|
| Kirjoittaja |
Viesti |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 10:33 |
Viestit: 2666
|
En yleensä linkitä mitään autoaiheisia vertailuja, koska nykyajan reportterit käsittelevät asioita jotka eivät minua kiinnosta. Tällaisia ovat esimerkiksi kuinka luksusauto käyttäytyy radalla, kuinka iPhonen voi kytkeä auton näyttöön, kuinka "jämäkkä" ja "tiukka" auton jousitus on, ja minkälainen ledivalaistus auton sisällä vallitsee. Olen nyt kuitenkin löytänyt muutaman videon, joissa puhutaan oikeaa asiaa. Miltä tämän päivän parhaiden autojen jousitus ja ohjaus tuntuu, tavallisella kuoppatiellä. Kuinka hiljaisia autot ovat subjektiivisesti todellisella, karkea-asvalttisella tiellä. Nämä jaksaa katsoa sitikkamieskin. Kiinnostava nyanssi on, että kaikissa näissä on jo aktiivinen kameraan perustuva kuoppien "ennakointi" sekä laajaliikkeinen takapyöräohjaus. Videoiden sisältö on niin kiinnostavaa ja tiivistä että juontajien "lapsuuden" antaa helposti anteeksi. Näiden nuorten asenne autoilua kohtaan antaa toivoa tulevaisuuteen! Onko aika ruveta kiinnostumaan uusien autojen jousituksesta jälleen? A8L active suspension vs 750Li active suspension: https://youtu.be/qYpy-z06aXE?t=37S500 vs Genesis G90, monella tapaa mielenkiintoinen ja on ylemmän videon jatko: https://youtu.be/EWOHA0sJEnM?t=72Alati mieltä painava kysymys on kuinka paljon C6:n yläpuolella nämä ovat tavallisella meikäläisellä tiellä matka-ajossa. Pyrin siihen vastaamaan ihan lähitulevaisuudessa!
Viimeksi muokannut ds-jekkeri päivämäärä 13.09.2019 10:46, muokattu yhteensä 1 kerran
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 10:44 |
Viestit: 2666
|
|
Autojen hinnoista voi tulla monella mieleen, miksi linkittää tällaista, mehän ajamme Xantioilla joissa takapöntön liitos pörisee ja kylkikoteloissa on sanomista. Mutta pyydän panemaan merkille, että tuo jopa minuakin kiinnostava G90 on saman hintainen nyt uutena kuin C6 oli aikanaan. Tälläkin palstalla moni ajaa C6:lla, osa jopa alle 10-vuotiailla yksilöillä. Millä ajamme 5-kymmenen vuoden päästä? Näissä videoissa muutamia vaihtoehtoja.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 10:52 |
Viestit: 1496
|
|
Käyppäs jekkeri ajamassa ja raportoimassa se DS7:n (kehuttu) active scan -jousitus. Suomessahan tuota merkkiä myydään jossain syrjässä teollisuusalueella Suomen reunalla, niin en ole itse päässyt kokemaan.
Toisin sanoin haastan sinut koeajamaan modernin SUV:n.
|
|
|
|
 |
|
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 13:40 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
ds-jekkeri kirjoitti: Autojen hinnoista voi tulla monella mieleen, miksi linkittää tällaista, mehän ajamme Xantioilla joissa takapöntön liitos pörisee ja kylkikoteloissa on sanomista. Tämä on melkein yhtä kapeakatseinen analyysi kuin menneellä viikolla uutisissa olleen rikkaiden analyysi köyhistä sen yhden kirjan perusteella. Köyhät, rikkaat ja unohdettu keskiluokka...jne.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 14:23 |
Viestit: 2666
|
Lauri kirjoitti: Käyppäs jekkeri ajamassa ja raportoimassa se DS7:n (kehuttu) active scan -jousitus. Suomessahan tuota merkkiä myydään jossain syrjässä teollisuusalueella Suomen reunalla, niin en ole itse päässyt kokemaan.
Toisin sanoin haastan sinut koeajamaan modernin SUV:n. ”Tere, DS seeriat enam Eestis ei ole müügis. Samuti ei ole ka hooldust sellele liinile. Kui soovite tulevikus osta, siis kindlasti uurige kus hakkate käima hoolduses. Parimate soovidega, Veho Eesti AS” Elikkä koko ds-sarjaa ei myydä eestissä, ja varoittavat että jos ostan jostain sellaisen, he eivät huolla...
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 14:43 |
Viestit: 1496
|
ds-jekkeri kirjoitti: Elikkä koko ds-sarjaa ei myydä eestissä, ja varoittavat että jos ostan jostain sellaisen, he eivät huolla... Ok. Tämä oli uutta tietoa. Se siitä sitten.
|
|
|
|
 |
|
Mustis
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 16:02 |
Viestit: 818 Paikkakunta: Ylivieska
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 16:51 |
Viestit: 2666
|
Mustis kirjoitti: C6 vs 500sarjan bmw by jeremy clarkson https://youtu.be/0qzuFE1AIewTämä on hyvin tuttu raviratakohtauksineen. Tuolloin reilu kymmenen vuotta sitten tilanne oli aivan selvä, muista ei ollut C6:den haastajiksi paitsi huonommalla tiellä. Profetoin että noin 5-10 vuoden päästä tilanne on kuten nyt XM:n osalta, eli alle kymppitonnilla saa autoja joissa on merkittävästi mukavampi jousitus kuin C6:ssa. Tai no, niitähän saa jo nyt jos tie on huonompi, esim XJ-jagge... mutta puhutaan siis hyväkuntoisista teistä. 2010-luvulla ja ihan viime vuosinakin hyvin monet valmistajat ovat panostaneet merkittävästi jousitusmukavuuteen, teknologia alkaa mahdollistaa sen suorituskyvystä tinkimättä. Lisäksi itseajavissa autoissa hulluinkin toimittaja käsittää, ettei "jämäkkää ja tunnokasta" jousitusta tarvita enää mihinkään muuhun kuin masokismin harjoittamiseen...
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
Akseli
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 16:57 |
Viestit: 739
|
|
MBC-jousitusta haluaisin testata, mutta se taitaa olla aika kaukainen haave. Pitääpä katsella nuo avauspostauksen videot jossain vaiheessa.
-00 Xantia Activa V6 -97 Xantia V6 Automaatti
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 16:59 |
Viestit: 2666
|
Lauri kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Elikkä koko ds-sarjaa ei myydä eestissä, ja varoittavat että jos ostan jostain sellaisen, he eivät huolla... Ok. Tämä oli uutta tietoa. Se siitä sitten. Lueskelin hieman DS7:kasta laajemmalla otannalla arvosteluita. Jousituksesta ollaan sitä mieltä että pehmoisempi kuin tässä autoluokassa yleensä, mutta "kalliimpien autojen ilmajousitus voittaa selkeästi sekä joissakin rautajousisissakin mennään pehmeämmin". Jos ei foorumilaisilta tule vastakkaista tietoa, ei taida olla niin kiinnostava että kävisin asioikseen Liettuassa koeajamassa.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 17:02 |
Viestit: 2666
|
Akaile kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Autojen hinnoista voi tulla monella mieleen, miksi linkittää tällaista, mehän ajamme Xantioilla joissa takapöntön liitos pörisee ja kylkikoteloissa on sanomista. Tämä on melkein yhtä kapeakatseinen analyysi kuin menneellä viikolla uutisissa olleen rikkaiden analyysi köyhistä sen yhden kirjan perusteella. Köyhät, rikkaat ja unohdettu keskiluokka...jne. En nyt erikoisemmin analysoinut tilannetta vaan pistin vaan asioita mittakaavaan. Nuo videoiden autot ovat vajaan kymmenen vuoden kuluttua useiden foorumilaistenkin ulottuvilla, aivan kuten C6 nyt. Siten asia ei ole teoreettinen vaan näillä jutuilla on käytännön merkitystä sitten aikanaan. Yksi kysymys on tietenkin kuinka "magic" se MBC on kymmenen vuotta vanhassa, 230tkm ajetussa röntässä sitten. Se nähdään aikanaan. C6:n osaltahan vastaus jo tiedetään, arvioni mukaan 80-90% liikenteessä olevista seilaa tavalla tai toisella viallisella jousituksella. Vähintään pallojen paineet ovat väärät, tai korkeuskalibrointi on jonkun millin kallellaan ja siten auto "keinuu" väärällä tavalla. Yllättävän yleinen vika on myös takajäykkyydensäätimen viat, siis sen osittain passiivisen venttiilihäkkyrän johon myös hydractive-venttiili tulee kiinni. Pitäis se passiivipuoli joskus purkaa ja kattoa mitä helvettiä siellä oikein on, että se tukkii aina sen vasemman puolen kanavan kovemmissa joustoliikkeissä vikaantuessaan. Tuommoinen stereokameraan perustuva joka tavalla aktiivinen jousitus on vielä konstikkaampi, täytyy vain toivoa että nykyvehkeet tunnistavat omat vikansa paremmin kuin C6:n bhi/css-sekasikiö. BHI:n ja CSS:n keskinäisestä dialogista ja sisäpiirin vitseistä niiden välillä voisi kirjoittaa paksuhkon kirjan, ei kuitenkaan kirjasarjaa. "Sovitaanpa keskenään hissukseen että mennään puolet jäykemmäksi vikatilaan 32b, mutta ei kerrota siitä vikakoodilla, pidetään keskinäisenä juttuna!" - sanoi CSS.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
Lauri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 17:54 |
Viestit: 1496
|
ds-jekkeri kirjoitti: Lauri kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Elikkä koko ds-sarjaa ei myydä eestissä, ja varoittavat että jos ostan jostain sellaisen, he eivät huolla... Ok. Tämä oli uutta tietoa. Se siitä sitten. Lueskelin hieman DS7:kasta laajemmalla otannalla arvosteluita. Jousituksesta ollaan sitä mieltä että pehmoisempi kuin tässä autoluokassa yleensä, mutta "kalliimpien autojen ilmajousitus voittaa selkeästi sekä joissakin rautajousisissakin mennään pehmeämmin". Jos ei foorumilaisilta tule vastakkaista tietoa, ei taida olla niin kiinnostava että kävisin asioikseen Liettuassa koeajamassa. Nyt seuraavaksi kirjoitan ennakkoluuloja ja faktoihin perustumatonta arvailua: Luulen, että DS7:ssa tuo "aktiivinen jousitus" on toteutettu jotenkin halvasti ja "sieltä mistä aita on matalin" sanontaa ohjenuorana käyttäen. Olisi mielenkiintoista kokeilla miten C4 Cactusen PHC ja DS7:n Active Scan eroavat mukavuudeltaan toisistaan. Minusta PHC on hintaluokka huomioiden mukava ja toivon sen yleistyvän. Luulen, että DS7:n Active Scan on teennäinen lisä, joka on luotu vain siksi kuin muillakin premiumeilla sellainen on. PHC:tä ei voi DS:ään laittaa kun se on tavallisen kansan tekniikkaa. Siksi on rakennettu jokin kameraviritys, että saadaan paperilla asiat näyttämään samalta kuin kilpailijoilla.
|
|
|
|
 |
|
Sitruunaseppä
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 13.09.2019 18:52 |
Viestit: 1242
|
|
Mitäs sanotte, parhaista jousituksista, kun brittiläisessä telkkariohjelmassa kehuttiin pikku-Peugeotin (2008:n) jousitusta parhaaksi? Vertailussa lueteltiin 208 ja liuta muita suosituimpia pikkuautoja, eurooppalaisia ja jaappaninhyrriä. Ei se kehuttu jousitus ole kovin kummoinen kun vertaa vaikkapa Xantiaan, mutta parhaaksi sitä kuitenkin tituleerattiin. Eli tässä yksi parhaista. Omassa sarjassaan, olkaatten hyvät!
Mistä sais Sitikan? Ne viedään käsistä?
|
|
|
|
 |
|
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 14.09.2019 09:30 |
Viestit: 725
|
|
Väittäisin nyt noin viidentoista eri PSA-laitteen jälkeen että Cactuksesta löytyy nyt sellainen jousitus mikä ei jätä oikeasti juuri toivomisen varaa varsinkaan huonokuntoisilla- tai hiekkateillä. Auto on kevyt, hyvin näppärä, tarkalla ohjauksella ja ennen kaikkea sisäänjouston varaa on riittävästi. Mitä syheröisempi ja kumpuilevampi tie on, sitä hauskempaa on ajaa. Huomasin pommittavani tuttua kapeaa keski-suomalaista hiekkatieosuutta sadan kilometrin tuntivauhtia vailla tunnetta että oltaisiin ominaisuuksien ääripäässä. Cactus vääntävällä pikkudieselillä ja automaatilla on aivan mahtava paketti.
|
|
|
|
 |
|
ds-jekkeri
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 14.09.2019 12:17 |
Viestit: 2666
|
Sitruunaseppä kirjoitti: Mitäs sanotte, parhaista jousituksista, kun brittiläisessä telkkariohjelmassa kehuttiin pikku-Peugeotin (2008:n) jousitusta parhaaksi? Vertailussa lueteltiin 208 ja liuta muita suosituimpia pikkuautoja, eurooppalaisia ja jaappaninhyrriä. Ei se kehuttu jousitus ole kovin kummoinen kun vertaa vaikkapa Xantiaan, mutta parhaaksi sitä kuitenkin tituleerattiin. Eli tässä yksi parhaista. Omassa sarjassaan, olkaatten hyvät! No ei kai siihen ole mitään sanomista, kehujia on niin monenlaisia. Autotoimittajat epäluotettavimmasta päästä kehumaan mitään jousitusta. Olihan tm:n toimituksen mielestä bmw:n jousitus paras kun se oli niin ”tukeva”.
Miehellä on elämässään yksi suuri valinta; harrastaako huonoja naisia vai huonoja autoja.
|
|
|
|
 |
|
Janne L
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 14.09.2019 14:21 |
Viestit: 725
|
|
Lisättäköön Cactuksen teho/painosuhteesta sen verran että kun Phaeton painaa tasan tuplat Cactukseen verrattuna, karrikoiden samaan kuivan kelin taajamasuorituskykyyn tarvittaisiin Phaetonin painoiselta 240hv/600Nm lukemat.
|
|
|
|
 |
|
Akaile
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 16.09.2019 08:46 |
Viestit: 1977 Paikkakunta: Espoo
|
ds-jekkeri kirjoitti: Akaile kirjoitti: ds-jekkeri kirjoitti: Autojen hinnoista voi tulla monella mieleen, miksi linkittää tällaista, mehän ajamme Xantioilla joissa takapöntön liitos pörisee ja kylkikoteloissa on sanomista. Tämä on melkein yhtä kapeakatseinen analyysi kuin menneellä viikolla uutisissa olleen rikkaiden analyysi köyhistä sen yhden kirjan perusteella. Köyhät, rikkaat ja unohdettu keskiluokka...jne. En nyt erikoisemmin analysoinut tilannetta vaan pistin vaan asioita mittakaavaan. Nuo videoiden autot ovat vajaan kymmenen vuoden kuluttua useiden foorumilaistenkin ulottuvilla, aivan kuten C6 nyt. Siten asia ei ole teoreettinen vaan näillä jutuilla on käytännön merkitystä sitten aikanaan. Yksi kysymys on tietenkin kuinka "magic" se MBC on kymmenen vuotta vanhassa, 230tkm ajetussa röntässä sitten. Se nähdään aikanaan. Toki näiden hinnat tulevat laskemaan, mutta oleellista tulee olemaan myös tuon tämän päivän huipputeknologian ylläpidon mahdollisuus kymmenen vuoden päästä ns. tavallisen palkansaajan näkökulmasta. Onko korjattavissa itse vai meneekö pelkästään komponenttia vaihtoon hinnat alkaen neljä numeroa. Hyvä esimerkki nykyhetkestä; C5:t jo varsin halpoja, mutta harva on valmis upottamaan 2000euroa esimerkiksi lämmityslaitteen toiminnan ylläpitoon. Kyllähän sitä moni tämänkin palstan ropaaja ajaisi mielellään vaikka Rollssilla, mutta pelimerkit eivät siihen riitä. Siksi mielestäni tuo Xantia-vertaus oli huono, koska osalle porukasta tämä ei ole mikään valinta, vaan ns. pakon sanelema juttu.
Berlingo 1.9D -04, Xantia V6 Break -00, Xantia 1.8 16v Exclusive Break -00, Xsara 1.6i -00, GS Pallas -77, 2cv6 AK??? -76, 2cv-Super -71, 2cv6 -77, Dyane Super -73, Dyane -68
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 16.09.2019 10:42 |
Viestit: 1957 Paikkakunta: Helsinki
|
Akaile kirjoitti: Toki näiden hinnat tulevat laskemaan, mutta oleellista tulee olemaan myös tuon tämän päivän huipputeknologian ylläpidon mahdollisuus kymmenen vuoden päästä ns. tavallisen palkansaajan näkökulmasta. Juuri tässä kohtaahan moni lensi lankaan kun tuo käytettyjen tuonti aikanaan aukesi koko kansan huviksi ja pihaan piti saada se ns. premium-merkin edustaja. Vaan entäs kun sitäkin sitten kuitenkin piti ylläpitää, huoltaa ja joskus jopa korjatakin, sillä mitään ihan ilmaista tuo ei ollut, eikä sitä palikkaakaan löytynyt enää paikalliselta varaosamyyjältä hyllystä 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
D-rak-mies
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 16.09.2019 14:56 |
Viestit: 28 Paikkakunta: Vantaa
|
Mustis kirjoitti: C6 vs 500sarjan bmw by jeremy clarkson https://youtu.be/0qzuFE1AIewMelkein aloin puolustella jousituksen suhteen tuon mainitun mallisarjan BMW:tä sillä perusteella, että koeajaessani sitä – sisäänajovaiheessa ollutta "520":stä vuonna 2003 – kärry nieli tiukan ulkokaarteen pyörän puoleisia jyrkkiä asvalttikuoppia(kin) hyvin. Jermu Clarksonin juontamassa videopätkässä tuli esiin se, että olinkin ollut väärässä, koska Bemarista kuvattuna filmin nimeksi olisi voinut panna "Urhoolliset rodeotaitoiset Jockeyt maanjäristyksessä", jos katsoo sitä C6:n vertailuvideon rinnalla. No, laiha lohtu sellaiselle C6:n nykyhetken eli paljon ajetun yksilön ropaajalle, jonka monesti pitää käsitykseni mukaan hallita hienomekaniikan, heikkovirtatekniikan ja muiden "salatieteiden" kiemurat lähestulkoon kuin ns. renessanssineron. Oli siinä silloisessa 520-mallissa (bens) kyllä aika heikot moottorin vääntöominaisuudet, verrattuna moniin kilpailijoihinsa. Asiasta 3:nteen: olen vähän, mutta vain vähän, ihmetellyt miksi PK-seudun takseissa BMW-yksilömäärät on kuluneena vuosikymmenenä pienenneet. V. 2018 lopussa MB on Suomessa taksimerkkinä yli 10 kertaa yleisempi kuin Bemari. https://autotoday.fi/katso-tasta-viime-vuoden-taksiautojen-top-20/
Irti leikattavat VIIKSET on edullisin tapa naamioitua...ja kaksoisagentille tuplaviikset.
|
|
|
|
 |
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 16.09.2019 19:23 |
Viestit: 474
|
Janne L kirjoitti: Väittäisin nyt noin viidentoista eri PSA-laitteen jälkeen että Cactuksesta löytyy nyt sellainen jousitus mikä ei jätä oikeasti juuri toivomisen varaa varsinkaan huonokuntoisilla- tai hiekkateillä. Auto on kevyt, hyvin näppärä, tarkalla ohjauksella ja ennen kaikkea sisäänjouston varaa on riittävästi. Mitä syheröisempi ja kumpuilevampi tie on, sitä hauskempaa on ajaa. Huomasin pommittavani tuttua kapeaa keski-suomalaista hiekkatieosuutta sadan kilometrin tuntivauhtia vailla tunnetta että oltaisiin ominaisuuksien ääripäässä. Cactus vääntävällä pikkudieselillä ja automaatilla on aivan mahtava paketti. Minuakin kiinnostaa eniten, missä pikkuautoissa on hyvä jousitus ja ääneneristys. Tuntuu hölmöltä että kahden hengen talouden pitäisi ostaa suuri auto vain siksi että saisi kelvollisen mukavuuden. Ja niin, mukavuusjousitetussa pikku-Sitikassa tuntui kyllä olevan melko hyvä jousitus etenkin vähän huonommalle tielle, mutta ääneneristys oli hintaluokan mukainen.
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 17.09.2019 08:34 |
Viestit: 1957 Paikkakunta: Helsinki
|
Säxä77 kirjoitti: Minuakin kiinnostaa eniten, missä pikkuautoissa on hyvä jousitus ja ääneneristys. Voipi olla ettei tuollaiselle juuri olisi markkinoita, sillä sen hinta saattaa jo karata liiaksi ja vertailu mitä sillä samalla rahalla saa suurempaa autoa on aika väistämätön 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 18.09.2019 21:35 |
Viestit: 474
|
HiTec kirjoitti: Säxä77 kirjoitti: Minuakin kiinnostaa eniten, missä pikkuautoissa on hyvä jousitus ja ääneneristys. Voipi olla ettei tuollaiselle juuri olisi markkinoita, sillä sen hinta saattaa jo karata liiaksi ja vertailu mitä sillä samalla rahalla saa suurempaa autoa on aika väistämätön  Voi olla mutta käyväthän nuo pikku-Bemarit ja -Mersutkin kauppansa, jopa kalliimpina M- ja AMG -versioina. Ehkä nykyään useampi ostaja maksaa mieluummin ekstraa epämukavuudesta kuin mukavuudesta.
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 19.09.2019 09:05 |
Viestit: 1957 Paikkakunta: Helsinki
|
Säxä77 kirjoitti: Voi olla mutta käyväthän nuo pikku-Bemarit ja -Mersutkin kauppansa, jopa kalliimpina M- ja AMG -versioina. Ehkä nykyään useampi ostaja maksaa mieluummin ekstraa epämukavuudesta kuin mukavuudesta. No nuo premium-merkit nyt ovatkin aikalailla asia erikseen, heillä kun ne vertailukohdat ovat isompiin premiumeihin, jotka toki ovat vastaavasti sitten myös näitä pieniä kalliimpia, olkoonkin sitten vaikka hiukka varustellumpikin pikkanen. Vaan jos esim. Citroën toisi jonkin C3 kokoluokan auton, jossa olisi tosiaan panostettu siihen mukavuuteen isosti, niin sen hinta nousisi väkisin ja potentiaalinen ostaja alkaisikin kohta katselemaan sivuilleen, joskos sillä samalla rahalla saisi vaikkapa Renault Megane farkun, olkoonkin sitten vaikka vain se hinnat-alkaen malli mutta kuitenkin. Johan tuo kallein C3 maksaa nytkin 22k€, kun Megane farkkua alkaa saamaan jo 22.7k€ - ja tässä oli nyt vasta yhden valmistajan kilpailija tuossa samassa hintaluokassa, muitakin toki on runsaasti  Tai jo merkin sisälläkin Berlingo vs. C4 Spacetourer. Jälkimmäiset alkaa vasta 34k€ kun Berlingon kalleinkin jää 31k€, vaikka molemmat samalla tavalla tarjoavat sitä isoa tilaa, toisessa vaan on selvästi enempi panostettu mukavuuteen ja designiin, joten se hintakin on sitten sen mukainen => kyllä ainakin itselleni saisi melkoisesti perustella miksi valita C4 karvalakki ennemmin kuin Berlingo kaikilla herkuilla, mutta tämä onkin vain henk.koht. mielipide 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
Säxä77
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 19.09.2019 13:25 |
Viestit: 474
|
|
Ei pehmeän jousituksen tekeminen ole sen kalliimpaa kuin kovankaan, toki auto pitää suunnitella sitä varten alusta lähtien, että pyörät mahtuvat tekemään vähän pitemmän jousitusliikkeen. Toki oikein hyvä tärinän- ja ääneneristys vaatii sitten jo kalliimpia rakenteita, mutta varmaan saavutettavissa noihin "pikku-Premiumeihin". Joustavammilla (korkeammilla ja pehmeäkylkisillä) renkailla saataisiin jo selvä parannus.
|
|
|
|
 |
|
HiTec
|
Viestin otsikko: Re: Vertailua: tämän päivän parhaat jousitukset Lähetetty: 19.09.2019 14:43 |
Viestit: 1957 Paikkakunta: Helsinki
|
Eikös tuo Citroënin uusi pehmeys-linjaus perustukin juuri näihin? Siis pikkasen pidempää ja pehmeämpää joustoa, normaali-profiilisia renkaita ja pehmosia jakkaroita. Ja käytännössä C4 Cactus taisi olla tämän nyky-linjauksen päänavaaja 
Citroën Berlingo 1.5BlueHDi 130 Shine XL -20 Weinsberg CaraOne 550 UK -24
|
|
|
|
 |
|
|