Sitruunapatonki.fi
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/

Rengaspainehälytys-ilman syytä?
http://www.sitruunapatonki.fi/forum/viewtopic.php?f=12&t=29524
Sivu 1/1

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 16.09.2019 07:29 ]
Viestin otsikko:  Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Ensimmäinen viileä aamu, 6 astetta plussan puolella. Ja mittaristossa palaa rengaspaineen merkkivalo. Sitten huoltoasemalle tarkastamaan tilannetta. Tulos: paineet ok, ja tasaisesti joka pyörässä. Kuittaan hälyn pois. Tänä aamuna sama juttu (viileähkö ja sateinen keli). Missä vika? Paineet kumeissa näyttää olevan kohdallaan.

Kirjoittaja:  Kaapelimies [ 16.09.2019 17:34 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Jos se Toyota ei tykkää kylmästä :lol:

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 17.09.2019 07:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Ehdin jo iloita kun sain valon sammumaan eilen. Kysyin huollosta ja sain odottamattoman vastauksen. Jos hälyvalo syttyy muulloin kuin rengasvaihdon yhteydessä, silloin riittäisi yksi pitkä painallus resettinapista. Kun taas renkaita vaihdettaessa pitää tehdä kuvio: "kolme lyhyttä painallusta, valon vilkkumisen loputtua yksi pitkä painallus".

Luulin että tuolla kolmen painon tekniikalla hoidettaisiin homma missä vaiheessa tahansa.

Kirjoittaja:  kaseva [ 17.09.2019 18:30 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Mulla ainakin alkaa tulla mitta täyteen Citroënin ilmanpainevahtien toimintaa. Yleensä ne huutaa turhaan ja varsin epäloogisesti. Edellinen X7 huuteli vähän väliä ettei jotakin rengasta monitoroida, sitten kun yksi kumi päätti tyhjentyä oli se juuri se jota auto mielestään vahti. :evil:

Nykyinen huutelee sattumanvaraisesti kahdesta vanteesta yhdessä rengassarjassa, kaikki pitävät ilmansa. Toisessa rengassarjassa ei tule "ei monitoroida" -ilmoitusta, mutta sen sijaan välillä huutaa, että on vajausta renkaassa X. Tänään aamulla tuli ilmoitus takarenkaasta, joka oli järjestelmän mielestä puhki. Silmämääräinen tarkistus ympäri auton, jalalla painelu jokaiseen renkaaseen ei tuottanut mitään tulosta niin poikkesin mittarilla. Se, jonka piti olla puhki oli kyllä vajaapaineinen n. 0,4 bar, mutta niin olivat lähes kaikki muutkin. Toki näissä muissakin oli 0,1-0,2 baria alle suosituksen kun ottaa näppituntumalla hatusta vetämäni arvion, että hetken matkaa pakkasella ajetussa renkaassa on silti "ylipainetta" se 0,2 baria. Onko mittaustapa jotenkin relatiivinen, ei todelliseen paineeseen perustuva? Ei kai sentään.

Ihan diipadaapaa koko systeemi mielestäni, meinaan pyytää seuraavassa huollossa disablointia jos vain sunkin mahdollista.

edit: Selvennetty ilmaisua rengaiden painesta = ilmoitettu vertailukelpoisesti.

Kirjoittaja:  C4_robotti [ 18.09.2019 08:25 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Eilen nollasin taas ja hyvältä näytti. Paitsi että aamulla se s..tanan valo syttyi taas. Taidan laskea ilmaa renkaista itse ja laittaa sitten paineet kohdalleen. Ei viitsisi huoltoonkaan lähteä tuohon tien toiseen päähän valittamaan.

Jännä vaan että kylmä aamu tuollaista aiheuttaa (jos se nyt siitä edes johtuu).

Onko noista painevahdeista enempi haittaa kuin hyötyä?

Kirjoittaja:  Lauri [ 22.09.2019 11:47 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

kaseva kirjoitti:
Ihan diipadaapaa koko systeemi mielestäni, meinaan pyytää seuraavassa huollossa disablointia jos vain sunkin mahdollista.


Minulla on nyt ensimmäinen auto, missä on aktiivinen rengaspaineiden mittaus. Minusta tuo on kätevä kun esim. kännykällä voi tarkistaa paineet eikä tarvitse autosta venttiilinhattuja nyhtää ja joka rengasta erikseen tarkistaa. Paineet tulee tarkistettuakin usein, kun on nykyään niin helppoa. Tosin vasta reilut 13 000km kesäkelistä on kokemusta, joten kovien pakkasten aikaan voi mieli muuttua mikäli alkaa turhista hälytellä. Toistaiseksi kuitenkin vaikuttaa lupaavalta. Ilmeisesti tämäkin tekniikka kehittyy luotettavammaksi.

Kirjoittaja:  kaseva [ 22.09.2019 16:05 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Edellyttäen, että ne paineanturit toimii. Tähän vaikuttaa todennäköisesti se, että kun tuo paineiden tarkkailu tuli pakolliseksi niin osa auton valmistajista (ilmeisesti ainakin Toyota ja Citroën) ostivat tekniikan mistä halvimmalla saivat. Meilläkin Volvossa on vastaava järjestelmä ja kappaskummaa kun se ei sekoile. Hmm...

Kirjoittaja:  Sokeri_Sakari [ 22.09.2019 19:33 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Renkaissa on anturit ? Jotka toimivat patterilla ? Pakkasessa paristojännite laskee, ja anturi ei toimi ? Lämpimässä toimii.

Kirjoittaja:  Lauri [ 14.10.2020 22:50 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Monen humpuukiksi julistama paineiden seurantajärjestelmä esti minua tänään ajamasta vannetta pilalle: aamulla hämärässä lähtiessä en kiertänyt autoa ympäri ja katsonut renkaiden kuntoa ja kaikkien valojen toimintaa. Näinhän kaikki muut varmasti tekevät ennen ajoon lähtöä, koska jo autokoulussa niin opetettiin. Muutaman sekunnin ajon jälkeen auto ilmoitti, että katopas torspo oikeaa takarengasta. Menin katsomaan. Ruuvihan se renkaassa oli ja paineet vajuneet. Eli semmonen humpuukisysteemi se.

Kirjoittaja:  kaseva [ 15.10.2020 00:40 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

kaseva kirjoitti:
Edellyttäen, että ne paineanturit toimii. . . . Meilläkin Volvossa on vastaava järjestelmä ja kappaskummaa kun se ei sekoile. Hmm...


Tuossa nykykäyttiksessä (BMW) samanmoinen systeemi eikä se vaikuttaisi sekoilevan. Onko taas Citroen säästänyt väärässä kohtaa? :?

Kirjoittaja:  Northstar [ 15.10.2020 23:18 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

kaseva kirjoitti:
kaseva kirjoitti:
Edellyttäen, että ne paineanturit toimii. . . . Meilläkin Volvossa on vastaava järjestelmä ja kappaskummaa kun se ei sekoile. Hmm...


Tuossa nykykäyttiksessä (BMW) samanmoinen systeemi eikä se vaikuttaisi sekoilevan. Onko taas Citroen säästänyt väärässä kohtaa? :?

Minulla oli ykkökorisessa C5:ssa painevahdit,ja hyvin toimivat..Olisiko käynyt samalla tavalla kuin parkkitutkan antureiden kanssa,että laatu huononee uudempiin malleihin mennessä?Pääsääntöisesti nuo aktiiviset anturit toimivat hyvin,mutta "Hinnat alkaen" mallit,jossa mittaus tapahtuu ABS antureiden kautta on epäluotettavampi.Voihan olla että alla vaikka Kiinalaiset halpisrenkaat jotka vaativat muutaman kilometrin ajon ennen kuin palautuvat pyöreiksi yön seisonnan jälkeen?

Kirjoittaja:  kaseva [ 16.10.2020 00:10 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

En osaa sanoa mistä johtui, mutta X7-malleja oli molemmat joissa ei oikein ”pelannu” nuo painevahdit. HDi 175 ja 240. Continentalia, Micheliniä ja Nokiania alla pyöri. Venttiilissä lähetinyksikkö kaikissa vanteissa. Sama lopputulos; joko virheellistä tietoa tai sitten ei tietoa lainkaan. :roll:

Kirjoittaja:  xs2jammu [ 16.10.2020 07:57 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

Sokeri_Sakari kirjoitti:
Renkaissa on anturit ? Jotka toimivat patterilla ? Pakkasessa paristojännite laskee, ja anturi ei toimi ? Lämpimässä toimii.


Tämä tuli kanssa mieleen. Nyt meinaan alkaa olemaan ensimmäiset autot sen ikäisiä , jotta antureita menee vaihtoon. Se ei ole kaikissa autoissa sitten ihan halpaa touhua ja sitten vielä jos katsuri on tarkkana niin tulee sieltä noottia jos ei toimi.

Kirjoittaja:  Aakku [ 16.10.2020 09:55 ]
Viestin otsikko:  Re: Rengaspainehälytys-ilman syytä?

xs2jammu kirjoitti:
Sokeri_Sakari kirjoitti:
Renkaissa on anturit ? Jotka toimivat patterilla ? Pakkasessa paristojännite laskee, ja anturi ei toimi ? Lämpimässä toimii.


Tämä tuli kanssa mieleen. Nyt meinaan alkaa olemaan ensimmäiset autot sen ikäisiä , jotta antureita menee vaihtoon. Se ei ole kaikissa autoissa sitten ihan halpaa touhua ja sitten vielä jos katsuri on tarkkana niin tulee sieltä noottia jos ei toimi.
Tästä kirjoiteltiin keväällä.
https://autotoday.fi/ensimmaisista-reng ... sa-kuluja/

Sivu 1/1 Kaikki ajat ovat UTC + 2 tuntia [ DST ]
Powered by phpBB © 2000, 2002, 2005, 2007 phpBB Group
http://www.phpbb.com/