Olen seurannut aktiivisesti lapsuudestani alkaen, millaista naiskuvaa mainoksissa ihannoidaan ja siten promotoidaan. Onhan tunnettua että paremmat puoliskomme ovat laumaeläimiä paljon enemmän kuin me hirven-salakaataja/maserati/C6-miehet, jotka kuljemme omia polkujamme. Niinpä annetulla ihanteellisella naiskuvalla on yhteiskunnallistakin merkitystä.
Varmasti jokainen terve suomalainen mies muistaa Fa-suihkushampoon mainoksen 80-luvun lopusta. Tämähän oli julkisuuden valokeilaakin saanut mainos, jolla testattiin Suomen silloisia soveliaisuuden rajoja. Mainostelevision ilta- ja yöohjelmien mainostauot olivat suositumpia kuin itse ohjelmat - odotettiin fa-mainosta! Siinähän hyvin isoryntäinen nainen kirmaili meressä ja lopussa ryntäät näytettiin ns. kiertokuvassa paljaana. Oi joi.
Otetaanpas Citroen-aiheinen esimerkki. Gina Lollobrigida! Hänen muodoistaanhan tämä klassinen lausahdus "ompa isot lollot" sai alkunsa, jos joku ei tätä tiennyt. Kun DS ja GS olivat uusia autoa, Gina Lolloillaan mainosti autot valtavaan menekkiin niin Ranskassa kuin Italiassakin.
Liitteet:
Screenshot 2019-04-23 at 12.07.42.jpg [ 64.41 KiB | Katsottu 2824 kertaa ]
Siitä asiat ovat menneet vain alaspäin.
Nykyään mainoksissa esiintyy monesti turhan vanhojakin naisia, eikä nuoria isololloisia Ursuloita missään, näköpiirissäkään. Joku sanoi että Puolassa ja Israelissa on vielä mainoksia, joissa tissivälikin näkyy. Liekö niin, en tiedä.
Isot lollot hoikilla tytöillä takaisin mainoksiin, olkaa hyvä! Varmasti tätä palstaa lukee mainosalallakin toimivia henkilöitä, niin että toive kannattaa esittää...