkolle ja sisätilan pistorasialle sekä "suora"lähtö kiinteälle konehuoneeseen pultattavalle akkulaturille, ja tuo järjestelmä on sitten siirtynyt 4:nteen ajoneuvoon, nykyisin oleilee UA:n konehuoneessa. järjestelmän "älykäs" laturi on huolehtinut hyvin akuista ja varmistanut liikkeelle pääsyn omalta osaltaan, ylläpitolaturihan se on, eli ei hirveitä amppeereja anna, olisiko n. 2,5A:n luokkaa max. mutta on riittänyt hyvin... |
Kirjoittaja: | citikkahullu [ 01.11.2009 22:18 ] |
Viestin otsikko: | Re: XM:ään akku? |
Mittanauhan kanssa pellin alla pistäytyessä tila tosiaankin on "auton kokoon nähden"! ![]() melko pieni - ei sinne ainakaan perinteisiä 100-amppeerisia mahdu edes pystyyn ![]() n. 28 x 17 x20 cm (p x l x k) näytti olevan tilaa (niin kuin cxtb2 ilmoittikin). "Toisesta päästä puuhun kiiveten: noin 70Ah AGM on noin 28cm pitkä", elikä just sopiva ![]() Mitähän tuommoiset akut (eri puolilla Suomea) mahtaa maksaa? MUTTA, olen sitä mieltä, että akun vaihto on "oireen hoitoa", mutta ei "taudin parantamista"!? Toki talvea vasten on tarkoitus "kunnon" akku vaihtaa. |
Sivu 1/1 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |