Sitruunapatonki.fi http://www.sitruunapatonki.fi/forum/ |
|
Tyhmä AdBlue-kysymys... http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=29518 |
Sivu 1/2 |
Kirjoittaja: | Huikko [ 14.09.2019 20:19 ] |
Viestin otsikko: | Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Alkoi auto huutamaan, että urea! Toisin kuin kuljettaja, se kaipaa kai urean lisäämistä? Ajan huoltikselle missä on AdBlue pistooli ja täytän sen? ...vai onko HDi180-koneissa jotain erikoisvaatimuksia? Ohjekirja puhuu ruotsiksi vain AdBlue-nesteestä. |
Kirjoittaja: | kaseva [ 14.09.2019 20:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Minä ehkä poikkeaisin Francella tai Veholla. Ei minun ureavaunut ole koskaan huutaneet kusitaukoa normaalilla huoltovälillä. Jotain siellä lienee vialla jos moista ilmoittelee? |
Kirjoittaja: | Huikko [ 14.09.2019 20:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Piipahdan Francella. Tattis. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 14.09.2019 22:06 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Kävin nyt kuitenkin nesteellä tankkaamassa AdBlue-säiliön täyteen. Sinne meni 14,78 litraa. Ohjekirja kertoo säiliön tilavuudeksi 15 litraa. Urea-valo sammui... Tunnen itseni nerokkaaksi. |
Kirjoittaja: | Ralle [ 15.09.2019 10:26 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Kyllä tota ureaa saa tankata useammin kuin kuin kerran huoltovälillä. Ainakin firman paku syö sitä kuin hevonen leipää. ![]() |
Kirjoittaja: | kaseva [ 15.09.2019 11:02 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
No helevatti, mahtaako nää mun vehkeet sitten käyttää ureaa lainkaan itse kun ei tarvi tankkailla huoltovälillä. Kyllä siitä ainakin on laskutettu jossain huollossa, eli johonkin sitä hävinnee... |
Kirjoittaja: | olli__o [ 15.09.2019 13:15 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Kumpikaan ei ole mitenkään erityisen poikkeuksellista, samaakin autoa voi joutua huoltojen välillä tankkaamaan ja toisinaan ei, Adbluen kulutus voi vaihdella ajosyklienkin mukaan paljon. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 15.09.2019 14:12 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Pitääkö tehdä itse joku resetointi/adaptointi täytön jälkeen? Laskuri näyttää nyt, että yli 5000km ennen seuraavaa täyttöä. Eli täyttöasteen anturi toimii. Urea-valo syttyi pian täytön jälkeen uudestaan ja nyt se uhittelee, että "emission contol system fault"... Otin Ladan ajoon tallista. Siinä ei pala vikavalot. |
Kirjoittaja: | olli__o [ 15.09.2019 15:27 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Ei kai siinä muuta pitäisi tehdä kuin täyttää. (mutta muistaakseni joskus oli juttua että joitain ei saisi täyttää täyttöpistoolilla vaan pulloista (aineessa ei varmaan eroa, mutta sopiiko suutin kunnolla tai tuleeko liian kovalla paineella tms.). Mitä se tarkemmin ilmoitti (eli tuliko näytölle joku teksti) ennen ja jälkeen täytön - kai se normaalisti pikemminkin kertoo montako kilometria olisi vielä ajomatkaa ennen pakollista urean lisäämistä? Eli olisiko ollut joku muu vika -> vikakoodien luku, toisaalta jos säiliöön meni saman verran kuin valmistaja ilmoittaa tilavuudeksi, niin tyhjäkin se oli. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 15.09.2019 15:32 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Nollasin vikakoodit, ilmoitus pysyi poissa noin 3km matkan. Pitää päästä lexian kanssa kiinni, että saa luotettavan tiedon vikakoodeista. Auto toimii täysin normaalisti, ainoastaan service- ja urea-valot palaa ja emissiossa on vikaa. Engine fault vika tuli ruudulle noin metriä ennen kuin pysähdyin täyttämään adblue-nestettä. Nesteen aseman suutin sopi tankkiin kuin nenä päähän ja lopetin täytön ekaan naksahdukseen. Ennen täyttöä auto ilmoitti, että 2200km olisi voinut vielä ajaa ennen täyttöä. Nyt ilmoitus on, että yli 5000km saa ajaa. |
Kirjoittaja: | Ishmael [ 15.09.2019 19:56 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Huikko kirjoitti: Otin Ladan ajoon tallista. Siinä ei pala vikavalot. Pisteet Ladalle ![]() |
Kirjoittaja: | Aakku [ 15.09.2019 21:13 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Mulla ainakin lukee ohjekirjassa, että ei saa tankata ureaa mittarilta. Olisiko syy liian kovassa paineessa? Ohjekirjassa pyydetään täyttämään kannusta ja hitaasti. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 16.09.2019 01:33 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Minulla lukee, ettei saa tankata raskaan kaluston mittarilta, vain henkilöautomittarilta. Se valutti tosi hitaasti ja kesti minuuttitolkulla täyttää. Vika ilmeni ennen täyttöä, etten usko sillä olevan merkitystä. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 16.09.2019 18:21 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Tämä tiputettu huoltoon tänään. Kuulemma mahdollisesti ehkä ollut vikaa pumpuissa ja koko ureatankki menisi ehkä mahdollisesti vaihtoon...odotellaan faktoja. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 17.09.2019 17:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Ureapumppu ei anna riittävästi painetta. Säiliö ja pumppu vaihtoon. |
Kirjoittaja: | Janne L [ 17.09.2019 20:24 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Huikko kirjoitti: Ureapumppu ei anna riittävästi painetta. Säiliö ja pumppu vaihtoon. Atk:ssa kerrotaan 1500€ kuluista tämän vian parissa? |
Kirjoittaja: | ds-jekkeri [ 17.09.2019 20:36 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Tämä on minulle oudompi teema. Ettäkö sitikan uusissa diisseleissä pitää tätä kuorma-autoihin alunperin tarkoitettua ureaa (lehmän kusta??) tankata autoihin ihan jatkuvasti? Eikö autoilun pitäisi mennä helpompaan suuntaan eikä vaikeampaan. Taas yksi kallis vikakohde käytettyyn jossa takuu loppunut. |
Kirjoittaja: | Janne L [ 17.09.2019 20:45 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Yhtenä vikana on ollut ureasäiliön korvausilmatulpan toimimattomuus tai rikkoutuminen 2014-2018 vuosimallin bluehdi-laitteissa. Eli ts tankki menee ”lommolle” ureapumpun imiessä kusta. Aikansa tätä tehtyään pumppu rikkoontuu ja tankki menee vaihtoon kun pumppu on siihen integroitu(?) Lainaa: there is a known (undocumented) issue with 2.0 BlueHDI adblue tanks which were made between 2014-2018.
let me explain you the details: during driving it seems the vent valve system didn't work well. under-pressure was developed (i.e. :vacuum) . The urea pump now had to work twice as hard (if not more). Eventually the pump would fail. you get P20E8... both engine and urea leds will turn on. error will tell you something about emission fault. so PSA recignized the problem when pumps failure rate was too high. therefore , on end of 2017, they released a new AdBlue tank cap . this time with a small pressure release valve (a white circle in the middle of the cap) However, if your pump is too worn-out... it won't help you. most likely a worn pump will fail prematurely. By then you will need to replace pump (alas ... there is no pump part number so you need to buy the whole adblue tank. expect £800+ price tag outside warranty). So far Peugeot hasn't release a formal TSB but I know they are considering. Afterall, its not a safety failure and it is not a cheap wiring loom. worst thing is engine polluting the air for 700 miles (you will start to smell it). in your model replacing the cap wasn't sufficient. The whole tank ventilation system was redesigned. A new PSA part number was created for the upgraded tank. search for the new tank part number. your dealer will tell you exact number. Other models of PSA also suffer from same issue, howeve, sometimes an early cap replacement saved the pump. I know that I bring it a bit late for the first post and it doesn't bring comfort but at least you know what happened... |
Kirjoittaja: | Janne L [ 17.09.2019 20:48 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
ds-jekkeri kirjoitti: Tämä on minulle oudompi teema. Ettäkö sitikan uusissa diisseleissä pitää tätä kuorma-autoihin alunperin tarkoitettua ureaa (lehmän kusta??) tankata autoihin ihan jatkuvasti? Eikö autoilun pitäisi mennä helpompaan suuntaan eikä vaikeampaan. Taas yksi kallis vikakohde käytettyyn jossa takuu loppunut. Aina kannattaa pitää noita yksinkertaisempia laitteita myös pihassa näiden kusivehkeiden kanssa. Adblue-järjestelmä on hivenen käyttäjäystävällisempi järjestelmä kun vanha ja hyvin sekava eolys-lisäaineistus. |
Kirjoittaja: | Huikko [ 17.09.2019 20:51 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Kyllä se kakkosella taisi alkaa korjaus kaikkine täyttöineen ja töineen. Maksaja oli onneksi tiedossa. Autossa oli jo tuommoinen uusi hengittävä korkki. Puhaltelin sitä testimielessä myös. |
Kirjoittaja: | Janne L [ 17.09.2019 20:58 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Huikko kirjoitti: Kyllä se kakkosella taisi alkaa korjaus kaikkine täyttöineen ja töineen. Maksaja oli onneksi tiedossa. Autossa oli jo tuommoinen uusi hengittävä korkki. Puhaltelin sitä testimielessä myös. Ostajan eli sinun onneksi vika tuli esiin mukavan nopeasti. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 17.09.2019 21:35 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Huikko kirjoitti: Autossa oli jo tuommoinen uusi hengittävä korkki. Puhaltelin sitä testimielessä myös. Mistä tunnistaa, onko uudenmallinen korkki? Omaani (Pösö) on kaksi vaihtoehtoa tarjolla. 98 117 473 80, sekä RP 16 319 999 80 |
Kirjoittaja: | Janne L [ 17.09.2019 22:20 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Tässä kuvissa järjestyksessä vanha ja uusi korkki — oletan. Uudemmassa tuo venttiili. Jos vanha venttiilitön korkki vielä, käyttäjät ovat poranneet siihen korvausilmareiän ensiavuksi. http://infodiesel.fr/wp-content/uploads ... ingo-1.jpg https://i.imgur.com/vcv9ioo.jpg Täytyy kyllä kommentoida miten näin sysipaskaa suunnittelua voi vielä olla näin yksinkertaisessa asiassa? Menee jopa Visteon lämppärin sekoitinläppämoottorien episodin edelle. Kirkkaasti. |
Kirjoittaja: | Aakku [ 17.09.2019 22:42 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Elikä mulla pitäisi olla siis tämä. Alle 20€ olisi hinta. https://www.der-ersatzteile-profi.de/im ... deckel.jpg |
Kirjoittaja: | Huikko [ 17.09.2019 22:55 ] |
Viestin otsikko: | Re: Tyhmä AdBlue-kysymys... |
Suosittelen vaihtamaan. |
Sivu 1/2 | Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ] |
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group http://www.phpbb.com/ |