X + 2*X / neliöjuuri2=1 enkä löydä näppikseltä edes neliöjuurta kuinka suuri on X? Tuli vastaan levyn sahauksessa, kun 1x1 m levystä haluaa tasasivuisen 8-kulmion.
Northstar
Viestin otsikko: Re: Matematiikkaa...
Lähetetty: 05.05.2019 23:13
Minä en ole osannut ikinä..Minulla loppuu ymmärrys kun sekoitetaan kirjaimia laskemiseen. Mutta hakusanalla "Kahdeksankulmio" tuo ratkaisu näkyy löytyvän wikipediasta..
"Sell the house Sell the cars Sell the kids I am not coming back"
olli__o
Lähetetty: 06.05.2019 00:51
Itse käytän googlea usein laskimena, mutta en tiedä onko googlen laskimessa neliöjuurta (varmaan olisikin) mutta jos muistaa että neliöjuuri on sama kuin potenssiin 1/2, niin googleen syöttämällä: 1/(1+2^(1/2)) saa tarkankin vastauksen, eli noin 414,2 mm
(Googlen laskimen, jossa voi hiirellä klikkailla funktioita ja neliöjuurikin löytyy näppäimenä, saa kun googlaa google calculator)
XM-Hannu
Lähetetty: 06.05.2019 17:21
Kiitos molemmille vastauksesta. Itse asiassa tuo tuli kokeilemalla ratkaistua millintarkasti jo päivällä, mutta jäi kiusaamaan se, etten osannut yhtälöä ratkaista. Nukkumaankäydessä asia oli vielä mielessä, ja silloin palaset loksahtivat kohdalleen. Luulin tuon neliöjuuren vuoksi tarvittavan toisen asteen yhtälönratkaisua, mutta tuo neliöjuuri2:han on luku sinänsä siinä missä 1 ja 2:kin. Loppu olikin päässälaskua.
olli__o
Lähetetty: 06.05.2019 18:46
Kiitos itsellesi, sain vihdoinkin vaivauduttua katsomaan miten se neliöjuuri pitäisi kirjoittaa normaalisti googlessa: 1/(1+sqrt(2)) (Luulin tätä joskus kokeilleeni ja havainneeni toimimattomuuden, mutta hyvinhän se toimi), tai ihan yhtä hyvin: 1/(1+√2)
Ja neliöjuurimerkinkin opin saamaan näppäimistöstä, normiläppäreissä usein [ALT]+koodi numpadistä, tai vaikka Chromebookissa [ctrl]+[shift]+U 221a (Unicode heksana 221A), mutta voin melkeinpä vannoa etten sitä tule käyttämään (tai muistamaan enää huomenna. Mutta opinpa taas uusia asioita. Pitäisi Unicoden syöttö onnistua [ctrl]+[shift]+U:lla Win-koneillakin. Koitetaan kuitenkin uutta taitoa yleisemmin tarvittavan kanssa: taas on reilusti alle 10 °C, miksei se kesä jo tuu. ° (heksana Unicode B0)
Et voi kirjoittaa uusia viestejä Et voi vastata viestiketjuihin Et voi muokata omia viestejäsi Et voi poistaa omia vestejäsi Et voi lähettää liitetiedostoja.